- Home
- sinterklaas
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten sinterklaas als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
T2 Trainspotting (2017)
Alternatieve titel: Trainspotting 2
Vond het al vreemd dat de film niet begon met de "Choose life" openingszinnen...
Hoe lang hebben ze wel al niet beloofd dat er een tweede Trainspotting kwam? Het boek stamt inmiddels al uit 2002 en aan die officiële titel te zien heb ik hier niks gezien kwa porno. Wel een erg sterke reünie... en gelukkig heeft Danny Boyle, na 21 jaar, weer op de regiestoel mogen zitten.
We volgen opnieuw de vier heroïnejunkies... of zal ik zeggen ex?-junkies... Die elkaar na 20 jaar afwezigheid weer in het oog treffen. Renton heeft al die tijd een leven opgebouwd in Amsterdam en keert als een braaf ogende huis tuin en keukenfiguur terug naar Leith... Spud is nog altijd aan het afkicken en faalt echt in alles... Ook wil hij kwa uiterlijk nog altijd jongensachtig ogen... maar daar faalt hij ook in. Sick Boy is nog altijd de idioot als destijds... en dan hebben we Begbie. Die het rotgeintje van Renton nog steeds niet vergeten is.
Eerst vormt zich een driehoeksverhouding. Renton die Sick Boy en Spud meeneemt naar de plekken waar ze vroeger zijn geweest, nostalgie ophalen, herinneringen ophalen en beseffen dat je dingen niet meer kan herstellen of veranderen. Begbie is net ontslagen uit de gevangenis en valt met de deur in huis bij iets wat zijn vrouw en zijn zoon zou moeten wezen. Ja... het is weer pret met de nieuwe Trainspotting.
En in plaats van de jaren '90 stufjes, hebben we natuurlijk hier de '10 stufjes: Smartphones, Snapchat, Facebook... Ook die creatie hoe die chatberichten op het scherm verschijnen is leuk gevonden. En natuurlijk de soundtrack... Met als hoogtepunt de vertraagde versie van Born Slippy.
Ja, ik heb hier weer van genoten. Het lijkt erop alsof de heroïne niet meer de hoofdzaak is... Op Spud na dan. Het blikt eerder op de destructieve gevolgen waar je na jaren nog altijd niet helemaal van ontkomt. En dat was knap gedaan.
4,0*
Ta Divna Splitska Noc (2004)
Alternatieve titel: A Wonderful Night in Split
Eerste Joegoslavische film die ik (denk) heb gezien. En dit was wel een mooi debuut. Alles is in zwart-wit verteld wat de film ook mooier maakt en dan de drie verhalen door mekaar. Dan zie je bv in het eerste verhaal een personage op de achtergrond die overbodig lijkt maar toch weer een rol lijkt te spelen in het 2de of derde verhaal. De tijdlijn van tussen 22 uur en middernacht/Nieuwjaar word ook drie keer herhaalt maar dan met andere personages met ieder zijn eigen verhaal op toevallig hetzelfte moment. Ook wel grappig dat zowat elke hoofdpersonage op de afteling voor het nieuwejaar bij 0 doodgaat. Erg mooi gemaakt en gefilmd.
Verder waren de personages allemaal erg goed met ieder zijn ding. Zo hebben we die mafialid en die Coolio en dan ook nog dat stelletje. Met daaromheen ook nog allemaal achtergrond personages. Vond btw die Amerikaanse Matrozen ook erg grappig. En die band die speelde natuurlijk. Ook is dit een vrij rustige film en dat zwart wit maakt hem ook mooier.
Voor de verderrest een erg mooie drama met een feel-good sfeertje.
4,0*
Tae-poong (2005)
Alternatieve titel: Typhoon
Was wel een goede internationale film, nog wel de duurste van Korea (15 miljoen dollar ofzoiets) met vele locaties en een redelijk verhaal. Wat wel een beetje ondbrak waren de actiescenes. Ok er zitten er wel een paar goede in maar dan zitten er weer van die lange saaie stukken in. Maargoed daar ge ik niet over klagen want het is een dure film met goede acteurs en goede en ondroerende momenten. Vooral dat stukje dat die broer en zus moeten vluchten voor de soldaten en hun beschoten moeder nog levend achter moeten laten is daar een voorbeeld van.
De film was ook het Koreaanse andwoord op Jerry Buckheimer maar dat viel wel mee. Behalve het eind dan op dat schip waar ik ook al bijna een traantje moest wegpinken van die scene met dat messengevecht tussen die broer en die soldaat en dat ze dan afscheid nemen.
Gewoon een mooie film met een groot verhaal. Gewoon het kijken waard. Aanrader.
