Taxi (1998)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Pirès
met Samy Naceri, Frédéric Diefenthal en Marion Cotillard

Daniel is een pizzabezorger in Marseille. Hij verandert van baantje, en wordt taxichauffeur. Als hij gepakt wordt wegens veel te hard rijden, stemt hij toe om de sukkelige politieagent Emilien te helpen. Emilien is op het spoor van een groep Duitse bankrovers.

Nogal een gewone film, beetje vreemd hoe die ooit aan z'n reputatie geraakt is.

Nogal typisch actiefilmpje, een paar leuke personages, degelijke grapjes, verveelde niet echt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Achtervolgensscenes waren lauw, de muziek zo mogelijk nog lauwer.

Wat me nog het meest opviel was de weeral zeer bevallige verschijning van Marion Cotillard. Ik had ze eerder ook al opgemerkt in Jeux D'Enfants en Big Fish, maar de eerste keer dat ik ze echt herkende. Zeer aardige dame, die met een extra 0.5* de film net op 2.5* brengt. Voor leuke Franse brainless actie, doe mij maar Dobermann.

avatar van otherfool
Erg leuk filmpje, met liefde gemaakt. Goeie grappen, leuke personages en doldwaas gerace, prima vermaak.

3,5*.

avatar van sinterklaas
Had deze gekocht in een box samen met de 2 andere delen.

Al de derde keer dat ik hem gezien heb in een paar jaar tijd en hij was nog steeds even komisch.

Lachen vond ik dat hevige vuurgevecht op straat met als resultaat 0 doden, dat die Duitsers prima Frans spraken, raar, ik dacht dat ze alleen maar hun eigen taal konden spreken.

Goede acteurs ook en perfecte humor. De twee vervolgen zijn geen teleurstelling. Die zijn even leuk.

avatar van Knisper
Af en toe grappig en over het geheel genomen best vermakelijk, maar is over het geheel genomen te wisselvallig. Verder stoorde ik me aan de vele crashes en overdekop-vliegende auto's die de taxi bij de races en achtervolgingen achterliet. Ok, dat gebeurt, maar als er dan grappen over gemaakt worden, terwijl daarbij waarschijnlijk onschuldige burgers dood gaan, dat stoort me toch en lijkt me ook niet echt cool.

avatar van Shinobi
Erg leuke comedy om te zien met lekker veel actie erin, top. Die commandant is ook erg lachen met al die verschillende namen voor missies.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister voor het eerst gezien, beviel me goed. De actie is er regelmatig en goed gefilmd en het duo Emilien en Daniel was wel oke. Jammer dat de film Franstalig is, maar ach, het stoorde niet.
Ben benieuwd of de vervolgen ook van niveau zijn.
Deze krijgt alvast een 3,5*

avatar van Sportingerke
Leuke komedie, zal binnenkort zeker eens de vervolgen bekijken.

Meer dan aangename ontspanning. Mooie afwisseling tussen liefde, actie en humor...

avatar van Matchostomos
Als actiekomedie is het allesbehalve een sinecure om bij mezelf in positieve aard te vallen, maar zelfs na een derde kijkbeurt doet 'Taxi' het onverhoopte: een consequente en vloeiende melange vormen van vinnige actie en typerende Franse humor. Meer specifiek vertaalt zich dat in een aantrekkelijke urbane hip-hop sfeer, doeltreffend gesteund door de kenmerkende Besson-elegance (of is het alsnog de verdienste van Pirès?), en charmant getypeerde personages (Commissaire Gilbert voorop) met een gezonde dosis tongue-in-cheek humor. De ongemeen lieflijke verschijning van Marion Cotillard maakt het immer amusante plaatje compleet.

avatar van simonvinkie
Taxi

Leuke film. Taxi is gewoon een leuke vermakelijke snelle actiekomedie. Niet super maar wel leuk om even tussendoor te kijken.

