The Taking of Pelham 1 2 3 (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Actie

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, John Travolta en James Gandolfini

Een groep criminelen onder leiding van Ryder (John Travolta) kaapt de New Yorkse metro 'Pelham 1 2 3' en eist een enorme som losgeld, namelijk 10 miljoen dollar. Ryder wil dit bedrag binnen een uur in zijn bezit hebben, anders zal er elke minuut na de deadline een passagier sterven. Toezichthouder Walter Garber (Denzel Washington) probeert met zijn kennis over de metro de criminelen om de tuin te leiden, maar heeft zelf geen idee welke vluchtroute zij in gedachten hebben.

avatar van hutsekluts
Gewoon, pretentieloze actiethriller. Leuke 'wegkijker'

avatar van Insignificance
Met Washington als betrouwbare kracht het soort actiethriller dat bij deze Scott in goede handen is. Of dat zou moeten zijn. Doorgaans iemand die er voor zorgt dat er visueel voldoende valt te beleven om het aan de gang te houden. Wat dat betreft jammer dat hij zich hier op dat vlak af en toe ietwat lijkt in te houden.

Temeer omdat Tony's films elders ook altijd wel wat averij oplopen. Zo'n lulhannes als de baas van Garber bijvoorbeeld. Blijkbaar moet er altijd iemand rondlopen aan wie het publiek een hekel moet hebben, want anders werkt het niet. De held van dienst heeft natuurlijk een krasje waar iets mee gedaan moet worden.

Met omwegen krijg je dan iets over een pak melk, waarvan de timing ook nog eens beroerd is. Je verwacht zoiets in van die geforceerde adempauzes, maar hier was het spel alweer op de wagen. Nog zo'n onnozel momentje speelt zich af rondom het videochattende stelletje. Het zijn slechts bijzaken, maar ik kan zonder.

Het rolletje van Travolta is een van de grotere tegenvallers. Niet echt de meest gelukkige keuze om hem zo op te tuigen (die foute snor!) en te laten raaskallen, helemaal als je eenmaal weet wie hij werkelijk is. Er zit maar weinig overtuiging in zijn f-bombs. Niet echt een vervelende film, maar er gaat zo wel iets teveel mis.

Vlot.

De eerste 90 minuten zelfs lekker vlot. Typisch Tony Scott filmpje. Washington uiteraard in de hoofdrol, mooi kleurgebruik, visueel geklooi dat je normaal gezien binnen de grenzen van Hollywood niet terugziet en ondanks vele clichés, toch een strakke spanningsopbouw.

Verhaaltje is niet nieuw (film is volgens mij ook gewoon een remake), toch zit er genoeg spanning in. Zolang het hele heist gebeuren gaande is, is deze film op z'n best. Maar iets na het uur moet Washington zelf de metro in en loemt een zeer matig einde. Dat volgt ook effectief wanneer Washington achter Travolta aangaat om het zelf even uit te vechten. Domme keuze die nog wel een paar redelijke actiescenes oplevert, maar niks zo goed als wat al geweest is.

Jammer dat deze film dus wat minder eindigt dat hij begint, maar over het algemeen me toch weer geamuseerd met dit filmpje. Het verlies van Scott is best een gemis binnen Hollywood wat mij betreft. Helpt iets te vaak z'n eigen films een (klein) beetje om zeep, maar vermakelijk is het zeker wel.

avatar van Timothyvdmeer
Gisteren eens gekeken. Wel een leuke film maar vond de rol van D. Washington maar matig.
J. Travolta daar tegenover vond ik juist wel grappig. beetje jammer om je zo makkelijk te laten doden. Waarom doe je dan al die moeite?

Spannend gijzeldrama met prima vertolkingen van Denzel Washington en John Travolta. Naast het 'gijzelgegeven' smaakt vooral de interactie tussen beiden voortreffelijk. Net zoals in vele van dergelijke films is het einde serieus van de pot gerukt, de totale transformatie van Walter Garber is totaal ongeloofwaardig. Toch 3*

Dick2008
Dit is toch wel weer een fikse tegenvaller. Van dat wat ik de laatste tijd/jaren van Travolta heb gezien is het vaak toch niet best. Ik kan moeilijk verwachten dat hij nu nog steeds de dansheld is van vroeger, zulke films zijn vaak ook helemaal niet meer in de mode aan de andere kant zou hij het wel leuk vinden om van die gestoorde types te spelen en anders krijgt hij wel goed betaald. Maar hij daalt nu toch wel flink in aanzien.