4,0*
Tais-Toi! (2003)
Alternatieve titel: Shut Up!
Harstikke leuk en alles klopt ook helemaal. Eindelijk krijgen we eens de 2 Franse grootmeesters bijelkaar te zien Reno en Depardieu. Depardieu lijkt overgens wel veel jonger dit keer in de film en zet de rol als klunzige overvaller op een hillarische wijze neer en weet ook op een tergende manier het bloed bij iedereen onder zijn nagels vandaan te halen. Daarnaast hebben we Jean Reno en die is ook weer helemaal geweldig. De gevangenisscenes zijn ook heerlijk en alles gaat pas echt los als Reno en Depardieu op de vlucht gaan en zo beleven we de meest lachwekkende en buitengewone dingen. Heb ook dubbel gelegen met die koe-sleutelhangerscene
Verder een heerlijke film. Jean Reno en Gerard Depardieu zijn toch echt koningen!
4,5*
Take Shelter (2011)
Erg aangename film van Nichols... Mijn tweede aanschouwing van deze man na het fenomenale Mud. Ja, je zou inderdaad kunnen zeggen dat er vrij weinig gebeurd, maar opnieuw weet Nichols hier met zijn tedere stijl en de prachtige sfeer iets moois neer te zetten.
Michael Shannon speelt hier erg goed als huisvader Curtis, woonachtend met zijn doofstomme dochtertje en zijn vrouw in een klein Amerikaans dorpje. Nichols weet hier op een boeiende manier het saaie huis tuin en keukenleventje van deze familie neer te schetsen... mede dankzij het feit dat Curtis last heeft van psychoses... Deze worden ook op een fraaie, beklemmende en bovennatuurlijke manier neergezet en ook het psychologische gedeelte zorgt ervoor dat de spanningen op de achtergrond blijven spelen. De man blijft waanideeën hebben over een storm die op een dag wel een keertje zal en moet komen... Aangezien zijn nachtmerries en beelden voor hem zo echt lijken, worden de dwanghandelingen hem de baas. Hij bouwt een schuilkelder, hij sluit zijn hond achter het gaas... en ja... veel meer fatale gevolgen...
Ja, Nichols heeft me opnieuw weten te verrassen en me geen seconde laten te vervelen. De vele plaatjes en natuurbeelden weten de sfeer flink aan te sterken en het realisme zit er ook dik in. Het laatste gedeelte in die schuilkelder en uiteindelijk het strand is onvergetelijk.
Pareltje.
4,5*
Taken (2008)
Geslaagde actiefilm. En ook de 2de goede actiefilm van Banlieue 13-regiseur Pierre Morel. Taken begon als een ongelofelijke vervelende wijvensoap maar uiteindelijk werd het omgetoverd naar een spannende maar ook actievolle en geweldadige thriller. Het verhaaltje is wel simpel maar de film blijft toch wel continu boeien. Liam Neeson vond ik perfect gekozen voor gescheiden vader die zijn dochter uit de handen van een pooiergroep probeert te halen met ook heel veel geweld. Zijn uitstraling en cynisme was ook erg sterk. Ook worden we in Taken getrakteerd op hier en daar een fijn actiescenetje waar de vonken er nog wel eens vanaf vliegen.
Voor de rest is dit gewoon weer een geslaagde tussendoortje vam Morrel. Eens kijken wat hij ons met From Paris With Love voorschoteld.
4,0*
Taken 2 (2012)
Zeker wel een vermakelijk niemendalletje, maar deel 1 blijft natuurlijk beter. Oliver Megaton besluit maar weer eens zijn simpele hap-slik-klaar techniekjes uit de kast te trekken en maakt, waar de Taken-fans al 3-4 jaar om smeken: een vervolg op Taken. Het plot is nog iewat te ver gezocht en de toevalligheden zijn hier wel heel erg aanwezig. Nadat Bryan Mills in deel 1 uiteraard al die mensenhandelaars van zijn dochter heeft uitgeschakeld, nemen nu de vaders van al die handelaars wraak. En heel toevallig is Bryan op de verkeerde plaats, en de verkeerde tijd. Hij gaat dus nu met zijn ex-vrouw en zijn dochter op vakantie naar Istanbul (ja je moet toch wat verzinnen om een valstrik te maken) waar dus ook heel toevallig die Albanese boze vaders huishouden, al snel Bryan Mills weten op te sporen en samen met zijn vrouw ontvoeren, maar de dochter was even niet aanwezig. Dus nu moet de dochter in actie komen, en dat gaat weer helemaal op de bekende bel-wijze (die bel-scene uit deel 1 word hier dus even uitvergroot) en nu lijkt het toch wel letterlijk alsof Mills zijn ogen in zijn broekzak heeft zitten. Wat er trouwens word gesuggereerd over dat die dochter helemaal het heft in handen neemt is niet helemaal waar. Dochterlief brengt namelijk alleen maar de pistool naar de afgesproken plek en daarna komt Mills gewoon weer in actie. Maargoed, is Taken 2 daardoor slecht? Nee hoor. Het blijft evengoed gewoon nog een leuk tussendoortje en de actie-scenes waren weer voldoende. De kiekjes van Istanbul waren ook mooi en het had weer een beetje hetzelfte soort einde als deel 1.
