- Home
- sinterklaas
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten sinterklaas als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Y Tu Mamá También (2001)
Alternatieve titel: And Your Mama Too
Erg sterke Mexicaanse roadmovie van de regiseur van Children of Men. Om te beginnen waren de 2 testostrongierende jongens erg goed en besluiten samen een roadtrip te maken, waarbij ze ook uiteindelijk de oudere Luisa meenemen die wel in de jongens geintereseerd is. Zo komen we nog wel eens langs erg grappige situaties hoe Luisa eigenlijk met 2 oversekste jongens zit opgescheept, tot hele pijnlijke situaties in een vriendschap. En natuurlijk seks.
Verder zit het sfeertje er ook goed in en de jongens trekken van de drukke Mexico city naar de armoedige plekjes in Mexico zelf, wat gelijk al een heel verschil maakt. Het einde vond ik ook erg pakkend: hoe een vriendschap zo kan vervagen en dat Luisa ziek was was ook erg onverwacht. Die wou dus nog een allerlaatste belevenis in der leven.
Erg pakkende film ja. Een jongensdroom inderdaad, maar ook met nadelen.
4,0*
Ya Ne Splyu (2020)
Alternatieve titel: Sleepless Beauty
Sterke film uit het nu zo gehate Rusland.
Dit soort thema's zijn altijd wel interessant in een horrorfilm; wetend dat dit bij wijlen ook de realiteit is op kringen op het Darknet. De plek waar je als gewone burger maar eindeloos mag invullen hoe het er daar precies allemaal aan toe gaat.
En of het ook zo geavanceerd en doordacht gaat? Het zal me niets verbazen. Rusland staat in de ban van een terroristische aanslag op een minister en vrij laconiek volgt Mila de nieuwtjes, terwijl ze een nieuw gezelschapsdier in een vissenkom giet. En dan die camerabeelden die haar bezigheden bijhouden, zouden die toevallig ook niet onderschept zijn door types die er helemaal niet bij horen te komen? Het antwoord lijkt duidelijk te zijn wanneer ze, voordat ze het weet, ontvoerd wordt uit haar woning en in een een of andere kamer belandt.
Ja, dan kan je al een beetje raden wat er gaat gebeuren.
Het wordt al akelig als die luidspreker in die kamer de ijskoude instructies geeft en er vervolgens een gehersenspoeld kind (haar dochter?) mag spreken. Dan die vuilnisemmer en uiteindelijk haar gebivakkeerde handlanger die als vrijwilliger mag dienen.
Je weet waar dit heengaat en de psychische marteling die Mila ondergaat is echt sick. Alles lijkt te zijn voorgepland en waarom Mila het doelwit wordt? Wie zal het zeggen. Dat de martelingen meer geestelijk dan lichaamlijk zijn (dus verwacht inderdaad geen Saw) is een rakende insteek. En wat de functie daarvan moet zijn?
De belangrijke regel is dat Mila niet mag slapen. Als alternatief krijgt de in de nachturen een virtual reality-masker waarbij de sf-elementen een rol beginnen te spelen. Nadat er nog geduldig wordt gedaan over wat er werkelijk in dat masker te zien is worden we ineens getrakteerd door een fucked up compilatie aan animaties. Toch wel een creatief gegeven, al wordt de intentie wel veel duidelijker. Dit geeft de film al meteen een surrealistisch tintje. Daarbij is dat stukje met die tweeling-oma's ook meegerekend.
En het einde.... Dat dus!
Sleepless beauty is een indrukwekkende traktatie die je aan het denken zet en waarin het acteerwerk, de grimmige sfeer, het surrealisme en de gekte goed gevormd en getimed worden. Dit zorgt ervoor dat het toch niet zo'n halfbakken martelfilm is die slechts is gemaakt om te shockeren. Zeer knap.
4,0*
Ya-Soo (2006)
Alternatieve titel: Running Wild
Wel een leuk filmpje inderdaad maar ook niet erg bijzonder. Hij is vaak best saai en zak je bij sommige scene's weg. Maar die agent was wel lekker agresief en sommige scene's waren wel te doen. Leuk om eens een keer te bekijken maar ook niet meer dan dat.
