Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Alternatieve titels: Operation Valkyrie / Walküre
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Bryan Singer
Met onder meer: Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy
IMDb beoordeling:
7,1 (272.734)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 22 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Valkyrie
"Many saw evil. They dared to stop it."
Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Claus Schenk Graf von Stauffenberg
Henning von Tresckow
Friedrich Olbricht
Ludwig Beck
Friedrich Fromm
Nina Schenk Gräfin von Stauffenberg
Field Marshal Wilhelm Keitel
Otto Ernst Remer
Erich Fellgiebel
Carl-Friedrich Goerdeler
Video's en trailers
Reviews & comments
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Oppervlakkige en rechtlijnige vertelling over één van de meest enerverende gebeurtenissen uit de geschiedenis. Valkyrie volgt het origineel vrij nauw, maar schuift de (ook al niet bijster veel) diepgang en achtergronden van die prent terzijde - waarschijnlijk ten gunste van Cruise. Deze kan dan haast ook niks fout doen door het vlakke karakter dat hij speelt. Van Houten speelt - ietwat geforceerd - diens mooie vrouw, die met wat pijnlijke blikken en trillende oogleden of lippen de vrouwelijke kijker identificatiemogelijkheden moet geven voor onvervalst melodrama op het eind. Reijn doet het wat dat betreft beter. In de paar scènes die ze heeft, weet ze haar karakter een relatief grote mate van menselijkheid mee te geven. En nu we toch bezig zijn: ook de rest van de Zwartboek-cast speelt degelijk (zijn de archetype Nazi's/oorlogsfiguren gevonden?). Valkyrie is een op de Hollywood leest gemaakte film, die aardig wegkijkt, maar absoluut nergens in uitblinkt.
Rudeo
-
- 135 berichten
- 2162 stemmen
Begint langzaam zonder veel spanning wat je toch niet verwacht van een hollywood thriller. 2e helft van de film gebeurt duidelijk het meest en toen kwam ik ook echt in de film. Maar eigenlijk het belangrijkste: voegt deze film iets toe aan het oorlog genre?
Voor mij was het veel herhaling en weinig orginaliteit kwa verhaal. Wel ligt de nadruk in de film vooral op de nazies die tegen hitlers regime waren en die invalshoek ben ik niet vaker tegengekomen in hollywood producties. Voor de rest is de film gewoon op niveau, maar was voor mij wat te standaard.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5886 stemmen
Een flinke tegenvaller. Het moet toch gezegd worden dat het bij vlagen enorm storend is dat er Engels gesproken wordt. Dit wordt wel op een inventieve manier 'opgelost' aan het begin van de film, maar als dan even later grote nazi topstukken met een enorm Brits accent hun mond open trekken levert dit toch net wat te veel in met betrekking tot de geloofwaardigheid.
Daarbij viel me vooral op wat voor ontzettend overbodig personage Carice van Houten eigenlijk speelt, alhoewel ze hier zelf vrij weinig aan doen kan. Waar Van Houten erg dient in te spelen op de emotionele kant van Cruise is dit nergens terug te zien in wat voor scène dan ook. Van Houten hobbelt wat achter Cruise aan, de twee zoenen enkele keren en dan is Van Houten alweer weg, om toch nog even uit haar auto te rennen en haar geliefde(?) man nog even te zoenen. Dit enorm slappe gebaar vanuit Van Houten -want het is juist Cruise die achter háár aan dient te gaan om een krachtiger personage te worden- zorgt ervoor dat het me verder geen ene reet kon schelen wat er precies met haar zou gaan gebeuren.
Daarentegen is de rol van Halina Reijn -ook al is ie wat summier- vele malen interessanter. Op de ijkpunten in de film is namelijk dit personage wél aanwezig, waar Van Houten er niet is. En waar van Houten op een enorm passieve manier in dienst staat van het Cruis personage, doet Reijn dit op een veel actievere manier. Het kon me dan ook veel meer schelen -alhoewel ik de onbelangrijkheid hier natuurlijk ook wel van inzie- hoe het met haar af zou lopen.