Ja, je moet toch wat als fans gaan opdringen om een vervolg. Maar leuk is deze nog wel hoor en Liam Neeson is nog altijd wel in topvorm nu hij de 60 gepasseerd is en dan nu pas zijn carriere als actieheld begint. Wie weet word hij nog wel de nieuwe Expendable.
Hoe deel 3 er uit zal zien: Mills en zijn vrouw en zijn dochter+vriend worden ontvoerd/gevangen gehouden door de opa's van de mensenhandelaars en het 5 jarige kleinzoontje van Bryan moet in actie komen.
3,0*
Takeover, The (2022)
Gelukkig, ondanks de titel, geen Engelstalige Nederlandse film.
Maar wel een redelijk tussendoortje met een paar biertjes op de maandagavond. Qua potentie en geliktheid zit de film wel goed in elkaar, maar de ongeloofwaardigheid spat er toch wel van af. De technologie komt dan wel weer dichtbij het realisme en dat maakt het er wel naar dat je soms even erbij stilstaat als je in de stad loopt met op elke hoek een camerabol. Het acteerwerk.. Tsja, het is voor een simpele actiefilm. Frank Lammers was wel redelijk charmant als vreetverslaafde hacker en ook die Britse gangster kwam goed uit de verf. Dat de film actueel en vermakelijk is, dat zeker. Maar ik had het toch even wat professioneler willen zien. Ook bijvoorbeeld dat moment dat die date van Mel zich wel zomaar in Mel's sores laat mengen was natuurlijk niet echt logisch.
Wel mooie moderne plaatjes van Rotterdam. Past wel goed bij zo'n onderwerp als deze.
Te doen.
3,0*
Takers (2010)
Toch nog een tof misdaadfilmpje met hetzelfte stokoude overvallers verhaaltje. Om te beginnen vormden Paul Walker en Matt Dillon een tof duo als agenten die natuurlijk weer in een web van corruptie en bankovervallen verstrikt raken en natuurlijk is niet iedereen te vertrouwen. Maar Takers is toch zeker niet slecht. Het verhaaltje is wel weer flinterdun maar de oneliners en de vette actiescenes (vooral die massale schietpartij met die Russen in die penthouse) maken een hoop goed.
Gewoon weer een stereotype misdaad verhaaltje die inderdaad je avondje doet vullen.
3,5*
Takeshis' (2005)
Eindelijk weer eens een nieuwe Kitano kunnen aanschouwen: Takeshis'. Die toch wel wat anders is dan de andere Kitano's. Wat wel al duidelijk is is dat Kitano het weer voor mekaar heeft een meesterwerk klaar te stomen. Dit keer is het een film in een film. Kitano zelf speelt een dubbelrol van zowel de gewone Beat Takeshi(die btw alleen in het begin en eind even voorkomt) en de hoofdrol: de geblondeerde Kitano. Kitano speelt dan toch wel weer een hele andere personage dan dat we van hem gewent zijn. We zijn natuurlijk gewend dat hij een agresieve gangster speelt maar hierin is ie in het begin wel erg sub-assertief en laat het allemaal maar over zich heen komen en laat maar met zich sollen. Vond het btw ook erg grappig om hem in een klein stukje te zien als clown. en verder vond ik die scenes met die noedelrestaurant ook erg grappig en ook net die twee sumo worstelaars.
Verder ook leuk dat Kitano dan even later van sub-assertief naar agresief veranderd. Dat vrouwtje derbij vond ik ook wel leuk. En dat hij dan iedereen afknalt die hem dwarszat, dus die noedelverkopers en die vent met die meid die hem altijd aan het treiteren was. Ook was die shoot-out op het strand wel mooi gedaan. Die sterrenbeeld-shoot out vond ik btw ook kunst, en dan komt Kitano ook steeds weer dezelfte vijanden tegen en achteraf blijkt de hele film gewoon een film te zijn geweest.