2,5*
Yakuza Keibatsu-shi: Rinchi - Shikei! (1969)
Alternatieve titel: Yakuza's Law
Een echte klassieker. Je kon zien dat de Japanners vroeger net zulke geweldadige films maakte als nu. Veel dingen zijn extreem geweldadig waarbij je wel eens geshockeerd mee word of dat je gewoon met een grote glimlach op je gezicht zit te kijken. Soms zie je het verschil gewoon niet tussen de gangsterfilms van nu en toen. Film had een hele tijdlijn (van de middeleeuwen tot 1969) die bespeeld werden met steeds dezelfte acteurs als ik het goed heb. Ik vond die tijdlijn eigenlijk wel schitterend. Van spectaculaire bloederige zwaardgevechten tot schietpartijen die een beetje op het werk van John Woo lijkt. (zou Woo sommige inspiratie hiervan hebben gebruikt?)
De straffen in deze film waren ook lekker hard: in een auto zitten terwijl de auto platgedrukt word door een persmachine waarbij je het gemalen vlees ertussen uit ziet puilen, ook uit trekken, met een aansteker iemands ogen dicht laten schroeien, helicopter scene...enz Gewoon zalig!
De film bevatte meer dan ik had verwacht. Gewoon een klassieker!
4,5*
Yamakasi - Les Samouraï des Temps Modernes (2001)
Rond 2000 leek er wel een golf te komen onder Franse films die erg commercieel waren aangedikt. Ook Amerika maakte daar gebruik van door hun blitse en vlotte actiefilms in Parijs te laten opnemen/spelen en als ik zo de videotheeklijsten wel eens teruglees leek er wel elke week weer een nieuwe creatie verhuurd te worden en/of in de bioscoop te komen met een flinke diversiteit rond het actie/komedie en thrillerscene. Yamakasi is er ook zo'n eentje, en ik moet alweer zeggen dat de Fransen met de financiën er alles uit blijven halen wat erin zit. Soms mond het uit tot pulp maar aan de andere kant weet het me altijd weer te bekoren. Helaas lijkt het er tegenwoordig op alsof ze steun van Amerika nodig hebben om nog vette producties te leveren (Taken, From Paris With Love) en dat het aan de Franstalige kant vaak weer de ene houterige gepolijste politie/actiefilmpje na de andere wordt uitgekakt.
Yamakasi was er eentje dat me erg wist te vermaken. Een soort Robin Hood in het meervoud waar een groepje freerunners voor gekozen mogen worden. Het zijn hele nette jongens in het allerdaagse leven, doen geen vlieg kwaad, zijn erg aardig voor de kinderen uit hun buurt. Alleen ja... die hobby van hun; op gebouwen klimmen e.d. valt weer wat minder goed bij de plaatselijke politie en dan worden ze ook nog schuldig gemaakt om het feit dat een jongetje uit de boom valt om het feit dat "hij het slechte voorbeeld heeft gekregen van de groep vrienden. " En laat het jongetje nou ook nog eens hartproblemen hebben, en dokters hebben die veel geld vragen voor een donorhart, anders is het einde oefening. Wat nu?
Zoals gezegd: doe het als Robin Hood. Met je kunstjes en acrobatiek zorgvuldig dure villa's en rijkeluismensen binnendringen en leegroven. Dat lijkt goed te gaan, maar helaas lopen de dingen ook niet altijd als gepland.
Erg vermaakt bij deze film en elke personage zet wel iets leuks neer. Die rechercheur vond ik ook een prima bijrol hebben, net zoals die opgefokte chef. De parkourvrienden zijn ook erg divers neergezet en weten ook altijd wel sympathie over te brengen. De loop van de film is lekker luchtig en vlot, de stunts zijn ook erg gaaf en soms knotsgek. En zoals bij de meeste Franse films dat ook maar een beetje tegen het actiegenre aanleunt; hier en daar zijn er ook nog wat kogelregens aanwezig. Qua decoratie hebben ze genoeg leuke plaatjes van Parijs gekozen. Het einde is ook verfrissend.