Erg vermakelijke film. Lekkere diverse actie en vond de humor behoorlijk geslaagd. Echt briljant is het allemaal natuurlijk ook weer niet, en toen in minuut 1 Dick Dale al uit de kast getrokken werd, vreesde ik het ergste, maar het kwam goed. Veeeeeeel beter dan bijv. the Fast and the Furious. Een verdiende 3,5 sterren.

avatar van Justinw
Tussendoortje op zijn best.
Taxi is gewoon een heerlijke film om op de vroege zondagavond in de dvd-speler te gooien. Gegarandeerd vermaak met zoals de andere al zeggen een lekkere dosis humor.

De openingscene met het motortje is meteen al fantastisch, zet je meteen in de juiste stemming. En taxi weet dit de hele film redelijk constant te houden. Samy en Frédéric hebben er duidelijk plezier in. Zij zullen ook niet meer aan de bak komen buiten de Taxi films. Dus dat er 4 gemaakt zijn is alleen maar prima.
Er zitten een paar hilarische momenten in, maar ook veel standaard vulling.

Echter is het gewoon prima vermaak, met een pompende Franse soundtrack! 3*

avatar van Metalfist
Fleurs! Pouvons-nous les fumer?

Ik had nog nooit iets van de Taxi trilogie (binnenkort klopt dit niet meer want er zou blijkbaar een 4e deel op komst zijn) gezien maar toen ik de eerste drie films in de vijf voor 5 euro actie vond in de Blokker kon ik het niet laten. Dat is ondertussen al weer een dikke maand geleden maar omdat ik eerst wat films van de decoder heb gezien (zat weer aan 3% resterend...) was het gisteravond dan toch tijd voor deel 1.

Op zich heb ik niets tegen Franse films (Truffaut, Catherine Deneuve of Brigitte Bardot zie ik altijd wel graag) maar om de één of andere reden stond dit me wat tegen. Geen idee waarom eigenlijk want op zich is Taxi wel vermakelijk voor een avondje. Nergens wordt het hoogstaand en diepgaand is het al zeker en vast niet maar de film kent een erg luchtige sfeer die het aangenaam maakt om naar te kijken. Het verhaal heeft op zich niet zo veel om handen, zelfs erg weinig en er zitten hier en daar ook wat fouten in, maar storen doet het eigenlijk niet. De film neemt zich duidelijk niet serieus wat af en toe voor een aantal leuke scènes zorgt. Toch zijn het vooral de achtervolgingen die tot het beste van de film behoren. Normaal gezien boeien dit soort scènes me niet echt, het ziet er toch allemaal hetzelfde uit en van auto's ken ik al helemaal niets, maar dit zag er wel gelikt uit. Ik zei daarjuist al dat de film zich niet serieus neemt maar het geeft net wel dat extra vermakelijke tintje aan de film. Scènes zoals Émilien die gekleed in een handdoek naar het kantoor van zijn vlam gaat, zijn hand op haar borst legt en haar dan vol op de mond kust om daarna een slag in zijn gezicht te krijgen en dan wegloopt alsof er niets is gebeurd zijn leuk vermaak. Eigenlijk zijn de meeste scènes tussen Émilien en Daniel wel geslaagd. Als de vervolgen van eenzelfde niveau zijn, en met dezelfde cast, dan staan me nog een paar leuke avondjes te wachten. Eigenlijk vreemd dat het script van de hand van Luc Besson is, ik had het er nooit achter gezocht dat de man die klassiekers zoals Léon heeft gemaakt dit soort scripts schreef. Ach, het is allemaal wel leuk en het verveelt gelukkig nergens.

