Taxi (1998)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Pirès
met Samy Naceri, Frédéric Diefenthal en Marion Cotillard

Daniel is een pizzabezorger in Marseille. Hij verandert van baantje, en wordt taxichauffeur. Als hij gepakt wordt wegens veel te hard rijden, stemt hij toe om de sukkelige politieagent Emilien te helpen. Emilien is op het spoor van een groep Duitse bankrovers.

avatar van Number23
Amusante Franse actiekomedie. De humor, meer aanwezig dan de actie, is van een goed niveau en veel grappen zijn goed gevonden. Leuke dialogen en personages dragen daar ook aan bij. Al moet ik zeggen dat het camerawerk bij de actie/schietscenes en de muziekkeuze bij de achtervolgingsscenes een beetje storend en soms vervreemd aanvoelen. Maar acteerwerk is goed genoeg voor degelijke score en ook heel leuk om een jonge en bloedmooie Cotillard te zien.

avatar van Minotaures
Snelheid en misdaad gaat prima met elkaar en dat bewijst Taxi.

Normaal gesproken ben ik geen uitgebreide kijker van Franse film, maar dit is toch een andere bekijks dan een standaard film uit Frankrijk.

Heb me prima mee vermaakt, het is hilarisch en zit vol met blunders en actie.

Het verhaal volgt 2 verschillende personen in Marseille, de één is een beginnend taxichaffeur die iets met snelheid heeft en de ander een mislukte politieagent. Na hun eerste ontmoeting, sluiten ze een deal: ze zullen elkaar helpen om een groepje Duitse bankovervallers achter slot en grendel te gooien en ze zullen alle problemen die bij hun ontmoeting heeft plaatsgevonden wissen. Dit gaat niet zo makkelijk als gedacht en ze zullen beiden elkaar problemen en haat opzij moeten leggen om de slimme Duitsers die altijd kunnen ontkomen op te sporen en tot stoppen te dwingen.

De personages die hierin komen zijn 4 groepen; de politie, snelle pizzakoeriers, een héle snelle chaffeur en criminelen. De hoofdpersonages vond ik wel leuk, zo zie je maar weer wat voor schade en shande Emilien zichzelf en het korps in weet te krijgen. Zoals zijn haastige reactie om een ongeluk te veroorzaken, waar de veiligheidsdiensten en politie elkaar te lijf gaan in een vuurgevecht, uiteraard gaat de politie vanuit dat de veiligheidsdiensten de overvallers zijn en andersom dat het om een hinderlaag gaat. Daniel is een jonge pizzakoerier die zijn brommer inruilt voor een supersnelle Peugeot 406. Zijn hobby en passie heeft met auto's en snelheid te maken... en dat gecombineerd met zijn werk om klanten zo snel mogelijk naar hun eindbestemming te brengen. De politie wordt in deze film goed voor paal neergezet, want ze komen over als een stel klunzen die alsmaar op elkaar inrijden met hun Franse auto's. Het zooitje ongeregeld wordt geleid door com. Gibert (Farcy) en mooie agente Petra (Wiklund), waar Emelien als een blok voor valt. Cotillard (als Daniel's vriendin) is hier definitief een eye-catcher, een mooie en jonge meid in het geheel en gelukkig komt ze ook vaak voor. Ook zie je hoe de Duitse overvallers te werk gaan, hun outfits, wapens, stijl en manier van onopvallen na een klusje in hun snelle Mercedessen komen hier aan bod.

Qua actie is de film niet beroerd. Er zitten enkele confrontatie tussen de politie en overvallers wat actie levert en natuurlijk voldoende hilarische (zoals het omver rijden van een snelheidsflitser) en snelheidsmomenten zoals flink wat achtervolgingen. Met wat Franse (natuurlijk) hip-hop-achtig muziek tussendoor voel je helemaal Frans.