Zeer fijne sympathieke film.
4,0*
Yanagawa 2 (2002)
Alternatieve titel: Mafia Family Yanagawa II
Prima vervolg op Yanagawa 1. Niet echt de beste maargoed. Het lijkt trouwens alsof in dit deel dit keer niet met een handy-camera is gewerkt (wat in deel 1 wel het geval is) maar de achtergronden zijn nog wel op dezelfte manier gemaakt. oude spullen en dingen om het te laten lijken alsof het in de 50er jaren afspeeld. Met opnieuw nog de ouderwetse achtergrond geluiden van oude auto's en als ze bv in een station zijn laten ze het geluid van een stomtrein horen. Maarja... Wat maakt het uit.
Ook Riki Takeuchi speelt hierin weer goed. (toch zie ik hem liever als een moderne gangster maar dit is ook wel mooi) Het verhaal is niet echt veel veranderd ten opzichte van het eerste deel. Maar de gevechten zien er wel mooi uit. Ook krijgen we ook in dit deel aan het einde een mooi zwaardgevecht te zien, waarbij het weer 8 tegen 100 man is. Opnieuw weer erg mooi en bloederig in beeld gebracht...voor een low budget film dan. De zwaardgevechten van het eerste en tweede deel deden me trouwens ook een beetje denken aan Kill Bill.
Mooi vervolg op Yanagawa, prima tussendoortje. De delen mogen misschien wel niet zo goed zijn maar voor vermaak staan ze absoluut niet in de weg.
3,0*
Yards, The (2000)
Aardige misdaadfilm maar haalt toch het niveau van The Godfather niet zoals er op het hoesje vermeld staat. Maar evengoed kan dit er ook wel even in. Mark Wahlberg speelde ook best wel goed in de film samen met de Ex Godfather acteur James Caan en Charlize Theron en toont toch een mooie blik in de wereld van corruptie. Alleen komt het helaas wel vaak traag op gang. Maar evengoed was het wel het kijken waard en de acteurs waren ook goed.
3,5*
Yat Goh Ho Yan (1997)
Alternatieve titel: Mr. Nice Guy
Yattâman (2009)
Alternatieve titel: Yatterman
Tsja... eehm...
2009 was voor Miike waarschijnlijk een niet zo'n best jaar. Aangezien we van hem gewend zijn dat hij per jaar met 4,5,6 soms wel 7 films op de proppen komt, is Yatterman nu maar zijn enige film dat jaar. En wat voor film...
Miike was toch wel erg in de weirdness alweer en besloot weer eens een behoorlijke rare film neer te zetten, dat ook moet ogen als een poppenanimatie of toneelstuk vol rare quasi superhelden en robots. Alleen verzuipt Yatterman daar echter behoorlijk in. Miike heeft dit soort trucjes veel beter gebruikt in Sukiyaki Western Django, het einde van Dead or Alive 3, en uiteraard: Zebraman. De introductie van Yatterman was helemaal zo slecht nog niet, en de in muis verklede personages zijn ook nog wel grappig, maar helaas verdwijnt dat snel en word Yatterman gewoon op den duur te puberaal en irritant.
De bizarre Miike humor is uiteraard terug te vinden maar dat werd voor mij al veelsteveel vervaagd. Die Yatterking (die robothond) had nog wel een leuke aanwezigheid, maar voor de rest is dit niks meer dan een soortevan eigen draai aan de Power Rangers of een Disney XD programma. Of ik moet de maatschappelijke onderlaag hierin niet begrijpen.
1,5*
Ye Che (2007)
Alternatieve titel: Night Train
Na een hele vracht films uit Hong Kong te hebben vertoeft, werd het nu eens tijd om een film uit China zelf te proberen. Night Train, een sterke film waarbij het sfeertje ook behoorlijk toepasselijk is.
