Tango & Cash (1989)

Actie / Komedie

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy en Albert Magnoli
met Sylvester Stallone, Kurt Russell en Teri Hatcher

Ray Tango en Gabriel Cash zijn twee succesvolle drugsagenten die elkaar niet uit kunnen staan. Misdaadbaas Yves Perret weet het voor elkaar te krijgen dat de twee voor moord opgepakt worden. Wanneer ze vervolgens in de gevangenis gegooid worden tussen vele criminelen die ze zelf achter de tralies hebben gezet zijn ze op elkaar aangewezen om hun naam te zuiveren en de slechte Perret te pakken te krijgen.

avatar van yeyo
Ik kan best wel tegen wat zelfspot hoor, maar in deze film ligt de nadruk er net iets teveel op.

Amel M.
Een van me favoriete 80´s actionflicks, deze kan ik dan ook meerdere malen zonder verveling kijken. Niet voor iedereen bestemd maar als je wel van actie en humor houd dan moet je deze zeker eens proberen.

avatar van DVD-T
Middelmatige buddy movie, die toch enigszins vermaakt.

Verhaal maakt gebruik van alle clichés die er binnen het genre vallen. Best o.k. voor een keertje. De communicatie over en weer tussen Stallone en Russel is best leuk. De actie ziet er op punten leuk uit en op sommige punten ook nogal amateuristisch de laatste explosie . Daarin ligt ook de grote charme van de film, het neemt zichzelf totaal niet serieus. Acteerwerk voldoet, en is prima voor een film als deze. Het begin is vooral erg mager. Eigenlijk is het stuk in de gevangenis nog het leukst. Voor de rest komt het nergens in de buurt van andere films uit dit genre, maar zoals gezegd heeft de film zo zijn charmes.

avatar van Metalfist
Rambo? Rambo's a pussy.

Sinds ik The Expendables heb gezien, ben ik wel geïnteresseerd in de films waar de hoofdrolspelers mee bekend zijn geworden. Het toeval wilt dan ook dat er een aantal Stallone films in de goedkope DVD bakken verschenen en dat er dan ook nog een aantal werden uitgezonden op televisie. Tango & Cash was er één van en ik was benieuwd naar de film want in een ver verleden had ik hem eens gezien maar vond ik hem niet zo denderend. Ik vroeg me dus af hoe een herziening zou uitdraaien.

En het is meer dan goed uitgedraaid. Eerlijk gezegd, ik kon me niet meer zo bijster veel van de film herinneren maar dat is misschien maar goed ook. Normaal gezien ben ik niet zo'n bijster grote fan van dit soort buddy-films. Het is niet dat het een slecht genre of iets dergelijks is, daar ken ik er ook te weinig van, maar meestal komt het allemaal nogal cliché op me over. Begrijp me niet verkeerd, Tango & Cash is op vele momenten ook ontzettend cliché maar het is zo over the top dat ik het eigenlijk wel kan waarderen. Stoere personages zijn er dan ook genoeg te vinden en de one-liners die over het scherm vliegen zijn bij wijlen erg hilarisch. Maar ook het verhaal zelf heeft wel genoeg om handen om te blijven boeien. Natuurlijk moet je hier geen hoogstaand verhaal van verwachten, dat was ook overduidelijk niet de bedoeling maar je krijgt wel een leuk plot met een hele hoop tongue in the cheek humor en een aantal leuke verwijzingen naar andere films in het genre. De film kent dan ook een goede vaart en verveelt nergens. Dit soort films moet het ook wel wat hebben van zijn effecten maar die zien er hier ook wel goed uit. Lekker veel ontploffingen en schietgeweld, het blijft toch leuk om naar te zien.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Patrick Swayze de rol van Cash op zich ging nemen maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Maar goed ook want de rol is Kurt Russel echt op het lijf geschreven. Ik ken hem vooral uit Escape From LA/New York als de coole Snake Plissken maar ook dit brengt hij erg goed. Hij weet een actieheld op een goede manier neer te zetten en de chemie tussen hem en Stallone is dan ook om de duimen en vingers van af te likken. Stallone is trouwens echt wel één van mijn favoriete acteurs aan het worden in dit genre. Ik heb nog altijd wel veel te ontdekken maar ik twijfel of er iemand is die dit kan overtreffen. Gewoon de manier waarop hij altijd rondloopt in films met zijn scheve mond en uitgespuwde one-liners, het is fantastisch om naar te kijken. Ik vraag me dan eigenlijk ook weer af waarom Tango & Cash hier weer zo'n lage score krijgt. Soit, misschien ben ik wel te snel tevreden. Ook leuk om Teri Hatcher nog eens in een film te zien voorbijkomen. Ik ken haar voornamelijk uit Lois & Clard en Tomorrow Never Dies maar ze heeft een zekere aantrekkingskracht die ik wel graag zie. Haar rol is wel serieus beperkt maar ze zorgt wel voor een leuke discussie tussen Tango en Cash.

