The Taking of Pelham 1 2 3 (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Actie

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, John Travolta en James Gandolfini

Een groep criminelen onder leiding van Ryder (John Travolta) kaapt de New Yorkse metro 'Pelham 1 2 3' en eist een enorme som losgeld, namelijk 10 miljoen dollar. Ryder wil dit bedrag binnen een uur in zijn bezit hebben, anders zal er elke minuut na de deadline een passagier sterven. Toezichthouder Walter Garber (Denzel Washington) probeert met zijn kennis over de metro de criminelen om de tuin te leiden, maar heeft zelf geen idee welke vluchtroute zij in gedachten hebben.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en 'k heb er ook van genoten. De actie zit er direct in en blijft heel de film door boeien. Een uitgebreide en bekende cast die overtuigend overkwam. Voor de rest was het inderdaad vlot verfilmd en verveelde dus niet. 'k vond het zeker een aanrader.

avatar van Tetterovic
Goed en leuk filmpje om naar te kijken.
Heb mij geen moment verveeld.

van mij 3,5*

avatar van Masterbrain
Denzel Washinghton speelt sterk , van John Travolta ben je hetzelfde gewend als zijn
vorige rollen , maar het leuke er van is dat in elke film van bijde heren je de woord Fu*k
heel erg vaak hoort en dat staat ze en daarom is deze Film ook Fu*ki*g oke.

avatar van sharukhkhan
ik vond dit een saaie film, erg voorspelbaar, weinig actie. we hebben dit verhaal al 100x gezien en dan beter.

avatar van misterdhdh
zeer goede film, natuurlijk niets vernieuwend aan deze film, een kaping hebben we al veel gezien natuurlijk, maar deze film is wel leuk gebracht. Kan niets slecht zeggen over deze film, zeer goed geacteerd, goede muziek en schitterende dialogen. Heb de originele versie niet gezien, maar dit vond ik wel een topfilm. één ding was minder: die scene waarbij de politie geld ging overbrengen. Snap niet dat veel mensen deze film afbreken, als je dit geen goede film vind, wat vind je dan wel een goede film? Misschien miste ze spanning en actie. Vond hem wel spannend genoeg, actie was beperkt, maar stoorde mij zeker niet. Vooral veel lof voor de schitterende dialogen. film liep als een trein, heb me zeker geen moment verveeld! snapte wel niet goed wat de beurs hiermee te maken had.

sterke film
4/5 ****

avatar van moviemafketel
misterdhdh schreef:

Een terroristische daad zorgt ervoor dat de beurzen dalen en mensen hun geld in iets houdbaarders/vasters gaan investeren, bijvoorbeeld goud. Daarom stegen de prijzen van goud opeens zo. Travolta had dit allemaal al voorzien en was dus stinkend rijk. Maar ja,dood heb je er niks aan he

avatar van tommycool
een erg goede film, maar er zitten een paar kleine foutjes in. alsnog prima werk!

Tony Scott ten Denzel Washington. Dat is meer dan eens een geslaagde combinatie gebleken, maar met Pelham weet met name Scott de prent niet boven de middelmaat uit te laten steken. Te veel contradicties, te veel onnozele situaties, en bij vlagen zelfs té melig. Ik ben meer 'niveau' van Scott gewend; desondanks een hele, hele nipte voldoende.

avatar van Hollywood007
Voor mij was dit een zeer geslaagde film. De spanning zit er dadelijk goed in en de acteurs spelen super. Toch was het verhaal wat voorspelbaar. Ik zou liever gezien hebben dat op het einde van de film Walter Garber mee in het complot zat. Dit of een andere plotwending. Nu is het een typische 'good guy bad guy movie' geworden. En hoewel de spanning er in blijft, gebeurd er uiteindelijk niet echt heel veel. Maar zoals ik al zei is de film toch geslaagd, want ik heb me uiteindelijk geen moment verveeld.

