Valkyrie (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Bryan Singer
met Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy

Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.

avatar van avdj
Ze blijven jaarlijks komen: films over de Tweede Wereldoorlog. Daar is an sich niets mis mee, het onderwerp is immers interessant genoeg om Hollywood nog decennialang van brood te voorzien. De materie is schier onuitputtelijk waardoor zelfs een ‘klein’ onderwerp als operatie Valkyrie absoluut een film verdiend. Het is alleen jammer dat het zo’n lange zit is geworden.

Allereerst het visuele aspect. De film speelt zich vrijwel uitsluitend af in kraakhelder 'daglicht'. Dat is een goede keuze als je de uniformen te allen tijde in blinkende staat wilt zien. Voor de sfeer van de film doet het echter weinig goeds. Zelfs in de scenes met Adolf Hitler valt er maar weinig te proeven van de grimmigheid die deze periode heeft gekenmerkt.

Het acteerwerk is ook buitengewoon flets. Tom Cruise is gewoon Tom Cruise. Net als bij Barry Atsma maakt het geen donder uit in welke kledij je hem de filmstudio instuurt. Hij is gewoon altijd volledig herkenbaar als Cruise en kruipt nooit daadwerkelijk in de huid van zijn personages. De wat inwisselbare bijrollen helpen Valkyrie ook niet vooruit.

Ten slotte de actie: die is nihil. Als de bom eindelijk afgaat, zien we daar twee seconden van, daarna wordt er meteen weer ingezoomd op Van Stauffenberg. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben totaal niet geïnteresseerd in geamputeerde benen, maar het plaats van delict verdient wel iets meer tijd binnen de film. Heel even wat weggetrokken rookpluimen of de eerste woorden van Hitlers reactie.

Niets van dat alles; het verhaal en de film gaat, wederom in helder daglicht, weer verder. Na precies twee uur maakt een serie executies een einde aan Valkyrie en is de kijker maar weinig wijzer geworden.

avatar van baspls
Valkyrie verteld het verhaal van Claus von Stauffenberg die samen met een aantal belangrijke militairen uit Nazi-Duitsland een moordaanslag op Hitler organiseert.

Tom Cruise speelde een prima hoofdrol. De vele Nazi-officieren worden vertolkt door Britse acteurs zoals Kenneth Branagh, Bill Nighy en Terence Stamp. Verder spelen ook Duitsers rollen, namelijk Thomas Kretschmann en Christian Berkel o.a. en tot slot zelfs de Nederlandse actrices Carice van Houten en Halina Reijn (gecast omdat Tom Cruise onder de indruk was van Zwartboek).

Oorlogsfilms waar Nazi's Engels spreken vind ik altijd raar aanvoelen. Hier doen ze het wel leuk door de film in het Duits te laten beginnen en dan langzaam in het Engels laten overgaan (alsof de TARDIS van Doctor Who het voor ons heeft vertaald). Maar toch komt het zo gek over dat Hitler Engels praat (best aardig geprobeerd door David Bamber) en hoe bepaalde acteurs wel een Duits accent hebben en anderen weer niet.

Het verhaal is maar liefst 5 keer eerder verfilmt, maar toch is Valkyrie de bekendste versie. De Duitse TV-film Stauffenberg (2004) met Sebastian Koch wordt ook veel geprezen.

Valkyrie is een erg degelijke oorlogsfilm. De film is prima opgenomen en de locaties (vaak gefilmd op de daadwerkelijke locatie waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden) en de kostuums waren uitstekend verzorgt. In twee uur weet de film de historische gebeurtenis goed in beeld te brengen en is daarnaast nog vermakelijk ook. Knap want de afloop van de film was al voor aanvang een open boek.

Geen heel erg hoogstaande film, maar ook nergens slecht en zelfs behoorlijk historisch correct.

avatar van Capablanca
mod122 schreef:
Ik snap alleen het commentaar op de keuze voor engels ipv duits niet helemaal. Het is een hollywood film dus kan je niet veel anders verwachten. Daarnaast stoorde het mij niet heel erg in Valkyrie terwijl het me in bijvoorbeeld Troy enorm irriteerde maar dat had misschien meer te maken met het 'schotse' accent van Hector.

Ja, maar om de hele film nou in het Oudgrieks op te nemen...

avatar van Fisico
Vrij matige film over een interessant onderwerp en een cruciale gebeurtenis die de wereldgeschiedenis kon herschrijven. Het valt me ook des te meer op hoe vaak we Hitler op het witte doek mogen aanschouwen, hoe moeilijk het is zijn personage te vertolken. Het doet alleen maar mijn achting voor Bruno Ganz (Der Untergang) stijgen. In Valkyrie levert David Bamber maar een flauw afkooksel af. Dat er in de film bovendien Engels wordt gesproken, maakt het er natuurlijk niet beter op. En van Tom Cruise zal ik nooit fan worden, van zijn films evenmin.

