Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Valkyrie (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Bryan Singer
met Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy

Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.

avatar van Al DeNiro
Zeer spannende film, ondanks dat je weet hoe het afloopt.

Dat is te danken aan de sfeer, de gebrekken van Stauffenberg en het feit dat je elke moment verraden kan worden door een Hitler-aanhanger.

We krijgen ook een goed beeld van de hirarchie in de nazi-top en leger.

Dit is ook de film waarin Hitler & Co het meest reatlistisch worden weergeven.

In andere films worden ze namelijk vaak als gekken enz neergezet.

avatar van mennovanholland
het slechte uit heel de film een engels sprekende Hitler

avatar van Decec
Ik vond een goede oorlogfilm...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Tom Cruise speelt goed...
Zeker spannende film (behalve in het begin niet)...
Goed verhaal...
Ik lees iemand: dat nep is over de Duitse / Engelse gewoon praten, dit kan ik helaas niet
goed horen...

avatar van mod122
Ik vond het een aardige film maar niet echt super, het had beter kunnen zijn. Al met al wel van kunnen genieten. Ik snap alleen het commentaar op de keuze voor engels ipv duits niet helemaal. Het is een hollywood film dus kan je niet veel anders verwachten. Daarnaast stoorde het mij niet heel erg in Valkyrie terwijl het me in bijvoorbeeld Troy enorm irriteerde maar dat had misschien meer te maken met het 'schotse' accent van Hector.

avatar van caelers8
Spanning +1
Acteur lijkt sprekend op Goebbels +1
Taal -1
Taal inconsistentie -1

Ik twijfel een beetje over deze film, hij weet me niet echt te overtuigen maar van de andere kant heb ik me er wel prima mee vermaakt.

avatar van bozzy
Aardige film niks meer niks minder.

avatar van Huggy Bear
Had er veel meer van verwacht ,zekerlijk als men bedenkt dat Tom Cruise meespeelt.
Ik vond "Stauffenberg" uit 2004 ,veel beter !

avatar van soom
Es lebe unser heiliges Deutschland!

Anne Frank schreef op vrijdag 21 juli 1944 dat ze hoop kreeg, aangezien er een aanslag gepleegd was op Hitler.
Het betreft hier natuurlijk deze aanslag, uitgebeeld door Hollywood. Jee, een beetje stom om Duitsers Engels te zien spreken. Het is desondanks machtig interessant om Tom te zien spelen, en daarbij ondersteund door Carice. Erg mooi koppel, maar ze verbleekt wel een beetje op acteerwerk bij Tommie. Dan deed ze het in Black Butterflies toch iets beter.

Oorlog is maar een stom iets, het is zo zinloos dat mensen krijgertje spelen met daarbij echte geweren en kogels.
Maar het levert dan wel een paar mooie films op, dat wel...

Het hele aanslag gebeuren is wel interessant, al vind ik het triest dat mensen elkaar zoveel aandoen, al was het dan oorlogstijd. Ik zou bloemetjes en kransen om hen heen willen leggen en willen dat ze elkaar vriendelijk de hand schudden. Misschien moet ik toch maar eens wakker worden.

Mooie prent dus, het acteerwerk van met name Tom Cruise is zodanig goed dat het geheel een echte Tom Cruise show word. Maar dat is niet echt erg, aangezien het verhaal om zijn personage draait. Carice is dus net een tikkie minder.
Verder erg goed in beeld gebracht en het geheel ademt een beklemmende sfeer die me niet meteen losliet.

avatar van MyOwnStyle
De film weet zeker een soort spanning en sfeer op te bouwen, ondanks dat iedereen al weet hoe hij afloopt.
Verder vond ik de film heel goed en mooi in beeld gebracht en ondanks de Engelstalig sprekende nazi's kwamen ze vrij realistisch over, wat ook aan het goede acteerwerk ligt.

Soms had ik toch wat meer van de film verwacht, vond het af en toe wat langdradig worden.

Uitstekende film. Inhoudelijk wist ik alles al vantevoren, maar desondanks is het zeer knap uitgevoerd. Zeer gedetaileerd document.
Tja..Duitsers die Engels praten. Voor deze film geen probleem. Tom Cruise die Duits praat, dat was pas een probleem geweest.

avatar van Metalfist
Stond een half uur te spelen op televisie maar ik heb hem afgezet. Normaal gezien doen ik dat niet maar een film over een onderwerp als dit waarin continu Engels wordt gesproken met verscheidene accenten? Nee, er moeten sowieso betere verfilmingen zijn te vinden.