Een prima film als tussendoor... en nu vol gas naar het 2de deel.

avatar van tommykonijn
Een leuke actie-komedie. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten maar onverwachts bleek dit een erg leuk filmpje te zijn. Het acteerwerk is goed en het contrast tussen de Fransen en Duitsers is goed weergegeven. Het duo dat de hoofdrol speelt komt leuk over en werden dus ook prima neergezet door de acteurs. Ook het camerawerk vond ik niet slecht. Vooral de scenes die vanuit de auto's gefilmd werden waren wel gaaf gemaakt. Leuke gebeurtenissen, en eigenlijk nauwelijks vervelende fragmenten. Vermakelijk!

avatar van cloffie
Prima actie/komedie, Heerlijk die franse humor. Uiterst vermakelijk eerste deel uit de Taxi-reeks. Eigenlijk destijds mijn eerste aanraking met de franse komedie, waar ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. Prima camerawerk en ook goed acteerwerk, de hoofdrolspelers zijn erg goed op elkaar ingespeeld. Kortom, de film ruimschoots geslaagd! 3,5 p.

avatar van Spetie
Leuke vlotte Franse misdaadfilm.

Ik heb een zwak voor deze reeks. Hoewel de film zeker zijn mankementen heeft en het nergens een topniveau bereikt, is dit vooral toch een vermakelijke film, die erg makkelijk wegkijkt en geen seconde verveelt.

Samy Naceri is de vlotte pizzabezorger Daniel, die gek is op auto’s’ en vooral een erg goede chauffeur blijkt. Dat komt goed van pas om agent Émilien te helpen, die juist totaal niet kan autorijden. Émilien wordt leuk neergezet door Frédéric Diefenthal. Samen vormen deze twee een apart, maar vooral erg grappig duo, dat elkaar een handje helpt in de strijd tegen de misdaad. De chemie tussen de twee is sterk en misschien wel de belangrijkste reden waarom de humor in deze film zo goed werkt. Soms is de humor ook ietwat slapstickachtig, want dommer dan commissaris Gilbert zul je ze niet snel tegenkomen. Verder bevat de film veel vaart en behoorlijk leuke actie en achtervolgingsscènes.

Toettoet! Ehhh Taxi…….

avatar van K. V.
Het blijft een leuk filmpje. De film duurt niet zo lang (nog geen 90min) en wist gelukkig de hele speelduur te boeien. Het verhaal is niet echt bijzonder, maar wist wel te charmeren, net als de cast trouwens. De verschillende stunts met brommers en auto's oogden wel spectaculair.
Wie een luchtig filmpje wil bekijken, is hier wel aan het goeie adres.

avatar van jumpstylemovie
Inderdaad een leuke film. Vooral dankzij de mooie auto's die voorbij komen. Verder ook prima acteerwerk, verhaal en hij duurt ook niet te lang.

Best wel een aardige actie/komedie waar de vaart ook goed inzit. Het verhaal zit best goed en leuk in elkaar en het ziet er ook allemaal vrij spectaculair uit. Naderhand zien er best veel films op deze film gebaseerd. De cast deed het best leuk en dan natuurlijk vooral Samy Naceri als de taxichauffeur. Marion Cotillard vond ik best een fraaie verschijning en bloot mocht ze er ook wezen. Omdat de film maar amper 90 minuten duurt verveelt hij eigenlijk nergens.

Een leuke grappige actiefilm, verveeld geen moment.

In deze film draait alles om de humor, vandaar dat er ook vooral met stereotypen gewerkt word. De personages en hun beweegredenen zijn niet moeilijk te begrijpen, alles is al snel duidelijk. Daardoor hoeft de regisseur minder uit te leggen en hoeft de film ook niet in vlotheid in te boeten, wordt het ook niet langdradig en saai.

Dus voor het prachtige verhaal hoef je deze film niet te kijken, je kijkt deze film om 86 minuten vermaakt te worden. Je moet ook niet proberen de logica in het verhaal te zoeken, dan ga je je alleen maar storen aan de omslachtige manier waarop de politie te werk gaat.

Voorbeeld: Op een bepaald moment weten ze precies welke bank de mercedesbende gaat beroven. Ipv ze gewoon tijdens het overvallen te arresteren, of hun vluchtauto al klem te zetten voordat ze vertrekken, zetten ze liever de achtervolging in. waardoor de slechteriken dus ontkomen.

avatar van MartiN_
Een keer voor een leuke prijs een DVD-box gekocht met deel 1, deel 2 en deel 3... ik helemaal happy

Ligt al een tijd bij de afvalverwerking.