Verder vind ik het jammer dat ondanks het feit dat de film gaat over de (laatste) aanslag op Hitler net zo weinig onder de aandacht wordt gebracht in de film. Buiten de explosie en de korte voorbereiding vooraf, wordt deze gebeurtenis volledig aan de kant gelaten. Hier kon veel meer uitgehaald worden. Ook qua spanning bleef het zeer beperkt. Er zat te weinig diepgang in de personages en er werd net daarom te veel gepalaverd over de plannen van de aanslag (veel oeverloos gemelk). Niet dat hier iets op tegen is, maar probeer dan ook de rest van de film op eenzelfde niveau te brengen.

Ondanks dat Tom Cruise er in zit is het toch een goede film. Vind het heel lastig om hem los te zien van zijn geloof of wat het ook is en daarom vind ik hem ook verschrikkelijk. Toch wel de moeite om de film een keer te zien. Al is het maar om Carice te zien! Toch leuk om te zien dat een Nederlandse in zo'n grote film zit.

avatar van Kondoro0614
Vandaag was het weer eens een beurt om een film te gaan herzien en ook deze film had ik al een aardig lange tijd op het oog, puur ook dankzij het concept maar het leek me in het algemeen gewoon nog weer een leuke film om weer eens te herzien en dat komt ook mede dankzij de hoge stem die ik ervoor geplaatst had. Mijn oog op stond al langere tijd op ‘Valkyrie’ niet dankzij het feit dat een persoon al Tom Cruise mee speelt nee, het concept sprak mij erg veel aan en dat ging om de vijftiende (mislukte) aanslag op Adolf Hitler in 1944 met een groot uitgedacht project en team erachter. Daarom dat ik me nog redelijk vermaakt heb met deze film, ondanks dat er eigenlijk vrij weinig tot helemaal niet in geschoten word is het oog voor detail wel meer en deels aanwezig maar zoals elke Amerikaanse tweede wereldoorlog verfilming kan geen enkele Duitser (zelfs Hitler) geen woordje Duits praten en is het allemaal erg cliché.

Toch weet Bryan Singer hier wel een boeiende film neer te zetten. De omstreden Amerikaanse regisseur heeft de laatste tijd wat commotie over zich heen gekregen omdat meneer niet op de set zou verschijnen en dat was misschien ook wel bij deze film aan de hand, toch blijft de film best sterk in zijn rol zitten. En dan kan ik de niet Duits sprekende Duitse soldaten toch nog een beetje matsen want kwalitatief heeft de film wel veel te bieden, zo zagen de uniformen er goed gelikt uit en zijn er toch weinig punten op te noemen waar de film zich niet aan houd, omtrent de Duitsers.

Aangezien de film over een waargebeurd verhaal ging waar ik het wat later over ga hebben, kent de film een leuke cast die er voor moet zorgen dat de personages zo goed mogelijk in beeld worden gezet. Tom Cruise is natuurlijk het gezicht van de film als hij de Duitse verzetsheld Claus von Stauffenberg mag spelen in de film. Ook Bill Nighy deed het leuk als de generaal Friedrich Olbricht wat eigenlijk een mede bedenker is geweest van de aanslag. David Bamber deed het aardig leuk, hij mocht de rol van de nazi-Duitse kopstuk Adolf Hitler spelen maar toch moet ik toegeven nadat ik Bruno Ganz deze rol heb zien spelen kan ik niet meer wennen aan een ander gezicht voor deze rol. Toch was David niet bepaald een ramp om te kijken en ik vond dat hij zich lekker in zijn rol wurmde. Ook nog leuk om te zien is dat de film een gezelschap heeft van twee Nederlandse actrices als Carice van Houten die de rol van Nina von Stauffenberg mocht verzorgen en ook nog Halina Reijn die de rol van Margarethe von Oven op zich nam.

Zoals ik al zei kende de film een waargebeurd verhaal. We volgen hier het verhaal van de vijftiende aanslag op Adolf Hitler die wederom mislukt was. Moet je na gaan, vijftien aanslagen op je terwijl je een leider van een supervolk denkt te zijn, blijkbaar was hij toch niet zo geliefd als hij dacht. Dit film volgt een opstand op 20 juli 1944 waar een aantal verzetssoldaten in het Duitse uniform een staatsgreep wouden plegen op nazi-Duitsland en probeerden Hitler om te brengen d.m.v. een bomaanslag wat mislukte. Kopstuk van deze aanslag: Claus von Stauffenberg die eigenlijk de vervanger van Henning von Tresckow die al enige tijd bezig is met het helpen en plannen van aanslagen op Hitler, een echter underdog van de Nazi’s om zo maar te noemen dat hij al vanaf 1942 bezig is om Hitler dood te krijgen en het hem tot aan zijn dood in 1944 niet gelukt is. Echter een plan van de aanslag die Claus op zich nam is om operatie ‘Walküre’ in gang te zetten, een door Hitler opgezet plan waar een reserveleger over Berlijn gaat regeren. Eenmaal als Hitler dood zou zijn gegaan was het plan van o.a. Claus om dit reserveleger te laten opereren en om zo belangrijke kopstukken van verschillende organisaties op te pakken (NSDAP, GESTAPO, SS etc. etc.) en die word uiteindelijk ook in werking gesteld d.m.v. een illegaal getypte brief. Best erg om te weten dat na de executie van Claus zijn as uitgestrooid is in de rioleringssystemen van Berlijn, niemand van zijn familie heeft niks van hem terug gekregen en de Nazi’s, zo boos als ze waren hebben hem echt smerig weggegooid, ook niet bepaald netjes..

