Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Valkyrie (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Bryan Singer
met Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy

Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.

avatar van Vinokourov
Droge film over een stel Duitse uniformen die in het Engels een moordcomplot op Adolf Hitler beramen. Het verhaal mag enigszins bekend verondersteld worden, waardoor het nooit spannend wil worden. De bijrol van Carice van Houten stelt trouwens niets voor.

avatar van Grover
Goede weergave, van hoe het gegaan zou kunnen zijn, maar voegt als film eigenlijk niet veel toe m.i.

avatar van Waackx
ILDIB schreef:

Uitstraling heeft ie niet want hij heeft maar 1 look, half opkijken met een kijk mij eens glimlachje. O ja en als ie emotie moet spelen heeft ie zon wateroog.

Overtuigens spel, allesbehalve. Nooit geen oscar terwijl ie wel in grote films zat, dat zegt genoeg.

Endie kop, tsja., dat is persoonlijk, ik vind het niks.

Eenzaam slecht ja.
Betere acteurs die veel diversere rollen aankunnen:
Kevic spacey, kevin costner, sean connery, russel crowe, sean penn, ed norton.

Wat mij betreft zit cruise in hetzelfde zwakke hoekj als keanu reeves en richard gere, acteren op looks en niet op kwaliteit.

Ik ben nooit echt een Tom Cruise-fan geweest maar nu alsof je alleen een goede acteur bent als je een Oscar ooit hebt gewonnen.
DiCaprio,Depp maar ook Costner (voor zijn acteerwerk) en Norton hebben nooit dat beeldje gewonnen.Overigens was Cruise terecht genomineerd voor Magnolia.

Dit had nog wel een redelijke film kunnen zijn als ze de Duitsers ook daadwerkelijk Duits hadden laten praten. Al dat Engels met fake-Duitse accenten kwam ontzettend slecht over en het feit dat Hitler ook nog eens Engels praat is echt verschrikkelijk. Ik kon het echt niet serieus nemen. Maar ook al had iedereen wel Duits gepraat.. dan is het alsnog een erg nutteloze film die absoluut niet origineel is. Ook vind ik Cruise niet het type voor de rol die hij hier speelt. Zeker niet als hij zogenaamd een Duitser is.

avatar van witboek
Als je de DVD hebt dan kan je het in het Duits laten afspelen. Probleem opgelost.

Mensen met een uniformenfetisjisme komen zeker aan hun trekken.

avatar van rambam3
Geef mij maar die versie uit 2004, vindt ik vele malen beter!
2.5 ster

avatar van Strike0ut
Hyaenidae schreef:

haalt de zinnen uit mijn vingertoppen

avatar van MyOwnStyle
redelijke film maar zeker niet overweldigend. Leuk verhaal, maar had er wel wat meer van verwacht

avatar van Denzz
Spijtig dat de film als een thriller wordt voorgesteld.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waarom?

avatar van vistrida
Origineel met Sebastian Koch vond ik beter....

Opzich wel een goede film, alleen iedereen die een beetje de geschiedenis van de WOII kent weet denk ik hoe het afloopt.

avatar van Denzz

Gewoon, ik vond de film als thriller een beetje waardeloos, de film past beter als een historisch drama of zo. Toen ik de film 2 jaar geleden ging bekijken in de bios, vond ik hem redelijk saai, omdat ik een actiethriller of zo had verwacht. De trailers deden ook al zo denken. Maar de film bevatte weinig actie en ik was redelijk teleurgesteld. Echte fans van dit genre zullen daarom ook redelijk teleurgesteld zijn na de film.

avatar van Denzz
Niet dat ik de film waardeloos vind (anders had ik geen 3.5* gegeven), maar bij de tweede kijkbeurt wist ik wat ik van de film moest verwachten en ik vond de film toen stukken beter .

tja trailers kun je tegenwoordig ook niet echt meer van op aan, ze plakken gewoon de beste stukjes aan elkaar en wat er tussenin zit kan dan erg tegenvallen idd. Alleen bij deze film wist ik al wel waar het over ging doordat ik wel eens een docu op discovery erover gezien had. Dat de enige actie de aanslag zelf zou zijn had ik dus wel verwacht.

avatar van @overfilmmuziek
Over de filmmuziek: mooi eerste nummer op de soundtrack, 'They'll remember you'. De rest behalve misschien nummer 13 en 18 is niet geweldig. De muziek staat vooral in dienst van de film zonder dat het op zichzelf staat. In dat opzicht voldoet het wel.

Over de film: het verhaal van von Stauffenberg blijf ik boeiend vinden maar daarom ook lastig de film objectief te beoordelen. Ik vind de film toch spannend, interessant en onderhoudend. Dat ze Engels spreken begrijpelijk voor het publiek, en ach hij begint nog in het Duits . Al met al vind ik deze film bij uitstek geschikt als documentaire tijdens school TV.

avatar van qwertzu
Vond de duitse versie echt vele malen beter, die was wel 4.5 waard!

Skycrawler
Duits nagesynchroniseerd?

avatar van AGE-411
Lijkt me veel beter

Nee orgineel duits!
De duitsers hadden er al een film van, echt goed!
Stauffenberg heet deze, staat wel op MM
Stauffenberg (2004)

Skycrawler schreef:
Duits nagesynchroniseerd?

Nee haha ik woon in Duitsland maar kijk op de duitse T.V. alleen maar duitse films, vind nagesynchroniseerde films vreselijk!

avatar van aburex
Goede film maar soms wat te langdradig en inderdaad Tom Cruise past niet in de rol van een Duits officier. Toch 4* voor het verhaal

Ik heb de film als dvd links laten leggen,omdat je niet kon kiezen tussen taal en ondertitel,
maar met de blu-ray versie kan je Duits als taal instellen en Nederlandse ondertitels.
Zo komt die film veel beter over.

Mja dan krijg je dus een nagesynchroniseerde film zoals de duitsers het altijd al doen. Persoonlijk vind ik dat nog irritanter dan dat iedereen engels spreekt en alleen zn lippen beweegt wanneer er ook echt gesproken wordt.

Ed.B schreef:
Het is een bekend verhaal voor iedereen die zich een beetje in de tweede wereldoorlog verdiept heeft, of wel eens naar history/discovery channel kijkt. Daardoor word het nooit echt spannend, wat jammer is omdat de film goed in elkaar steekt.

Er zijn zat films die sterk gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal die wél spannend zijn/worden of die je meeslepen in het verhaal. Vond ik bij deze film helaas erg tegenvallen.

avatar van david bohm
Saaie film met een mis gecaste Tom Cruise. Ook de talloze accentjes versterken de geloofwaardigheid niet. Zonde van de tijd als je het mij vraagt.

avatar van daxclusive
Ben heel benieuwd! Pas nog met ruil binnen gekregen, staat in de dvd kast en zal hem zeker binnenkort kijken. Dan kom ik met een oordeel en stem terug.

avatar van benthe
Had deze een tijdje terug al gezien, net weer het einde meegepikt en zag dat ik nog geen puntje had gegeven. Mooie oorlogsfilm, leuk geacteerd maar helaas helemaal Engels. 3,5*

avatar van Resh
Hele saaie film, vooral in het begin, en dat er alleen engels werd gesproken maakte de film ook niet beter op.

Ik vind dat jullie een beetje overdrijven, de film had veel meer details dan in die van 2004, en ik vod hem zelf veel leuker, maar ik ben het met jullie eens dat ik het ook jammer vond dat er geen duits in werd gesproken. 4,5*