The Taking of Pelham 1 2 3 (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Actie

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, John Travolta en James Gandolfini

Een groep criminelen onder leiding van Ryder (John Travolta) kaapt de New Yorkse metro 'Pelham 1 2 3' en eist een enorme som losgeld, namelijk 10 miljoen dollar. Ryder wil dit bedrag binnen een uur in zijn bezit hebben, anders zal er elke minuut na de deadline een passagier sterven. Toezichthouder Walter Garber (Denzel Washington) probeert met zijn kennis over de metro de criminelen om de tuin te leiden, maar heeft zelf geen idee welke vluchtroute zij in gedachten hebben.

avatar van TimZor
Ik vondt het een redelijke film had alleen wat meer actie verwacht. Ook omdat op de hoes die ik had staat actie (hierboven trouwens thriller) en er op stond actiespectakel van het jaar ??? En je kreeg uiteindelijk een goed drama met hier en daar wat redelijke actie en thriller elementen erin. Voor de rest gewoon goed spel van Denzel & John. dat steeds het beeld stil kwam te staan met de aantal minuten vondt ik een leuk gegeven is ook wel echt iets voor Tony om dat zo in zijn film te doen.

avatar van Pitakaas
Taking of Pelham 123 is een remake van een film met een kleine status van cult/klassieker. Ditmaal onder hande genomen door Tony Scott. Scott is vooral het type regisseur die visualisatie boven verhaal prefereert. Dat zo’n aanpak beter bij dikke actiefilms werkt dan bij ontroerende dramafilms mogen dan ook vanzelfsprekend zijn. Ik vraag me echter wel af of Pelham One Two Three dan wel het goede uitgangspunt is voor iemand als Scott. Want laten we eerlijk zijn, actie zit er niet in. Het is typisch dat in een thriller over een gekaapt treinstel het enige actiemoment wat het waard was te vermelden een autocrash was. Daarnaast probeert Scott ietwat te geforceerd enkele ‘thriller’ elementjes erin te stoppen, met als slecht voorbeeld het gedoe dat Garber terug moet komen aan de telefoon, en hij dat haalt. Met een halve seconde.
Zoals gezegd, ik was dus vooral benieuwd wat Scott ons visueel ging voorschotelen. Alhoewel het voorstukje veel beloofde (heerlijke openingcredits met namen die door de metrobanen schieten.. Zowel aantrekkelijk als effectief), moet ik toch concluderen dat ik het stijltje niet lekker vind wegkijken. Vooral qua camerawerk werd ik horendol van Scott. Echt élk shot moest wel bewegend zijn, nooit eens een rustig camerastandpunt. Dit gaat je pas echt opvallen als je er op gaat letten, wat mij helaas overkwam. Misschien was het om in het thema van de film te blijven (metro, rails, camera op rails, you get it), maar ik vond het drie keer niks. Waarschijnlijk komt dat ook omdat dit camerawerk niet werkt in combinatie met de film. Met een echte dikke actiefilm zoals Domino werkt dat snelle camerawerk, maar in deze film, waar juist de conversatie tussen Washington en Travolta centraal ligt. Even tussendoor, ik vond dit aspect sowieso beter uitgewerkt in het origineel. Alhoewel Washington wel erg sterk speelt, vind ik Travolta als onwijs overdreven gewelddadige kerel ongeloofwaardig. Dat deed Shaw in combinatie met Mattheu toch beter. Ook had het origineel minder overdreven verplicht spektakel, wat Scott uiteraard wel hier in moest proppen…
Al met al geen verschrikkelijke remake, alleen was de film al gedoemd te ‘mislukken’. De stijl van Scott past gewoon helemaal niet bij het script. Voor iedereen die deze editie heeft gekeken raad ik dan ook aan eens het origineel te kijken. Dan vragen jullie je vast net als mij af ‘waarom nou deze remake?’ Ik snap het doel ook nog niet echt.

Aardige remake van de toch inferieure versie uit 1974. Het gewijzigde einde is een stuk minder goed, en ook is de film een stuk minder spannend. Er zitten ook en paar onlogische momenten in het script (waarom zien de gijzelaars de live streaming niet als ze zelf ook internet hebben en zelfs op een nieuws-site kijken??). Gelukkig is de film een stuk minder flitsend dan een aantal van Tony Scott's vorige films. Verder kijkt de film wel lekker weg, en zijn Denzel Washington en John Travolta leuk gecast tegenover elkaar.

Haalt het niet bij het origineel en vond 1 keer kijken meer dan genoeg.. nee dit is niet mijn regisseur.

avatar van Dennissssss
Kijkbare film, maar het is geen actie / thriller zoals op de dvd hoes staat! Echt een thriller zoals dat op deze site staat. Dus ik ben met het verkeerde idee deze film gaan kijken en dan valt het wat tegen. Travolta en Washington spelen altijd goed. Dat zijn toch wel twee van mijn favoriete acteurs en deze film is dan ook zeker prima in orde.