En wat ik trouwens ook echt prachtig vond en dubbel van lag was die taxirit met die twee dikke kerels en die echtpaar. Hahahaha.
Maar zoals gezegt: Opnieuw heeft Takeshi Kitano een pareltje van een film afgeleverd. Dit keer geen standaard gangsterfilm maar gewoon een surrealistische film met alles derop en deraan. Dit is buitengewoon van het begin tot het eind genieten en het blijft gewoon een feit dat Kitano overal een kunstenaar in is.
5,0*
Taking Lives (2004)
Erg fijn en verfrissend filmpje dat ook een beetje in hetzelfte straatje valt als Se7en. En dan weer zo'n fraai onderwerp: massamoordenaar steeld indentiteiten van zijn slachtoffers waardoor hij in de huid van de slachtoffers rondloopt. Het mooie daarvan is: We krijgen de werkelijke moordenaar alleen maar in het begin van de film te zien en naderhand verwisseld ie gewoon van id naar id. Gewoon erg interesant. Daarnaast vond ik Angelina Jolie ook heel sterk acteren en haar collega Ethan Hawke ook. De film is ook mooi geschoten in Montreal en de sfeer is meeslepend. Het verhaal is zowieso altijd een raadsel en heel mooi inelkaar gezet. Wat ik wel een heel bijzondere en mooi moment was was dit: Dat moment waarbij Ethan Hawke oog in oog komt te staan met de moordenaar. Je ziet dan even dat er niks gebeurt. Maar dan blijkt de werkelijke Ethan Hawke dood is en dat in de laatste kwart van de film Angelina wel de zaken nog oplost met Hawke, alleen weet ze niet dat de moordenaar de id van Hawke heeft overgenomen. En dan het einde als ze erachterkomt. Hele sterke scene.
Voor de rest gewoon een zeer geslaagd psychothriller. Ik heb me van het begin tot eind gewoon kostelijk vermaakt van deze prent. Gewoon weer een hoogdepunt in de genre.
4,0*
Taking of Pelham 1 2 3, The (2009)
Het is toch altijd wispelturig bij Scott: de ene keer maakt ie gewoon leegloop actiefilms en de andere keer klassiekers. 1 2 3 was ook weer zo'n standaard actie film, maar daar was ook zeker niks mis mee. John Travolta is weer lekker bezig op zijn ouwe dag als Badguy Ryder en zit weer bomvol van de heerlijke dialogen en Denzel Washington is ook weer aardig neergezet als Garber. Verhaal: Ryder gijzeld metro en eist 10 miljoen dollar van de burgemeester. Punt. Nouja, wat kunnen we er verder nog van maken? Nouja, de dialogen, spanning en natuurlijk ook nog de fijne aanwezige actiescene's. En natuurlijk kijken hoe Garber en de politie de klopjacht opent op Ryder.
Verder zijn de wilde technische beelden van New York enz ook fantastisch en het lijkt er ook op dat de NY politie niet eens normaal een politieauto kan neerzetten of besturen. Want maar 1 draai om de stuur en ze botsen al overal tegenaan en vliegen in het ronde.
Ach, verder weer een uitstekend gijzelings actiefilm. Komt er wel weer mee door.
3,5*
Talented Mr. Ripley, The (1999)
Alternatieve titel: The Mysterious Yearning Secretive Sad Lonely Troubled Confused Loving Musical Gifted Intelligent Beautiful Tender Sensitive Haunted Passionate Talented Mr. Ripley
Gisteren op tv gezien. Was een prima filmpje waar je toch voor blijft zitten. Matt Damon maakte er weer iets moois van. In het begin denk je dat het een soapige liefdesfilm word maar dat veranderd snel. De Italiaanse sfeer zat er ook goed in en is ook perfect gekozen.
Toch blijft het wel een beetje een maf verhaal: Als je de film niet gezien hebt: moet je deze spoiler niet lezen. Ripley vermoord mensen uit misverstand en blijft de hele tijd onschuldig bewezen. Ook aan het eind.
Maar voor de rest een prima film.
4,0
Wel een hele lange alternative titel heeft deze film.
