De Tasjesdief (1995)

Nederland

geregisseerd door Maria Peters
met Olivier Tuinier, Aus Greidanus jr. en Jaap Spijkers

De film vertelt het verhaal van een twaalfjarige jongen die door de overvallers van zijn oma wordt gedwongen om damestasjes te stelen. Uit angst voor vergelding durft hij thuis niets over de gebeurtenissen te vertellen en komt hij gaandeweg in een isolement terecht. Ondertussen gaan de meedogenloze overvallers gewoon door met hun getreiter en chantage. Als de getergde jongen, murw door de affaire, vijfhonderd gulden steelt van een weerloze blinde vrouw, beseft hij dat hij veel te ver is gegaan. Hij besluit het heft in eigen hand te nemen en voor eens en voor altijd met zijn belagers af te rekenen.

Laatst herzien, bleef inderdaad goed overeind. Schitterende muziekscore trouwens van Ad van Dijk.

avatar van DonPeliculón
Toen ik nog wat jonger was heb ik De Tasjesdief vaak gezien. Destijds maakte de film indruk op me, en ook nu was het allesbehalve saai. Het verhaal zit goed in elkaar en het wordt redelijk spannend. Het acteerwerk is niet erg bijzonder, al vond ik Aus Greidanus Jr. er in positieve zin uitspringen. Voor een kinderfilm vrij goed.

avatar van SnakeDoc
Olivier Tuinier, echt zo'n acteurtje uit mijn jeugdige periode. Vooral bekend uit 'Tim ik heb je mes' en 'Dag juf tot morgen'. Eerlijk is eerlijk ... het jochie speelt eigenlijk overal fantastisch, en ook hier.
Natuurlijk is de film niet bijzonder groots, maar voornamelijk voor kinderen ontzettend spannend en vermakelijk. Heb hem afgelopen week herzien, want kon me er helemaal niks meer van herinneren. Wat mij betreft nog gewoon een voldoende!

Gewoon een leuke film voor de jeugd!

acja88
Wat me van deze jeugdfilm, en trouwens ook 'het Zakmes' bijstaat is dat het zo'n enorm contrast vormt met alle andere films uit de jaren '90. Die waren steevast leuk, amusant en prettig. Deze jeugdfilms waren veel rauwer, een beetje jaren '80.

Echt leuk om naar te kijken waren ze dan ook niet. Eerder indringend. Sommige scenes gaan door merg en been. Maar wel een goede film..