Tae-poong (2005)

Zuid-Korea
Thriller / Actie

geregisseerd door Kyung-Taek Kwak
met Dong-Kun Jang, Jung-Jae Lee en Mi-yeon Lee

Een schip, met begeleidende pakketten voor nucleaire raketten, wordt aangevallen door piraten, onder leiding van Sin, op zo'n 220 km ver van Jt Long port in Taiwan. De politiediensten zenden een geheim agent achter Sin aan voor dat hij zijn levensdoel; het Koreaanse schiereiland vernietigen, kan uitvoeren.

avatar van sinterklaas
Was wel een goede internationale film, nog wel de duurste van Korea (15 miljoen dollar ofzoiets) met vele locaties en een redelijk verhaal. Wat wel een beetje ondbrak waren de actiescenes. Ok er zitten er wel een paar goede in maar dan zitten er weer van die lange saaie stukken in. Maargoed daar ge ik niet over klagen want het is een dure film met goede acteurs en goede en ondroerende momenten. Vooral dat stukje dat die broer en zus moeten vluchten voor de soldaten en hun beschoten moeder nog levend achter moeten laten is daar een voorbeeld van.

De film was ook het Koreaanse andwoord op Jerry Buckheimer maar dat viel wel mee. Behalve het eind dan op dat schip waar ik ook al bijna een traantje moest wegpinken van die scene met dat messengevecht tussen die broer en die soldaat en dat ze dan afscheid nemen.

Gewoon een mooie film met een groot verhaal. Gewoon het kijken waard. Aanrader.

Ik kan niks anders zeggen dan.... Wat een bagger film ! Heb tientallen Koreaanse films gezien en dit was veruit een van de slechtere .

Dit terwijl ik toch beter verwacht had aangezien ze een budget hadden van maar liefst 15miljoen-US-dollars. En dan nog krijg je het voor elkaar deze shit te produceren.

Verhaal is totaal niet boeiend en van aktie is ook niet veel te bekennen. Kon maar moeilijk wakker blijven en dit nog wel op klaarlichte dag.

duidelijk geen aanrader ! Ik geef hem een halve ster *

avatar van Onslaught
Het is in mijn ogen geen slechte productie. De film heeft echter wat moeite om die lange speeltijd interessant te blijven voor publiek die eigenlijks aktie willen zien.

De film begint redelijk saai. Scenes worden afgewisseld met aktie en nogal saaie nietszeggende dialogen. Het script had in mijn ogen wel wat verkort morgen worden, waardoor de aktie wat meer opvalt.

Het einde is echter wel interessant voor aktie liefhebbers. Ik heb er wel redelijk met vermaak naar kunnen kijken, maar helaas zorgt het begin van de film ervoor dat ik eigenlijks niet zo heel veel trek meer heb in de film.

Je kunt opmerken dat het hele team een geweldige film wouden opzetten, maar helaas kloppen de verhoudingen niet wat een aktie film zo leuk maakt.

Ik geef de film een 3.0.
Een film die niet slecht is, maar toch iets tekort schiet om echt een topper binnen het genre te zijn.

avatar van sinterklaas
Ik snap niet waarom deze film zo'n laag gemiddelde heeft. De film heeft op zich toch wel een mooi verhaal en stijlvolle special effects en tedere momenten. Als mensen ook op die Amerikaanse films kicken is deze toch net zo goed. (of juist beter)

avatar van balosa
het verhaal was soms allemaal wel even lastig te volgen en regelmatig werd de vaart er even uit gehaald waardoor het soms even saai werd, de actie scene's die er dan wel inzitten zijn best wel ok

neo (crew)
Met Taepung hebben de Zuid-Koreanen het behoorlijk grootschalig aangepakt. Het is een actiefilm gemaakt volgens het welbekende boekje. Er is een foute schurk die wraak wil nemen, de vele 'exotische' locaties en uiteraard die ene man die de snode plannen zal gaan proberen te dwarsbomen. Is dat leuk? Ja zeker. Toch zijn er maar een beperkt aantal actiescènes en ligt het tempo soms behoorlijk laag. Een krappe voldoende.

avatar van Sjoerdow
Met veel bombarie word deze film als antwoord op de Jerry Bruckheimer-films gezien.

Ik merk er bar weinig van. Het acteerwerk is matig tot redelijk. Er valt het eerste anderhalf uur weinig actie te beleven, en als er dan iets gebeurt is het niets noemenswaardigs.