Buiten dat is Valkyrie best een vakkundig gemaakte film, alhoewel het plot toch net niet genoeg weet te boeien, doordat je de verloop van het verhaal eigenlijk al weet. Jammer, want ik heb hard mijn best gedaan om de film wel goed te vinden, maar het mocht helaas niet baten.
2*
U-96
-
- 11875 berichten
- 2064 stemmen
Een flinke tegenvaller. Het moet toch gezegd worden dat het bij vlagen enorm storend is dat er Engels gesproken wordt. Dit wordt wel op een inventieve manier 'opgelost' aan het begin van de film, maar als dan even later grote nazi topstukken met een enorm Brits accent hun mond open trekken levert dit toch net wat te veel in met betrekking tot de geloofwaardigheid.
Enorm mee eens.
Erg teleurstellend en storend dat een groot uitgepakte film over een van de beruchtste daden uit WO2 zo'n uitermate lomp resultaat kan hebben, echt ronduit lomp.
Dat sommige mensen het nog steeds flikken om zulke goede oorlogsfilms te maken, deze wordt zeker weten een klassieker.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Alleen al Engelssprekende Duitsers en een totaal ongeloofwaardige Hitler kunnen dit naar mijn idee nevernooit een klassieker maken. Ik snap die Amerikanen echt niet.
De oorlogssfeer in de film is absoluut niet slecht. Sommige aktiescenes zijn ook van groot niveau.
Vanuit algemeenheid gezegd blijft de film geheel op onderhoudend niveau, mits je maar door bovengenoemde heen kunt kijken. Het zal voor de meeste mensen vast niks uitmaken, maar ik struikel erg over Engelssprekende nazi's.
En wat is Tom Cruise toch een ongelooflijke hinderlijke flutacteur. Hij straalt wederom totaal niks uit en kan alleen maar wazig uit z'n ogen kijken.
Dit zou een veel betere film geweest zijn als het door Duiters zou zijn gemaakt. Dan krijg je op z'n minst een film op Der Untergang-niveau.
1.5
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Ging met niet al te hoge verwachtingen de bioscoopzaal in en dat was maar goed ook want anders was ik bedrogen uitgekomen. Hoewel Cruise sterk acteert is film vrij saai. Het veel genoemde nadeel dat de film Engels gesproken is, stoorde mij behoorlijk, maar ja, dan bij een Duitse versie hadden er waarschijnlijk geen Hollywood acteurs in gespeeld.
3*
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Bryan Singer is niet geheel vreemd met de Tweede Wereldoorlog, zoals blijkt in Apt Pupil en de introductie van de eerste X-Men. Voor zijn eerste volledige speelfilm rond WOII koos hij voor het verhaal van Claus von Stauffenberg en de aanslag op Adolf Hitler. Geen slechte keuze, want het verhaal rond deze aanslag is intrigerend genoeg om een interessante en spannende verfilming op te leveren. Mits het in de juiste handen is, uiteraard.
Valkyrie is uiteindelijk nergens bijzonder of bovengemiddeld geworden. Zo is het script niet bepaald ijzersterk, met name door de hoeveelheid vlakke personages en het onvermijdelijke maar imo behoorlijk onnodige sentiment. Bepaalde scènes slaan in ieder geval de plank flink mis. Gelukkig bewijst Singer opnieuw een uitstekende verhalenverteller te zijn en hij maakt er een spannend en goed verzorgde productie van. Valkyrie weet goed te boeien, zit op zich erg aardig in elkaar en ook de score van Ottman is sterk.
Naast deze sterke en zwakke punten blijven er bij Valkyrie nog een aantal zaken over die gewoon in orde zijn. Zo is het acteerwerk prima, maar nergens echt uitzonderlijk. Cruise deed het best aardig, hoewel verre van zijn beste rol. De show werd voor mij echter gestolen door Bill Nighy als Friedrich Olbricht. Nighy was voor mij in ieder geval de enige die echt wist te overtuigen. Verder prima werk van vaste Singer- cameraman Newton Thomas Sigel.
3,5 sterren.
thunderball
-
- 5880 berichten
- 1414 stemmen
Deze afgelopen maandag wezen kijken.
Ik vond de film niet meer dan "aardig".
Voor zo'n grote Amerikaanse productie verwacht ik gewoon stukken meer, dan een film die -op de grote namen na- toch niet veel verder komt dan een goed geproduceerde TV-film.