De film begint ongelofelijk irritant maar ook later in de film zijn er camerabewegingen die gewoon vermoeiend zijn. Een gijzeldrama met een race tegen de klok en psychologisch met kat en muisspelletjes. Maar het is toch een moeizame film die helemaal niet zo spannend is, als hij doet voorkomen en ook de actie valt flink tegen. Alleen het moment dat Garber wordt weggestuurd maar weer terug wordt gefloten leek het de goede kant op te gaan en met die geldwagen is ook wel een goede scène. Verder allemaal niet echt geweldig. Het einde laat zich raden maar is ook niet bevredigend.
Leuk als je van hectische toestanden houdt in films. Het hoge gemiddelde doet me anders ook vraagtekens zetten. 2.0

(Het is een remake van de film uit 1974, maar die scoort bij mij niet veel beter)

Dick2008
kos schreef:
Terroristen? Zijn gewoon criminelen volgens mij.

Heb een correctie ingestuurd en die is geaccepteerd.
I.p.v. van terroristen staat nu in het plot criminelen, dit ter informatie, anders denken mensen waar slaat die discussie op.

avatar van Knisper
Als actiefilm meer dan prima. Denzel Washington is goed en de rest van de cast eigenlijk ook. Had eerst een iets betere score gekozen, maar een aantal ontwikkelingen in het plot storen zorgen toch voor een ietwat bittere nasmaak. Als er zoveel zorg wordt besteed aan een film, kan er wel worden nagedacht over hoe financiële markten werken bijvoorbeeld. Toch geen onaardige film.

avatar van TornadoEF5
Meer dan behoorlijke (actie)-thriller

Wat opviel is dat de film eigenlijk best goed in elkaar zat. De thriller doet wat het moet doen, het blijft over quasi de gehele speelduur spannend. Qua verhaal zat het wel vrij goed op elkaar, op één bepaald aspect na. De dialogen zijn aangenaam om te volgen. Minder punt in het verhaal zijn de financiële markten. Ik ben niet van die markt thuis, dus ik weet niet hoe het precies werkt, maar dit bleek behoorlijk onrealistisch. Ik vraag me af hoe je je bedrag kan verhonderdvijftigvoudigen (890 procent) op een uur tijd zonder moneycap of bevriezing van de beurs?. Nou het blijft een thriller. Tijd vloog wel voorbij. Ik betwijfel wel of het uur dat men hier kreeg in werkelijkheid ook wel een uur was. De film zelf duurt al langer dan een uur. En de afstanden die afgelegd worden nemen ook tijd in beslag. Vergeet niet dat we in New York zitten. Andere aspecten waren best ok. Ik had er weinig op aan te merken. Op de montage na die soms bewust wat schokkerig werd gehouden (vooral in het begin van de film), en het even leek alsof je naar een film met lag aan het kijken was. Dat was niet echt geslaagd.

Twijfel tussen 3* en 3.5*. Maar dan rond ik toch naar boven af.

avatar van BloodBrothers
Insignificance schreef:

Helemaal mee eens! Kan er niet veel meer aan toevoegen eigenlijk...

avatar van blurp194
Tony Scott.

De man heeft een paar erg goeie films afgeleverd, maar ook wel wat mindere. Deze is daar toch ben ik bang een voorbeeld van, want het geheel kon me nergens echt overtuigen, en dat dan ondanks de aanwezigheid van Washington (die ik de laatste jaren steeds meer waardeer, en die goed in z'n rol zit) en ook Travolta, die misschien niet z'n beste rol ooit neerzet maar toch ook weer niet heel slecht is.

Nee, waar de grootste serie problemen in zit is het verhaal. Net een tikkie te ongeloofwaardig, en dan heb ik nog niet de grootste moeite met de kaping zelf, maar wel met het plan dat de uberbadguy daar dan mee zou moeten hebben. En de hele geforceerde tocht om het losgeld op tijd af te leveren is er ook wel wat heel erg met de haren bijgesleept. En dan nog Garber's avontuur in de corruptie, of de directe videolink die op magische manier blijkt te werken... allemaal net een beetje te veel.

Qua regie is het dan ook allemaal weer niet heel slecht, maar van Scott verwacht ik eigenlijk toch wel een beetje meer dan 'niet heel slecht'. Jammer, viel toch tegen.

avatar van SmackItUp
Een mindere Scott.

