Taxi (1998)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Pirès
met Samy Naceri, Frédéric Diefenthal en Marion Cotillard

Daniel is een pizzabezorger in Marseille. Hij verandert van baantje, en wordt taxichauffeur. Als hij gepakt wordt wegens veel te hard rijden, stemt hij toe om de sukkelige politieagent Emilien te helpen. Emilien is op het spoor van een groep Duitse bankrovers.

avatar van flipflop
Ben ik de enige die het een slechte film vond? Die stunts op die scooters sloegen echt op stront en het verhaal vond ik maar zwakjes.. ook de acteurs vond ik meestal ondermaats... maar misschien komt dit alles wel omdat ik gewoon barslecht tegen de franse taal kan.

avatar van Astriid*
Zonnedaeler schreef:

Onder engels?? Wat voor school is dat:S
wij keken um onder fransXD

haha ja onze engels lerares had een film bij zich, deze dus xD

bild
Beter dan de amerikaanse remake. Goed uitgewerkt maar de humor is ook maar zus en zo op een paar grappen na.

avatar van bennyboy
heb deze vandaag gekocht nder de naam van atxi 3 (bleek dus deel 1 te zijn) maar evengoed wel leuk.

avatar van bennyboy
en is 3 zo slecht???

avatar van lars-pixar
slechte film waarbij er veel in woord
ge-romantiek de stunts vallen mee
ze komen voor mijn net aan de 2,0*
maar dat ik hem nog eens gezien op
tv,stond er in de gids(veronica) 4,0*
sterren ik was verbaast-maar de film
blijft stom 1,5*

Het begrip inhoudloos krijgt in Taxi een geheel nieuwe dimensie: 1.50 (1.50)
Taxi wil van alles tegelijk zijn, maar uiteindelijk komt daar maar weinig van terecht. Uitermate flauwe humor en veel geforceerde momenten om het privéleven van Daniel te belichten pakken allesbehalve goed uit. Ook voor wat betreft de veelal frivole actiescenes is het voornamelijk standaardwerk dat de klok slaat, waardoor de hoofdingrediënten de prent eerder ten gronde richten dan dat ze Taxi van de nodige positieve elan voorzien. Natuurlijk pakt men de film op met een korreltje zout, maar feit is dat dat er veel te dik bovenop ligt waardoor het gewoon niet werkt. Regisseur Gerard heeft ook nog eens geen enkele vinger in de pap en stelt zowel het acteerwerk als de cinematografie teleur. Benieuwd of de vervolgdeeltjes misschien nog het één en ander kunnen rechtzetten.

avatar van simonvinkie
Taxi

Leuke film. Taxi is gewoon een leuke vermakelijke snelle actiekomedie. Niet super maar wel leuk om even tussendoor te kijken.

avatar van Saaimen
Ik vind hem geniaal!!! Ideale mix van actie en humor...... Minpunt is wel het einde met die sprong op die brug, hoe nep wil je het hebben :S !! Maar de beste uit de reeks en operation COBRA geslaagd!

Dick2008
Toch behoorlijke grappige film die helaas naar het einde toe wel wat minder wordt. De stunts en actiescenes gaan wel. Al vind ik vind de domme dialogen en dat sullige gedoe nog wel het leukste. Zeer geinige start met die scooter en die taxi-rit naar het station. Verder allemaal zeer overdreven, met die aanrijdingen en zo, maar ik zie de humor er wel van in.
Ik heb ze alle 4 in de kast staan dus hopelijk zijn die andere ook te genieten anders moet ik ze weer zien te ruilen. Deel 1 t/m 3 zijn als box voor 7 Euro 50 (ook geen geld) bij Bart Smit te koop. Al heb ik ze zelf via ruil. Deel 4 heb ik wel gekocht voor een paar Euro's. Deze eerste film, 4.0.

avatar van lars-pixar
Deze Film 0,98 Euro Cent Te Koop Bij De Blokker.

avatar van Thom1994
Ten eerste zou ik tegen Lars willen zeggen dat hij 0,99 euro was. (Of ik ben voor 0,01 euro opgelicht)

Nu over de film.
Een luchtige actie-komedie met redelijk acteerwerk. Niet echt bijzonder.
Het verhaal is op zich ook niet bijzonder, en erg ongeloofwaardig.
Toch heb ik hem met plezier afgekeken, en vandaar dat ik hem toch een redelijke beoordeling geef.