Alles werd recht toe recht aan vanuit het conventionele script verteld en in beeld gebracht. Nergens kwam je filmisch aan je trekken (op mss de (totaal onbelangrijke) scene met de platenspeler na)
De acteerprestaties waren doorsnee en vrij vlak.
Cruise deed het op zich wel aardig, maar zo als gewoonlijk nergens bijzonder en de twee Hollandse dames zijn natuurlijk hartstikke leuk om te zien voor ons Nederlanders, maar wat ze nou eigenlijk in deze Hollywoodfilm te zoeken hadden? De rollen waren te klein om euforisch over te zijn.
Wat het verhaal/de film zelf betreft:
de echte spanning ontbrak.
Uiteraard zaten de makers met het probleem dat praktisch iedereen toch wel weet hoe de uitkomst van de aanslag is, maar dat hoeft geen probleem te ZIJN.
Kijk bv naar de film The Day of the Jackeal, die gaat over een aanslag op de Gaule. Iedereen weet wel dat die laatste nooit vermoord is, toch weet die film de spanning telkens meer op te voeren tot aan de finale toe.
Helaas is dat bij Valkyrie totaal niet het geval, dus duidelijk een tekortkoming van script en regisseur.
De daadwerkelijke aanslag wordt sowieso vrij magertjes in beeld gebracht en de reden waarom het mislukte nauwelijks verklaard.
Kortom: nergens echt slecht, maar veelste veel doorsnee.
Hier ga je niet voor naar de bioscoop!
Een vijf, ofwel 2,5 ster lijkt me voor nu zat.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1820 stemmen
Gisteren maar eens in de bios bekeken. Valkyrie is wel een aardige film, het geheel blijft boeien, maar meer ook niet. Ik had stiekem op iets meer gehoopt met dit gemiddelde.
Dat deze film niet door duitsers werd gespeeld, kun je als een minpuntje zien omdat je een Amerikaans gevoel krijgt, dat vond ik nog wel meevallen.
Het verhaal slaagt er dus in te boeien, maar weet nooit echt te overtuigen, Cruise deed het wel aardig maar hitler vond ik niet echt realistisch overkomen voor mijn gevoel. Het einde vond ik dan weer wel sterk. 3* nipt.
gvc
-
- 5 berichten
- 1 stemmen
4,0 Goeie film , niet compleet waarheidsgetrouw , als je een WO2 fan bent . De taal lijkt mij niet echt een hindernis wel eigenaardig dat men na 2 minuten van taal veranderd , stoort niet echt eigenlijk. Toch een zeer goede oorlogsfilm
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
Vandaag in de bioscoop gezien en ik moet zeggen dat ik er meer van verwacht had. De film is best goed en Tom Cruise speelt opzicht ook best aardig maar de film is gewoonweg niet spannend. De aanslag ging in mijn ogen ook veel te snel en dat gedeelte had men best beter en spannender kunnen maken. Wel leuk om in deze film een aantal Duitsers te zien die ook meegespeeld hebben in "Der Untergang" en in "Zwartboek".
O ja heeft iemand hier al verteld hoe de film zal aflopen ! Dan zal ik het maar stiekem verklappen, Hitler zal de aanslag overleven" 
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Ik ben hem net gaan kijken en vond het een heel goede film. De eedaflegging in het begin was chique, maar ze hadden Tom Cruise geen Duits moeten laten spreken vind ik. De taal vind ik eigelijk ook geen probleem, en in tegenstelling tot anderen heb ik nooit het gevoel gehad dat ik naar de Amerikanen zat te kijken. Af en toe zat er een Brits accent tussen, maar daar ga ik niet op zitten vitten.
Ik kende de geschiedenis al, wat het denk ik makkelijker maakte om het verhaal te volgen. Mijn vrienden konden ook volgen, maar als er gezegd wordt dat deze kerel dood moet en dat die andere kerel gearesteerd moet worden enzo weten ze dus totaal niet wie dat zijn en waarom. Daarom vind ik het dus een voordeel dat je al wat achtergrondkennis hebt als je deze film gaat kijken.