De film is het leukst wanneer de gijzeling gaande is. Zowel Travolta als Washington spelen verdienstelijk en houden het verhaaltje draaiende. Zeer aangenaam om naar te kijken. Echter vanaf het moment dat Garber zich tussen de criminelen bevindt, wordt het een heel pak minder. Hierna volgt een enorm ongeloofwaardige en beroerde achtervolging, met een dito einde. Redelijk teleurstellend dus.

Het eerste deel voorkomt een onvoldoende, krappe 3*.

avatar van des1
SmackItUp schreef:
Een mindere Scott.

Mee eens.

avatar van Sneakers35
Als je er nog aan kan komen dan zou ik zeker de eerste versie van de deze film gaan bekijken want die is echt heel spannend tot de laatste seconde Hatsjoeeeeee. Deze remake vond ik niks, dus The Taking of Pelham One Two Three (1974) die moet je gaan zien.

avatar van FunkStarr
Gewoon een lekker vlot vermakelijk filmpje met goede rollen van Travolta en Washington.

avatar van IH88
“You're my goddamn hero.”

Vlotte film met een degelijke Washington en een heerlijk schmierende Travolta. Het is allemaal niet erg origineel, maar spannend en sfeervol is het zeker. En door de regie van Tony Scott ziet het er allemaal flitsend uit. Vooral het samenspel tussen Washington en Travolta levert vuurwerk op. Dit duo zorgt samen met de regie voor een vermakelijke en doldwaze metrorit.

avatar van Kondoro0614
The Taking of Pelham 1 2 3

Ik kan weer merken dat ik weer helemaal In-to-the movies ben op het moment. Ik kijk de1 na de andere film en nu ik mijn Spider-Man marathon klaar heb zou dit gelukkig wel weer wat afzakken, over 16 dagen heb ik een maand lang vakantie dus dan word er ook wel weer genoeg gekeken ben ik bang. Ik heb ook nog een planning staan om alle X-men films te gaan kijken en ik moet heel de 007 reeks dus in de komende periode ben ik nog lange na niet uitgekeken (ik moet buiten die films nog wel meer). Gisteren kwam voor een heerlijk tussendoor film ‘The Taking of Pelham 1 2 3’ naar voren waar ik erg veel zin in kreeg en stiekem ook wel had. Een ‘perfecte’ film is voor mij snel gemaakt, helemaal perfect niet want deze gaan geen 10en halen maar voor mij is meestal een ‘fijne’ film ervaring zoals ‘The Taking of Pelham 1 2 3’ dit met zich mee brengt. En dan heb ik het niet over de af en toe wat clichématige inhoud maar gewoon om de expressie. Geef mij een film in de stad New York en ik ben verkocht, daarom heb ik a.s. vakantie ook ‘ Once upon a Time in America (1984) ‘ op mijn agenda. Ik ben al sinds jongs af aan New York ‘verslaafd’, wat een heerlijke stad en die ga ik zeker een keer bezoeken!

Hoewel ‘The Taking of Pelham 1 2 3’ niet echt interessant is qua ‘spanning’ of verhaal, het is allemaal best simpel heb ik me toch wel dondersgoed weten te vermaken met deze film en dat vind ik totaal niet erg. Het verhaal is ook gewoon reten simpel maar ik vond John en Denzel acteren en ik heb me (nogmaals) uitstekend weten te vermaken met deze film afgelopen zondag.

Het verhaal is niets bijzonders. Denzel werkt als regelaar bij de metrostelsels van New York City en heeft dit werk pas kort gekregen vanwege illegale praktijken. Op een dag word de metro Pelham 123 gekaapt door Ryder en zijn crew, ze eisen 10 miljoen dollar binnen een uur van de stad New York. Terwijl Denzel hard aan het onder handelen is met Ryder krijgt Ryder de tien miljoen maar, denzel moet het komen brengen. Ze vluchten maar worden opgepakt (doodgeschoten) en Denzel ging achter Ryder aan, die uit zelfverdediging dood geschoten word door Denzel. Zoals ik al zei: een simpel verhaal maar wel erg leuk om te volgen. Ik heb me uitstekend vermaakt met deze film!