Erg vermakelijke film. Stallone en Russel zijn erg goed op dreef en het plot is leuk genoeg om de hele speelduur te blijven boeien. De actie ziet er goed uit maar vooral de combinatie van 2 supercops tegen een heel leger van bad-guys is uitermate cool. Ik heb me, wederom, weer goed geamuseerd met een Stallone film.

Deze film heb ik in de tijd dat hij verscheen en toen deze 'buddy movies' populair waren al gezien.
Geweldige film vond ik het toen, maar nu is ie toch wat gedateerd.
Het blijft weliswaar een leuke film en het samenspel tussen beide hoofdrolspelers is goed.
Leuke rol ook van de jonge Teri Hatcher, die het heden ten dage maakt als 'Desperate Housewife'.

Ik vond deze film vroeger altijd geweldig dus de lage rating is voor mij een verrassing, aangezien ik hem echt vaak heb gekeken. Maar aan de andere kant dat was 10+ jaar geleden dusja misschien is mijn kijk op die film nu ook wel totaal anders.

m1chel
Elke keer weer vind ik deze film leuk. Het duo Stalone/Russel vind ik erg geslaagd en ze komen er ook goed mee weg. "Rambo is a pussy" geweldig gewoon.

avatar van tukkerstein
Slaapverwekkende film. Hoofdrolspelers hebben weinig chemie, de humor is om te huilen (Sylvester Stallone en Kurt Russell vinden zichzelf vooral heel leuk). "Rambo is a pussy", nou nou, hilarisch? Wel behoorlijk wat actie (wel behoorlijk lomp), en da's altijd een pluspunt in een actiefilm. Verhaaltje wist me niet te boeien.

avatar van aburex
tukkerstein schreef:

Niets slaapverwekkend: komisch, onderhoudend en Russel en Stalone vullen elkaar goed aan.

avatar van FunkStarr
Stallone/Russell is inderdaad een geslaagde combinatie. En de film zelf biedt ook genoeg vermaak. Gewoon niet te serieus nemen, dan is die erg leuk.

Sylvester Stallone en Kurt Russell, beiden wel erkend acteurs, acteren in deze film voor het eerst samen. Ze doen dit erg goed: actie en spierbundels worden afgewisseld door hilarische opmerkingen vol humor.Er zijn uiteraard veel betere films in dit genre maar toch vind ik deze erg vermakelijk. Enig smetje op de film is het slappe einde, een einde dat wel heel erg voor de hand lag. Maar al met al echt een aanrader, die je zeker in je actiefilms collectie moet hebben.

avatar van erik1677
Wat een fantastische 80ies actiefilm blijft dit toch.
Weer echt jeugdsentiment om dit terug te zien, en nog steeds een geweldige film om te zien.
Op en top humor, ruwe actie en veel explosies en rondvliegende auto's.
Damn! Zo zie ik het graag.
Dit blijft echt een favorietje van me.

avatar van Beertje45
goeie popcorn thriller. verveelt nooit, de dialogen zijn soms wat aan de flauwe kant, maar over het algemeen prima aktie

avatar van Sergio Leone
Beetje flauw.