Ook de man die voor speciale agent speelt is een beetje ongeloofwaardig. Hij krijgt zijn missie door in een openbaar vliegtuig waar hij doodleuk het materiaal bekijkt van zijn doelwit. Best onproffessioneel, aangezien iedereen lekker mee kan kijken.

Maar wat me nog het meest stoorde was dat we na het eerste half uur meteen de hele jeugd van de bad guy mee moeten krijgen. Alsof we dan sympathie krijgen voor iemand die heel Zuid-Korea plat wil bombarderen.

Daarnaast neemt de drama de overhand in deze film, onder begeleiding van overdreven sentimentele muziek. Het liet me een beetje koud allemaal.

Nee hier slaan ze de plank volledig mee mis.

2 sterren als ik alle bullshit wegstreep.

sinterklaas schreef:

Ben benieuwd heb het gekocht.

avatar van 606
Zeer aardige actiefilm en niet saai.
Acteurs goed en effecten meer dan prima.

3,5 ster

Het budget van 15 miljoen US-dollar is van deze film af te zien: zinderende en gigantische actiescènes, een geweldig spelende cast en een onderhoudend verhaal. De zoveelste sterke Zuidkoreaanse film die ik gezien heb.

gauke schreef:
Het budget van 15 miljoen US-dollar is van deze film af te zien: zinderende en gigantische actiescènes, een geweldig spelende cast en een onderhoudend verhaal. De zoveelste sterke Zuid Koreaanse film die ik gezien heb.

gelukkig vind jij het ook mooi.

avatar van Vascago
Prima film met een mooi verhaal en sterk acteerwerk. Een epos over verraad, wraak, heldenmoed en liefde. De actiescenes zijn erg mooi gefilmd en het drama goed in de film verwerkt. De sfeer en soundtrack zijn top. Af en toe zit er een wat langdradig stukje in de film, maar dat mocht de pret nauwelijks drukken. Prachtig einde ook.
Dikke 4 *

avatar van misterdhdh
ik vond het een zeer goede film, mooi verhaal, vond hem helemaal niet langdradig
gekocht voor euro en blij dat ik hem gekocht heb
4/5

avatar van Baggerman
Ik had eerlijk gezegd weinig verwacht van de film, maar deze blijkt beter dan gedacht. Redelijk verzorgd ook, met veel nationaliteiten (nog redelijk acterend ook!) die tenminste mogen praten in eigen taal!

Jammer alleen van de blunder met de ontbrandende helium-ballonnen! Helium brandt natuurlijk niet, ook niet als het radioactief is!

Maar verder een prima film, die wel minder actie in zich heeft dan dat de storyline doet vermoeden.

Sjoerdow schreef:

Eindelijk eens gèèn eendimensionale slechterik die 'zomaar' wandaden pleegt! Juist een van de pluspunten van de film. Geen wonder dat deze hier zo laag scoort. Wordt alleen bekeken door filmliefhebbers die van actiefilms houden, die dan vervolgens op een film met inhoud worden getrakteerd! Bah! Dat kan toch niet? Moet je nog nadenken ook!

avatar van RuudC
“Welkom bij een extra lange aflevering van Flikken Seoul!”

Nee, heel bijzonder was dit niet. Bepaalde dingen kon je van tevoren wel bedenken, want origineel was het bijvoorbeeld niet. Voor een land als Zuid-Korea is het vrij normaal om als directe concurrent de noordelijke tegenhanger te nemen. Het spelletje tussen de verbitterde noordeling en de beschaafde man uit het zuiden was weinig bijzonder. Van een ingewikkeld kat-en-muisspelletje was helaas geen sprake. Wel wordt er veel gekeken naar de achtergrond van met name de schurk. Het maakt hem wellicht iets sympathieker, maar tussendoor is er sprake van zoveel geouwehoer, dat het tegen gaat werken.

De grote lijnen hebben wel iets weg van een Die Hardfilm, maar dan zonder vette actie en zonder ook maar een greintje humor. Het geheel is vooral traag. Dat geldt zelfs voor de ontknoping en het slotgevecht. Je kunt wel zien dat men veel uit het budget heeft weten te halen met betrekking tot de aankleding en de acteurs (die ‘gewoon’ prima zijn), maar verder stelt het te weinig voor.