Control (2004)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Tim Hunter
met Ray Liotta, Kathleen Robertson en Willem Dafoe

Een seriemoordenaar, die op de doodstraf wacht, krijgt een nieuwe kans door aan een chemisch gedragswijzigingsprogramma deel te nemen. Hierdoor bestaat wel de kans dat de identiteit van de man volledig wordt veranderd...

avatar van 606
erg leuk en vermakelijke film met een appart verhal

goed geacteerd door Ray.

4 sterren

avatar van brucecampbell
Aangename film met een prima Liotta!

avatar van Ché Cliché
Erg zwakke film. De flic weet niet welke richting het op wil. Thriller, drama... maak eens een keuze! Het is nu van beide wat en daarom helemaal niets. Ook Dafoe was niet bepaald in zijn element... Paar aardige momentjes, een oké Liotta... 1,5 ster.

Superfilm echtwaar!
Zeer goed gespeeld. . . .

avatar van Rancid
Het begint allemaal erg goed, met een compleet losgeslagen Liotta als psychopaat, overladen met tattoo's en Mike Ness-achtig kapsel en sikje.
Later wordt het wat minder en verandert de film in een vrij cliché triller/drama.
Wel een leuke plotwending aan het eind, maar het begin liet me toch wat meer beloven.

avatar van xangadix
Rancid slaat de spijker op z'n kop. Ik geef hem toch een half sterretje meer, omdat ik me echt goed heb vermaakt.

Wat wisselend oordeel:
Ik ben het eens met Rancid en Xangadix dat het in het begin allemaal wat meer beloofde dan er uit kwam. Zeker geen superfilm, maar:
* Acteerwerk is heel goed, prima cast.
* Verhaal is in het begin uitdagend, met veel vaart en zakt daarna (te lang) weg in rustig gekabbel. Naar het einde toe komt de vaart er weer in. In het midden had er wat mij betreft zeker een kwartier tussenuit gemogen, voor meer vaart.
* redelijk origineel verhaal.
* Michelle Rodriguez is een genoegen om naar te kijken.
Ik heb zeker niet steeds op het puntje van de stoel gezeten, maar me wel vermaakt. Toch een ruime voldoende voor het geheel: 3,5 ***

avatar van guylopez93
vermakelijke film die sterk begint met Ray Liotta als psychopaat vol met tattoo's en veel actie. Maar later zakt het hoge niveau af en wordt het meer cliche achtige film maar de film blijft wel vermakelijk.
Alleen vond ik het jammer dat er niet echt een hoogte punt in de film zat dus dat maakte de film ook niet echt herkenbaar en is het niet echt een bijzondere film maar buiten dat vond ik Liotta heel goed acteerde en Dafoe weer wat minder (niet echt een geschikte rol voor hem terwijl het een prima acteur is)

avatar van Spetie
Sterke, bovengemiddelde thirller met een origineel verhaal en een aardige uitwerking. De film heeft een aardig tempo en bevat daarnaast ook enkele spannende momenten. Het einde is lekker verrassend en zag ik totaal niet aankomen. Het acteerwerk is daarnaast ook dik in orde, want zowel Liotta als Dafoe leveren meer dan behoorlijk rollen af. Daarnaast bevat de film een sterke sfeer en mag het de pret niet drukken dat een en ander af en toe iets te overdreven neergezet wordt. Oké sommige dingen zijn soms iets te overdreven, maar verder is het een goede film die de hele speelduur wel wist te boeien en die in zijn geheel toch uiterst vermakelijk is!

avatar van Frankeermachine
Slechte, ondergemiddelde thirller met een redelijk verhaal, maar slecht uitgewerkt.

Het begin is aardig, maar daarna komt alles wel heel toevallig samen. Ik vond de film nergens echt spannend worden en het enige wat me erg verbaasde was dat Michelle Rodriguez blijkbaar toch kan lachen!

Ondanks dat er geen grote acteurs in meespelen een bloedstollende actiefilm. Een zware misdadiger wordt ter dood veroordeeld en krijgt daarom een dodelijke injectie. Een stel wetenschappers verwisselt stiekem het vergif voor een zoutoplossing en geeft de zware misdadiger in het mortuarium een allerlaatste kans als hij mee wil werken aan een onderzoek met nieuwe "anti crimineel pillen" die echter levensgevaarlijke bijwerkingen kunnen hebben. Verrassende ontknoping.

avatar van brabusRUS
Zwakke film! Vooral de omgeving waar de films zich afspeelden. Het moest zogenaamd in Amerika afspelen, maar dat kon ik jammer genoeg niet geloven. Het werd allemaal gefilmd in Bulgarije, en dat kon ik erg makkelijk zien. Dat stoorde mij dus enorm. Het begon allemaal met die Audi A6'jes. Die zagen er namelijk niet Amerikaans uit. Ik kreeg argwaan, en begon meer op de omgeving te letten. Wel knap dat op een gegeven moment een Eagle Talon als decor auto hadden gebruikt. Best zeldzame auto auto en al helemaal in de EU.

