Taking Lives (2004)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Thriller
103 minuten / 109 minuten (unrated version)

geregisseerd door D.J. Caruso
met Angelina Jolie, Ethan Hawke en Kiefer Sutherland

Illeana Scott is een FBI-profiler die de reguliere methodes naast zich neerlegt en puur op haar instinct vertrouwt. Wanneer Montreal overspoeld wordt door een golf van moorden en de rechercheurs met de handen in het haar zitten, wordt er beroep op haar expertise gedaan. Scott ontdekt dat de kameleonmoordenaar de levens en identiteiten van zijn slachtoffers overneemt. Haar onorthodoxe methodes zorgen ervoor dat ze vervreemd raakt van haar collega's die het niet hebben op haar speciale gave. Maar als de koele Illeana onverwacht verwikkeld raakt in een romance, gaat ook zij twijfelen aan haar intuïtie. In een haar onbekende grote stad en op zichzelf aangewezen, wordt het gevaarlijke onderzoek steeds persoonlijker en is niemand te vertrouwen.

avatar van DragQueen
Aardige Thriller, die wel lekker wegkijkt. Wel is de film bij vlagen voorspelbaar, en is het verloop van het verhaal redelijk standaard. Acteerwerk van Jolie, Hawke en Sutherland is verder redelijk. 2,5 Ster.

avatar van maxroelofs
Prima filmpje.

Dit is een goed voorbeeld van een film die kwalitatief niet zo veel voorstelt maar gewoon gaat voor puur vermaak.

Erg sterke openingsscène, al zag ik al van ver aankomen dat hij de moordenaar zou zijn.
. Ik was meteen enthousiast over de film, de moordenaar was erg goed gecast. Jammer dat ze in het verdere deel van de film een andere acteur kiezen.

Het acteerwerk is matig, Jolie weet me wederom niet helemaal te overtuigen. De jongen in het begin acteerde erg goed, ik wil wel meer van hem zien want hiermee kon je niet veel.

Camerawerk, setting, who did it zaakje, eigenlijk gewoon alles was standaard. Ook de uiteindelijke plot twist was erg matig en zeer voorspelbaar.

krappe 3*

Het begon heel leuk en veelbelovend maar werd al zo snel voorspelbaar. Ook had ik had het al te snel door. Al was het einde nog wel aardig gedaan. Had beter uitgewerkt en geacteerd toch een leuke thriller kunnen zijn. Ik zat ook veel te vaak te kijken naar Angelina´s dunne armen met die aderen. Tegenwoordig is het nog erger. Bloedmooi gezicht (toen nog) en nog veel mooier als ze lacht. Maar ik vind haar een mediocre actrice. Ik heb dat nu te vaak gezien. Maar ach, leuk vermaak en onder de commercials kon ik koffie zetten of de afwas doen.....

Angelina is ook zeker niet mijn favoriet, zowel in acteren als in uitstraling of uiterlijk, maar smaken verschillen natuurlijk Ethan Hawke vind ik wel heel ok acteren en uitstraling hebben.
Het verhaal vond ik onderhoudend, een leuke speurtocht, een eng moederpersonage (ik had graag wat achtergrond meegekregen over haar opvoedingstactieken). De uitvoering van de film vond ik van nette doorsnee kwaliteit. Ik miste wat diepgang, karakteruitwerking of psychologie.
Al met al toch een aardige wegkijker.

avatar van moviemafketel
Ik zag het hele plot helaas al aankomen op het moment dat Hawke in beeld komt. Ik had dit script net zo bedacht kunnen hebben als filmliefhebber en daarom was ik teleurgesteld dat alles uitkwam dat ik had voorspeld. De spanning moest nu alleen nog komen van wat rauwe beelden van de lijken e.d. Angelina zag er in deze film niet verkeerd uit. Haar rol deed me alleen teveel denken aan die van in The Bone Collector. Waarom Kiefer Sutherland hierboven vermeld staat is me ook een raadsel, Die beste man komt misschien een minuut in beeld of zo. Het geheel blijft allemaal een beetje op een standaard niveau hangen en excelleert nergens. We zijn teveel verwend door Se7en, Silence of the Lambs, The Bone Collector e.d. Toch is het allemaal net spannend genoeg om hem uit te kijken. 2,5 sterren.

avatar van vampyrmaiden
ik vond dit een ijzersterke thriller, en vooral het eind zag ik niet aankomen.

Ik moet zeggen dat ik in het begin ook al dacht te weten hoe het zat, maar werd later toch weer op het verkeerde been gezet door de rol van Kiefer Sutherland.

Het moment dat de agente de waarheid te weten kwam schrok ik ook echt, en het eind werd ik wederom op het verkeerde been gezet.