Een leuke franstalige film. Goed acteerwerk maar niet om te zeggen een A+ film. Lekker om op een zomerse avond te kijken met de familie en lachen

Erg vermakelijke film. Lekkere diverse actie en vond de humor behoorlijk geslaagd. Echt briljant is het allemaal natuurlijk ook weer niet, en toen in minuut 1 Dick Dale al uit de kast getrokken werd, vreesde ik het ergste, maar het kwam goed. Veeeeeeel beter dan bijv. the Fast and the Furious. Een verdiende 3,5 sterren.

Redelijke actie\humor film. Een 3.0

avatar van willemse81
Het is niet deze film die op TV is vanavond, maar de US versie met Queen Latifah uit 2004...

Ik heb het aangepast en ik had het ook algezien maar omdat je verder op deze avond wel van deze film deel 2 kreeg dacht ik dat rtl 7 een foutje had gemaakt.

avatar van vrossi
zeikerds, dit is gewoon een leuke film met een goeie dosis humor

avatar van Justinw
Tussendoortje op zijn best.
Taxi is gewoon een heerlijke film om op de vroege zondagavond in de dvd-speler te gooien. Gegarandeerd vermaak met zoals de andere al zeggen een lekkere dosis humor.

De openingscene met het motortje is meteen al fantastisch, zet je meteen in de juiste stemming. En taxi weet dit de hele film redelijk constant te houden. Samy en Frédéric hebben er duidelijk plezier in. Zij zullen ook niet meer aan de bak komen buiten de Taxi films. Dus dat er 4 gemaakt zijn is alleen maar prima.
Er zitten een paar hilarische momenten in, maar ook veel standaard vulling.

Echter is het gewoon prima vermaak, met een pompende Franse soundtrack! 3*

avatar van 0o.
0o.
niet diepgaand, geen origineel verhaal. maar wel een supervrolijke film, te gek, luchtig, tussendoortje. leuk acteerwerk ook

avatar van Metalfist
Fleurs! Pouvons-nous les fumer?

Ik had nog nooit iets van de Taxi trilogie (binnenkort klopt dit niet meer want er zou blijkbaar een 4e deel op komst zijn) gezien maar toen ik de eerste drie films in de vijf voor 5 euro actie vond in de Blokker kon ik het niet laten. Dat is ondertussen al weer een dikke maand geleden maar omdat ik eerst wat films van de decoder heb gezien (zat weer aan 3% resterend...) was het gisteravond dan toch tijd voor deel 1.

Op zich heb ik niets tegen Franse films (Truffaut, Catherine Deneuve of Brigitte Bardot zie ik altijd wel graag) maar om de één of andere reden stond dit me wat tegen. Geen idee waarom eigenlijk want op zich is Taxi wel vermakelijk voor een avondje. Nergens wordt het hoogstaand en diepgaand is het al zeker en vast niet maar de film kent een erg luchtige sfeer die het aangenaam maakt om naar te kijken. Het verhaal heeft op zich niet zo veel om handen, zelfs erg weinig en er zitten hier en daar ook wat fouten in, maar storen doet het eigenlijk niet. De film neemt zich duidelijk niet serieus wat af en toe voor een aantal leuke scènes zorgt. Toch zijn het vooral de achtervolgingen die tot het beste van de film behoren. Normaal gezien boeien dit soort scènes me niet echt, het ziet er toch allemaal hetzelfde uit en van auto's ken ik al helemaal niets, maar dit zag er wel gelikt uit. Ik zei daarjuist al dat de film zich niet serieus neemt maar het geeft net wel dat extra vermakelijke tintje aan de film. Scènes zoals Émilien die gekleed in een handdoek naar het kantoor van zijn vlam gaat, zijn hand op haar borst legt en haar dan vol op de mond kust om daarna een slag in zijn gezicht te krijgen en dan wegloopt alsof er niets is gebeurd zijn leuk vermaak. Eigenlijk zijn de meeste scènes tussen Émilien en Daniel wel geslaagd. Als de vervolgen van eenzelfde niveau zijn, en met dezelfde cast, dan staan me nog een paar leuke avondjes te wachten. Eigenlijk vreemd dat het script van de hand van Luc Besson is, ik had het er nooit achter gezocht dat de man die klassiekers zoals Léon heeft gemaakt dit soort scripts schreef. Ach, het is allemaal wel leuk en het verveelt gelukkig nergens.

