Caché (2005)

Frankrijk / Oostenrijk / Duitsland / Italië / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Haneke
met Daniel Auteuil, Juliette Binoche en Annie Girardot

Georges, presentator van een literair televisieprogramma, zijn vrouw Anne en hun tienerzoon Pierrot hebben een comfortabel leven in een rustige Parijse wijk. Totdat ze verontrustende videobanden en tekeningen opgestuurd krijgen. Ongemerkt blijken er urenlange opnames van hun huis gemaakt te zijn. De politie kan weinig voor hen doen aangezien er geen direct gevaar dreigt. De relatie tussen Georges en Anne komt steeds meer onder druk te staan, al helemaal wanneer Anne ontdekt dat Georges niet eerlijk tegen haar is. Het is Georges namelijk langzaam duidelijk geworden dat de dader iemand uit zijn verleden moet zijn.

avatar van Norman Mailer
De eindscene, ik heb er in alles rust naar liggen koekeloeren. Ik zie geen klap, behoudens de zoon van Majid even lichtjes opgewonden wat woorden met de zoon van Georges wisselen.

Wel érg slome film overigens.

avatar van de grunt
Typische love it or hate it film.

Haneke heeft vele betere gemaakt..

avatar van beavis
Dat Haneke een erg goede filmmaker is, daar was ik al langer van overtuigd, maar rond 2005 was ik nog niet klaar voor hem. Ik had denk ik nog alleen Funny Games en La Pianiste gezien en iets in het afstandelijke, koude en moralistische sprak me niet aan. Maar terugkijkend denk ik meer nog dat het de cinema van Lars von Trier was, waar ik Haneke veel mee vergeleek door wat er over beide heren geschreven werd, waardoor ik dit soort films liever skipte. Dancer in the Dark en Dogville vond ik beide vreselijk, terwijl de twee genoemde Haneke films in mijn herinnering zeker niet slecht waren. Over de jaren heen ben ik wel teruggekomen bij beide heren en ze zijn wat mij betreft nu een wereld van verschil. Voor Haneke word mijn bewondering met elke film die ik zie groter, terwijl dat bij von Trier toch een beetje andersom is.

Goed om nu dus deze film, volgens vele misschien wel zijn beste, eindelijk in te halen. En hij laat hier inderdaad zien hoe goed hij het medium film in de vingers heeft. Zonder zijn stijl ook maar iets aan te passen zit je bij Caché echt constant op het puntje van je stoel. Het thema van geheimen, verborgen gebeurtenissen, onuitgesproken gedachtes en daarmee verbonden, de schuldvraag word zodanig gepresenteerd dat je niet anders kan. Maar als de film afgelopen is, was de conclusie voor mij ook dat het een spel was, een lesje in het maken van een thriller. Ik had een onbevredigd gevoel.

Gelukkig zat er een interview met Haneke als extra op de BluRay. En hoewel dit overigens een zeer goed interview is en bij een film als deze zeker een belangrijke extra, werd ik echter bevestigd in het feit dat het klopt dat er veel onduidelijk blijft. Ik had niets gemist. Maar mijn frustratie kwam niet, zoals Haneke het zelf uitlegt, door het feit dat ik aan conventies gewend ben die hij hier met een glimlach op zijn gezicht zegt expres niet te bevredigen. Ik heb misschien nog wel een grotere afkeer dan Haneke zelf van die thriller-conventies, want het feit dat hij daar niet aan voldoet schept voor mij geen plezierig genoegen. Het is meer het feit dat alle ideeën over schuld die de aanleiding voor de film waren, volledig ondergesneeuwd raken in de thriller elementen en de ambiguiteit van de plot. Er blijft heel weinig over om écht verder over na te denken behalve misschien als je fan bent van het genre. Dan kan je nog je fantasie los laten op de verdere invulling van de gebeurtenissen, maar dat opzich boeit mij net zo min als Haneke. Ik vond deze niet zo flauw eindigen als La Graine et le Mulet (2007), die ook een genre-specifieke opzet heeft die expres niet bevredigd wordt, maar in principe dus wel net zo doelloos. Haneke’s stijl, de acteurs, het beruchte shock-element en het feit dat hij in principe toch wel een interessante gedachte als uitgangsbasis heeft genomen, maken het toch een mooi, maar wat mij betreft licht mislukt, onderdeel van zijn ouvre.

avatar van Picker
Ik vond het een erg trage film. Zat gewoon veels te weinig vaart in en sommige scene's duurde gewoon te lang. Ik was nog wel enigsinds nieuwsgierig naar het einde, zeg maar een duidelijke uitleg van hoe of wat. Helaas.....een zeer onbevredigend einde als je het mij vraagt.

avatar van clubsport
de film boeit zeker en als kijker zit je op een soort ontknoping te wachten , een ontknoping die dus niet komt die mag je als kijker zelf invullen blijkbaar , tja geen typische hollywood thriller .
maar toch boeiend

avatar van Insignificance
Haneke met zijn ultrastrakke composities en getemperde tempo. Ik hou er wel van. Er zit iets dwingends in z'n regie, iets dat de aandacht opeist in plaats van het vraagt. Fascinerend, dat is het dus wel, temeer omdat hij met de videotapes de bal onmiddellijk aan het rollen heeft en daarna vooral zuinig is met het verstrekken van informatie, terwijl z'n film kan steunen op twee pijlers.