Tales of Halloween (2015)
Alternatieve titel: The October Society Presents: Tales of Halloween
Altijd leuk dit soort korte verhalen. Dit is wel even iets minder serieus dan de gemiddelde filmpjes van VHS of ABC's of Death. Ook toepasselijk om deze dvd ergens uit te vissen terwijl het toevallig Halloween is. Over de verhalen zal ik kort zijn: Sommige verhalen zijn nog vrij beklemmend, maar de humor en de over de toppe ranzigheid wil ook regelmatig de kop op steken. Vaak beginnen ze al erg voorspelbaar, maar loopt het toch net even de andere kant op. Sweet Tooth is daar zo'n voorbeeld van, wat een heerlijke foute, maar toch beklemmend stukje. The Night Billy Raised Hell, idem dito.... nog fouter. Trick... een uitschieter vind ik persoonlijk. Deze had zo van ABC's of Death kunnen zijn. Ook zo'n typisch begin, maar de uitkomst is toch wel heel freaky. The Weak and the Wicked: Ook leuk, had wel een beetje een jaren 80 pulp sfeertje. Grim Grinning Ghost... ook een beetje voorspelbaar, de eindshot was dan wel weer goed after all. Ding Dong: Een woord: Weird! This Means War.... Leuke burenruzie.... Friday the 31st... Heerlijke portie ranzigheid en slasherigheid. Kreeg een beetje herinneringen naar Haute Tension met die ene vent. The Ransom of Rusty Rex: Heerlijk fout misdaadverhaaltje. Bad Seed... van Neil Marshell, de man waarbij ik nu al jaren op een nieuwe film wacht... Leuk climax en natuurlijk wel te verwachten voor een Halloween-film.
Ik heb al met al prima genoten van deze verhalenluik. Lekker fout vermaakt toch?
3,5*
Talk Radio (1988)
Wederom weer een sterke film van Oliver Stone, de koning van de diversiteit. Ditmaal komt hij met een film waarin eigenlijk geen ene moer in gebeurd, maar bewijst dat je met slechts een film dat voornamelijk bestaat uit krachtige discussies en woorden ook een parel kan maken die je aan het denken zet.
Van Eric Bogosian heb ik echter nooit eerder gehoord, maar hij zet hier wel een puike rol neer als aalgladde, out of the box-denkende en messcherpe radiopresentator/underdog Barry Champlain, die, door zijn nogal cynische uitspraken en converse en het voornamelijk uithalen naar de maatschappij, nogal een love-it or hate it figuur is geworden. Zoals je kan verwachten houd de film zich voornamelijk bezig met gesprekken tussen de luisteraars en Champlain, die, als het ook maar ietsie pietsie tegen hoeft te zitten, gelijk al de luisteraar de grond in boord met allemaal rakende leuzen die door de diepzinnigheid ook niet te verweren zijn. Maar dit lijkt wel stukje bij beetje af te stompen, ook al blijft Barry zich er tegen verzetten, wanneer hij de ene bedreiging na de andere krijgt van een groep Neo-Nazi's. Barry wordt nu vreemd genoeg wel stukken genuanceerder, zelfs tegen een serieverkrachter. Zijn laatste uithaal op de radio was een echte nail on the forehead.
En ja... ook het priveleven van Champlain word hier in kaart gebracht, en dat is ook niet altijd van de bloemetjes en de bijtjes.
Talk Radio wist mij behoorlijk te boeien en je voelt ook haast met Champlain mee, en iedere druk op de knop om de volgende beller te beantwoorden was weer spannend, want, wat voor gesprek zou er nu wel weer niet komen en wat voor emoties en spanningen zouden hier nu bij worden opgewekt?
Misschien zijn woorden nog wel de dodelijkste wapens...
4,5*
Tamjung Hong Gil-dong: Sarajin Ma-eul (2016)
Alternatieve titel: Phantom Detective
Bijzonder Zuid-Koreaanse filmpje. Een lonk naar Sin City, dat zie je meteen aan de stijl.
Het begin lijkt nog wel een beetje traag te zijn, maar we krijgen al snel te maken met een wel hele eigenzinnige privé-detective Hong met hele gekke trekjes en sluwe methodes. Amerika is er nog niet opgekomen.
Hij zweert wraak op de moordenaar van zijn moeder; die in zijn kindertijd is vermoord. Echter is deze moordenaar, op hetzelfde ogenblik dat Hong onderweg is, ontvoerd en zit Hong op den duur met die bloedirritante kleinkinderen opgescheept.
De film lijkt ergens ook een beetje als een Coen-brothers productie te willen ogen, door middel van de zanderige locaties. De regisseur is aardig creatief geweest en het verhaal en de samenloop lijken steeds vager en duizelingwekkender te worden. Veel geinige personages ook; die garageeigenaar, die pensionhouder, en natuurlijk die bebrilde tegenstander die me erg aan de zekere Kevin uit Sin City deed denken. Misschien is hij er ook wel op gebaseerd.
Dan die hele sekte uitgangspunt , wat het gas helemaal indrukt. Gevolgd met die prachtige immense shoot out (The Big Fat Kill?).