We bevinden ons in de troosteloze grauwe industriële gedeelte van China (wat hier ook erg overtuigend is neergezet, waarbij je er als kijker bijna zelf depressief van word) en volgen Wu, een van de medewerkers van een Chinese dodencel (ja, daar geld die wet nog steeds). De film volgt haar subtieletjes met de shots hoe ze van en naar haar werk gaat (grotendeels met de trein) en hoe haar leven in elkaar zit en je krijgt ook al meteen een schets hoe de samenleving daar gemiddeld is. De film veranderd in een onmogelijke romance wanneer Wu te maken krijgt met een man waarvan zij verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw, waar de spanningen nog het meest opborrelen. Ook de laffe politieke Chinese regeling krijgt hier een rol.
Night Train was voor mij een behoorlijke subtiele en erg deprimerende film, waarvan de industriële Chinese settings toch wel een hoofdrol spelen. In combinatie met dat het ook altijd stil is (geen soundtrack) maakt dit het toch wel tot een film die je wel in de juiste stemming moet gaan kijken.
4,0*
Yesterday (2002)
Ze hebben er weer wat goeds van gemaakt een toekomstbeeld in seoul prachtig
4,5
Yeui-eomneun Geotdeul (2006)
Alternatieve titel: No Mercy for the Rude
Weer zo'n leuk Koreaans filmpje dat natuurlijk alleen maar doelt op keihard geweld. Ook bij Silent Killer is dat het geval. Een huurmoordenaar die doofstom is en alleen moord om geld bij elkaar te krijgen voor een operatie. En ja, daar heeft ie wel een hoop voor over. Maar toch is het een huurmoordenaar die alleen maar slechte mensen vermoord en de rest niet. En toch beschaafte killer dus
Dat hierboven was eigenlijk al het hele verhaal maar de film was toch wel weer erg vermakelijk. Er word me der toch een partij in gestoken, niet normaal. Zowat elke seconde krijgt er iemand wel een mes tussen zijn ribben en het bloed spat gewoon regelmatig in het ronde. Ook het acteerwerk van die doofstomme killer vond ik wel goed te doen. Daarnaast ook zijn vriendin en zoon. En dat zorgt aan het einde natuurlijk weer voor een dosis overdreven melodrama.
Heel maf Koreaans filmpje. Was toch wel weer erg vermakelijk en rijp om hem te bekijken met een grijns op je gezicht.
3,5*
Yi Boh Lai Beng Duk (1996)
Alternatieve titel: Ebola Syndrome
Heerlijke over de top Sick movie, vol ranzigheden en ook nog bizare humor, precies de goede combinatie.
Anthony Wong speelde goed als Kai San een moordenaar met een zieke geest die af en toe nog wat weg heeft van Ichi. In deze film word alles uit de kast getrokken: Verkrachtingen, veel bloed en vlees, het Ebola Virus. Deze film is echt een must voor een gore liefhebber. Het verhaal is simpel, maargoed, dit soort films kijk je zowiezo niet voor het verhaal maar voor de ranzigheden.
Enkele voorbeelden van heerlijke over de top scene's:
-Die schaarscene in het begin.
-Hoe Kai San iemands kop verpletterd met een tafel
-Kikkervil scene
-Kai San die geil word als zijn collega met zijn vrouw sex heeft en dat hij even een stuk varkensvlees opensnijd en zijn leuter in die snee steekt en dan nog klaarkomt ook en even later serveert ie dat stuk vlees ook nog.
-Dat rituele kippen slachten in dat Zulu dorp, en met al die ernstige zieken eromheen.
-Die Zulu-verkrachting scene was wel hard.
-De oog uitzuig scene
-Hoe hij van zijn slachtoffer hamburgers maakt en dan die afgeschraapte botten op het aanrecht
-Die operatiescene in het ziekenhuis.
-En natuurlijk: hoe idereen geinfecteerd raakt
-en het einde: Ebola, Ebolaaaaa!!!!
Gewoon een film waar je van moet houden, als je goed tegen viezigeden kan. Wat wel een beetje jammer was was de ondertiteling van die Shockdvd: Die soms amper tot niet te lezen was bij teveel licht of witte kleuren in de film. Maargoed, dat staat de pret niet in de weg.