Piet Piraat Cruise speelt ei zo na de rol van zijn leven in deze onderhoudende en waargebeurde oorlogsfilm over het complot tegen Hitler. In het begin dacht ik dat Tom Cruise Duits ging praten maar (gelukkig) bleef het enkel bij schrijven. Toch wordt alles heel realistisch voorgesteld en heeft de typecaster voor Hitler & Co heel goed zijn werk gedaan. Nog van dat !

avatar van K. V.
Geen typische oorlogsfilm (hij ligt meer in de stijl van Zwartboek) en dat soort oorlogsfilms zijn meer aan mij besteed.
'k leefde mee met de personages en tijdens de film hoop je toch dat alles goed af zal lopen, dus daar zijn de makers goed in geslaagd.
Ondanks dat de film een kleine twee uur duurt, verveelt de film niet en ook het feit dat ze Engels spraken stoorde me eigenlijk niet. De film start in het Duits en vloeit dan over in het Engels, dus ze hebben het toch nog redelijk origineel opgelost.
Toch de moeite om te bekijken.

avatar van patrick17
Ik had hem eigenlijk al een jaartje of 2 / 3 thuis liggen verstopt. Vandaag heb ik hem
maar eens bekeken.
Ik moet zeggen vond het toch wel een lange zit voor de film. Je moet goed opletten wat /
hoe het gaat.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik zelf niet veel met oorlogsfilmen heb. Daardoor kan ik
niet goed oordelen wat ik nou precies van deze film vind.
Het verhaal is duidelijk en dat valt ook prima te snappen. De rollen worden niet verkeerd gespeeld maar ook niet uitblinkend.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Film. Die Ondanks dat je weet hoe hij afloopt, toch spannend weet te blijven. Er wordt ook goed geacteerd door Tom Cruise. Het kleine rolletje van Van Houten mag geen naam hebben. Verder is er goed op de details gelet, en verloopt het verhaal waarheidsgetrouw. 3,5 Ster.

Goeie film over de Duitse Kolonel Claus von Stauffenberg een aanslag op Hitler plant. Een boeiend stukje WOII-geschiedenis over het Duitse verzet tijdens de oorlog dat spannend wordt neergezet. En deze aanslag is slechts een onderdeel van de hele operatie, waarbij de controle over het reserve-leger eigenlijk het belangrijkst is. De film ziet er goed uit, waarbij veel gebruik is gemaakt van de echte locaties.

avatar van martijn011
Intrigerend verhaal wat degelijk wordt uitgewerkt in deze Valkyrie. Echt spannend wordt het natuurlijk nooit, maar op zich is dat ook wel logisch omdat je de afloop al weet.
Pluspuntje is dat de hele operatie keurig wordt uitgelegd en ook prima wordt uitgewerkt in de film.
Verder is de sfeer ook goed neergezet, mede door de prachtige locaties die te zien zijn.

Minpuntje is natuurlijk de taal. Meestal til ik daar niet zo heel zwaar aan, maar Hitler Engels horen praten is toch vreemd.
Cruise zet een prima rol neer, zoals zo vaak eigenlijk. Carice van Houten heeft zeer weinig screentime, evenals Halina Reijn.
Gewoon een degelijke film die prima wegkijkt en omdat alles op waarheid berust pik je nog een lesje geschiedenis mee ook.
Voldoende.

avatar van Corcicus
Jammer van dat Engels. Hitler die praat als een Britse gentleman is gewoon ronduit belachelijk en echt niet meer van deze tijd. Voor de rest wel een interessante film, die over het algemeen de historische lijn volgt.

avatar van Piratje
Vermits we ruim voldoende weten over de geschiedenis van WOII komt het wat vreemd over dat Hitler nog leefde na deze 15de aanslag terwijl we toch in de waan gelaten werden dat hij dood was. Dit verhaal wordt nog lang stand gehouden in de film en maakt het voor een stuk ongeloofwaardig. Een kleine domper op het verhaal. Ook de Engelse taal voor Duitsers lijkt me niet helemaal zuiver.

Maar over het algemeen is deze film prachtig op het doek gebracht met top-acteurs, materiaal en omgeving.

Het is gewoon onze voorkennis die wat van de spanning wegneemt. Ook het plot kwam snel en geloofwaardig over en zette een punt aan dit totale opzet.

Voor de rest werden de meeste opmerkingen reeds in de voorbij berichten vermeld.