Tango & Cash teert vrijwel volledig op het buddy-gehalte tussen 's werelds beste flikken en de eindafrekening is dan ook simpel: het pakt niet. Veel mopjes zijn kinderachtig en ook individueel zijn Tango en Cash inwisselbaar. Geen van beiden laat een sterke indruk na.

En dat ligt misschien wel aan de hoofdrolspelers. Sylvester Stallone neemt zich voor 'n keertje niet serieus (gelukkig) maar heeft een komische timing die langs geen kanten klopt.
Kurt Russell doet het niet onaardig en haalt wellicht alles uit de kan wat uit de kan te halen valt.
De verrassing komt echter van Teri Hatcher. Ik heb haar nooit echt speciaal gevonden, maar wat is ze hier knap.

Tango & Cash probeert eighties over te komen en dat lukt bij momenten. Vooral die domme tsjingel tsjangel muziek is vaak geslaagd. Actiegewijs vind ik het allemaal wat flauw: aan achtervolgingen en explosies en wat nog allemaal geen gebrek, maar het is zo ongeïnspireerd in beeld gebracht.

Krappe 2,5

avatar van Beertje45
Mijn broertje krijgt geen genoeg van die jaren 80 machofilms en ik keek dus maar mee. Bij verscheidene kijkbeurten valt toch maar op hoe overdreven dit alles is. De humor tussen de twee heren is vaak tenenkrommend, het andere moment kan er wel een lachje vanaf. Met de aktie zit het dan wel snor. Jack Palance kan wel veel beter en herhaald hier zo'n beetje het zelfde type slechterik als in Batman. De handlangers zijn dan wel behoorlijk, zie Brion James en James Hong. Veteraan Geoffrey Lewis heeft een nogal ondankbaar rolletje en Teri Hatcher? Ging wel.

avatar van Al DeNiro
Vanavond maar weer eens voor de 100e keer kijken naar dit zeer genietbare jeugdsentiment. Verbaast me overigens wel dat deze film niet bij de kaskrakers zat in 89, want Stallone en Russel waren op dat moment toch de grootste actiehelden (samen met Ford en Arnie). Je zou denken 2 voor prijs van 1.

avatar van FunkStarr
Voor de zoveelste keer gezien en dit blijft een absolute topper in het genre. Ga hem dan ook nog met een halfje verhogen.

Typische jaren 80 actiefilm met een totaal ongeloofwaardig cliché verhaal, maar met wel een leuke uitvoering. Althans de eerste 60 minuten want na de gevangenis wordt het allemaal een aanfluiting van jewelste. De film bevat de nodige actie en ook de nodige humor. Dat komt allemaal op conto van Sylvester Stallone en Kurt Russell die het leuk doen in deze film en ook een leuk duo vormen.

Zoals gezegd vond ik de eerste 60 minuten goed. De film begint al leuk met de introductie van Ray Tango en Gabriel Cash en het hoogtepunt komt snel daarna als beiden in de gevangenis terecht komen met al die gestoorde zware criminelen. Daarna gaat het helaas enorm snel bergafwaarts (de idiote dansact van Teri Hatcher zet daarvoor al de toon. Ze zag er overigens wel knap uit maar goed acteren was nooit haar sterke kant en daardoor heeft ze het ook nooit gemaakt als actrice op het witte doek. Voor series is ze wel zeer geschikt en daar doet ze het vaak ook goed in) met het verhaal en wordt het een flauwe bedoeling met ook nog wat onzin James Bond-achtige taferelen (inclusief een achterlijke "Q"). Dat gedeelte was het aankijken nauwelijks meer waard en verpest helaas ook de film. Opzicht wel jammer want anders had deze film van mij wel een hoger punt gekregen.