Dit is grotendeels ook wel te danken aan de cast. Ik haalde ze daarjuist al aan maar de rollen van Samy Naceri en Frédéric Diefenthal zijn het hoogtepunt van de film. De twee zijn lekker goed op elkaar ingespeeld en zorgen hierdoor voor een handvol leuke scènes. De making-off die als bonus op mijn dvd staat is op zich niet veel waard maar het stuk waar beide gasten vertellen hoe ze reageerden wanneer ze telefoon van Besson kregen voor de rol is wel amusant. Ook leuk om Marion Cotillard eens in een andere film dan Public Enemies tegen te komen. Waar ze daar compleet miscast leek te zijn, past ze hier perfect in de film en het is dan ook jammer dat ze niet zo'n bijster grote rol heeft. Ze ziet er hier ook een stuk aantrekkelijker uit trouwens. De rol van Emma Wiklund, Petra (de blonde vamp van Émilien), kent ook wel een vermakelijk rolletje, al komt dit natuurlijk door het tegenspel van Diefentahl. De muziek is trouwens compleet te verwaarlozen. Niets catchy en zeker niets memorabel. Het is raar, normaal gezien let ik niet zo hard op de muziek (James Bond is daar een uitzondering op) maar sinds ik Juno heb gezien, waar de muziek een waardevolle toevoeging was, let ik er meer op. Taxi heeft dus pech dat ik de film nu pas zie en niet eerder.

Leuke actervolgingsscènes maar het plot stelt niet bijster veel voor. Gelukkig wordt dit grotendeels goedgemaakt door het feit dat het de film niet veel kan schelen en dat de acteurs er duidelijk plezier in hebben. Het Frans gaf trouwens ook nog een extra tintje aan het overdreven gedoe in de film. Nergens hoogstaand maar voor een avondje vermakelijk genoeg.

avatar van blurp194
Snelle, flitsende film met een ongeloofwaardig scenario maar dat maakt niks uit. Leuk om naar te kijken, goed verhaal, perfect in beeld gebracht, en in stijl geacteerd. Als je dit genre zoekt is het een topper, als je niets met dit gener hebt heeft het geen zin om te kijken. Voor een prima recentie, het verhaal van Metalfist kan zo in de krant, helemaal mee eens - alleen geef ik volgens mijn geheime recept 4 sterren.

Metalfist schreef:
Fleurs! Pouvons-nous les fumer?

[...] Taxi [is] wel vermakelijk voor een avondje. Nergens wordt het hoogstaand en diepgaand is het al zeker en vast niet maar de film kent een erg luchtige sfeer die het aangenaam maakt om naar te kijken. Het verhaal heeft op zich niet zo veel om handen, zelfs erg weinig en er zitten hier en daar ook wat fouten in, maar storen doet het eigenlijk niet. De film neemt zich duidelijk niet serieus wat af en toe voor een aantal leuke scènes zorgt. Toch zijn het vooral de achtervolgingen die tot het beste van de film behoren. Normaal gezien boeien dit soort scènes me niet echt, het ziet er toch allemaal hetzelfde uit en van auto's ken ik al helemaal niets, maar dit zag er wel gelikt uit. Ik zei daarjuist al dat de film zich niet serieus neemt maar het geeft net wel dat extra vermakelijke tintje aan de film. Scènes zoals Émilien die gekleed in een handdoek naar het kantoor van zijn vlam gaat, zijn hand op haar borst legt en haar dan vol op de mond kust om daarna een slag in zijn gezicht te krijgen en dan wegloopt alsof er niets is gebeurd zijn leuk vermaak. [...] Eigenlijk vreemd dat het script van de hand van Luc Besson is, ik had het er nooit achter gezocht dat de man die klassiekers zoals Léon heeft gemaakt dit soort scripts schreef. Ach, het is allemaal wel leuk en het verveelt gelukkig nergens.