Het einde was voor mij ook spanned hoewel ik wist hoe het zou aflopen, op een bepaald moment klopte m'n hart in mijn keel van de spanning.
4.5*
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vanavond heb ik eindelijk Valkyrie dan eindelijk gezien. Ik zat er wel op te wachten, aangezien mijn interesse in de 2e wereldoorlog groot is. Ik heb er dan ook veel films van gezien. Van de bekende actiefilms tot de films met wat meer diepgang en verhaal zoals Der Untergang of The Pianist.
Ik was al wel bekend met het Stauffenberg complot verhaal. Daarvan heb ik ooit op Discovery Channel een documantaire gezien. Ik moet zeggen, volgens mij is de film behoorlijk waarheidsgetrouw en kloppen de details ook. Je kan merken dat de makers hun huiswerk goed gedaan hebben.
Maar maakt dat Valkyrie een goede film? Ik zeg deels. De film is deels geslaagd en deels niet. Mijn grootste punt van kritiek is toch wel dat hier de Duitsers Engels spreken. Ik vind dat gewoon slecht. Het zal wel aan moeten slaan bij de Amerikaanse filmkijker, maar het verpestte bij mij veel bij het realisme. Der Untergang laat zien hoe indrukwekkend een film kan zijn als de goede taal gebruikt wordt. Die film is toch ook een groot succes geworden. Het klinkt gewoon niet, een Stauffenberg, Hitler of Goebbels die Engels spreekt.
Tom Cruise speelt de rol van Stauffenberg niet verkeerd, maar ik vind hem ook niet uitblinken. Zoveel dialoog had de man niet. Hij speelt die rol uiteraard omdat de film dan beter verkoopt, maar een opvallende grootste rol vond ik het niet. Net als de Nederlandse inbreng, die gewoon niet groot was. Ja, Carice komt een paar keer voor in de film maar de scene's stellen niks voor en zijn maar sporadisch. Het gaat toch meer over het grote complotplan zelf. Dat wordt wel mooi uitgebreid uitgelegd. Al vond ik wel dat de film iets korter had gekund, ik vond het niet altijd even boeiend of spannend. Ook vond ik Hitler niet zo goed in deze film. Bruno Ganz was toch 10x indrukwekkender als de fuhrer in Der Untergang.
Uiteindelijk weet je bij deze film hoe hij af zal lopen dus echte spanning zit er niet in. Ik vond de film prima om een keer te kijken maar hij zal me niet lang bijblijven. Prima uitgelegd verhaal, goede decors maar het had in mijn ogen beter uitgewerkt kunnen worden als film.
3*
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Goeie film, goeie scenes en de muziek was zeer krachtig.
Verder kan ik er niet zo bijster veel over vertellen.
De scenes zaten erg goed in elkaar en sommige stukjes waren goed spannend gemaakt. Die HItler vond ik alleen niet zo goed gecast, in andere films waar hitler zit zoals: Der Untergang speelt hij beter. Maar dat ligt aan de acteur en door 1 acteur geef ik de film natuurlijk geen onvoldoende. Een goeie film: 4*.
Zandkuiken
-
- 1745 berichten
- 1430 stemmen
Degelijke film die wat mij betreft evenwel nogal aan de langdradige kant is. De acteurs doen het nochtans erg goed, met een ijzersterke Tom Cruise in het bijzonder. Jammer genoeg slaagt Singer er in mijn ogen niet in de spanningsboog de volle 120 minuten gespannen te houden. 'k Hou het maar bij (een dikke) 2,5*.
Tommeh
-
- 7317 berichten
- 3296 stemmen
Een film die probeert om de spanning constant hoog te houden door middel van camera trucjes en onheilspellende muziek. Dit lukt af en toe, maar vaak wordt de plank volledig misgeslagen en komt het veel te geforceerd over. Daarnaast een overdaad aan bijrolletjes, waardoor je door het bomen het bos niet meer ziet. Wel een goede rol van Nighy.
Captain Pervert
-
- 4645 berichten
- 2100 stemmen
Dit is een film waar je iedereen in verwacht, behalve Tom Cruise in de hoofdrol. Gaat hij Hitler bombarderen in een F-14? Gaat hij een wedstrijdje stockcar racen? Of gaat hij een lekkere cocktail voor hem mixen? Het was dus even wennen, mister uber-Amerikaan als Duitse verzetsheld. Maar hij doet het niet slecht.