Ja, dit was toch uiteindelijk wel een hele smakelijke creatie en inspiratie. Doorspekt met fraaie kleurenfilters, vreemde uitwegen en tof acteerwerk... Alleen die geforceerde prestaties van die vervelende rotkinderen... pfffff.
4,0*
Tang Shan Da Xiong (1971)
Alternatieve titel: The Big Boss
Best wel een mooie Kung Fu film van die tijd. In het begin loopt Bruce Lee er wel steeds bij alsof hij een bijrol speelt ipv de hoordrol. Wat ook zeer storend was was dat als Lee wilde vechten steeds maar moest denken aan die belofte dat ie niet moest vechten en dat ie steeds zijn amulet tevoorschijn haalt en dat er dan zo'n dom liedje tussendoor komt. Maar in de 2de helft van de film gaan de stoppen los en laat Bruce Lee wat hele mooie vechtkunstjes zien, die nog voor die tijd best bloederig waren. Maar dat liedje time van Pink Floyd die je soms nog wel eens te horen krijgt was er toch nog niet in 1971? Die kwam toch uit in 73?
Eigenlijk ook de allereerste Bruce Lee film die ik heb gezien. Hiervoor heb ik al jaren een hele hoop van Lee gehoord maar nu pas een film van hem gezien. Zijn debuut nog wel.
Verhaaltje was ook zo dun als wat maar je kijkt deze film ook alleen voor de vechtscenes.
Prima debuut van Bruce Lee, en nog wel de eerste die ik gezien hebt. Maar eens kijken naar meer Lee titels van Hong Kong Legends. Film ligt trouwens voor 5 euro bij Bart Smit.
4,0*
Tangerine (2015)
Na aanleiding dat ik immers al veel hoor over The Florida Project, maar eens deze gezien.
De film speelt zich af op kerstavond in Los Angeles... Maar je zou haast denken dat het hartje zomer is. Lag LA nou aan de andere kant van de evenaar? Afin. De film is meerendeels een observatie van een groepje Transseksuele prostituees en hun dagelijkse rituelen; de klanten die ze krijgen en hoe ze de dag doorbrengen. Het clubhuis is klaarblijkelijk een Donutwinkel... Aan de andere kant volgen we een Armeense taxichauffeur die een dubbelleven lijdt tussen zijn gezinsleven en zijn honger naar Transseksuele vrouwen... Op een gegeven ogenblik komen de verhalen op een hilarische doch sterke wijze samen. Ook die pooier vond ik een opmerkelijke personage.
Die carwash-scene was tevens grandioos...
De sfeer is in ieder geval opmerkelijk... Ik had vernomen dat deze film met Iphones is opgenomen. Ja, ik moet nog altijd maar wennen aan het feit dat filmen ook geen vak apart meer is, maar de regisseur weet hier wel alle geuren en kleuren toe te passen. Broeierig, warm (en dat terwijl het nog steeds kerstmis is) en rauw tegelijk. Voornamelijk hoe de achterbuurt van LA hier driedimensionaal op de achtergrond voortleeft...
Prima projectje.
4,0*
Tango & Cash (1989)
Leuk, weer zo'n jaren 80 buddycop movie. Met Stallone en Russell als verkozenen. Dat moet niet mis kunnen gaan.
Stallone speelt Tango. Een bescheiden en zeer handige detective die het systeem onder zijn korps vaak twee stappen voor is. Kurt Russell speelt Cash. Een roekeloos en schietgraag geval. Hij hoeft nog maar geen vijf minuten geintroduceerd te worden of hij heeft al een miljoenenschade achtergelaten.
Echt vriendjes van elkaar zijn het ook niet. Het zijn bovendien elkaars concurrenten. Toch brengt een situatie de twee heren samen, maar worden ze ook samen snel het slachtoffer van een schandaal, waarbij de twee in de gevangenis belanden. Daar moeten ze samen de krachten bundelen om hun namen te zuiveren en om wraak te nemen op de slechterik.
Heel simpel allemaal weer. Maar wel zo vermakelijk. Wat ik wel een beetje vond tegenvallen is dat de stuk in de gevangenis mij iets te lang duurt. Maar op het einde kunnen we weer getrakteerd worden op... nouja, raadt maar...
Leuk weer.
3,5*
Tasjesdief, De (1995)
Vond het een superfilm. Tuinier speelt erg goed en is nog erg dapper ook. Soms ook erg spannend.