Remake uit de zeventiger jaren, neergezet in het huidige New York. In vergelijking met de oorspronkelijke productie blijven de grote actiescènes achterwege; de regisseur richt zich meer op de personages van de twee filmikonen Denzel Washington en John Travolta. Hun onderlinge dialogen zijn dan ook het hoogtepunt van de film. Jammer en onnodig vind ik dat Tony Scott de film meent op te moeten tuigen (of overladen) met technische speeltjes. In plaats van een superkoele "look" had deze nu routinematige, simpele, maar acceptabele Hollywoodthriller meer diepte en (sociaal) kritische nuances kunnen gebruiken.

avatar van Gang_Star
Degelijke thriller, helaas net niet meer dan dat. Met wederom een aardige rol van Washington en redelijk werk van Travolta wil deze thriller, maar mondjesmaat de kijker echt bij de stront grijpen met actiescene's die we wel in eerdere films van deze regisseur hebben kunnen zien. De actie viel dus ook erg tegen en Scott legt de nadruk op de hoofdrolspelers in plaats van actie.

avatar van Ace Hanlon
Povere remake van een ontzettend goeie film. Als je deze één keer hebt gezien hoeft het verder niet meer, terwijl de originele: The Taking of Pelham One Two Three (1974) keer op keer herzien kan worden.

avatar van VforVictor
Vermakijleke popcorn film meer niet, wel goed geacteerd door Travolta (die duidelijk lol had in zn rol) en de altijd degelijke Washington

avatar van Rogyros
Best aardige film, maar toch jammer dat de good guy die nooit iets dergelijks heeft meegemaakt dan weer zo de held weet te spelen dat hij in zijn eentje de bad guy achterna gaat en hem ook nog neerschiet.

Heb me wel vermaakt. Drie sterren.

avatar van Karl van H.
Afgezien van de flitsende - maar zoals meestal: compleet overbodige - beeldtrucjes van Tony Scott, heeft deze thriller niets te bieden wat we nog niet kennen. Heel standaard allemaal. Vermakelijk enigszins, maar compleet vergeetbaar.

avatar van popcorn en cola
Zonder veel verwachting gekeken, ondanks dat ik vernomen had dat het een heel aardige film was. Inderdaad, heel aardig, best het kijken waard.

avatar van VforVictor
Tony Scott is dood, heeft zelfmoord gepleegd... heel veel respect voor deze man, hij heeft een hoop toffe films gemaakt.

avatar van Toontje G
Travolta in goede doen, Washington in dit soort films meestal ook goed en dat is in deze film ook zo dus een basis voor een goed in elkaar gezette film. Er zullen altijd wel wat voors en tegens zijn maar voor de (thriller) liefhebber zeker het kijken waard.

avatar van g_unitboy
"My friends call me Geo"

Voorspelbaar, saai & zelf Travolta vond ik maar matig. Enige pluspunt aan de film was Denzel Washington.

avatar van jippie2010
Ik vond het maar een zwakke film.
Bekend verhaal, geen vernieuwende dingen,
en ik zat maar te wachten op een plotwending die er niet kwam.
Dat had wellicht deze film nog tot een voldoende kunnen optrekken.
*2.5

avatar van missl
Prima remake, niet heel bijzonder maar kijkt wel lekker weg. Ze hebben de overige boeven (die in het origineel wel screentijd kregen) bijna weggelaten en hebben hiervoor technische foefjes toegevoegd. Hierdoor moeten Travolta en Washington de film dragen en dat doen ze redelijk.

avatar van little_lOve
Ik heb me geen moment verveeld, maar wel vrij voorspelbaar. Natuurlijk sterven er wel wat gijzelaars en sterven toch nog de gijzelnemers. Waar ik mij wellicht nog meest aan heb geërgerd, was de voorspelbaarheid van de jongen met de laptop, dat perfect onder een bank weet te belanden. Maar zoals gezegd, de film kijkt wel prima weg, prima geacteerd door Travolta en Washington.

avatar van Angelo2
Aardig maar vrij standaard thrillertje. Denzel speelt op de automatische piloot maar dat gaat hem goed af. We hebben het allemaal al is gezien maar de film keek toch wel lekker weg. Een 6,5

Driello
pocorn film die niets nieuws te bieden heeft. Erg cliche-achtig allemaal. De typische elementen van een gijzeling-film komen er in terug. De rol van Travolta was een erg aangedikt 'slimme maar gekke terrorist'. Washington speelt weer de good guy met een verleden en een erbij gesleept prive-verhaal. Het is allemaal erg effect-bejag (ook dat koppel dat communiceerd via de laptop) en nergens echt kwaliteit. Spanning is er eigenlijk ook nagenoeg nooit. Omdat je de gijzelaars niet echt leert kennen krijg je ook geen band mee. Ook de agressieve uitspattingen van de gijzelnemers maken weinig indruk.
Het camera werk kon me ook niet bepaald bekoren. al dat nodeloze geflits en geschud was ongetwijfeld bedoeld om deze statische film wat vaart en dynamiek te geven, maar het werkte ontzettend irritant. Als ik dat dan vergelijk met een film als Dog Day afternoon, waain alle kritiekpunten die ik hier eigenlijk noem, totaal niet aan de orde zijn, dan is Pelham 123 eigenlijk een mislukt project.