Uiteraard de vraag wie op uitgekookte wijze het gezinnetje terroriseert, maar ook Georges' verleden dat geleidelijk aan wordt opgerakeld en hoe zich dat manifesteert in huize Laurent. Een op het oog normaal en succesvol huishouden, maar met als de dreiging toeneemt, kraakt het aan alle kanten. Dat heeft dan iets met schuld te maken, neem ik aan, in tweetal opzichten.

Waarvan er eentje niet wordt opgelost. Erg verleidelijk om daar op los te gaan, zeker met het oog op het laatste shot, maar het lijkt me dat Haneke het zo heeft geconstrueerd dat er geen eenduidige oplossing aanwezig is. Ik zie dit dit vooral een allegorie over Frankrijk, de Algerijnse invloeden zullen er niet voor niks zijn. Hoe dan ook, boeiende materie van de start tot aan de finish.

Mooie en goed-geacteerde Spielerei. Maar naar mijn gevoel nogal gratuit, ondanks de zware gesuggereerde thema's...

avatar van Marvinleeaday
Picker schreef:
Ik vond het een erg trage film. Zat gewoon veel te weinig vaart in en sommige scene's duurde gewoon te lang. Ik was nog wel enigszins nieuwsgierig naar het einde, zeg maar een duidelijke uitleg van hoe of wat. Helaas.....een zeer onbevredigend einde als je het mij vraagt.

Kan het niet beter verwoorden.

avatar van leatherhead
Redelijk sterke Haneke. Een concept dat aanvankelijk nog aan Lost Highway doet denken, mondt uit op een litanie van dwaalsporen en multi-interpretabele scenes. Dat de clue niet expliciet weggegeven werd ervoer ik daarbij juist wel als een pluspunt, zodoende blijft de mystiek die de film uitstraalt intact.

Visueel zag het er aardig uit, strak en klinisch gekadreerd, al vond ik het gebrek aan soundtrack wat jammer en heeft de film uiteindelijk met wat teveel overbodige bagage te kampen. Met name de familieperikelen waren overbodig en kwamen matig uit de verf.

Maar al met al een interessante film die wellicht nog weleens een herziening waarborgt. Ruime 3*.

avatar van Norman Mailer
leatherhead schreef:

Hoe dat zo?

avatar van leatherhead
Norman Mailer schreef:

Hoe dat zo?

Nja, uiteindelijk steekt het verhaal natuurlijk volstrekt anders in elkaar, maar de beginfase waarin een onbekende voyeur bewoners terroriseert met bandopnames van hun eigen huis deed me wat aan die film terugdenken. Al moet ik toegeven dat het alweer een tijdje geleden is dat ik Lost Highway zag, dus wellicht zijn die associaties er wat minder bij een herziening van die film.

avatar van SmackItUp
Zeer trage maar spannende thriller.

Haneke neemt rustig de tijd om je even nonchalant wat gezellige familietaferelen te laten zien, waardoor je de familie een beetje leert kennen. Zeer langzaamaan volgens de gebeurtenissen elkaar op. Met elke videoband of tekening, waar telkens een verhaal achter zit, stijgt de spanning binnen de familie alsook voor de kijker. En jeetje, ik schrok me kapot van die ene scène in de flat. Het einde vond ik juist uitstekend, past precies bij de film. Al ben ik wel benieuwd naar de verschillende interpretaties. Zelf kreeg ik het idee dat de videobanden totaal niet belangrijk waren, en dat het door een buitenstaander of iets dergelijks is gestuurd. Ik hoorde de regisseur/cameraman, dit zou wel echt geniaal zijn..

Haneke schetst misterie in een vrijwel standaard omgeving waarin de meeste mensen in verkeren...vrienden over de vloer, een fulltime baan en een zoon wat sterk aan het puberen is. Verdachte situaties kruipen heel voorzichtig naar binnen en plotseling vertrouwen we de hoofdrolspeler niet meer. Deze film kent geen helden.

Is dat erg? Integendeel. Het laat de kracht van cinema zien. Het bewijst dat de medium film tot op de dag van vandaag niet is overtroffen door een ander kunstvorm wat onze gevoelens/gedachtes op zo'n wijze als deze heeft weten te bespelen. Haneke bepaalt wat wij zien en voelen. Wij als kijker hebben niets te zeggen.

Het is een meester-filmmaker met Cache als een sterk fundament in zijn werk.

ColePorter schreef:
Haneke bepaalt wat wij zien en voelen. Wij als kijker hebben niets te zeggen.
Daar ga ik volmondig mee akkoord, ColePorter, en dat is inderdaad een belangrijk aspect van filmmeesterschap. Maar vind je niet dat het uiteindelijk allemaal wat gratuite spielerei wordt? Moet meesterschap niet meer zijn dan een gratuit "spelletje" met de gevoelens van de kijker?

avatar van tbouwh
leatherhead schreef:

Ik dacht ook aan Lost Highway hoor. Qua stijl slaat Haneke natuurlijk geheel andere richtingen in, maar de narratieve associaties (zeker aan het begin) waren toch duidelijk aanwezig.