Het verhaal van de film, wat ik merendeels hierboven al gesimuleerd heb is leuk om te volgen. We volgen Claus von Stauffenberg. Een Duitse korpsleider die eerst goed functioneerde in Afrika (of Oberst Afrikakorps beter gezegd). Nadat zijn team word aangevallen door gevechtsvliegtuigen en Claus hieraan een oog en zijn hand verliest. Eenmaal terug in Duitsland neemt hij deel aan van een groepering dat samenwerkt om een aanslag op Hitler te plegen en wil hierna de geallieerden een handje helpen om Europa weer vreedzaam op gang te helpen zonder geweld, oorlog of andere nare dingen. Zo zien we in het eerste deel van de film de overhalingen op andere hoge soldaten, in het midden nemen wij de aanslag waar en op het eind zien we de terugval van Hitler en zijn kant van strijden waarna een groot aantal mensen opgepakt en geëxecuteerd worden.

In het algemeen een goeie WOII film waarvan ik toch merendeels wel van genoten heb. Toch was het grootste minpunt het feit dat de Duitsers geen Duits maar Engels spraken en dat vind ik toch altijd wel iets om aanmerken want dat haalt het geloofwaardige uit het verhaal en uit de film. Toch minder ik iets in de punt.

PS. Dit is mijn 1200e mening.

TMP
Een nogal matige oorlogsfilm. Het helpt niet echt dat je al weet dat de coup gaat mislukken, mede daardoor wil het niet echt spannend worden. Er zijn echter ook andere factoren die ervoor zorgen dat je niet op het puntje van je stoel zit. Er is best een aardige cast op de been gebracht, maar niemand weet een echt boeiende rol neer te zetten. De personages blijven allemaal nogal vlak. Ook de omstandigheid dat iedereen - inclusief Hitler - Engels spreekt, doet de geloofwaardigheid geen goed. Het is allemaal best degelijk gemaakt en in beeld gebracht, maar het weet nergens echt te boeien.

avatar van IH88
“Long live sacred Germany!”

Sterke film. In het begin had ik nog wat moeite met Amerikaanse en Engelse acteurs die Duitse militairen spelen, maar na een stroef begin stoort het eigenlijk geen moment meer. Cruise, Nighy, Branagh, Wilkinson en Kretschmann zetten allemaal een indrukwekkende acteerprestatie neer.

Het verhaal van Von Stauffenberg is op zichzelf al interessant, en Bryan Singer weet er ook een boeiende film van te maken. Gedetailleerd, spannend, en de film heeft duidelijk geen geld bespaard op de indrukwekkende sets. Het geeft Valkyrie, ondanks dat er Engels wordt gesproken, iets authentieks en groots. Het einde is bekend maar maakt desondanks niet minder indruk. En dat is een groot compliment aan de makers en de acteurs.

avatar van Ste*
Vond het wat moeizaam. Of in ieder geval de eerste helft. Kan mijn vinger er niet helemaal opleggen waar het aan ligt, maar misschien wel aan Tom Cruise die echt de meest krampachtige rol neerzet die ik van hem gezien heb. Schuchter, gesloten en bijna heel de tijd fluisterend. Kan de bedoeling zijn geweest en dan is het best oke gedaan, maar kan niet zeggen dat het echt prettig wegkeek.

De Valkyrie-operatie zelf kan er mee door, vooral het gedeelte bij de bunker met het plaatsen van de bom is best spannend. Maar de rest is nu eenmaal veel onderling gebel en onderonsjes, echt heel veel spannender en filmgenieker valt dat ook nauwelijks te maken.

Doordat het op die manier zo feitelijk van A naar Z gaat voelt het eigenlijk een beetje aan alsof je een film zit te kijken voor het vak geschiedenis (maar dan met een nogal hoog budget). Best oke gedaan voor wat er van te maken valt, maar ook weer niet iets waar je - op wat voor manier dan ook - heel erg door wordt geraakt.

avatar van Shadowed
Ok.

Wat ik vooral jammer aan deze film vond is dat ik soms bijna in slaap viel. Nergens vond ik het een beetje boeiend, vooral in het begin en middenstuk niet. Maar in het slot boeide het me volledig en vloog mijn cijfer eigenlijk weer omhoog.

Cruise speelt goed maar ziet er eigenlijk vrij belachelijk uit mijn zijn ooglapje. Nighy en Branagh doen het ook redelijk, Branagh is niet helemaal mijn acteur. Er zitten wel enkele intense momenten in die gelukkig goed sfeervol in beeld gebracht zijn.

Niet helemaal mijn oorlogsfilm dit, leuk dat onze eigen Carice meedoet. Prima verhaal, wat saai in beeld gebracht maar toch wel een best sterk einde. Al bij al heeft het wel een voldoende verdient. Interessant die operatie, dat ook.