Dan de Russisch mafia. Die voegde helemaal niks toe aan de film en konden net zo goed eruit geknipt worden.
De scene, wanneer Dafoe Ray oppikt. Beetje over zijn zoontje vertellen dat die overleden is. Heel erg emotioneel. Belachelijk en totaal niks toevoegend. Slechte scene.
Het zwarte busje, waarmee ze Liotta volgen. Hoe orgineel kun je zijn!?

Kortom, de details vond ik slecht, waardoor de film bij mij niet overtuigend overkwam.

avatar van ILDIB
Dafoe begint matigt en eindigt goed, liotta is de hele film wel oke. Tis een beetje simpel met die russen maar ach. Voor een klein budget toch een goede film.

avatar van sinterklaas
Toch wel een zeer vermakelijke film. Alleen weet ie inderdaad niet echt welke kant hij nou precies uit wil gaan (Actie of SF of thriller) Maar toch is het verhaal opzich zeer goed te doen en ook erg bijzonder. Ray Liotta speelt ook weer knap als in eerste opzicht een gestoorde moordenaar en even later een aardig persoon dankzij die pillen. Term heeft wel een klein beetje weg van A Clockwork Orange. Daarnaast had Willem Dafoe ook een mooi bijrolletje en die lekkere Rodriguez bezorgde ook iets moois. Ze hadden alleen wel van deze film iets meer budget in mogen steken want het had wel kwa verhaal een bioscoopfilm kunnen zijn.

Maar toch heb ik me uitstekend vermaakt.

avatar van Kr!kke
Liotta, die ik overigens altijd graag bezig zie, doet het weer goed in deze film. De film had een sterk verhaal, dat redelijk goed werd uitgewerkt, en dat een leuk einde kende.

avatar van boemboem27
goede film een uitmuntend spelende Liotta en Dafoe.
vanaf de eerste minuut genoten.
vrij abrubt einde,maar toch een verrassende ontknoping
z'n 3.5 ster echt waard

avatar van voomzap
Vond het een beetje zoutloos. Hom noch Kuit. Melig. Duf.

avatar van jeroenh4l
leuke film, snap alleen niet waarom er science fiction als genre bij staat, lijkt me beetje overdreven.

avatar van Svenster
Leuke thriller voor een regeachtige zondagmiddag zoals deze. Origineel verhaal en leuke acteurs. 3 sterren!!

Beetje saaie en traag lopende film.

Ray Liotta is geweldig en ook het eerste deel van de film is dat. Het laatste half uur echter raakt 'Control' het noorden een beetje kwijt. Maar alles samen een zeer aardige film, ondanks hier en daar wat onlogische stukken in het script en zijplotjes die niet uitgewerkt worden.

avatar van Insignificance
Pijnlijk slecht. Sowieso al erg lelijk. Menig TV filmpje komt verder dan de grijze bende die Hunter hier op het scherm tovert. Het wordt zelfs lachwekkend wanneer hij de wroeging van Lee Ray probeert vorm te geven. Hopeloos. Als er al eens iets interessants te zien is, voor zover überhaupt aanwezig, is er donderende muziek om het te verknallen. Verhaaltje is natuurlijk volledig bezopen, maar het loopt ook nog eens voor geen meter en zit vol met rompslomp.

Het lijntje met de Russen wordt nooit interessant, de scène op de kermis is, net als alles rondom Michelle Rodriguez, om te huilen en het gedoe rondom het zoontje van Copeland is tenenkrommend. Liotta mag zich even uitleven, maar zo'n huilbui werkt vooral op de lachspieren. Dafoe loopt er ook maar verloren bij. Van begin tot eind een bedroevende film die op geen enkel vlak ook maar iets bewerkstelligt. Nou ja, een jongerencentrum. Ook dat nog.

Aardige film waarin een ter dood veroordeelde een herkansing krijgt als hij als hij een gedragswijzigende pil neemt. Een origineel idee dat pas echt interessant wordt als de proefpersoon terugkeert in de samenleving. Jammer genoeg wordt daar dan verder weinig mee gedaan en neemt een wat ongeloofwaardig plot de overhand. Dit levert wel een redelijk vermakelijke thriller op met een goed gecaste Ray Liotta.

avatar van Bacchero
Het eerste halfuur was best vermakelijk en het verhaal was origineel maar daarna verwatert het... met een ietwat moraliserend einde. Een rol zoals deze van Lee is Liotta op het lijf geschreven en ook de andere acteurs doen hun best.

avatar van Al DeNiro
Interessant onderwerp en Ray Liotta speelt zijn 'dubbel' rol erg goed.

Het begin van deze psychologische thriller was onevenwichtig en het einde maakte een gehaaste clichématige indruk, maar het verhaal in het geheel, met de ingrediënten actie spanning en emotie, was origineel. De cast speelde sterk, met name Ray Liotta in de rol van de tot inkeer gekomen moordenaar.

avatar van david bohm
Een slechte film wat mij betreft. Hoewel Liotta voor zijn doen ingetogen speelt met vrij weinig geschreeuw en het verhaaltje an sich best cult gehalte heeft.
Willem Dafoe lijkt verdwaald in deze film, de dialogen zijn uitermate pover maar geen enkele aceur zou er wat van kunnen bakken.
Gekeken via mijn Horizon mediabox van Ziggo die tjokvol B films zit.