Als je van het geweld van Ichi the killer houd moet je deze ook eens proberen.
4,5*
Ying Hung Boon Sik (1986)
Alternatieve titel: A Better Tomorrow
Tsja, een beetje een teleurstelling van Woo. Woo was altijd goed in Non-stop actie en regelmatige kogelballetten, maar hierin heb ik maar 4 schietpartijen in geteld die niet zo lang duurde. Maar ach... die was ook Woo's eerste Heroic Bloodshed film. De actiescenes zijn wel spectaculair daarintegen en Yun Fat speelt ook weer goed. Maar voor het echte werk moet je The Killer of Hard Boiled zien.
Neemt niet weg dat het geen miskoop is en dat ik deel 2 en 3 ook graag wil zien.
3,5*
Ying Hung Boon Sik II (1987)
Alternatieve titel: A Better Tomorrow II
Een beter vervolg op de eerste deel. Dit keer speelt Chow Yun Fatde broer van Mark uit het eerste deel die Yun Fat ook speelde.
Maargoed, Yun-fat speelde wel goed als zijn tweelingsbroer. De film begint wel een beetje saai maar het bloeit helemaal op door die coole Shoot outs op John Woo wijze, zoals die trapscene. Hoe krijgt die man dat allemaal zo mooi voor elkaar? Verder vond ik die vriend van Ken mooi spelen (die man die een beetje op Bronson lijkt, ik weet zijn naam niet meer, is dat nou Lung Ti?) en vond ik die New York locatie ook perfect op zijn plaats. Die shootout in die villa was ook zeer gaaf en lang wat ik van Mr Woo gewent ben.
Prima vervolg krijgt 4* van mij.
Ying Hung Boon Sik III Jik Yeung Ji Gor (1989)
Alternatieve titel: A Better Tomorrow III
Een aardige derde deel van ABT maar inderdaad de minste. Wat leuk is is dat we een beetje de geschiedenis van Mark te zien krijgen en dat tegen het einde van de Vietnam oorlog. Ondanks dit de minste is heb ik me toch wel weten te vermaken. Maar soms was ie best wel saai. Een beetje te veel overtollige drama erin. Tsui Hark probeerde ook de Heroic Bloodshed van John Woo na te apen maar dat is hem niet erg gelukt, het was meer op zijn manier gedaan. Sommige acties zagen er wel goed uit maar niet zo goed als die van John Woo. Chow Yun Fat kon er weer wat moois van maken maar die vrouw die Kitty speelt steelt de show. Wat ik wel jammer vond is de Engelse dubbing! Dit doet Asiamania anders nooit maar dit keer wel helaas. Jammer. Maargoed...
De minste van de 3. Maar dat neemt niet weg dat ik me er nog mee vermaakt had. Hij heeft toch een 6 verdient, oftewel een
3*
Ying Xiong (2002)
Alternatieve titel: Hero
Ging wel, ik vond het niet de allerbeste film van Li. Vond hem eigenlijk erg saai. Wel leuk zijn die legendes ertussen maar daar blijft het bij.
2,5
Ying Xiong Shen Hua (2001)
Alternatieve titel: Payment in Blood
Laat ik eerst maar eens beginnen over de kwaliteit van film:
Ten eerste die neppe kut-dubbing. Er klopt echt helemaal niks van. Dat zie je zo aan die mondbewegingen.
Ten tweede het geluid. De geweerschoten lijken te zijn nagedaan met een keyboard.
Ten derde is deze film zo erg verlicht zodat je er geen reet van kan zien.
Afin, Alles hierboven heeft vast gewoon met de dvd te maken waar de uitgevers zonodig aan moesten pielen. Voor de rest ondanks al die dingen is deze film best nog wel te doen voor 1 keer. Ok, het verhaal is zo slap als stront maar de actiescenes zijn best wel te pruimen(ondanks die slordige keyboord tikken) Het acteerwerk vond ik daarintegen wel slecht. Volgens mij waren dit gewoon acteurs in opleiding. En ik vind het ook raar dat alles draait om een appel wat die huurmoordenaares vroeger heeft gekregen van die politieagent.
