Taxi (1998)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Pirès
met Samy Naceri, Frédéric Diefenthal en Marion Cotillard

Daniel is een pizzabezorger in Marseille. Hij verandert van baantje, en wordt taxichauffeur. Als hij gepakt wordt wegens veel te hard rijden, stemt hij toe om de sukkelige politieagent Emilien te helpen. Emilien is op het spoor van een groep Duitse bankrovers.

avatar van Macmanus
Queen Latifah vind ik zo en zo een rare naam wie noemt zichzelf nou Koningin (tenzij je het bent natuurlijk)
Ik ga me toch ook geen Koning Maarten noemen
Moet wel zeggen dat het goed klinkt.

Macmanus schreef:

Ik ga me toch ook geen Koning Maarten noemen
Moet wel zeggen dat het goed klinkt.

Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk he
Maar volgens mij stamt dat 'Queen' uit de tijd dat er een Back To Africa - The Motherland beweging was onder de zwarte (grotesteden)bevolking.

Leuk zaterdagavond filmpje. Weinig inhoud, redelijke cast en leuke achtervolgingen. Als je het allemaal niet al te serieus neemt is het best wel vermakelijk. 3*

Ik begrijp niet goed waarom deze film door sommige vaste MM-ers zo hoog wordt gewaardeerd.
Is het omdat ie Frans is?
Want het verhaal en het acteerwerk is imho echt bedroevend slecht.

Als dit een NL-film zou zijn, zou ie volgens mij genadeloos worden neergesabeld.

Wat een kromme beredenering. Dit is vaak juist de enige (mainstream) Franse film die men goed vindt. En dit is nou niet een film waarin de charmes van de Franse taal in het bijzonder gelden.

Ik heb het dan ook over een aantal vaste MM-ers die wel veel meer Franse films goed vinden.

Ik weet het zeker nooit meer Luc Beson, wat maakt die vent foute films zeg, ik knapte helemaal af op Yamasaki, die ik toen een 0,5* heb gegeven. Deze was iets leuker maar heel erg stom, en die F1 auto gesponsort door de politie, jahoor. Moet je door heen kijken zeker.

Snel maar weer amelie kijken, want zo krijg geen vertrouwen in franse films. Brotherhood of the Wolf, ga ik gauw zien, zal we een stukje beter zijn, vond Vidocq ook goed, en natuurlijk amelie.

Ik kom niet hoger dan...1,5*, want me ik toch aardig vandaag.

Zeker geen 2 kijken en al helemaal geen 3.

Eerst Yamasaki, en dan dit, wat marteling!

FisherKing
In de actie-modus, met verstand op 0, heb ik me extreem goed vermaakt bij deze film.

Overigens is de regie in handen van Gérard Pirès en niet van Luc Besson.

Een finaal uitgebouwde 406. uitermate grappige personages (voornamelijk de commissaris ) En die fabelachtige muziek!

Dit is gewoon leuk, met als bedoeling leuk te zijn. Geen diep episch stuk waarin de ziel van de mens wordt blootgelegd, maar gewoon leuk.

Je eet toch ook niet iedere dag in een culinair 5-sterren restaurent? Af en toe een lekker puntzak patat is ook heerlijk.

alleen die muziek is al dik 2,5 ster waard.

avatar van narva77
FK, je bent me net voor. Luc Besson heeft alleen het script gedaan. En ga "Leon" of "Nikita" of "Le Grand Bleu" maar eens zien, Empirekees, dan verander je wel van mening (of niet).

avatar van narva77
Hobbes schreef:

ROTFLMAO

narva77 schreef:

Genoeg patat gehad.

Maar hij heeft er inderdaad mee te maken.
En ik heb Leon gezien een maand geleden sorry, en die was zeker goed 4*

2 keer begonnen met kijken
2 keer gestopt met koppijn

stemmen op een film die je niet hebt afgezien

bellenkim schreef:

2 keer gestopt met koppijn

Verkeerde taxi ingestapt, misschien?

avatar van Phooze
Beter dan "The fast and the Furious". 4 sterren

Best wel een amuzante film, zeker de moeite waard om te bekijken. 3*

Newbie schreef:

zeker de moeite waard om te bekijken

Als je wilt weten hoe hoofdpijn voelt!

Sinds TAXI ben ik weer begonnen om Franse films te kijken, eerst was het Louis De Funes met zijn Gendarmes

Justice4All schreef:

Amelie
L'Huitieme jour
Delicatessen
enz.
Bedankt, maar wat is dán "enz."

avatar van WB
WB
empirekees schreef:

Brotherhood of the Wolf, ga ik gauw zien, zal we een stukje beter zijn

Brotherhood is ook degelijk wel beter (heb em hier op video, en krijgt van mij 4 sterren), maar deze film mocht ik toch niet beschouwen als een slechte film! Meestal heb ik et niet zo op 'buitenlandse' films, en vind ik de Amerikaanse/Engelse taal beter in de oren klinken! Maar om nou ff niet de taal af te kraken, moet ik zeggen dat de film wel geslaagd is! Wel leuk uitgewerkte achtervolgingen... Okee, ze kunnen niet tippen aan die van Matrix 2 en Terminator 3, maar het budget was dan ook wel wat lager
Krijgt van mij 3,5 sterren...

Justice4All schreef:

Das goed. Franse films zijn toch niet slecht ?

Waar is de tijd gebleven dat die Amerikanen de Franse films erg waardeerde. En Waar is de tijd gebleven dat de US de distributie markt beheerst, (:(

Vroeger (jaren 60-70) kwamen sowieso elke Europese film en dus ook Franse per definitie in een uitgebreide release. Wordt erg tijd inmiddels dat die periodeweer terug moet komen.

En wat betreft Taxi, Gewoonweg actie waarbij Leathal Weapon in een klein schijnwerpertje staat.

avatar van Phoenix
Is vast al wel eens ergens beantwoord maar hoe heet dat nummer dat wordt gedraaid aan het begin van de film (die scene met de brommer).

avatar van Quentin
Phoenix schreef:

Volgens mij deze:

"Misirlou"
Written by Fred Wise, Milton Leeds, S.K. Russell, Nicholas Roubanis
Performed by Dick Dale & His Del-Tones
Courtesy of Rhino Records

Ja het is hetzelfde liedje als in Pulp Fiction.
"Misirlou" van "Dick Dale & His Del Tones" inderdaad.

Vond het nogal flauw om dit ook te gebruiken. Bedenk zelf iets, dacht ik.

FisherKing
Ik vond het wel lekker de toon zetten, jatter Tarantino op zijn Frans terugjatten. Zette de toon voor een film met veel knipogen.

avatar van Purmerend
Taxi is een grappige film. Beter tenminste dan Taxi 3. Maar dat is vaak zo met voortborduren op films de eerste is vaak de beste.

avatar van The Eye
Geweldig entertainment!