Dit is grotendeels ook wel te danken aan de cast. Ik haalde ze daarjuist al aan maar de rollen van Samy Naceri en Frédéric Diefenthal zijn het hoogtepunt van de film. De twee zijn lekker goed op elkaar ingespeeld en zorgen hierdoor voor een handvol leuke scènes. De making-off die als bonus op mijn dvd staat is op zich niet veel waard maar het stuk waar beide gasten vertellen hoe ze reageerden wanneer ze telefoon van Besson kregen voor de rol is wel amusant. Ook leuk om Marion Cotillard eens in een andere film dan Public Enemies tegen te komen. Waar ze daar compleet miscast leek te zijn, past ze hier perfect in de film en het is dan ook jammer dat ze niet zo'n bijster grote rol heeft. Ze ziet er hier ook een stuk aantrekkelijker uit trouwens. De rol van Emma Wiklund, Petra (de blonde vamp van Émilien), kent ook wel een vermakelijk rolletje, al komt dit natuurlijk door het tegenspel van Diefentahl. De muziek is trouwens compleet te verwaarlozen. Niets catchy en zeker niets memorabel. Het is raar, normaal gezien let ik niet zo hard op de muziek (James Bond is daar een uitzondering op) maar sinds ik Juno heb gezien, waar de muziek een waardevolle toevoeging was, let ik er meer op. Taxi heeft dus pech dat ik de film nu pas zie en niet eerder.

Leuke actervolgingsscènes maar het plot stelt niet bijster veel voor. Gelukkig wordt dit grotendeels goedgemaakt door het feit dat het de film niet veel kan schelen en dat de acteurs er duidelijk plezier in hebben. Het Frans gaf trouwens ook nog een extra tintje aan het overdreven gedoe in de film. Nergens hoogstaand maar voor een avondje vermakelijk genoeg.

avatar van Paradise Boy
Vermakelijke actiecomedy van Franse origine waarbij Sami Naceri een puike acteerprestatie neerzet. De spectaculaire achtervolgingen en de Franse sfeerimpressies maken de film tot een waar kijkgenot.

dominion
Hilarische film.
Ik had heel veel gelachen in deze film.
Vind hem wel wat minder dan deel 2 maar deze komt al aardig in de buurt.
Die taxi is ook echt een hele mooie gepimpte auto.
Net als de andere delen zit hier ook hele goede muziek in.

avatar van blurp194
Snelle, flitsende film met een ongeloofwaardig scenario maar dat maakt niks uit. Leuk om naar te kijken, goed verhaal, perfect in beeld gebracht, en in stijl geacteerd. Als je dit genre zoekt is het een topper, als je niets met dit gener hebt heeft het geen zin om te kijken. Voor een prima recentie, het verhaal van Metalfist kan zo in de krant, helemaal mee eens - alleen geef ik volgens mijn geheime recept 4 sterren.

Metalfist schreef:
Fleurs! Pouvons-nous les fumer?