De film is niet goed maar wel leuk om eens 1 keer gezien te hebben. Hij was ook maar voor 1,50/5 voor 5 bij Bart Smit.
2,0*
Ps: Volgens mij is dit geen HongKong film want het was volledig opgenomen in Seoul.
Yip Man (2008)
Alternatieve titel: Ip Man
Een geinig filmpje dat erg normaal begint, met een paar gevechtjes, wie is de sterkste enz, en tegen de helft word de film een oorlogsfilm, met de Japanse invasie. Wat ook voor een paar sterke momenten zorgt. De gevechtsscenes zijn ook weer prima en het verhaallijn is ook goed. Voor de rest wel allemaal een beetje hetzelfte liedje (op die oorlogsgedeelte na dan)
Dat hele verhaal rond die Japanners, en Yp Mans wraak, en de uitdaging met die Japanse vechters was ook vrij bijzonder.
3,0*
Yogen (2004)
Alternatieve titel: Premonition
Werd weer eens tijd voor Aziatische horror. Maar Premonition vind ik wel een beetje een moeilijke film. Wist nou niet echt wat ik ermee moest.
Om te beginnen vond ik de film totaal niet eng. Op misschien een paar piepkleine dingen na maar ik heb beter gezien en verhaal is afgezaagt. Iedereen kan duizenden dingen verzinnen om een toekomst te voorspellen en dit keer ging het om krantenartikels. Maar vond gewoon dat alles nogal matig was uitgewerkt en het werd nogal een chaotische prikprak. Ook het einde was een rommel waarbij elke scene uit het verleden 5 keer herhaald word op een andere manier. Een soort "The Butterfly Effect" invloed.
Maar toch weer een tegenvallertje.
2,5*
You Were Never Really Here (2017)
Alternatieve titel: A Beautiful Day
Goede opzet...
Alleen jammer genoeg te abstract en te direct uitgewerkt. Normaal heb ik daar niks op tegen, maar de film is zo moeilijk te bereiken. De vergelijkingen met Taxi Driver zijn hier wel op zijn plaats. Een gekwelde oorlogsveteraan die, eveneens als wat Travis Bickle ook had gedaan, zich ervoor in zet om een minderjarig meisje uit de prostitutie te halen. Al had ik wel liever gezien dat die scene niet pas in de eerste tien minuten werd getoond... Hoe cool die scene + hamerkills ook waren. Want daarna lijkt de film uit samenraapsels te bestaan. De flashbacks zijn ijzersterk en sluiten ook goed aan aan de gekwelde imago van de man. Ook had de film wel wat meer aandacht mogen schenken aan het meisje zelf. Misschien was dat einde van de film ook veel beter binnengekomen. Zo plotseling, na dit alles, van: Oh, het is een mooie dag... Laten we wandelen... Het kwam zo wel erg cheesy over...
Maar zoals ik al zei: De opzet was goed. Grimmige beelden van New York, een beetje nostalgie en ijzersterke flashbacks. Ook de achtergrond is net sterk genoeg om met de acteurs mee te leven.
Zeker de moeite waard... maar het had meer in gekund.
3,5*
You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)
Erg luchtig filmpje van Allan, die door de regelmatige blues-soundtracks ook vaak retro aanvoelt. De acteurs zijn ook een voor een geweldig, vooral Hopkins dan, en de hele theorie rond de liefde word hier lekker absurd neergezet. We volgen gewoon meerdere mensen die te maken krijgen met breuken, nieuwe liefdes, vreemdgaan noem maar op. Opzich lijkt het concept behoorlijk saai maar Allen weet er alsnog wel een humoristische en sfeervolle draai aan te geven. Het gedeelte van Anthony Hopkins vond ik nog wel het leukste. In het begin drong het me nog helemaal niet door dat dat onze bekende Hannibal speler was. Die zich continu jong en fit probeert te voelen en daar nog wel eens de hoge drempels vind. Hij krijgt dan wel weer een (nogal brakkige relatie) met een 30 jaar jongere vrouw wat voor een hoop bijzondere dingen zorgt. Die viagra actie van hem was grandioos.