Dit is grotendeels ook wel te danken aan de cast. Ik haalde ze daarjuist al aan maar de rollen van Samy Naceri en Frédéric Diefenthal zijn het hoogtepunt van de film. De twee zijn lekker goed op elkaar ingespeeld en zorgen hierdoor voor een handvol leuke scènes. [...] Ook leuk om Marion Cotillard eens in een andere film dan Public Enemies tegen te komen. [...] Ze ziet er hier ook een stuk aantrekkelijker uit trouwens. De rol van Emma Wiklund, Petra (de blonde vamp van Émilien), kent ook wel een vermakelijk rolletje, al komt dit natuurlijk door het tegenspel van Diefentahl. [...]

Leuke actervolgingsscènes maar het plot stelt niet bijster veel voor. Gelukkig wordt dit grotendeels goedgemaakt door het feit dat het de film niet veel kan schelen en dat de acteurs er duidelijk plezier in hebben. Het Frans gaf trouwens ook nog een extra tintje aan het overdreven gedoe in de film. [...]

avatar van timburton
Het contrast tussen Fransen en Duitsers is wel goed weergegeven in deze film, maar voor de rest valt de film alleen maar ieder tien minuten meer tegen. Een geweldige cast met Franse sterren als Samy Naceri en Marion Cotillard. Maar zelfs een verrassende rol van de Duitse Richard Sammel (Inglourious Basterds) kan de film niet redden. Niets lijkt origineel in de film. Hoe pakkend het intro van de film is, met een vette knipoog naar Pulp Fiction, zo ontzettend zwak is het einde van de film. Ik hoef de mensen die de film hebben gezien niet uit te leggen waarom het moment van de aftiteling voor de meeste
mensen als een verrassende teleurstelling kwam.

avatar van Donkerwoud
Parodie op de Amerikaanse actiecomedy waarin twee tegenpolen moeten strijden tegen een gezamenlijke vijand. De grappige gimmick is dat het hier een gesjeesde, werkloze taxichauffeur gaat die moet samenwerken met een sukkelige politieagent. Het levert veel flauwe woordgrapjes en overdreven stunts met auto's op. Ik snap de aantrekkingskracht van de film op een jonger publiek, maar voor mij is het een slag te onnozel.

2* vanwege de aanwezigheid (heel af en toe) van de sexy Marion Cotillard. Verder een film met weinig geslaagde grapjes en stunts. Eigenlijk zonde van de tijd.

avatar van Number23
Amusante Franse actiekomedie. De humor, meer aanwezig dan de actie, is van een goed niveau en veel grappen zijn goed gevonden. Leuke dialogen en personages dragen daar ook aan bij. Al moet ik zeggen dat het camerawerk bij de actie/schietscenes en de muziekkeuze bij de achtervolgingsscenes een beetje storend en soms vervreemd aanvoelen. Maar acteerwerk is goed genoeg voor degelijke score en ook heel leuk om een jonge en bloedmooie Cotillard te zien.

avatar van Minotaures
Snelheid en misdaad gaat prima met elkaar en dat bewijst Taxi.

Normaal gesproken ben ik geen uitgebreide kijker van Franse film, maar dit is toch een andere bekijks dan een standaard film uit Frankrijk.

Heb me prima mee vermaakt, het is hilarisch en zit vol met blunders en actie.

Het verhaal volgt 2 verschillende personen in Marseille, de één is een beginnend taxichaffeur die iets met snelheid heeft en de ander een mislukte politieagent. Na hun eerste ontmoeting, sluiten ze een deal: ze zullen elkaar helpen om een groepje Duitse bankovervallers achter slot en grendel te gooien en ze zullen alle problemen die bij hun ontmoeting heeft plaatsgevonden wissen. Dit gaat niet zo makkelijk als gedacht en ze zullen beiden elkaar problemen en haat opzij moeten leggen om de slimme Duitsers die altijd kunnen ontkomen op te sporen en tot stoppen te dwingen.