Kinderklassieker
4,5*
Tattoo (2002)
Prima Duitse thriller en het debuut van de regisseur van Red en Flightplan. Inderdaad een trant van Se7en, maar dan dit keer met een psycho die is bezeten van rugtatoeages. Daar gaan 2 Berlijnse politie agenten voor op onderzoek uit en het mond automatisch uit op een soort filmversie van een Duitse Krimi, die ook heel goed kunnen zijn. Tattoo is een fijne wegkijker met een paar bijzondere en ook zeer schokkende momenten. Uiteindelijk ook nog een paar bijzondere vondsten en verrassingen en een einde waarvan je denkt: Huh??
Wat mij betreft een prima film.
3,5*
Tau Ming Chong (2007)
Alternatieve titel: The Warlords
Heb het nooit zo erg op die Wuxia, martial arts achtige films. Ook dit is er weer een waar ik moeilijk in kon komen en het maar een beetje saai was in het begin. Maar zo nu en dan wil er nog wel eens vaart in komen met een paar lekker bloederige gevechtscenes. Maar dat was het voor de rest ook wel. Het geschiedenisverhaaltje was ook wel ok, maar het kon me niet echt bekoren. Jet Li zie ik ook liever in moderne actiefilms.
2,5*
Taxi (1998)
Had deze gekocht in een box samen met de 2 andere delen.
Al de derde keer dat ik hem gezien heb in een paar jaar tijd en hij was nog steeds even komisch.
Lachen vond ik dat hevige vuurgevecht op straat met als resultaat 0 doden, dat die Duitsers prima Frans spraken, raar, ik dacht dat ze alleen maar hun eigen taal konden spreken.
Goede acteurs ook en perfecte humor. De twee vervolgen zijn geen teleurstelling. Die zijn even leuk.
4,0
Taxi 2 (2000)
Leuk vervolg op de eerste Taxi, maar dan door de andere regiseur gemaakt.
Weer erg leuke grappen en onzin, die generaal maakte er een feest van en ook de Japanse yakuza.
Ook weer een nieuw leuk trucje bij die taxi: parachutes.
En weer een spectaculaire actiescene met weer als resultaat 0 doden. En een spectaculaire achtervolgin door de straten van Paris.
Weer een geslaagde (T)actie film.
4,0
Taxi 3 (2003)
Opnieuw een leuke film. Weer met die generaal en het was ook leuk om Stallone te zien in een stukje.
Raar stukje vond ik kindertjes van 9 die met pistolen een schurk onder schot houden
Ook een paar grappige momenten: Die valse kerst mannen, en ook die commesaris die als kerstman was verkleed, die taxi met die rupsbanden enz enz
Wat me wel verbaaste is dat ze de Ramzter bij de aftiteling lieten horen en dat wel in een Franse film
4,0
Kom maar op met deel 4.
Taxi 4 (2007)
Alternatieve titel: T4xi
Ach ook deel 4 kan der nog bij. Het is overgens wel errrg lang geleden dat ik wat van Taxi gezien heb. Deze gaat de nog onzinnigere en foutere kant op en lijkt ook een beetje snel te zijn afgemaakt. Maar dat maakt niet uit. Ik kon me zeker nog wel vermaken hiermee. Daniel was ook weer lekker bezig en deze keer is het een Belgische (robot achtige) crimineel waar de heren van het politiecorps mee te maken krijgen. Ook die ouwe baas was grappig, en dan vooral aan het eind met die Scarface achtige eindscene.
Niet hoogvliegend maar wel een aangenaam tussendoortje.
3,0*
Taxi Driver (1976)
Was wel een beetje anders dan verwacht maar evengoed wel goed. Robert de Niro kon er weer iets leuks van maken. (ik begin helemaal een fan van hem te worden en moet AL zijn films in huis hebben) Hij speelt erg goed als een getraumatiseerde taxichauffeur die al gekker word. Helaas vond ik dit toch niet een van de beste van de Niro. Het verhaal is opzich wel goed maar soms is het weleens vrij saai. Ik had er misschien iets teveel van verwacht maargoed... Voor de rest was dit een goede film. Met ook nog een leuk jazzdeuntje tussendoor tijdens het rijden door de donkere straten van New York. Dat are you talking to me? is de uitschieter. Keitel speelt ook nog een leuke bijrol. En die eindscene was verbluffend.
4*
Taxidermia (2006)
Weet nog dat Taxidermia destijds werd vergeleken met Sin City, maar ik zie de vergelijking niet echt. Dat het alleen om een drieluik gaat zegt toch niks? Dan zouden ze dit ook net zogoed met Three (Extremes) kunnen vergelijken.