Ik weet niet meer of het in de versie van '74 ook zo is, maar die hele deadline slaat echt nergens op. Al het gedoe om het geld op tijd op locatie te krijgen slaat op poep, omdat er zo veel tijd tussen de deadline en het daadwerkelijk krijgen van het geld bij de boeven zit, dat 5 of 10 minuten niet meer had uitgemaakt. De spanning van het hele eerste uur slaat dus nergens op. Het is oncontroleerbaar voor de boeven of het geld er is. Niet zo slim om dan pas 2 seconden voor het verstrijken van de deadline net te doen of het geld er is, ja dan trappen ze er niet meer in. Bel 5 minuten van te voren op, zeg dat het geld er is. Spreek af wie, waar en hoe het gebracht moet worden (zoals nu ook gebeurt) neem nog een bakje koffie, laad Denzel in een helikopter, regel een kar waar het geld op geplaatst moet worden en sluit op gemak je deal. En dan vergeef ik ze de plothole van het niet inzetten van een helikopter (die je daarna overal ziet rondvliegen) nog, omdat Gandolfini die zelf al inkopt.

avatar van FunkStarr
Het is allemaal een beetje over the top natuurlijk en extra dik aangezet om er wat spanning in te brengen. Persoonlijk heb ik me niet echt gestoord aan deze zaken maar het klopt wel wat je zegt, mister blonde. Maar nogmaals ik kan me er (in deze film in ieder geval) niet aan storen. Er zijn nog wel een aantal zaken te bedenken die zeer bedenkelijk zijn maar ik vind het gewoon een lekkere "no-brainer" die vermaakt. Normaal ben ik geen fan van Travolta, maar hier zet hij echt een zeer puike rol neer.

avatar van Boneka
Leuke actie film die natuurlijk over the top is, maar wel leuk wordt gebracht. Film technisch worden er nog wat snufjes aan toegepast. Met name in het begin. Meerwaarde ehmm nee. Dat geldt ook voor de helikopteropnames die blokkerig in beeld gebracht moesten worden. Jammer had niet gehoeven. John doet het wel aardig in de metro al is slaat het plot natuurlijk nergens op. Vooral zijn achtergrond niet als oud belegger. De acties op straat sloegen nergens op. Boeiender vond ik Denzel in het treinstation. De interactie met de kaper was dan weer wel heel aardig. Deed me denken aan Unstoppable die ik beter vond. Het onderonsje met zijn vrouw met name op het helikopterplatform sloeg nergens op. Je kon er op wachten dat grote pak melk op het eind. Pfff waar hebben we het over. Denzel was verder wel weer goed tot de laatste 10 minuten waar van een ingetogen bijna bange man omslaat naar een local hero . Dat eindstuk hadden ze wel beter in elkaar kunnen zetten.

De plaatjes van NW en Brooklyn zien er trouwens schitterend uit vooral bij die beroemde Brooklyn Bridge zoals hij ook heet.

Anyway leuke wegkijker voor een keer.

avatar van mikey
Je weet zeker van niet, toch hoop je op een ijzingwekkende hostageflick maar dat wordt al snel ingewisseld door op hol geslagen voertuigen. Zoals de crash van de copcars, in slomo natuurlijk, out of the blue uiteraard. Maar dit is een Scott film dus je verwacht het wel. Daaronder gemonteerd: die akelige Junky xl-achtige computerspelletjes muziek. Veel geschreeuw van idioten die onzin pushen naar de kijker. Gelukkig toch een kleine sympathie pull van Gandolfini , als diamantje in deze waanzin. Ongelooflijk dat scott altijd die crap mocht maken. Je zou denken dat hij inmiddels de koning van de achtervolging zou moeten zijn geweest met zo'n CV. Maar stel nou dat je de achtervolging van de politie op een metro moet filmen met zo veel cash en hanteerbare spullen, computers. Waarom kon Friendkin dat dan 30x beter? 40 jaar ervoor op die locatie?

Hij kreeg de job 'done', zal het antwoord wel zijn.

Deprimerend

avatar van mjk87
Vlot filmpje dat lekker wegkijkt na een dag werken. Aardig stijltje dat eens visueel wat anders is dan de gemiddelde film. Ik vind het niet per se mooi, maar ik kan het wel waarderen. Travolta en Washington hoeven weinig inspanning te leveren voor hun rollen, maar redden het prima op charisma. Af en toe wat dommigheden (die laptop, valt dat niemand op daar?) maar door de goede pacing stoort dat nauwelijks. Lekker rauw ook af en toe met redelijk wat bloedspetters. Na het kijken al weer vergeten en allicht net te lang (zeker het laatste stuk is echt een stuk minder en had niet gehoeven), maar tot die tijd prima vermaak. 3,0*.