[...] Taxi [is] wel vermakelijk voor een avondje. Nergens wordt het hoogstaand en diepgaand is het al zeker en vast niet maar de film kent een erg luchtige sfeer die het aangenaam maakt om naar te kijken. Het verhaal heeft op zich niet zo veel om handen, zelfs erg weinig en er zitten hier en daar ook wat fouten in, maar storen doet het eigenlijk niet. De film neemt zich duidelijk niet serieus wat af en toe voor een aantal leuke scènes zorgt. Toch zijn het vooral de achtervolgingen die tot het beste van de film behoren. Normaal gezien boeien dit soort scènes me niet echt, het ziet er toch allemaal hetzelfde uit en van auto's ken ik al helemaal niets, maar dit zag er wel gelikt uit. Ik zei daarjuist al dat de film zich niet serieus neemt maar het geeft net wel dat extra vermakelijke tintje aan de film. Scènes zoals Émilien die gekleed in een handdoek naar het kantoor van zijn vlam gaat, zijn hand op haar borst legt en haar dan vol op de mond kust om daarna een slag in zijn gezicht te krijgen en dan wegloopt alsof er niets is gebeurd zijn leuk vermaak. [...] Eigenlijk vreemd dat het script van de hand van Luc Besson is, ik had het er nooit achter gezocht dat de man die klassiekers zoals Léon heeft gemaakt dit soort scripts schreef. Ach, het is allemaal wel leuk en het verveelt gelukkig nergens.

Dit is grotendeels ook wel te danken aan de cast. Ik haalde ze daarjuist al aan maar de rollen van Samy Naceri en Frédéric Diefenthal zijn het hoogtepunt van de film. De twee zijn lekker goed op elkaar ingespeeld en zorgen hierdoor voor een handvol leuke scènes. [...] Ook leuk om Marion Cotillard eens in een andere film dan Public Enemies tegen te komen. [...] Ze ziet er hier ook een stuk aantrekkelijker uit trouwens. De rol van Emma Wiklund, Petra (de blonde vamp van Émilien), kent ook wel een vermakelijk rolletje, al komt dit natuurlijk door het tegenspel van Diefentahl. [...]

Leuke actervolgingsscènes maar het plot stelt niet bijster veel voor. Gelukkig wordt dit grotendeels goedgemaakt door het feit dat het de film niet veel kan schelen en dat de acteurs er duidelijk plezier in hebben. Het Frans gaf trouwens ook nog een extra tintje aan het overdreven gedoe in de film. [...]

avatar van timburton
Het contrast tussen Fransen en Duitsers is wel goed weergegeven in deze film, maar voor de rest valt de film alleen maar ieder tien minuten meer tegen. Een geweldige cast met Franse sterren als Samy Naceri en Marion Cotillard. Maar zelfs een verrassende rol van de Duitse Richard Sammel (Inglourious Basterds) kan de film niet redden. Niets lijkt origineel in de film. Hoe pakkend het intro van de film is, met een vette knipoog naar Pulp Fiction, zo ontzettend zwak is het einde van de film. Ik hoef de mensen die de film hebben gezien niet uit te leggen waarom het moment van de aftiteling voor de meeste
mensen als een verrassende teleurstelling kwam.

avatar van Donkerwoud
Parodie op de Amerikaanse actiecomedy waarin twee tegenpolen moeten strijden tegen een gezamenlijke vijand. De grappige gimmick is dat het hier een gesjeesde, werkloze taxichauffeur gaat die moet samenwerken met een sukkelige politieagent. Het levert veel flauwe woordgrapjes en overdreven stunts met auto's op. Ik snap de aantrekkingskracht van de film op een jonger publiek, maar voor mij is het een slag te onnozel.

avatar van benni
Veel humor, men geeft soms keihard af, op sommige best wel gewaagde punten. EN dat met een grote lach. Je moet er van houden, ikke wel dus.

Erg leuke film, alleen gaat dat frans op een gegeven moment wel vervelen, das dan wel minder.

avatar van daxclusive
Prima film, kijkt lekker weg.
Apart verhaaltje 3.5*

2* vanwege de aanwezigheid (heel af en toe) van de sexy Marion Cotillard. Verder een film met weinig geslaagde grapjes en stunts. Eigenlijk zonde van de tijd.