Geroutineerde, typerende jaren tachtig buddy-cop productie met een uiterst magere verhaallijn en vanzelfsprekend harde actie. De dialogen waren grappig bedoeld maar misten ironie en hun uitwerking. Maar boven alles was de film niet gelijkvormig, geen eenheid (in dat kader sloeg het einde werkelijk nergens op) en de muziek leek voor geen meter te passen. Maar misschien was het wel de bedoeling dat deze actiekomedie een parodie op zichzelf moest zijn en dan was het toch wel weer vermakelijk. Ook de acteerprestaties van Sylvester Stallone waren zwak (maar dat is/was bekend). Opvallend vond ik het aantal homo-erotische toespelingen, al werd er tijdens de douchescène wel héél veel water gemorst.

avatar van frolunda
Vaak nogal flauw en overdreven maar af en toe nog wel vermakelijk door de acteurs die er veel zin in leken te hebben.Brion James als Engelsman was een wat misplaatste rol voor deze oer Amerikaanse schurk maar de rest deed het aardig.Het actie gehalte was ook in orde maar die scene op het laatst met de jeeps en bulldozers was een lachertje.Gemiddeld.

avatar van Roger Thornhill
Nèt niet grappige of sterke one-liners, gedateerde muziek (die me sterk aan Beverly Hills cop deed denken – totdat ik er achter kwam dat het om dezelfde componist gaat), een abominabel accent van Brion James en verder vooral Heel Veel Haar. Toch heb ik me hier best mee vermaakt, mede omdat Stallone met al zijn ironische dialogen eigenlijk prima uit de voeten blijkt te kunnen. Ik betwijfel of Mel en Danny zich indertijd zorgen hebben gemaakt over serieuze concurrentie, maar wanneer je deze film met de juiste instelling bekijkt is hij toch behoorlijk onderhoudend.

avatar van RuudC
Ik vind Stallone en Russell vooral een vreemde combinatie. Tango & cash is een heel geinige politie-actiefilm, maar de chemie is vooral bizar. Als concurrenten loopt het niet helemaal lekker, maar als ze buddies zijn, mist ook de klik. Tuurlijk worden er wel grapjes gemaakt, maar op dit vlak blijft het een beetje ingetogen. Beide proberen erg stoer te doen, maar ik weet nog steeds niet wat ik er mee moet. De badguys daarentegen komen veel beter uit de verf. Zowel die binnen als buiten de gevangenis. Zij zijn het die de film op gang brengen en er uiteindelijk nog een heel dikke voldoende uitslepen. Over een paar jaar kijk ik de film wel opnieuw en wellicht dat het kwartje dan valt, maar van zowel Stallone als Russell heb ik veel betere films gezien.

avatar van Vinokourov
Vrij lastig hoor om films zoals deze te beoordelen. De scheidslijn is behoorlijk dun tussen ergerlijke bullshit en zoveel foutheid dat het weer leuk wordt. Tango & Cash schommelt in dit geval daar enorm tussenin. De ene keer erger je aan het domme gedoe van Stallone en Russell, de andere keer lig je weer in een deuk vanwege ded over-the-top ridiculiteiten. Tsja, het is een typische buddy-cop-film waarin vele cliche's netjes verwerkt zijn en de (explosieve) actiescenes er hip uit zien.

