Taking Chance (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Ross Katz
met Kevin Bacon, Blanche Baker en Nicholas Art

Wanneer de 19-jarige Chance Phelps omkomt tijdens de oorlog in Irak, biedt Lt. Col. Michael Strobl (Kevin Bacon) zichzelf aan om het lichaam uit Irak terug te halen naar zijn geboortestad. Een reis van Irak, tot Dubois, Wyoming volgt voor Michael, die geheel vrijwillig als militaire escorteofficier zal fungeren.

Vond ut niet veel. Een propagandafilm idd. Nationalistisch zijn Amerikanen volgens mij wel maar zo eng toch niet, hoop ik.

Ik vond het een mooie film,maar heb mijn bedenkkingen of het in werkelijkheid ook altijd zo gaat.
Heb namelijk gehoord dat er ook mensen afgehaald konden worden bij verloren voorwerpen op zo;n luchthaven, daar is toen veel ophef over geweest.
Ik geef hem een 4.0

Jeauhan
flyer schreef:
Echte pro Bush film zeer veel propaganda echt niet zo goed voor mijn maag dit soort pulp
Nouja zeg, als deze film al een politiek oordeel velt (wat het dus niet doet) is het eerder een aanklacht tégen Bush dan dat het onder de term propaganda valt. Een pro-Bush film zou echt niet over een gesneuvelde militair gaan...werkt eerder tegen hem.

Trek je persoonlijke aversie tegen Amerika niet door naar individuen die gewoon hun werk voor het leger zo goed mogelijk proberen te doen.

avatar van Dridge
Als je de omschrijving bij de film hebt gelezen dan ken je het hele verhaal en hoef je hier je tijd niet meer aan te verspillen.

Boring dus.

Ik vond het een super film. Als mensen de film saai vonden hebben ze denk ik de film niet begrepen.

mooie film.
had niet verwacht dat het maar zo kort duurde.

het is wellicht wat overdreven wat er in deze film gebeurd, maar ik vermoed wel dat het in sommige staten van de V.S. zo wel kan zijn.

De film is goed, een verdiende 3,5, moest deze langer duren zou ik deze wel een 4 geven.

een ontroerende film

avatar van grandpa
Dridge schreef:

Boring dus.

tnx, scheelt weer ruim een uur verloren tijd

Wat een verschrikkelijke slechte EO film. Met alle respect voor de slachtoffers in deze Irak waanzin. Ik dacht constant dat de hoofdpersoon gay was of een andere bijzondere relatie met het slachtoffer had. Niet dus. Waarom dan al dat vreselijke sentimentele gedoe?????

avatar van mrwhite
een mooi en anngrijpend waargebeurd verhaal met een prachtig acterende kevin bacon

avatar van Rena
Prachtige film die me ontroerde

avatar van Cassius
Bert_ve schreef:

Bedankt voor de spoiler, maar dat is nou ook juist het hele punt van de film, dat het hele leger en land zo met het slachtoffer meevoelt. In elk geval vond ik het mooi weergegeven hoe zo'n escorte plaatsvind, ondanks de overdrijvingen (want ik vermoed wel dat die erin zitten), maar toch zeker 3 sterren waard.

Vond hem trouwens ook niet te kort moet ik zeggen, gewoon een goede lengte voor dit verhaal.

Eerst en vooral terug een zeer sterke vertolking van Kevin Bacon, toch wel één van Hollywood's meest ondergewaardeerde acteurs die er rondlopen.

In de film wordt de terugweg getoond van een gesneuvelde marinier naar zijn laatste rustplaats. De film zit vol met aangrijpende beelden die serieus versterkt worden door een melancholisch uitgesponnen soundtrack.

Maar.... Ik kon me tijdens de film niet ontdoen van het gevoel dat het er misschien wat te vingerdik opligt of dat dit een film is om het Amerikaanse leger in een beter daglicht te stellen. Als dit werkelijk realiteit is bij alle gesneuvelden dan vind ik dit zeer sterk gedaan en getuige het van een zeer groot respect voor de gesneuvelde mariniers. Ik geef deze film het voordeel van de twijfel.

Ontzettend mooie film!! Goed acteerwerk. En inderdaad mensen die hem saai vinden begrijpen het verhaal niet. (al is het niet zo'n ingewikkeld verhaal

:D
tamara430 schreef:

Als je voor een ander gaat vinden dat die het verhaal niet begrijpen als zij een andere mening zijn toegdaan over een m.i. slappe film, dan jij, begrijp jij dit forum niet.