Toch nog een 4* als ik deze film vergelijk met andere films.

avatar van Davidus
Gave rol van Travolta

avatar van Minority_Check
had toch wat spannender einde verwacht
maar het was wel een goede film

avatar van nightbreed
Standaard aktiefilm met standaard oppervlakkige karakters en ongeloofwaardige verwikkelingen. De MTV-regie van Scott voegt ook niets toe. Travolta speelt altijd precies dezelfde bad-guy (zo ook in deze film) en doet dit ook nog eens erg matig.

avatar van qwertzu
Leuke actie film, plezierig om te kijken.

avatar van Decec
Ik vond een goede thriller film...
Spannend...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs John Travolta en Denzel Washington speelt zeer goed...
Prima camerawerk...

avatar van donkied
Heerlijke conversaties maar de spanning liet het een beetje afweten vond ik. De editing en camerawerk zag er ook interessant uit

Goede film met een slecht einde

avatar van EpicDara
Goeie dialogen en spannende thriller/actie momenten hier en daar maar wel een best teleurstellend einde.
Denzel Washington en John Trevolta‘s acteerwerk was ook een pluspuntje in deze film.

avatar van rolfgizmo
zeer vermakelijke film. deed me beetje denken aan unstoppable. DENZEL RULES

avatar van Miss Lola
Als een echte Denzel fan vind ik dit een steengoeie actiethriller.. lekkere spanning die wordt opgebouwd en die je helemaal meeneemt! Kortom, heb me weer prima vermaakt met Denzel en John.

avatar van Psolitsa
Ik vond het een redelijke film.
De actie, zoals hierboven gezegd, was inderdaad niet in grote mate aanwezig in de film, maar ik kan begrijpen waarom hij wordt neergezet als een actie/thriller.
De spannende dialogen die heel de film door worden gevoerd, zorgen er wel voor dat je blijft kijken. Toch mis ik iets. Ik weet niet precies wat, want Denzel en Travolta spelen hun rol allebei erg goed (hoewel ik Travolta misschien niet helemaal goed gecast vindt als "insane' badguy?).
De keuzes die Denzel maakt vind ik ook erg ongeloofwaardig. Tegen het einde toe vind ik hem zoals hij is in bijna al zijn films: stoer, heldhaftig, rechtvaardig.
Al met al: een prima actiethriller, maar geen nieuwe klassieker.

avatar van Jolie-G
Goeie film, spannend genoeg.
Denzel is zoals altijd erg overtuigend net als Travolta hier een heerlijke 'badguy' neerzet.
Ik ken het origineel niet, maar vond dit dus echt een zeer prettige film om naar te kijken.

puckb96
Taking Of Pelham 123 is een goeie film. Spannend, je hebt geen idee wat er gaat gebeuren en een geniale rol van John Travolta. Actie/thriller? Ik vind het eerder gewoon een thriller, er kwam niet echt actie in voor. Ja oké, er worden mensen doodgeschoten. Maar dat maakt het wat mij betreft niet gelijk een actiefilm. Dus kortom: spannende film. Zeker de moeite waard. De stijl van filmen leek trouwens heel erg veel op die van Man On Fire, maar is ook van de regisseur daarvan dus da's niet gek

avatar van aburex
Goede remake van de film uit 1974, maar vond deze wel beter dan de film van Scott. Gelukkig zijn er John Travolta en Denzel Washington (een kei van een acteur) om de film te redden. Toch wel leuk om naar te kijken

avatar van Awake78
Ai, noemde ik Tony Scott na 'Unstoppable' nog de hedendaagse koning van de actiefilms - met deze film daalt onze vrind toch weer wat in rang....

Een veel te simpele, standaard actiefilm die absoluut niet uitsteekt boven het maaiveld. Bijna alle actie-elementen kun je simpel afdoen met 'beneden de maat' of 'al eerder gezien, maar dan beter'. Ook Travolta is niet geloofwaardig te noemen. Denzel zoals altijd goed.

Het kon me op een gegeven moment ook niet meer boeien wat de afloop was eigenlijk. En die regie-achtige trucjes (waar TS mee begon in Man on Fire) heb ik nu ook wel een beetje gezien eigenlijk.....

Een missertje voor tussendoor.

Thieu92
Denzel Washington acteert hier weer in zijn heerlijke kenbare stijl. Dit is het geluk van een regisseur om met zo een ervaren man te kunnen werken. Off topic: Er is mij wel iets vreemds opgevallen. In de "Inside Man" (trouwens dé beste bankovervalfilm) is hij een professionele onderhandelaar, hier slechts een dispatcher. Al zijn kennis verloren? On topic: Degelijke film, wel geen thriller. Een lichte actiefilm.

movie-edje
viel mij erg zwaar tegen.

vond het verhaal nergens opslaan eigenlijk.