Ik lees trouwens dat de productie een en al problematisch was met een bizar slechte voorbereiding en veel gezeik tijdens het filmen. De originele regisseur Konchalovsky wou als insteek een leuke en redelijke serieuze actiefilm. De producer echter wou het veel minder serieus hebben met een hoop goofy humor. Goed, dat is dus wel te zien doordat de film telkens hier tussenin schommelt. Jammer dat dat laatste uiteindelijk niet de overhand heeft in deze film, nu blijft het toch allemaal middelmatig.

avatar van Kliko_Green
Heerlijke film uit mijn VHS tijd.
Met een geweldige opmerking van Stallone in het begin van de film. In de jaren 90 echt leuk. Nu gedateerd. (Sjonge.... Ik word oud...)

avatar van Richard_Voorhees
Standaard buddy-film waarin Stallone en Russell twee agenten met uiteenlopende karakters spelen. Ondanks dat lukt het ze (uiteraard) om samen de zaak op te lossen en hun naam te zuiveren.
De humor is wat aan de flauwe kant, maar hier en daar nog wel te behappen. Verder vind ik persoonlijk Russell beter in deze prent passen dan Stallone. Vooral zijn uiterlijk, gewapend met een mullet en een matje, doet het hem en zijn rauwdouwer personage komt dan ook beter uit de verf.
De actie ziet er nog wel goed uit. De explosies zijn misschien wat aan de overdreven kant, maar dat hoort wel wat bij een dergelijke film.
Er zijn wel betere films in dit subgenre gemaakt, maar hij is nog best leuk voor een keer. Gewoon tof, hersenloos vermaak.

avatar van Boneka
Hij mag misschien dan niet al te sterk beginnen (lees wat flauw) gaandeweg wordt ie beter en leuker. Vooral het moment als ze in de bak belanden . Okay het eind is misschien iets te blasé, maar verder vond ik het een geslaagde actie/knipoog film en heb ik me prima vermaakt! En leuk dat het nummer Don’t go nog even langskwam van Yazoo! En Teri Hatcher ziet er hier ook helemaal niet verkeerd uit.

avatar van Gerlof1378
Weer zo'n jaren 80 actie/comedy film waarmee ik ben opgegroeid, Sylvester Stallone en Kurt Russel spelen de rollen van Tango & Cash 2 van de beste politieagenten van de stad elk zegende dat zij de beste zijn van de stad. Beide spelen leuk en de chemie tussen beide is ook erg goed, Teri Hatcher die Catherine speelt de zus van Sylvester zijn personage is mooi om naar te zien blijft een mooie dame. Jack Palance als de badguy vind ik weer een beetje te ver over de top, Brion James vind ik als rechterhand wel weer een geslaagde badguy. Het verhaal is dus lekker simpel de 2 komen ten onrechte in de gevangenis en vandaar uit moeten zij dus hun onschuld bewijzen. Deze actie/comedy is wel een 13 in dozijn films waar er zo veel van zijn gemaakt in de jaren 80 maar met de vele actie, humor, explosies, auto's en de muziek blijft dit een goeie film ik zeg oordeel zelf wat je ervan vind hasta luego.

avatar van trebremmit
Grappig om Palance hier te zien, de speelt eigenlijk altijd de bad guy, als sinds Panic in the Street en Shane, uitgezonderd Monte Walsh dan. Verder een aardige film maar ik vond de hoofdrolspelers niet veel chemie hebben en het komische had van mij wel wat minder gemogen.

avatar van Gang_Star
You know, Potato Head, you just fell for the oldest routine in the book: bad cop...
- Worse cop!

Leuk, maar ook uiteindelijk iets minder goed dan dat ik na de laatste keer in mijn hoofd had. Vol met leuke oneliners, die al meteen in hoog tempo vanaf de opening worden afgevuurd wanneer Tango een vrachtwagen tot stoppen dwingt. Voldoende actiescènes, een spectaculaire ontsnapping vanuit de gevangenis en vooral heel veel humor. De personages Tango en Cash vinden beiden dat ze de beste agent zijn, waardoor ze geregeld botsen met elkaar. Hoewel meerdere mensen dit een slechte/mindere chemie tussen Stallone en Russell vinden, kon ik hier juist een stuk meer mee.

een leuke film.erg grappig en toch ook wel weer spannend.ik vind wel dat er een chemie tussen russel en stallone zit.er zit verders goeie actie in.