De personages die hierin komen zijn 4 groepen; de politie, snelle pizzakoeriers, een héle snelle chaffeur en criminelen. De hoofdpersonages vond ik wel leuk, zo zie je maar weer wat voor schade en shande Emilien zichzelf en het korps in weet te krijgen. Zoals zijn haastige reactie om een ongeluk te veroorzaken, waar de veiligheidsdiensten en politie elkaar te lijf gaan in een vuurgevecht, uiteraard gaat de politie vanuit dat de veiligheidsdiensten de overvallers zijn en andersom dat het om een hinderlaag gaat. Daniel is een jonge pizzakoerier die zijn brommer inruilt voor een supersnelle Peugeot 406. Zijn hobby en passie heeft met auto's en snelheid te maken... en dat gecombineerd met zijn werk om klanten zo snel mogelijk naar hun eindbestemming te brengen. De politie wordt in deze film goed voor paal neergezet, want ze komen over als een stel klunzen die alsmaar op elkaar inrijden met hun Franse auto's. Het zooitje ongeregeld wordt geleid door com. Gibert (Farcy) en mooie agente Petra (Wiklund), waar Emelien als een blok voor valt. Cotillard (als Daniel's vriendin) is hier definitief een eye-catcher, een mooie en jonge meid in het geheel en gelukkig komt ze ook vaak voor. Ook zie je hoe de Duitse overvallers te werk gaan, hun outfits, wapens, stijl en manier van onopvallen na een klusje in hun snelle Mercedessen komen hier aan bod.

Qua actie is de film niet beroerd. Er zitten enkele confrontatie tussen de politie en overvallers wat actie levert en natuurlijk voldoende hilarische (zoals het omver rijden van een snelheidsflitser) en snelheidsmomenten zoals flink wat achtervolgingen. Met wat Franse (natuurlijk) hip-hop-achtig muziek tussendoor voel je helemaal Frans.

Een prima film als tussendoor... en nu vol gas naar het 2de deel.

avatar van tommykonijn
Een leuke actie-komedie. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten maar onverwachts bleek dit een erg leuk filmpje te zijn. Het acteerwerk is goed en het contrast tussen de Fransen en Duitsers is goed weergegeven. Het duo dat de hoofdrol speelt komt leuk over en werden dus ook prima neergezet door de acteurs. Ook het camerawerk vond ik niet slecht. Vooral de scenes die vanuit de auto's gefilmd werden waren wel gaaf gemaakt. Leuke gebeurtenissen, en eigenlijk nauwelijks vervelende fragmenten. Vermakelijk!

avatar van cloffie
Prima actie/komedie, Heerlijk die franse humor. Uiterst vermakelijk eerste deel uit de Taxi-reeks. Eigenlijk destijds mijn eerste aanraking met de franse komedie, waar ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. Prima camerawerk en ook goed acteerwerk, de hoofdrolspelers zijn erg goed op elkaar ingespeeld. Kortom, de film ruimschoots geslaagd! 3,5 p.

avatar van Spetie
Leuke vlotte Franse misdaadfilm.

Ik heb een zwak voor deze reeks. Hoewel de film zeker zijn mankementen heeft en het nergens een topniveau bereikt, is dit vooral toch een vermakelijke film, die erg makkelijk wegkijkt en geen seconde verveelt.

Samy Naceri is de vlotte pizzabezorger Daniel, die gek is op auto’s’ en vooral een erg goede chauffeur blijkt. Dat komt goed van pas om agent Émilien te helpen, die juist totaal niet kan autorijden. Émilien wordt leuk neergezet door Frédéric Diefenthal. Samen vormen deze twee een apart, maar vooral erg grappig duo, dat elkaar een handje helpt in de strijd tegen de misdaad. De chemie tussen de twee is sterk en misschien wel de belangrijkste reden waarom de humor in deze film zo goed werkt. Soms is de humor ook ietwat slapstickachtig, want dommer dan commissaris Gilbert zul je ze niet snel tegenkomen. Verder bevat de film veel vaart en behoorlijk leuke actie en achtervolgingsscènes.