Zolang er films over WW2 gemaakt worden, is er al het taal-probleem. Engels lullende nazi's is nou eenmaal lastig te verkroppen. Cruise lepelt voor het fatsoen aan het begin een paar zinnen Duits op (relatief accentloos), wat snel overgaat in het Engels. Vrijwel meteen word je opgezogen door de sfeer, kostuums, sets en voertuigen. Heel goed gedaan.
Het taalprobleem komt pas terug - en hard ook - als je Hitlert in het Engels hoort praten.
Verder is het nog een behoorlijk spannende film, ondanks feit dat je weet hoe het verhaal (ongeveer) gaat. De vele personages die in kort tempo worden geintroduceerd maken het soms lastig te volgen.
3.5 sterren
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Wie leest dat Tom Cruise en Bryan Singer de handen in elkaar slaan onder het mom van een historisch correcte film, die vreest het ergste. Verbazingwekkend spannende films zoals ‘The Usual Suspects’ (hét meesterwerk van Singer) bewezen reeds dat het heikel punt niet bij het tempo zou liggen, maar veeleer de historische precisie zou zijn. ‘Valkyrie’ valt op dat punt echter ontzettend goed uit: de film vertelt nauwgezet een vergeten stuk geschiedenis, dat ondanks het gekende einde blijft boeien tot het bittere einde.
Vooral in de cinema komt de snelle opeenvolging van de feiten als een trein op je af, omdat de hele entourage nog indrukwekkender aandoet. Daar tegenover staat dat de psychologische diepgang zich laat verwaarlozen en gaandeweg nog meer verwatert, omdat ‘Valkyrie’ moet blijven pulseren. Ook de onpersoonlijke muziek en de grijze, vlakke regie hadden wat meer aandacht verdient, om er een echt epos van te maken. Zo wist die andere grote oorlogsfilm van de jongste jaren, ‘Der Untergang’, bijvoorbeeld een claustrofobische beklemming te creëren, die ‘Valkyrie’ totaal vreemd is. Dit is vooral spektakel, en daarom toch stukken minder verpletterend.
Toch is dit een geslaagd “afkooksel” van enkele betere films uit het genre, want de sterkte hier is het basisgegeven: operatie Walküre is een onderbelicht en vooral heel onwaarschijnlijk gegeven, waarbij je (zelfs de ware afloop kennende) nog voortdurend verrast wordt. Ik heb intens genoten, en Tom Cruise heeft zijn sérieux ruimschoots terugverdient. 
3,25*
wwelover
-
- 2605 berichten
- 3957 stemmen
Het is een voor entertainment zorgende film, een redelijke bioscoopfilm die wat mij betreft wat meer en dieper in het plan had mogen graven. Het feit dat er geen Duits wordt gepraat is natuurlijk jammer en het is raar om naar te kijken, maar is geen mega obstakel. De film heeft natuurlijk als tegenwerking dat je al weet dat Hitler niet zal sterven. Toch wordt er een goed beeld gegeven hoe het ter werk ging, al kan ik me niet voorstellen dat mensen op een andere manier gaan kijken naar Duitsers aangezien je eerst naar het foute kijkt in plaats van het goede. Al is het natuurlijk onzin om de Duitsers van nu af te rekenen op het verleden van hun land.
Visueel is het een goede film, de ontploffing was goed, gelukkig geen slowmotion beelden of dergelijks wat je hedendaags nog wel eens voorbij ziet komen. Toch lijkt me de film over de WW II van Tarantino beter. Ik vond de muziek wel redelijk verder in Valkyrie, niet opvallend maar gewoon.