De reden?? Slechtste humor ooit, goedkoop, nep, irritant, saai, Frankrijk=veelal crap.

avatar van DeWolff
Aardige actie/comedie met heel veel glimlach momenten. De vaart zit er lekker in en ondanks het magere verhaaltje toch heel vermakelijk.

avatar van FILM!BOY!
Wat een topfilm!!! Ik kijk deze film gemiddelt 8 keer per jaar en hij blijft leuk! Hij verveelt nooit nooit! De actie is goed en de humor mogen we zeker niet vergeten: typisch Frans. Wie deze film nog niet gezien heeft, mist één van de beste films ter wereld!

avatar van Triple G
Inmiddels vaker gezien en blijft leuk. Vlot, grappig, vriendelijk. Redelijke actie. En je moet geen moeite hebben met de typisch Franse inslag..

avatar van tattoobob
MartiN_ schreef:
Frankrijk=veelal crap.

avatar van tattoobob
Geweldige film...blijft leuk.
Een topfilm uit frankrijk waarna er nog vele zullen volgen!

Geinig filmpje hoor. Meestal heb ik het niet op Franse films, maar de Taxi-serie kan ik toch wel waarderen. Veel komische momenten en een lekker snelle film. Zeker geen hoogstaande film, maar gewoon prima om te zien, 3*

avatar van MarcusViridis
Merde..

Na een minuut of veertig uitgegooid. Zeer flauwe 'humor', overacting en nauwelijks een verhaal.

Af en toe kon ik glimlachen. Vaak zie ik commentaar bij Amerikaanse oorlogsfilms dat het om propaganda gaat. Bij deze film het makende chauvinisme van de Fransen. Walgelijk...De badguys in een 'Duitse' Mercedes en de helden in een echte oerdegelijk betrouwbare Franse Peugeot?! Beetje jammer....
Op basis van de sterren gekeken, maar ik ga het gemiddelde toch wat naar beneden trekken.

avatar van Toontje G
Je weet van te voren waar je aan gaat beginnen dus dan moet je ook niet zeuren dat het een Franse film is met Franse humor. Deze film zal geen Oscar gewonnen hebben maar was zeker niet slecht.

avatar van FunkStarr
repok schreef:

Wat is er mis met een Peugeot? Wereld wagentjes...

Vermakelijke film. Ben benieuwd wat de volgende twee delen gaat brengen.

Leuke komedie die zeer geschikt is voor de ganse familie.
Ik heb er alleszins hartelijk mee kunnen lachen.
Bovendien ook een leuke soundtrack.

avatar van FILM!BOY!
Vandaag voor de 4e keer gezien.
Het niveau van de politiemensen (eigenlijk van de gehele cast, maar voornamelijk van de politiemensen) is te simpel om waar te zijn.
De commisaris is geniaal simpel (Groot alarm!!!!!!! (ik kan geen Frans, dus dan maar in het Nederlands). De karakters van Daniel en Emilien zijn erg goed en vooral leuk gespeeld.
Het verhaal is simpel, en dat maakt deze film, naast de simpele personages en de vele humor, éé'n geheel. Een intilligent verhaal bij dit soort karakters en deze humor is geen combinatie.
De actie, waar hier en daar ook wat humor in is toegpast, is erg vermakelijk. De achtervolgingsscènes zijn erg goed. De stunts waren ook meer dan vermakkelijk.
Goede soundtrack ook.
Als ik dan ook maar één nadeel aan deze film moet noemen; is het hetgeen dat de Duitse criminele, ook privé, Frans met elkaar praten. Als ze Duits hadden gesproken had het veel geloofwaardiger overgekomen. Maar de Franse filmindustrie kennede: je zal maar ondertitels moeten lezen.
Voor alsnog blijft deze film mijn favoriet, evenals de vervolgen, die ik net zo vaak heb gezien.
Een dikke 8.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit blijft toch een geweldige film. De combinatie van Franse actie in combinatie met humor is een succesformule. Zeker als het zo flitsend is met de nodige snelle wagens. Samy Naceri en Frédéric Diefenthal vormen een ideaal duo. Het is een beetje als Fast & The Furious, maar dan minder serieus. Op het eerste zicht lijkt deze film niet zo speciaal, maar ik ondervind toch wel dat ik hem telkens opnieuw wil zien. En bovendien dat voor dergelijke actiefilm met snelle wagens, de film ondanks z'n leeftijd zeker niet verouderd is. Weinig films uit de 90's die even dynamisch zijn.

