Selvi Boylum, al Yazmalim (1977)

Alternatieve titels: The Girl with the Red Scarf | Selvi Boylum, al Yazmalım

Turkije
Romantiek / Drama

geregisseerd door Atif Yilmaz
met Kadir Inanir, Türkan Soray en Ahmet Mekin

In dit verhaal worden we meegevoerd in de wereld van İlyas, een vrachtwagenchauffeur, zijn nieuwe vrouw Asya en hun jonge zoon Samet. Maar de legendarische liefde tussen Asya en İlyas wordt al snel verstoord door jaloezie, een alcoholverslaving en buitenechtelijke relaties. İlyas verlaat uiteindelijk zijn gezin en de wanhopige Asya wordt nu gedwongen alleen voor hun zoon te zorgen. Ze wacht geduldig de terugkomst van haar man af... totdat ze Cemşit tegenkomt, een sympathieke man wie Samet al snel als vader begint te zien. Wanneer Asya zich uiteindelijk toegeeft aan zijn liefdesbetuigingen, neemt het leven een totale andere wending aan. Maar dan, jaren later, verschijnt İlyas ineens vanuit het niets en eist zijn vrouw en kind terug. Moet Asya kiezen voor de man op wie ze op het eerste gezicht verliefd werd; of voor Cemşit, de man die haar zo veel heeft gegeven?

avatar van Anatolia
Eén van de beste liefdesfilms die ik ooit heb gezien, is ook meteen een Turkse
Verfilming van het boek van de Kirgizische schrijver Cengiz Aymatov.

Hup, meteen in mijn Turkse Top Zoveel...

De titel is overigens onmogelijk letterlijk te vertalen.
Een poging:
'Mijn geliefde met de lengte van een cipres*, Mijn geliefde met de rode hoofddoek'.
Conclusie: 4 woorden in het Turks = 14 woorden in het Nederlands.

*Een lange boomsoort uit Zuid-Europa.

Hele mooie film. Türkan Soray op haar best!!! 4*

Cicero
De meest prachtige en ontroerendste film die ik ooit heb gezien. Westersche liefdesdrama's vallen in het niet bij deze film. Ik bekijk deze film altijd maar weer, en keer op keer bloedt mijn hart als ik het lijden van Kadir Inanir zie. Wij mannen zijn toch echt wel de pechvogels der aarde. We hoeven maar 1 fout te maken bij onze vrouwen en ze vliegen uit het nest.:D

Even serieus, iedere keer bij het zien van deze film krijg ik werkelijk een brok in mijn keel, gevolgd door tranen. Echt ontroerend, en echt romantisch. Het grijpt me gewoon diep in mijn ziel. Vooral de muziek van de film is schitterend, dat heeft ook invloed. Ik geef deze film een 5, want hij is gewoon meer dan perfect.

dit is de beste film allertijden die ik heb gezien(en ik heb héééél veel films gezien)
turkan soray is weer top kadir inanir is top
het film is top selvi boylum al yazmalim is beter dan vele amerikaanse films

avatar van YuLaw16
De film is wat overrated, maarja you'll get the message. 3.5/5

ik vond het een goede film en kadir inanir speelde zeker goed en turkan soray ook ik weet zeker dat ze het wel een keer gezien hebben en ze mogen wel trots op hun zelf zijn

de film is super! top! elk turk heeft het wel een keer gezien!

een schitterende film!!! niks kan tegen deze op klaar punt over!!! 5* zeker weten

De muziek van deze film is van moğollar (Cahit Berkay)natuurlijk hebben ze ook voor andere turkse films muziek gemaakt.

avatar van Endeavour
Link

Voor de Turken onder ons:

Kadir Inanir zingt bij dat video een nummer in de truck bij 7:51 min,
weet iemand toevallig hoe dat nummer in het echt heet??

avatar van moviefreak#1
Een man die een vrouw voor zich weet te winnen, haar zwanger maakt, haar een paar meppen uitdeelt en haar vervolgens doodleuk alleen laat met haar kind om zelf het beest uit te hangen met een andere vrouw. En dat is dan allemaal de schuld van de vrouw terwijl de man de held blijft. Geef me dan maar een flauwe Amerikaanse film want hier kan ik me alleen maar aan ergeren. Dit allemaal onder invloed van een hele slechte regisseur en met acteerprestaties om te janken. De enige pluspunten zijn de muziek en de mooie beelden.

avatar van Stardust01
Prachtige lovestory, goede acteurs.

avatar van Sanvean
Eindelijk eens gezien, deze Turkse (semi-)klassieker.
Moeilijk te beoordelen, deze film, met name vanwege het cheesy uitgewerkt verhaal, het matige acteerwerk van de meeste hoofdrolspelers (de vrouwelijke hoofdpersoon uitgezonderd), slapstickachtige vechtpartijtjes die bijna lachwekkend overkomen en de cheesy, maar soms irritant wordende typische jaren zeventig electronische muziek.

Blijft over het ergens toch wel aandoenlijke verhaal, met uiteindelijk een lastige keuze tussen hart en verstand, maar vooral: de schitterend ogende Türkan Soray , voor mij een lust voor het oog (zowel met als zonder hoofddoek). Jammer dat ze al zo oud is, maar gelukkig heb ik via een Turkse collega vernomen dat ze ook een - al even prachtige - dochter heeft die ook al acteert.

Al met al lastig te beoordelen dus. Herziening zie ik niet zo zitten voorlopig. Geef mij maar een mooie poster van Soray dan.