Toettoet! Ehhh Taxi…….

avatar van K. V.
Het blijft een leuk filmpje. De film duurt niet zo lang (nog geen 90min) en wist gelukkig de hele speelduur te boeien. Het verhaal is niet echt bijzonder, maar wist wel te charmeren, net als de cast trouwens. De verschillende stunts met brommers en auto's oogden wel spectaculair.
Wie een luchtig filmpje wil bekijken, is hier wel aan het goeie adres.

Best wel een aardige actie/komedie waar de vaart ook goed inzit. Het verhaal zit best goed en leuk in elkaar en het ziet er ook allemaal vrij spectaculair uit. Naderhand zien er best veel films op deze film gebaseerd. De cast deed het best leuk en dan natuurlijk vooral Samy Naceri als de taxichauffeur. Marion Cotillard vond ik best een fraaie verschijning en bloot mocht ze er ook wezen. Omdat de film maar amper 90 minuten duurt verveelt hij eigenlijk nergens.

Een leuke grappige actiefilm, verveeld geen moment.

In deze film draait alles om de humor, vandaar dat er ook vooral met stereotypen gewerkt word. De personages en hun beweegredenen zijn niet moeilijk te begrijpen, alles is al snel duidelijk. Daardoor hoeft de regisseur minder uit te leggen en hoeft de film ook niet in vlotheid in te boeten, wordt het ook niet langdradig en saai.

Dus voor het prachtige verhaal hoef je deze film niet te kijken, je kijkt deze film om 86 minuten vermaakt te worden. Je moet ook niet proberen de logica in het verhaal te zoeken, dan ga je je alleen maar storen aan de omslachtige manier waarop de politie te werk gaat.

Voorbeeld: Op een bepaald moment weten ze precies welke bank de mercedesbende gaat beroven. Ipv ze gewoon tijdens het overvallen te arresteren, of hun vluchtauto al klem te zetten voordat ze vertrekken, zetten ze liever de achtervolging in. waardoor de slechteriken dus ontkomen.

Geinig filmpje hoor. Meestal heb ik het niet op Franse films, maar de Taxi-serie kan ik toch wel waarderen. Veel komische momenten en een lekker snelle film. Zeker geen hoogstaande film, maar gewoon prima om te zien, 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit blijft toch een geweldige film. De combinatie van Franse actie in combinatie met humor is een succesformule. Zeker als het zo flitsend is met de nodige snelle wagens. Samy Naceri en Frédéric Diefenthal vormen een ideaal duo. Het is een beetje als Fast & The Furious, maar dan minder serieus. Op het eerste zicht lijkt deze film niet zo speciaal, maar ik ondervind toch wel dat ik hem telkens opnieuw wil zien. En bovendien dat voor dergelijke actiefilm met snelle wagens, de film ondanks z'n leeftijd zeker niet verouderd is. Weinig films uit de 90's die even dynamisch zijn.

De film verveelt nooit, dankzij verschillende kleurrijke personages. Geen onderbroekenlol, maar Franse humor die best wel werkt. De tijd van Louis de Funes ligt al een tijd achter ons. Doet me zeker benieuwen of de rest van de reeks nog zo recht blijft staan.

Een echte buddyfilm, die amusant, vermakelijk, snel en pakkend was, maar ook doorsnee, voorspelbaar en zonder diepgang en spanning. Het verhaal had humor en actie (autoachtervolgingen door de straten van Marseille in alle mogelijke variaties).

avatar van Glennekeeeee
De Taxi-reeks is in Frankrijk ondertussen al een soort cultreeks. Het was volgens mij ook de eerste échte blockbusterfranchise van dat land én ook een zeer representatief voorbeeld van een franchise: de eerste is vaak de beste.

