Taking Lives (2004)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Thriller
103 minuten / 109 minuten (unrated version)

geregisseerd door D.J. Caruso
met Angelina Jolie, Ethan Hawke en Kiefer Sutherland

Illeana Scott is een FBI-profiler die de reguliere methodes naast zich neerlegt en puur op haar instinct vertrouwt. Wanneer Montreal overspoeld wordt door een golf van moorden en de rechercheurs met de handen in het haar zitten, wordt er beroep op haar expertise gedaan. Scott ontdekt dat de kameleonmoordenaar de levens en identiteiten van zijn slachtoffers overneemt. Haar onorthodoxe methodes zorgen ervoor dat ze vervreemd raakt van haar collega's die het niet hebben op haar speciale gave. Maar als de koele Illeana onverwacht verwikkeld raakt in een romance, gaat ook zij twijfelen aan haar intuïtie. In een haar onbekende grote stad en op zichzelf aangewezen, wordt het gevaarlijke onderzoek steeds persoonlijker en is niemand te vertrouwen.

avatar van I_extol_1994
De film heeft een slap en ongeloofwaardig einde. Ik had het leuker gevonden als tot de laatste minuut onduidelijk bleef of Ethan Hawke de moordenaar was

avatar van des1
Pff, inderdaad duf. Zo'n geforceerd einde ook.

Thriller die zeker de moeite waard is om te zien. Goed verhaal en goed geacteerd.

avatar van SmackItUp
Eerste helft is nog wel redelijk, maar op een gegeven moment krijg je wel door waar de film naartoe gaat en is het eigenlijk vooral uitzingen. Lijkt op 100 andere thrillers die zo eind jaren '90/begin '00 zijn gemaakt. Hawke is een 13-in-een-dozijn acteur, van Jolie krijg ik nooit genoeg. Al is het maar vanwege die prachtige, uhum rondingen.

Openingsscène is wel erg tof trouwens.