Bert_ve schreef:

. Had een hoop uiteenlopende reacties verwacht hier maar dit slaat echt alles.

Anyway, toch wel een lastig te beoordelen film voor mij. Lijkt me wat beter te vatten voor Amerikanen, aangezien wij hier dat enorm nationalistische en die militaire geschiedenis bepaald niet zo hebben.

Ik vond het wel mooi om te zien, het grote respect en de eerbied waarmee zo'n gesneuvelde behandeld wordt en kon in best veel meegaan wat betreft de reacties van doodgewone Amerikanen die ermee in aanraking komen. Maar soms ging het me wat te ver. die stoet auto's met lichten aan.....

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Rouwen op commando.

En dat moet je maar kunnen.

Want we zijn niet dusdanig emphatisch aangelegd dat we gelijk aan slachtofferhulp moeten denken na het aanschouwen van deze film. Meelevendheid moet er van nature inzitten, zo lijken de makers te vinden. En anders forceren we het wel door middel van de Amerikaanse vlag. Satisfaction guaranteed.

Pardon, u bent geen inwoner van de V.S.? Tsja, dan gooien we er nog wat begripvolle vrouwen en kinderen tussen. U weet wel, met zo'n zigeunertraantje.

Beschaamd, wel nee. Zo doen wij dat altijd. Onder het mom van 'ter nagedachtenis'. Uuuh. Ja, valt heel wat ruggen mee te verdienen. Oeps, u bedoelde over de rug? Neen dat hadden we niet begrepen..

Cinematografisch dan maar verder lullen? Ja graag. Dan misschien wel een voldoende? Welnee.

Ik gebaar mijn peace-teken in de lucht en geef gelijk het aantal sterretjes aan.

Schitterende en ontroerende film..... Toen we vorig jaar in de buurt van de begraafplaats van Chance Phelps waren hebben we het niet nagelaten om zijn graf te bezoeken. Was zeer indrukwekkend toen we daar voor zijn graf stonden. Voor het graf lagen diverse medailles en munten......
Beslist de moeite waard om de film te bekijken.

avatar van Justinw
Er is toch ook een documentaire waarin dit verhaal voorkomt. En die was een paar dagen geleden op tv. Ik kan echter niet achter de naam komen.

avatar van tcb299
Ik vond het een fantstische film, die mij als veteraan erg heeft aangesproken. Voor diegene die denken dat het niet geheel op waarheid gebaseerd is moeten het relaas van LtCol Strobl er maar op nalezen (is te vinden op internet).
En natuurlijk is de film hier en daar aangedikt, maar welke verfilming van een waar gebeurd verhaal is dat niet.
En surf even door youtube en je ziet echt dit soort taferelen op luchthavens gefilmd door andere reizigers.
Ik vind de film een eerbetoon aan alle gesneuvelde militairen.

avatar van Picker
Gezien de rating had ik toch wel iets meer verwacht dan 85 minuten sentimenteel gesnotter. Het lag er wat mij betreft een beetje te dik op allemaal.

absoluut mooi gespeeld maar ging me steeds meer ergeren en vervelen. Er werden nergens vragen gesteld naar de zin van die oorlogen en heel mooi dat ze zo met gesneuvelde militairen om gaan maar ik lees maar al te vaak dat een hoop later op straat terecht komen en geen hond naar hen om kijkt. Heel mooi en respectvol hoe ze met overleden militairen om gaan maar als je levend terug komt, gewond op wat voor manier dan ook, dan is het helemaal jouw probleem. Ik kan hier met mijn kop niet bij, echt.

Bert_ve schreef:

we zijn verwend met andere films

dimi303 schreef:

mooi gesproken maar dan de levenden die terugkeren he......gewond of niet, is een heel ander verhaal...

avatar van Astrid Pluijmaekers
Prachtige film

De droefenis rond het sneuvelen van een Amerikaanse soldaat tijdens de oorlog in Irak, hier uitgaand van de ernst van en het respect voor de escorte die het lijk uiteindelijk aan de familie gaat overmaken maar ook met heel veel medeleven en verdriet van al wie op de hoogte is van het gebeuren.
Kevin Bacon in de rol van de escorte houdt de ganse film in zijn greep, film waarbij ge niet onbewogen blijft maar waarbij ge ook het hele plechtstatig en disciplinair gedoe van het leger als behoorlijk hippocriet kunt aanzien.