avatar van RuudC
Ik vraag me eigenlijk af waarom ik de moeite heb gedaan om deze film op te nemen. Ik ben geen fan van Tony Scott, ook niet van Denzel Washington’s laatste ‘actiefilms’ (zeker niet na het belabberde Deja Vu) en The Taking Of Pelham 123 is een remake van een klassieker die ongetwijfeld beter is. Toegegeven: deze film begint helemaal zo slecht nog niet en dat komt door een factor die ik niet had zien aankomen. Ik kon namelijk nog wel genieten van de rol van John Travolta, die op bepaalde wijze best intrigerend een gijzelnemer speelt. Denzel zet weer een kleurloze rol neer en komt vooral als een excuusneger over.

Het probleem bij The Taking Of Pelham 123 is, net als bij veel gijzelingfilms, dat het makkelijk op een dood spoor loopt. Na wat matige acties en voorspelbare ontwikkelingen (achtervolgingen etc) komt de gebruikelijke ontknoping die eveneens geen verrassingen biedt. Typisch een film die je snel vergeten bent, omdat deze formule vaak genoeg beter uitgewerkt is. Het is tragisch en betreurenswaardig hoe Tony Scott aan zijn einde gekomen is, maar zijn films zal ik niet missen.

avatar van Parisa
Washington speelt hier een heel prettig karakter. En Travolta doet het ook prima. Hun scenes samen waren dus ook fijn om naar te kijken.

Niet bepaald origineel verhaal natuurlijk. Maar wel op het juiste tempo verteld. Ik vond hem anno nu zeker nog leuk.

avatar van Vinokourov
Whehe, redelijk bespottelijke actiefilm is dit. Denzel Washington regelt het metroverkeer en wordt geconfronteerd met John Travolta die een metrostel gijzelt en... tien miljoen dollar eist, oeeiii! Het is standaard actieshizzle met allerlei irrelevante dialogen er tussendoor. Het meest bizarre vindt plaats als Washington een belletje pleegt met zijn echtgenote voordat ie een helikopter instapt op weg naar Travolta. Zij vraagt hem of ie een groot pak melk meeneemt, als die terugkomt van werk. Heel grappig natuurlijk. Alles wat daarna gebeurt vond ik maar suf en ik zat maar te wachten op het eind, waar uitsluitsel gegeven zou worden op deze prangende vraag.

avatar van Roel-
Haalt het bij lange na niet t.o.v. het origineel.

avatar van steefke
Heb mij geen moment verveeld bij het bekijken van deze film. Zeer mooi acteerwerk.

avatar van stefan dias
In het eerste uur lijkt deze film af te stevenen op een best aardige remake, maar de tweede helft boort alle hoop genadeloos de grond in.

Aanvankelijk best aardige karakters met mooie dialogen, mensen waar je warm van zou kunnen worden. Washington is gewoon heel erg goed, Travolta is best oké en Torturro speelt ook een mooie rol, maar dan moet er plots wanhopig een schuif ACTIE open getrokken worden.
Man, man, man, wat zijn die Amerikanen (soms) toch zielig met hun drang naar actie. Toppunt zijn de belachelijke aanrijdingen van het escort, alle sirenes ten spijt. Ook ontpopt de brave metrobediende Walter (knipoog naar het origineel, zonder twijfel) zich plots als een actieheld. De eindafrekening met Ryder is gewoon ondermaats. Dat werd in het origineel toch véél beter opgelost, waar Matthau zijn lakonieke rol gewoon tot het einde kan volhouden. Maar werkelijk on-ver-ge-fe-lijk is dat de ontknoping op het allerlaatste moment die de eerste film zo onvergetelijk maakt, hier gewoon geliquideerd is. Tot daar aan toe, maar men heeft zelfs geen moeite gedaan om een leuk alternatief te vinden.
Een finaal ondermaatse en dus overbodige remake om snel te vergeten. Bekijk maar liever de oude versie.

En waarom zenden ze dié trouwens niet uit?