Travolta met zijn grote mond en een geweer, en Washington een soort watje!
Voor mij gevoel ging het verhaal meer van...................je moet eerlijk zijn of zoiets.
sloeg gewoon nergens op!

En het einde ....................wat een blunder zeg!

ik pak voortaan een taxi hahahahah!

pop
Aardige film die hier en daar behoorlijk inzakt. Vooral het einde vind ik erg zwak net als movie-edje. Wat mij wel bevalt is die verdomde travolta. Op de een of andere manier weet deze dude mij meer en meer te overtuigen als bad ass. Nu word het eens tijd om die verdomde bad ass johnny travolta eens in een echte goede film the bad ass te laten spelen. Is bij mijn weten pas 1 keer gebeurd.

Net geen 3 pingels

confucius repeat
Misselijkmakende intro. Veertig jaar geleden, toen wij, oudjes, nog niks spannender hadden gezien dan 'de dood van Bambi's mama' was deze thriller een 'thriller!' Nu, anno de 21ste eeuw heb ik nul keren gethrillt. Er was geen tijd voor. De beelden schoten sneller voorbij dan de TGV. En het gef-piep-ck en geouwehoer over 'hoe heet je?' enz begon allengs op mijn zenuwen te werken. Deze remake is goed voor wie niet al teveel verwacht. Hersenloze film.

avatar van Mr Thee
Typisch voorbeeld van een hap-slik-weg actie film. Geen bijzonderheden. Gewoon veel actie en een vrij mager verhaal. Slechts goedkoop vermaak in het vliegtuig of in een touringcar...

avatar van jikamajoja
Leuke Amerikaanse film ; vrij spannend (zonder actie, maar doet hoeft ook niet).
De conversaties tussen John Travolta en Denzel Washington zijn subliem.

avatar van DragQueen
Niet heel bijzonder, maar wel onderhoudend. Al had er iets meer actie in gemogen. Travolta en Washington acteren verder vrij aardig, en vullen hun rollen goed in. 2,5 Ster.

avatar van ILDIB
Film die teveel wil. Al die onnodige flashy actie slaat nergens op. Gemaakte spanning vooral. En hoogdravende pseudogesprekken., T ziet er gelikt uit dus is t wel vol te houden, maar echt goed, nee.

De vrouw en de melk verpestte een hoop, usa happy shit.. Een simpele ziel die ineens voor superheld gaat spelen. Daarnaast het geldtransport, met de botsingen wat een lachertje, en tot slot zoveel moeite op geld op de beurs te pakken, dan ga je zelf niet in de wagon zitten met zoveel risico, laat de anderen het maar doen...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een grote soep aan filmclichés, iedereen lijkt hier op de automatische piloot te werken. De film bevat geen enkele vorm van spanning, de personages komen niet verder dan bordkartonnen poppetjes en alle pogingen tot humor slaan keer op keer zo dood als een pier. En je hoeft maar één of twee films uit het genre gezien te hebben om de film tot in detail te kunnen voorspellen. Verder weet Travolta geenszins te overtuigen als terrorist en zijn die belachelijke slowmotion- effecten tijdens elke actiescène bijzonder vervelend. En dan druk ik me zacht uit. Wat overblijft is een aardig verzorgde, maar alles behalve memorabele popcornfilm. Niets minder, maar al helemaal niets meer.

2 sterren.

avatar van thunderball
Deze gisteren ook maar eens gekeken.

Aardig amusant kijkvoer, maar nergens echt memorabel en zeker niet zo goed als de jaren '70 (semi-)klassieker.

Het sterke van die film was nu juist dat de kapers zich allen identiek en onherkenbaar vermomd hadden, elkaar aanspraken met Mr. Green, Mr. White etc. (daar heeft Tarantino oa dus de mosterd gehaald) en pas helemaal op het eind van de film zag je hun (duurbetaalde) echte gezichten. Zo was Robert Shaw misschien maar een minuut of twee daadwerkelijk zonder vermoming in beeld.
Helaas doet Travolta al vrijwel meteen zijn zgn vermomming af, blijkbaar wil men tegenwoordig haar sterren zoveel mogelijk goed in beeld krijgen om kaartjes te verkopen.

Toch kijkt deze nieuwe versie best lekker weg en zijn Washington en Travolta goed opdreef en is Turturro een leuke aanvulling.
Natuurlijk kan ook nu Scott het weer niet laten om bij de weinige actie toch weer hyper te gaan monteren om zo blijkbaar intensiteit te suggereren, maar dat heeft voornamelijk als resultaat dat je het niet goed kunt volgen wat er gebeurd en je als kijker geirriteerd raakt.

Een zeven, ofwel 3,5 ster!