Als liefhebber van oorlogsfilms is me deze historische oorlogsprent een 4plus waard.

avatar van panax
goeie film,had eigenlijk duitstalig moeten zijn ,had hem nog beter gemaakt
het effect van een goeie film uitgezonden in duitsland met nasynchronisatie !!!

avatar van Toontje G
Best een aardige film met een goed verhaal. Maar zoals vele opmerken een film over de 2e wereldoorlog moet in de taal gesproken worden die de personages spelen. Een Engelstalige Hitler dat kan echt niet. De Duitse acteurs spraken toch ook Engels. Nederlands tintje van Houten en Reijn. Cruisse vond ik tegenvallen. De rol past niet echt bij hem.

avatar van missl
dat of het in het duits moest deze film of niet zal ik me niet eens aan wagen. Wat ik dan wel raar vind is dat hij in het duits een brief schrijft en dit dan in het engels voorleest. Maar goed daar gaat de film niet over. Waarom dit de grote film is met van Houten samen met Tom Cruise is begrijp ik niet helemaal daar zij in totaal een min of 5 in beeld is. Maar goed daar gaat de film ook niet over. Waar de film wel over gaat is een hoge officier die Hitler niet lief vindt en daar wat aan wil doen. Door de communicatie van toen gaat het allemaal niet hoe het zou moeten en er is geen end goed al goed. Die geschiedenis kennen we allemaal. Verhaal is wel prima, ik vond Cruise totaal niet in zijn rol en daardoor zat ik niet in de film.

avatar van timburton
megaman schreef:
Beetje fout dat ze van die typisch Engelse acteurs in deze film hebben gestopt Heil Hitler...do you want a cup of tea?

Helemaal gelijk. Zal voortaan geen woorden meer vuil maken aan dit prulwerk.

avatar van tbouwh
Spannende oorlogsfilm. Tom Cruise speelt een zeer goede hoofdrol. Had van tevoren gerekend op een grotere rol voor Carice van Houten , ze komt echter lang niet zo vaak voor als verwacht. Film is redelijk spannend maar mist diepgang en soms wat geloofwaardigheid. Hitler komt niet heel echt over in deze film en het stoorde me dat de Duitse officieren, en zelfs Hitler, Engels spraken in plaats van Duits.
Het einde was toch even slikken, al zag je het van mijlenver aankomen.
Zeker goed om eens gezien te hebben.

avatar van Filmfan74
Door de voorspelbaarheid van het verhaal is dit in mijn ogen een mislukte thriller. Je weet dat de operatie verkeerd afloopt, dus het gehele spannings element is weg. Het is allemaal niet slecht geacteerd en het wordt duidelijk waarom het verkeerd ging (dat is de enige reden om deze film te kijken), maar mist dus ook veel.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een goeie film. Cruise speelt wel goed. Film verveelt nergens en dat terwijl je weet hoe ie gaat aflopen. Zitten soms toch paar spannende scenes in. Einde vond ik ook mooi. En dat de duitsers engels praten kon mij eigenlijk totaal niet storen is dan ook een Hollywood productie e.

Goede en boeiende film

avatar van blurp194
Geschiedenisles.

Gelukkig is het verhaal vrij nauwkeurig in het vertellen van de geschiedenis, zijn er weinig details veranderd. De film is vrij onderkoeld en ook vrij neutraal gespeeld - ook door Cruise, waarvan ik dat eigenlijk niet verwacht had. Erg spannend wordt het daarmee niet, ook al omdat de afloop natuurlijk allang bekend is. Wel erg mooi in beeld gebracht, waarbij voor een groot deel gebruik gemaakt is van de originele locaties.

avatar van Erick1985
Vreselijk goeie film. Echt zo'n film die je in één ruk uitkijkt en waar je meteen inzit en ook spannend blijft. Gister weer eens gezien en blijft fantastisch. Helaas dat Tom Cruise iets te vaak iets té stoer probeert te kijken... ik had ook liever een iets koudere Hitler gezien (zoals degene in Der Untergang). Maar voor de rest helemaal geweldig!

Gebaseerd op een historisch gebeuren en als dusdanig is deze film best geslaagd.
De beginscène is heel knap en daarna zijn er onvermijdelijk toch wel heel veel gesprekken tussen officieren in beeld.
Tom Cruise is goed in de rol van verzetstrijder (of persoonlijk sukses nastrevende ?) von Stauffenberg en ook de rest van de cast stelt niet teleur, David Bamber, als Hitler inbegrepen.
Toch een beetje ontgoocheld over de film.