Tom Cruise speelde zijn rol meer dan uitstekend, blijft gewoon een erg goede acteur. Verder is natuurlijk Nighby erg leuk. Ook Wilkinson blijft me verassen, ben pas sinds kort met hem bekend ondanks zijn leeftijd. Maar hij doet goed. Grappig om te zien dat Berkel en Kobus meededen, aangezien ze ook Nazi's speelde in Zwartboek. En ja Carice van Houten.. Helaas een niet al te grote rol, maar ze laat zien wat ze kan. Het zal niet haar grote doorbraak gaan betekenen denk ik, maar het is mooie stap richting de top. Halina Reijn deed het ook leuk, maar ook haar rol was klein. Overigens wel grappig dat Sebastiaan Koch de partner van Carice in Real life, ook de rol van Stauffenberg heeft gespeeld maar dan voor een Duitse TV film.
3.5*
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7279 stemmen
Tegenvaller.
Ondanks de aanwezigheid van een sterke cast, waaronder onze eigen Van Houten en Reijn, valt er middels het verhaal weinig te genieten. Het is knap dat de film onderhoudend is, want een ieder kent de afloop. Toch had het verhaal wel wat meer emotie mogen bevatten. In de jaren 70 werden er veel van zulke orlogsfilms gemaakt, maar op de een of andere manier waren die vaak beter. Deze zoveelste "remake" is iig niet een classic en zal het ook niet gaan worden. Misschien wel omdat men het te hard probeert..
Zeer gemiddeld allemaal.
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
Erg wennen met dat engels na het zien van de duitse verie.
Maar dat ter halve toch een sterke film
Net wat andere informatie als in de orginele film.
En acteerwerk is ook aardig.
4 sterren
kos
-
- 46692 berichten
- 8850 stemmen
Niet over de gehele linie onaardig (de vliegtuigbeelden zijn mooi en de acteurs goed), maar vooral zwak geregisseerd.
Dat de Duitsers Engels spraken heeft me eigenlijk maar weinig gestoord, wel dat Singer de film nooit spannend weet te maken (ondanks dat je de afloop natuurlijk al kent).
Je krijgt ook nauwelijks iets te weten over de beweegredenen van Stauffenberg. In het plotje hierboven staat iets over 'walging van gruwelijke misdaden', maar volgens mij was hij vooral bang om de oorlog te verliezen.
Nog veel onbegrijpelijker was hoe hij zo 100 procent zeker denkt te weten dat Hitler is overleden bij die aanslag. 'Omdat ik zelf de explosie zag' of zoiets. Wat een onzin. Hij heeft nota bene zelf bombardementen overleefd.
Ik mag toch hopen dat hij in realiteit niet zo dom was, maar er andere oorzaken waren voor deze blinde operatie.
yourmother
-
- 5 berichten
- 169 stemmen
Ik vond het een redelijke film. Heel jammer dat de "Duitsers" engels praten.
HASCH
-
- 59 berichten
- 77 stemmen
Het is een redelijk goede film. Heb mij wel gestoord aan de Engels sprekende Duitsers. Vanwege het historisch gegeven heeft deze film van mij een hogere waardering gekregen, anders was hij niet meer dan een gemiddelde van 2,5 waard.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Ik had er meer van verwacht van deze film, op een of andere manier wist hij me niet te boeien. Het was zelfs zo erg dat ik halverwege de film in slaap viel, en toen ik wakker werd een paar hoofdstukken terug moest zetten.. Maar ook na mijn korte dutje wist hij me niet te verrassen. Al met al een redelijke film, de sfeer zit er wel in.. maar toch onbreekt er iets.
Chimpz
-
- 158 berichten
- 188 stemmen
Een goedgemaakte film die er tof uitziet en goed gespeeld wordt (Tommeke Cruise doet dat niet eens zo slecht). De film neemt zaken als karakterontwikkeling echter niet echt serieus en een boeiend subplot zou het geheel al wat vlotter maken. Op zich zeker geen slechte film op eender welk vlak, maar naar mijn mening een verhaal dat door zijn gebrek aan spanning meer weggelegd is voor documentaires dan speelfilms.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4895 stemmen
Veel wist ik niet van 'Operation Valkyrie', al was het einde wel al duidelijk uiteraard, want Adolfje gaat niet dood. Toch maar even tussen spoilers, voor de zekerheid
Opzich heeft de film me aardig kunnen boeien, maar écht spannend werd het nooit. Toch bevat de film net genoeg baggage om de aandacht nog goed op het scherm te kunnen houden, vooral visueel is het bijv. prima in orde allemaal, al was de explosie wel erg karig gefilmd.
