Taxidermia (2006)

Hongarije / Oostenrijk / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door György Pálfi
met Gergely Trócsányi, Adél Stanczel en Czene Csaba

Een familieverhaal over drie helden: Vendel Morosgoványi, met zijn merkwaardige seksuele behoeften, de eetkampioen Kálmán Balatony en de taxidermist (dierenopzetter) Lajoska Balatony. Zij zijn gevangenen van hun organismen en hun instincten.

Het is een metaforische socio-politieke hervertelling van de Hongaarse geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog tot 'heden'.
Althans, dat lees ik op Wikipedia.

Een uitzinnige, vreemdsoortige, surrealistische drieluik over drie generaties mannen, waarin György Pálfi menselijke wezens vergelijkt met varkens. De film lijkt op een bizarre biologieles en reageert op delen uit de Hongaarse geschiedenis. Hoewel de regisseur zegt dat het hem gaat om het fundament en de focus vooral legt op het lichamelijke, lijkt hij te willen provoceren om te provoceren. De film schokt en is somber, maar ook opgeblazen grotesk en kreunend. Op een aantal beelden reageerde mijn maag.

wat een smerige film!

avatar van Spetie
In het rijtje meest bizarre films die ik tot nu toe heb gezien, zou deze Taxidermia zeker niet misstaan. Een drieluik over drie generaties mannen, die alle drie een ziekelijke neiging tot iets hebben. Blijkbaar gaat hier zoiets over van vader op zoon.

Het eerste deel over de soldaat met de seksverslaving was erg bizar, maar vooral opvallend goed gefilmd. Een erg mooi kleurgebruik en een paar hilarische scenes, waaronderde haan die in de eikel pikt, zorgen ervoor dat dit alles goed door te komen was.

Het tweede deel van ik ronduit de zwakste van de drie. De zoon van de soldaat uit deel 1 blijkt een enorme eter, die meedoet aan eetwedstrijden. Die eetwedstrijden waren aanvankelijk nog wel interessant. De hoofdrolspeler is echter zo’n ranzig figuur, dat hij constant zat te kotsen e.d. Dat soort bijdragen in films zijn nooit mijn favoriet geweest, en al dat ranzige gedoe hier vond ik al vrij snel enigszins vervelend worden, ondanks dat het filmisch niet slecht was.

Gelukkig was er nog een derde deel, die veruit het beste was. De man met de Taxidermia verslaving is erg bijzonder en het gaat wel erg voor. Wel grof, maar ook wel mooi hoe die vervelende vader van hem aan zijn einde komt. Ook goed geacteerd trouwens van de Taxidermist. Ik had geen moment het idee, dat hij niet echt zo gestoord was, erg goed gedaan.

Taxidermia is toch wel een bijzondere film. Film technisch is het op momenten erg knap gemaakt en inhoudelijk komt de boodschap ook zeker over. Jammer van dat tweede deel, anders had ik hier wel vier sterren aan kwijt gedurfd. György Pálfi is in ieder geval een regisseur waar ik nog wel eens wat meer van zou willen zien, dat heeft hij in ieder geval wel bereikt.

avatar van VanRippestein
mooi film om naar te kijken, cameratechnisch gezien dan, want inhoudelijk komt er een flinke partij smerigheid voorbij waar je u tegen zegt. Het merendeel kon ik wel waarderen in de context van de film zoals de dialoog na de eetwedstrijd waarbij 2 heren een gesprek voeren en tegelijkertijd een paar kilo ranzige meuk uitkotsen. Tja, als je een film maakt over de ranzigheid van de mens ontkom je natuurlijk niet aan ranzigheid expliciet te maken. Maar toch was het iets ingetogener waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen. Gelukkig heeft de film een wat komische toon hier en daar, dat maakt de viezigheid wat dragelijker.

avatar van Zandadder
Deze ontzettend gore film heb ik jaren terug een keer halverwege moeten staken. Ik werd er echt onpasselijk van.

avatar van 93.9
Beleef je bij het kijken naar deze film enige vorm van plezier? Nee.
Wat is MIJN reden van films kijken? Plezier.
Cijfer: laagst mogelijk dus.

Behoorlijk bizarre film. Het zijn eigenlijk drie afzonderlijke verhalen die aan elkaar geklonken zijn door ze als een volgende generatie met elkaar te verbinden. Erg amusant en ook nogal rare verhalen. Maar ook geen film die me echt lang bij zal blijven. Ik kan me zomaar voorstellen dat als ik deze film over een jaar of zo weer zie, dat ik dan denk dat ik de film voor het eerst zie. Maar misschien ook niet. Het is immers ook geen alledaagse film.

avatar van PapaBeartje
Wat een bizarre film! De film bouwt langzaam op naar spanning. De 3 verhalen, sluiten mooi op elkaar aan, en de verbanden zijn dan ook duidelijk zichtbaar. Al met al kon ik de film met een glimlach uitzien, enkel met verhaal 2 had ik soms wat moeite. (Maar volgens mij was ik zeker niet de enigste?) Visueel gezien was het top!

avatar van John Milton
Wat een bizarre film inderdaad, dit drieluik over drie generaties Hongaarse mannen. Een surrealistische drama-komedie, maar op IMDb krijgt hij ook een horrorcredit. Misschien niet in de traditionele zin van het woord, maar ik heb wel degelijk meerdere keren in afgrijzen zitten kijken wat zich nu weer op het scherm voltrok; geneukte varkens, ferme jongeheren waar een vuurstraal uitkomt en wanstaltige, corpulente kerels waar niet aflatende stralen kots uit spuiten. Jaja, John Milton weet het allemaal schilderachtig te beschrijven, maar die kleurrijke taferelen komen niet uit mijn brein. De eerste twee verhalen van deze triptiek zijn van de Hongaarse auteur Lajos Parti Nagy en het laatste is een verhaal van regisseur Gyorgi Palfi en zijn vrouw Zsofia Ruttkay.

Je kunt in Taxidermia een metafoor zien van de socio-politieke geschiedenis van het naoorlogse Hongarije. Of een allegorie over onderdrukking en de Hongaarse nationale identiteit. Ik had van Palfi reeds het knappe Final Cut - Hölgyeim És Uraim (2012) gezien, en Szabadesés (2014) ligt nog klaar. Maar dit is sowieso heel wat anders dan die eerste film; denk een duistere mengeling tussen Burton, Gilliam, Svankmajer, Lynch en Cronenberg. Het is knap belicht en vloeiend gefilmd, wat kan contrasteren met de soms groteske gebeurtenissen en karakters die we zien. Palfi laat zien dat iets vervreemdends, of waar je zelfs heftige afkeer van voelt, toch mooi in beeld gebracht kan worden.

Het is moeilijk na een keer te weten wat je nu precies allemaal hebt gezien in Taxidermia, en wat het betekent of wat je erin zou kunnen lezen met oog op de Hongaarse identiteit; ik ben er op vakantie geweest lang geleden en heb geschiedenis gestudeerd, maar mijn kennis van de Hongaarse geschiedenis is op zijn zachtst gezegd onderontwikkeld. Maar om het werk Lynch nog eens aan te halen, je hoeft iets niet door en door te snappen om het te kunnen waarderen voor wat het is.

Bijzondere film. Persoonlijk vond ik de eerste de beste en daarna wordt het minder.