Maar verder lees ik hierboven een tal aan negatieve recensies, maar ik vond Taxidermia dan weer goed. Gewoon weer een avondje heerlijk bizar en smerig vermaak. Het verhalendrieluik zat best goed in elkaar en het zijn eigenlijk vervolgen omdat het om 1 familiestam gaat. Die soldaat in het begin is dus de vader van die ene vetzak in het tweede verhaal en die opzetter in het derde verhaal is weer de zoon van die vetzak uit het tweede verhaal.
Verhaal 1: Speelde zich in de tweede wereldoorlog af en was me toch heerlijk fout. We maken kennis met die hele vage sexgefrustreerde soldaat die gewoon de hele film door alles een beetje op loopt te geilen, met vuur speelt en zelfs ook nog zijn lul vuur te laten spuwen. Opzich was dat het wel een beetje kwa verhaal, maar het is wel een aaneenschakeling aan leukigheiden en bizarre dingen waar je gewoon geschokkeerd om kan lachen. Wat natuurlijk ook echt van die foute scenes waren waren dat die soldaat in zijn lul word gepikt door die kip, en dat ie droomt een een of ander dik wijf te neuken terwijl hij gewoon een geslacht varken penetreerd. Oh oh oh oh!
Verhaal 2: Jaren 60 of 70: Vond ik niet het beste verhaal. Het draaide hier voornamelijk meer om die dikke stel die aan eetwedstrijden doen, en daarna is het eigenlijk grotendeels ongeremt kotsen kotsen en nog eens kotsen, dan weer eten, en dan weer kotsen. Gevolgt door een romance tussen die 2 dat er ook echt voor geen meter uitzag. Je zal ook wel niet raar opkijken dat die dikke vent met een varkensstaart geboren is. Ook die flashback met die cementtrechter vol voedsel was erg fout.
Verhaal 3: Heden: Vond ik het beste van de 3 en de bizarste en de schokkendste. Nu krijgen we te maken met een opzetter dat tevens ook een zoon is van die ene speed eater van het vorige filmpje. Die ene speedeater is inmiddels zo'n dik varken geworden dat hij niet eens meer kan lopen. En nu zijn katten laat volvreten en de eetwedstrijden veder volgt op de tv. We krijgen onsmakelijke vil en ondleedscenes te zien en ook die vader is niet om aan te zien. Het begint al helemaal leuk te worden als die kerel ziet dat die katten zijn vaders buik hebben opgehaald en die hele darm eruit getrokken hebben. Dan gaat vervolgens die opzetter ook zijn vader opzetten, en vervolgens zichzelf ook Met een lange scene dat we in een close up alleen maar ingewanden te zien krijgen die uit een lichaam worden getrokken en die zelfonthoofding. Die eindscene in het museum was ook hillarisch.
Verder zeker geen slechte film. Ik heb hier gewoon van genoten. Als je van Miike films houd dan is Taxidermia ook wel wat voor jou. Ik ga ook maar eens op zoek naar meer werk van Palfi.
4,0*
TBS (2008)
Alternatieve titel: Nothing to Lose
Inderdaad een erg sterke telefilm. Wel raar dat dit de enige was die even tussendoor op Zaterdag komt ipv Donderdag, zoals die andere Telefilms. Maar dit was inderdaad weer een zeer geslaagde film gebasseert op mogelijke waargebeurde feiten. Theo Maassen speelt erg goed net zoals in alle films en cabaretoptredes. Het is gewoon een coole gast. De mooie Lisa Smit kon er ook iets moois van maken. Vond het trouwens inderdaad wel een beetje onrealistisch van dat Tessa geen enkel angst uitstraalt en gewoon lachend met de TBSer Johan meegaat zonder ook maar een vorm van angst te laten zien. Maargoed het gaat meer om de film zelf. Je kan het ook een beetje vergelijken met een roadmovie. Wat ik ook erg mooi en niet te voorspellen vond was dat je in het begin denkt dat Johan onschuldig is en vroegere slachtoffer is van incest, en dat het aan het einde allemaal een leugen blijkt te zijn en dat hij, met klap op de vuurpijl, zomaar Tessa begint te wurgen. Totaal onverwacht.
Al bij al weer een sterke telefilm. Goed gespeeld en geregiseert en de sfeer lijkt inderdaad ook alsof je er zelf inzit.
4,0*
Tears of the Sun (2003)
Goede realistische film.
Bruce Willis speeld erg goed in zijn eerste oorlogsfilm. Het verteld wat over het leven in Afrika. Goede oorlog's scenes en soms ook schokkende:Die scene in dat dorpje bv, waarbij onschuldige Nigerianen gemarteld worden en bij die vrouw waarbij de tepels zijn afgesneden.
Aanrader voor de Oorlogs/Bruce Willis-fans.
4,5*