Al met al heel goed, en ik vond Angelina Jolie erg goed spelen, vooral later in de film.
4* wat mij betreft

avatar van Roger Thornhill
De vele donkere opnames van de onverlichte kamers van de moordenaar en de slachtoffers deden me een beetje te veel aan Seven denken, en ook verder bracht de film niet veel nieuws, hoewel hij zeker onderhoudend en best goed geakteerd was. Grappig om twee bijrolakteurs uit de oorspronkelijke Nikita uit 1990 (Tcheky Karyo en Jean-Hugues Anglade) hier als rechercheurs te zien. De muziek van Philip Glass was zoals wel vaker een parodie op zichzelf.

Meestal ben ik niet de snelste in het voorspellen van plotontwikkelingen, maar dat een simpele getuige door zo'n grote akteur werd gespeeld terwijl de identiteit van de moordenaar een raadsel bleef wees voor mij al spoedig in de richting van Ethan Hawke (hoewel Kiefer Sutherland nog wel even een mooie "red herring" was). Nee, het verrassendst aan de film vond ik toch wel dat Angelina Jolie's blote borsten zo duidelijk in beeld kwamen.

Ontzettend slappe thriller met flauwe twists, slecht uitgewerkte karakters, ongeloofwaardige romantische verwikkelingen en een waardeloos einde. Hier was ondanks het matige verhaal toch wel wat meer uit te halen geweest.

avatar van pieterTk
Heerlijke film, die me heel erg doet denken aan se7en. Jolie speelt erg goed. Je zag de plotwending wel een beetje aankomen, maar er zat toch een behoorlijk goede ontknoping bij. Ook de naaktscène van Jolie was goed voor de film.

avatar van Cleanshot
Goede thriller, had hem al eens gezien maar was weggezakt.
Niet verkeerd voor een avondje tijdverdrijf

avatar van Picker
Zelfde verhaal hier. Kon me eigenlijk alleen de eindscene nog herinneren.
Prima thriller, al moet ik wel zeggen dat die zelfde eindscene wel een zeer risico volle gok was!

avatar van %%%%%%
Behoorlijke duffe thriller.

Laat ik eerst beginnen met de ongelofelijke domme politie korps die in deze film achter het ''briljante genie'' van een seriemoordenaar moet zien op te pakken voordat zijn ''masterplan'' lukt.

Naja, op zich vindt ik dat altijd wel vermakelijke films als het wel op iets trekt tenslotte, want hoe er in deze film mee omgegaan wordt is niks minder dan de kijker niet serieus nemen en slaat de film totaal de verkeerde richting in dan het zou moeten : Namelijk de kijker laten ergeren door alle vreemde hak op de tak gebeurtenissen. Ik ga er verder niet al te diep op in omdat het anders een grote spoiler bericht wordt.

Het volgende grote hindernis is dat de film ontzettend afstandelijk en oppervlakkig is. Het lijkt allemaal zo ver weg te gebeuren dat je als kijker nergens spanning of een andere emotie kan krijgen met de karakters ( Erkende vervelende typetjes) Het is een grote ''van mijn bed show''.

Daar kunnen zelfs de ''acteer wonderen '' van de cast helaas ook niks aan veranderen net als het ''regie wonder'' Curaso die hier eventjes dacht om met zo'n briljant script de wereld te veroveren.

Het project zal er op papier wel aardig uit hebben gezien, maar in de praktijk is het in ieder geval een mislukking.

pieterTk schreef:
Ook de naaktscène van Jolie was goed voor de film.

Ja, dat heeft een film met Jolie nu eenmaal nodig. Wie kijkt er anders nog? Wie kijkt er nog over een aantal jaar naar haar als "actrice"?

avatar van Karl van H.
Alles aan deze film is matig, van het verhaal tot het acteerwerk tot het camerawerk tot de muziek tot de montage. Zoals gebruikelijk in dit genre is de grote plottwist vanaf het eerste kwartier te voorspellen, wat het een nog meliger kijkervaring maakt dan het al was. Tekenend zijn de openingstitels, die heel hard hun best doen om zoals die in Se7en te zijn, maar eenvoudigweg flauw en amateuristisch overkomen. Zelfs Angelina Jolie weet 'm niet overeind te krijgen.

Prima thriller met een goede Angelina Jolie.
Maar ook de rest van de cast was goed op dreef, alleen een beetje spijtig van het stuntelige Engels met Franse accent.
Maar de film heeft me van begin tot einde kunnen boeien.