De film verveelt nooit, dankzij verschillende kleurrijke personages. Geen onderbroekenlol, maar Franse humor die best wel werkt. De tijd van Louis de Funes ligt al een tijd achter ons. Doet me zeker benieuwen of de rest van de reeks nog zo recht blijft staan.

Een echte buddyfilm, die amusant, vermakelijk, snel en pakkend was, maar ook doorsnee, voorspelbaar en zonder diepgang en spanning. Het verhaal had humor en actie (autoachtervolgingen door de straten van Marseille in alle mogelijke variaties).

avatar van Richard_Voorhees
Toffe "autoactie" film. Ik had deze al best een tijd in mijn collectie en nu dus eindelijk eens bekeken. Dat scheuren door de straten van Marseille heeft wel wat. Tof en vlot filmpje dat lekker wegkijkt.

avatar van Glennekeeeee
De Taxi-reeks is in Frankrijk ondertussen al een soort cultreeks. Het was volgens mij ook de eerste échte blockbusterfranchise van dat land én ook een zeer representatief voorbeeld van een franchise: de eerste is vaak de beste.

En dat is Taxi niet anders. De film begint en stopt voor je het weet. We leren kennismaken met Daniel Morales. Een jongeman die stopt met werken bij een pizzabedrijf en taxichauffeur wordt. Met een grote droom als racechauffeur in het achterhoofd pimpt hij zijn taxi tot een racebolide waar de klanten vaak kokhalzend uitkomen. Het béste aan deze film tov zijn nakomers zijn vooral de personages. Hoewel dezelfde personages bijna allemaal terugkomen in de vervolgdelen zijn hier nog échte personen met dromen, levenstijlen,enz en nog geen karikaturen of persiflages. Het voornaamste voorbeeld daarvan is eigenlijk Commissaris Gilbert. In deze film heerlijk raar en grappig, in de vervolgen zo overdreven dat het irriterend word. Ondanks dat dit eigenlijk een actiefilm is, is de actie best beperkt. Ze is wel, voor die tijd, redelijk solide uitgevoerd (zeker met het kleine budget in mate genomen) al voelt de actie, en eigenlijk de gehele film anno 2015 wel wat gedateerd aan (rebooten die handel dus (mopje )). Toch is dé voornaamste kracht van deze film én reeks het duo Naceri en Diefenthal (alias Daniel en Emilien). Ze zijn lekker op elkaar ingespeeld en vullen elkaar perfect aan. Ook de bijrol van de ondertussen hollywoodster geworden Marrion Cotillard is een leuke extra. Het einde is dan weer éen van de leukste apotheoses die in mijn geheugen gegrift staan bij actiekomedies.

De eerste Taxi is nooit meer geëvenaard (niet door de vervolgen, de amerikaanse remake of de serie). Deze film bevat nog een gezonde dosis simpele humor, gecombineerd met aardige (maar ondertussen wel gedateerde) actie en personages met een hart.

Dick2008
Glennekeeeee schreef:

Volgens mij niet. Ik zou niet weten welke. Maar de Gendarme-reeks van Louis de Funès toch eerder. En Les Bidasses.

Brix weet jij dat misschien.

avatar van Glennekeeeee
Dick2008 schreef:

Brix weet jij dat misschien.

Ik had het eerder op blockbusters naar Hollywoods model

avatar van TornadoEF5
Best vermakelijk en tof voor één keer dan. Begin was erg aangenaam, midden iets minder, einde weer wat beter. Best wat goede (droge) humor in de film die voorkwam dat de film echt slecht zou worden. Vind het qua humor zelfs één van de betere "flauwe" films. Toffe hoofdacteur ook. Verhaaltje uiteraard een beetje flauw en nu en dan wat sensatie, hoewel het allemaal best meevalt in vergelijking met de doorsnee Hollywoodfilm vandaag de dag.

avatar van Glacius
Waarom scoort deze zo hoog? Vaak flauw en cliché, maar vooral veel te weinig race scenes.