Opzich is het personage Claus von Stauffenberg wel interessant - en wordt hier prima gespeeld door Tom Cruise, maar het is allemaal wel erg dunnetjes hoor. Ik had graag wat meer willen weten waarom hij Adolf zo graag dood wou hebben. Daar had best wat dieper op ingegaan mogen worden, want nu is het eigenlijk allemaal behoorlijk simpel. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat Hitler de bomaanslag heeft kunnen overleven. Die tas stond vlak naast 'm, dan ben je toch morsdood lijkt me. Ik geloof dat een tafelpoot zijn leven gered heeft, nou wat een rotbom zeg. Dan zal het 'm wel daaraan gelegen hebben, want nu zou niemand zo'n aanslag meer overleven natuurlijk. Ondanks dat de afloop al bekend is, blijft het prima onderhoudend allemaal. Dat er Engels gesproken wordt vind ik geen probleem, al is het natuurlijk wel een pluspunt dat er in de ''goede'' taal gesproken wordt, maar oké... in Tarantino's Inglourious Basterds wordt er Duits, Frans en Engels gesproken en dat schijnt bij een aantal (Amerikanen) ook in het verkeerde keelschat geschoten te zijn, omdat ze dan voor de verandering moeite moeten doen om naar de ondertitels te kijken, dus het is toch nooit goed.
Naast Carice van Houten en Halina Reijn als Nederlandse inbreng, dacht ik nog een Nederlander te zien. Misschien heb ik het mis, maar zo'n beetje dikke, oudere man, die ook bij Hitler in de kamer staat en een keer bij een vergadering. Die gast kwam me zo bekend voor, maar ik kan 'm niet vinden. Nou jah, maakt voor de rest ook niet. Ik heb me prima vermaakt met deze film. Niet echt hoogstaand, maar goed genoeg voor een voldoende van mijn kant.
joe black
-
- 364 berichten
- 1462 stemmen
Had het gevoel dat ik het allemaal al eens had gezien. Allemaal zonder gevoel geacteerd, precies een routineklusje, een fomaliteit. Geen gevoel en een teleurstellende Carice VH. En alles in het engels. Al die hollywood acteurs in een Duits uniformpje. Totaal ongeloofwaardig. Enfin, ze waren allemaal teleurstellend en wie kent het verhaal ook niet. Positif is dat wel vemakelijk was en ik bleef er met m'n aandacht bij.
al bij al nog een (zeer vriendelijke!) 2,5*
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3592 stemmen
Film volgt aardig het bekende verhaal, maar wordt nogal statisch uitgevoerd. Dat er Engels werd gesproken werkt ook niet in het voordeel van de film. Natuurlijk wist ik dit op voorhand en wou de film toch zien, maar je weet gewoon tijdens het kijken dat er meer uit de film zou komen als ze gewoon Duits hadden gesproken. De film duurt ook veel te lang. Aantal te lang doorgedreven of overbodige scenes en het acteerwerk was veel te vlak. Bij niemand zag je iets terug van passie voor wat ze aan het doen waren.
Jammer had zoveel meer ingezeten.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Pijnlijk ...
... om te zien dat dit op waargebeurde feiten gebaseerd is. Ik kende het hele verhaal niet, dus tijdens de film had ik mij er eigenlijk op ingesteld dat het verzonnen onzin was.
Moest ook bijna wel, want Singer zet de nazis op zo'n belachelijk boemanmanier neer dat het te droevig is voor woorden. Alsof zijn het slechteriken in een stripverhaaltje, met hun duistere gelaatsuitdrukkingen, zware stemmen en onheispellende muziek. Echte villains, maar die vind ik in superhelden films ook al niet zo leuk, laat staan in een verfilming van een waargebeurd verhaal.
Positief was daarmee wel dat de afloop voor mij nog steeds alle kanten uitkon. Dat was ook meteen het enige wat deze film nog ietsjes interessant maakte. Cruise is debiel als Duitser, de twee Nederlandse dames compleet onopvallend (uitgezonderd dan hun accenten). Visueel degelijk maar niet altijd even spanned, enkel de continue aanwezig muziek was wel aardig, maar uiteindelijk compleet misplaatst.