Meneer Bungel
Tarkus schreef:
alleen een beetje spijtig van het stuntelige Engels met Franse accent.
Het speelt zich af in Franstalig (zoiets; ''De Québécois spreken een voortzetting van het Frans, een patois van de 17e en 18e eeuw.'' - wiki) Canada, dus da's helemaal logisch.

avatar van Jawaddedadde
Ja, ze spreken onderling vaak gewoon Frans met elkaar in de film. Logisch inderdaad.

avatar van jippie2010
Sterke openingsscène, waarnaar de film verzand in een standaard thriller.
Een paar sterke scenes, waaronder het slot, maakt het geheel boven gemiddeld. *3,5

avatar van Marvinleeaday
Prima thriller, sterk begin goed middenstuk en een sterk eind. Ik heb alle plotwendingen niet aan zien komen.

avatar van MichaelMovie
Grotendeels een aangename thriller met een sterk begin en een goed einde, maar met een matig middenstuk.
Het midden bevat enkele clichés en er zijn ook wat foutjes aanwezig.
De film is eigenlijk maar een standaardthriller, maar toch bleef ik geboeid kijken.
De lijken werden realistisch weergegeven.

Goed begin.Sterk en goed einde.Daartussenin was hij minder overtuigend.

avatar van parcivalis
Nog niet eerder een film gezien die zo voorspelbaar was. Ergens is dat vreemd want je wil als scenario-schrijver toch dat er enige verwarring dan wel verrassing in het spel blijft. Maar neen. Waarschijnlijk dat ze de doelgroep niet voor vol hebben aangezien. Jolie is niet echt sterk genoeg (geregisseerd) om de film te dragen. Voor de rest blinkt Taking lives nergens echt in uit en het einde is ronduit bespottelijk. Prima vermaak tijdens het beantwoorden van mail.

Flauw.

Ondanks een best aardige openingsscene. Paul Dano is best geschikt voor zo'n rol, jammer genoeg dat hij al snel weer uit de film verdwijnt. Want daarop volgt is jammer genoeg niet van al te hoge kwaliteit.

Een zeer matig politiefilmpje met Jolie die magisch genoeg alles oppikt (maar eigenlijk ook weer niet, want ze wordt aardig om de tuin geleid). Niemand die tijdens het kijken volgens mij twijfelt dat Hawke de dader is. Zelfs de speelduur geeft het weg (de climax komt véél te vroeg). Maar ach, dat hoort er wel een beetje bij.

Jammer genoeg niet de unrated versie gezien, die is blijkbaar toch iets harder. De theatrical cut is wat braver en kuiser, maar even opgezocht en het verschil lijkt me nu ook weer niet zo groot. Enkel de moord in de lift lijkt me een stuk levendiger in de uncut versie.

Jolie is niet slecht maar wat doods, Hawke zou de film moeten dragen maar levert een redelijk matte prestatie af. Verder is het allemaal wat afgeraffeld en ongeïnspireerd. Het uitgangspunt is nochthans leuk en vooraf verwachtte ik er toch wat meer van, maar Caruso weet er nooit een spannend of leuk filmpje van te maken.

avatar van missl
Redelijk spannende film waarin Jolie een politieagente speelt die moorden op moet lossen. Het kijkt wel lekker weg maar is allemaal wat 13 in een dozijn. En Jolie heeft een constante duckface. (maar volgens mij zeg ik dat vaker bij haar)

Ik vond het een goede thriller maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel vergelijkingsmateriaal heb. Ik kijk weinig thrillers omdat ik niet moeilijk bang te maken ben.
Ik vond er een goede plotwending in zitten maar het laatste half uur was erg voorspelbaar.
Niet Jolie's beste rol.

avatar van John Milton
Als ik iets onaardigs klinkends mag zeggen: als je weinig thrillers kijkt en dit een 7 vond, wacht er een hele wereld op je aan aangrijpende films...

avatar van de grunt
Dan ben je nog mild Milton

Haha dat mag not taking it personal. Ik kijk bewust weinig thrillers ben daar niet tegenbestand. Deze vond ik thrillerig genoeg

avatar van IH88
“Everything you saw I wanted you to see.”

Het voorbeeld van een thriller die door een voorspelbaar en stoffig plot nooit tot volle wasdom komt. Taking Lives is sfeervol en heeft met Angelina Jolie een sterke actrice als hoofdpersoon. Maar oh, dat plot. Zodra die kop van Ethan Hawke in beeld komt weet je eigenlijk al genoeg.

Je hoopt dat er nog een twist komt, maar die komt er uiteindelijk niet. De doorgewinterde filmkijker laat zich natuurlijk ook niet het zand in de ogen strooien door zo'n opzichtige cameo van Kiefer Sutherland. Vooral niet als er daarna nog een half uur te gaan is. Kom op scriptschrijvers, wat meer inspiratie graag.

avatar van I_extol_1994
De film heeft een slap en ongeloofwaardig einde. Ik had het leuker gevonden als tot de laatste minuut onduidelijk bleef of Ethan Hawke de moordenaar was

avatar van des1
Pff, inderdaad duf. Zo'n geforceerd einde ook.