Çöpçüler Krali (1977)

Turkije
Komedie / Drama

geregisseerd door Zeki Ökten
met Kemal Sunal, Aysen Gruda en Sener Sen

Het verhaal gaat over het leven van Apti, die als vuilnisman de wijk schoonhoudt. Een ambtenaar van de gemeente probeert uit jaloezie, met zijn hiërarchische bevoegdheden Apti zo veel mogelijk tegen te werken. Beiden zijn namelijk verliefd op de schoonmaakster Hacer en doen er alles aan om met haar te kunnen trouwen. Als Hacer besluit met Apti te trouwen -tot ieders verbazing- staat de hele wijk op zijn kop...

avatar van Anatolia
Wat me zo opviel aan deze film: er komt geen enkele 'mooie' (of knappe) persoon in voor. Het gaat over de liefde tussen een aantal 'lelijke' mislukkelingen (niet als een belediging opvatten). Bovendien heeft de film i.t.t. de meeste andere films met Sunal, geen happy-end (zie bijvoorbeeld de extreem korte zangcarrière van Abdi). Heel anders dan we gewend zijn dus.
Toch weet de romantiek in de film je te pakken (mede dankzij de prachtige muziek erachter) en laat het je af en toe goed lachen.

Ook weer één van de betere films van Sunal (niet de beste)...

Ottoman Assault
Anatolia schreef:

Ook weer één van de betere films van Sunal (niet de beste)...

Dat betwijfel ik.
Er zijn wel degelijk klassieke scenes en ijzersterke grappen te ontdekken in deze film. Hij is niet voor niets door Turkse filmcritici gekroond tot 1 van Sunal's beste films.

Zo heb je bijv. de katten-scene, waarin Kemal Sunal met een oude vuilniszak op jacht gaat naar straatkatten in de wijk. De snelle plattelandsmuziek op de achtergrond zorgt ervoor dat deze scene je gewoon altijd blijft vermaken.

Dan de wilde achtervolgingsscenes, waarin 3 barbaarse broers van het meisje achter Kemal Sunal aan gaan. Werkelijk waanzinnig!!

Als je dit alles, plus nog het torenhoge aantal Turkse scheldwoorden en niet te vergeten een opmerkelijke gastrol van een andere Turkse filmster (Ilyas Salman) erbij optelt, dan is deze film een niet te vergeten Turkse komedie-klassieker.

avatar van Anatolia
Wat betwijfel je dan precies?

avatar van Anatolia
Ik doe er een half puntje bij, omdat ik de komedie-factor een beetje over het hoofd heb gezien.

Komisch hoogtepunt uit de film is denk ik wel de scène waarin Erdal Özyagcilar (broer van het meisje) met zijn psychopathische blik zegt:
"Zullen we zijn moeder vermoorden, pa?"

Oscar Wilde
Ik ben het eens met Ottoman Assault. Van alle Kral-versies (Bekciler Krali, Kapicalar Krali etc.) is dit beste.

kArIzMa_TuRk
Goeie film erg vermakelijk.
Kemal Sunal was precies voor deze rol geschikt.
hij was een hele goeie acteur.
* * * * ½

avatar van Zuzuu
Heb hem vandaag nog gezien. Ik kon maar niet stoppen met lachen, zo een sufferd kun je toch niet zijn!