Als verfilming van een waargebeurd verhaal compleet belachelijk, 't zou een aardige graphic novel geweest kunnen zijn, maar dan had er wel een andere afloop aangemoeten. Sowieso zonder Cruise en nodeloze vrouwelijke inbreng en graag in het Duits. Die intro was ronduit genant.
1.5*
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3124 stemmen
Ik kende het verhaal van von Stauffenberg nog vaag, dus op voorhand wist ik al een beetje af van Operation Valyrie.
Erg leuk dat je nu eens een keer wat van het Duitse verzet ziet in een film. Dat zie je niet vaak, want meestal worden de Duitsers afgeschilder alsof ze allemaal door en door slecht waren. Erg storend meteen vanaf het begin waren de accenten natuurlijk. Engelsen of Amerikanen allen met behoud van hun eigen accent een Duitser spelen komt niet geloofwaardig over. Maar goed dat doen ze altijd en zullen dat ook nooit gaan veranderen. De film kent een aangenaam tempo en raast lekker door de film heen. Dit maakt het echter wel moeilijk af en toe om de vele karakters van elkaar te onderscheiden. Je moet zo nu en dan echt even nadenken wie ie nu ook al weer was, en als je er dan achter bent, is de film al weer bij de volgende gebeurtenis. Dit wordt in het tweede uur een stukje beter, maar de karakters worden niet goed uitgediept waardoor je een beetje op een afstand wordt gehouden, en ze je nooit echt kunnen raken.
Tweede uur slaagt er goed in om een bepaalde spanning te creëren en die ook vast te houden tot het einde. Je weet de uitkomst al maar toch blijf je benieuwd naar wat er nog komen gaat. Dat doet Bryan Singer heel goed, want verder wordt het toch nergens echt bijzonder en ballanceert het op het randje van de middelmaat. Erg jammer want het verhaal heeft zeker potentie. Singer raast helaas te snel door het verhaal, en lijkt zo snel mogelijk naar het einde te willen. Trouwens niet Singers eerste encounter met WO II, hij deed dit al eerder in Apt Pupil en in het begin van X-men. Het is dan ook goed te zien dat hij er wel wat vanaf weet. De design van de film is gewoon erg goed, en je ziet dat er tijd in is gestoken om het tijdsbeeld goed weer te geven.
Acteerwerk is goed, maar zoals gezegd gaat het te snel om echt bij iemand een goede performence te zien. Cruise doet het goed als van Stauffenberg die met 1 hand waarvan twee vingers missen, en 1 oog door het leven gaat. Toch enigzins vreemd om Cruise zo te zien. Bill Nighy is altijd wel goed, en ook hier is dat het geval. Hij is ook de enige die echt een top prestatie levert. Stamp heb ik dan weer helemaal niets mee, maar speelt een interessante rol. Carice van Houten voegt weinig toe, en Branagh had wel een iets grotere rol mogen hebben. Verdere cast doet het gewoon degelijk.
Filmtechnisch ziet het er allemaal erg verzorgd uit. Camerawerk en belichting zijn goed, en wordt klassiek in beeld gebracht zonder te veel poespas eromheen. Effecten zien er goed uit, en ook de muziek is erg mooi.
De film had potentie, helaas wordt dit een beetje afgeraggeld door de snelle vertelling, waardoor je niet alles echt goed in je op kan nemen, en je kan raken. Het voelt meer aan als een tussendoortje
3*
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Valkyrie' met Carice van Houten en Tom Cruise komt binnenkort naar Netflix

Oorlogsthriller 'Valkyrie' met Tom Cruise en Carice van Houten donderdagavond 9 mei uitgezonden op televisie

De grootste internationale films met een Nederlandse acteur
Bekijk ook

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Changeling
Mystery / Misdaad, 2008
817 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
479 reacties

The World's Fastest Indian
Biografie / Roadmovie, 2005
311 reacties

Rush
Biografie / Sport, 2013
278 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandzelfmoordbommoordweerstandman vrouw relatietweede wereldoorlognaziplanvriendschapbedrogtreasoncolonelmilitary officerplotgerman officermedal geweldoperation valkyrie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