En dat is Taxi niet anders. De film begint en stopt voor je het weet. We leren kennismaken met Daniel Morales. Een jongeman die stopt met werken bij een pizzabedrijf en taxichauffeur wordt. Met een grote droom als racechauffeur in het achterhoofd pimpt hij zijn taxi tot een racebolide waar de klanten vaak kokhalzend uitkomen. Het béste aan deze film tov zijn nakomers zijn vooral de personages. Hoewel dezelfde personages bijna allemaal terugkomen in de vervolgdelen zijn hier nog échte personen met dromen, levenstijlen,enz en nog geen karikaturen of persiflages. Het voornaamste voorbeeld daarvan is eigenlijk Commissaris Gilbert. In deze film heerlijk raar en grappig, in de vervolgen zo overdreven dat het irriterend word. Ondanks dat dit eigenlijk een actiefilm is, is de actie best beperkt. Ze is wel, voor die tijd, redelijk solide uitgevoerd (zeker met het kleine budget in mate genomen) al voelt de actie, en eigenlijk de gehele film anno 2015 wel wat gedateerd aan (rebooten die handel dus (mopje )). Toch is dé voornaamste kracht van deze film én reeks het duo Naceri en Diefenthal (alias Daniel en Emilien). Ze zijn lekker op elkaar ingespeeld en vullen elkaar perfect aan. Ook de bijrol van de ondertussen hollywoodster geworden Marrion Cotillard is een leuke extra. Het einde is dan weer éen van de leukste apotheoses die in mijn geheugen gegrift staan bij actiekomedies.

De eerste Taxi is nooit meer geëvenaard (niet door de vervolgen, de amerikaanse remake of de serie). Deze film bevat nog een gezonde dosis simpele humor, gecombineerd met aardige (maar ondertussen wel gedateerde) actie en personages met een hart.

avatar van TornadoEF5
Best vermakelijk en tof voor één keer dan. Begin was erg aangenaam, midden iets minder, einde weer wat beter. Best wat goede (droge) humor in de film die voorkwam dat de film echt slecht zou worden. Vind het qua humor zelfs één van de betere "flauwe" films. Toffe hoofdacteur ook. Verhaaltje uiteraard een beetje flauw en nu en dan wat sensatie, hoewel het allemaal best meevalt in vergelijking met de doorsnee Hollywoodfilm vandaag de dag.

avatar van IH88
“C'est parti!”

Leuk. Taxi is een razendsnelle en enerverende actiekomedie die geen moment gas terugneemt. Niet alle grappen zijn even sterk, maar ik heb veel gelachen en daar gaat het uiteindelijk om. Naceri en Diefenthal zijn een sterk duo, en de grootste kracht van Taxi zit hem in hun samenspel vol gekibbel en venijnigheid. En met Marion Cotillard kun je het nooit fout doen. Het tempo ligt hoog, de dialogen zijn scherp en de acteurs stralen plezier uit. Taxi is een voorbeeld voor veel actiekomedies, en de film weet de kijker zonder al te veel pretenties te vermaken. Missie geslaagd.

TMP
Voor een keertje valt deze film wel te doen. Het acteerwerk is niet al te best en het plot is dat evenmin. Toch is het nog wel redelijk vermakelijk en de achtervolgingen zijn prima in beeld gebracht en wel de moeite waard.

avatar van Shadowed
Niet speciaal.

Het idee is opzicht nog wel ok, en de film is vrij vlot en vermakelijk gebracht, maar dan zijn eigenlijk de meeste goede punten al genoemd. Deze film van Franse bodem vermaakt, en volgens mij is dat ook gewoon het doel zo'n beetje.

Qua actie is het vooral race actie, de taxi scenes zijn bijvoorbeeld wel leuk maar het misdaad achtige verhaal daaromheen zijn best dom en behoorlijk standaard. Som was het verfrissend komisch en de film blijft in het algemeen wel boeien.

Acteerwerk is buiten Naceri is niet heel bijzonder en soms zelfs matig maar de film blijft vlot en dat trekt voor mij het cijfer naar een 2,5*. Er hadden van mij wel veel meer scenes met her snelle taxi autootje in gemogen.