Taxi (1998)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Pirès
met Samy Naceri, Frédéric Diefenthal en Marion Cotillard

Daniel is een pizzabezorger in Marseille. Hij verandert van baantje, en wordt taxichauffeur. Als hij gepakt wordt wegens veel te hard rijden, stemt hij toe om de sukkelige politieagent Emilien te helpen. Emilien is op het spoor van een groep Duitse bankrovers.

avatar van TornadoEF5
Best vermakelijk en tof voor één keer dan. Begin was erg aangenaam, midden iets minder, einde weer wat beter. Best wat goede (droge) humor in de film die voorkwam dat de film echt slecht zou worden. Vind het qua humor zelfs één van de betere "flauwe" films. Toffe hoofdacteur ook. Verhaaltje uiteraard een beetje flauw en nu en dan wat sensatie, hoewel het allemaal best meevalt in vergelijking met de doorsnee Hollywoodfilm vandaag de dag.

avatar van Glacius
Waarom scoort deze zo hoog? Vaak flauw en cliché, maar vooral veel te weinig race scenes.

avatar van IH88
“C'est parti!”

Leuk. Taxi is een razendsnelle en enerverende actiekomedie die geen moment gas terugneemt. Niet alle grappen zijn even sterk, maar ik heb veel gelachen en daar gaat het uiteindelijk om. Naceri en Diefenthal zijn een sterk duo, en de grootste kracht van Taxi zit hem in hun samenspel vol gekibbel en venijnigheid. En met Marion Cotillard kun je het nooit fout doen. Het tempo ligt hoog, de dialogen zijn scherp en de acteurs stralen plezier uit. Taxi is een voorbeeld voor veel actiekomedies, en de film weet de kijker zonder al te veel pretenties te vermaken. Missie geslaagd.

TMP
Voor een keertje valt deze film wel te doen. Het acteerwerk is niet al te best en het plot is dat evenmin. Toch is het nog wel redelijk vermakelijk en de achtervolgingen zijn prima in beeld gebracht en wel de moeite waard.

avatar van Shadowed
Niet speciaal.

Het idee is opzicht nog wel ok, en de film is vrij vlot en vermakelijk gebracht, maar dan zijn eigenlijk de meeste goede punten al genoemd. Deze film van Franse bodem vermaakt, en volgens mij is dat ook gewoon het doel zo'n beetje.

Qua actie is het vooral race actie, de taxi scenes zijn bijvoorbeeld wel leuk maar het misdaad achtige verhaal daaromheen zijn best dom en behoorlijk standaard. Som was het verfrissend komisch en de film blijft in het algemeen wel boeien.

Acteerwerk is buiten Naceri is niet heel bijzonder en soms zelfs matig maar de film blijft vlot en dat trekt voor mij het cijfer naar een 2,5*. Er hadden van mij wel veel meer scenes met her snelle taxi autootje in gemogen.