De verdere liefdes episodes waren ook erg knap. Ook die met Josh Brolin: een vriendschappelijke relatie naast je gewone relatie, hoe ver ga je?
Erg knappe en rustige film en ook zeker biologisch. Dus dat wil zeggen dat er totaal geen geslijm en overdreven zoetsappige gedoe in zit, maar gewoon oogt als een typische Engelse jaren 80 komedieserie. Ook de beelden van Londen waren mooi btw.
4,0*
You're Next (2011)
Na de groezelige, pikdonkere Pop Skull aanschouwt te hebben en de kortfilmpjes op de 2 V/H/S delen en het foute 5 minuten filmpje in ABC's of Death, nu You're Next aanschouwd, van de indie-regisseur Adam Wingard. Helaas gebruikt hij hier nu niet echt meer zijn unieke st met in eerste opzicht nog een voorspelbaar verhaal: Een gezin die wordt geterrorisseerd door een groepje gasten met konijn-achtige maskers, die niet vies zijn van een portie grof geweld en het leed van de 2 familie's die op dat moment een bijeenkomst hebben.... althans, hun bezoek lijkt toch niet zo'n verrassing te zijn geweest als dat je zou denken. Ook slim dat Wingard al in het begin een misleidende cliché weggeeft met die vriendin van de zoon.
De plottwist is, om Wingards psychologie niet te laten ontbreken, toch echt wel behoorlijk ziek en meedogenloos. En dat maakt You're Next tot opnieuw weer een orginele titel met een gerecycled onderwerp. Echt heel erg beven van de angst deed ik niet, maar de spanning blijft je wel op de been houden aangezien je je om het moment afvraagd wat er nou toch werkelijk precies aan de hand is. Verder zijn de moorden ook lekker expliciet en de huisvrouw op het einde was gewoon te cool, en als je denkt dat het zo afloopt, toch niet, het loopt toch weer anders af.
Zeer geslaagde en slimme film, waarbij je weer kan zien dat Indie-regisseurs het term horror niet laten uitsterven na de clichés uit Hollywood.
4,5*
Young Americans, The (1993)
Was wel een redelijke misdaadfilm maar niet echt zoals ik hem verwacht had. De openingscene is wel weer cool, maar daarna word het een typische Britse Detective/Sherlock Holmes gehalte. Er had ook wel wat meer actie in gemogen vond ik. Harvey Keitel vond ik dan weer wel goed acteren en Viggo Mortenssen ook nog in zijn jonge jaren en de settings van de grauwe achterbuurten in Londen zijn ook goed neergezet. De soundtracks waren wel weer goed te doen. Verder wel prima wegkijkertje maar niet echt de beste met Keitel. Van de regiseur van Judge Dredd btw.
3,0*
Yu-wol-ui Il-gi (2005)
Alternatieve titel: Diary of June
Was weer een steengoede film uit Kollywood. Natuurlijk begint het afvragend maar het einde slaat helemaal in als een bom en het middelste gedeelde ook. Eigenlijk lijkt dit in eerste instantie een soort mysterie of een detective maar toch komt hier meer bij kijken. Deze film verteld daarnaast ook nog een verhaal over een jongen die op school gruwelijk gepest word en ook de gevolgen daarvan. En bij dat kan ik de film toch eigenlijk ook een beetje vergelijken met films als Ben X. De pest scenes zagen er namelijk schrijnend uit en ook de manier waarom de moeder van niks weet en dezelfte pestslachtoffer als zoon nog mishandeld is al helemaal erg. Totdat de moeder er zelf achterkomt en de zoon nog sterft aan een autoongeluk ook. Gewoon heel erg eigenlijk.
Maar toch blijven me die moorden nog niet duidelijk : het slachtoffer is dood en toch worden de pesters vermoord. Zal wel aan mij liggen.
Maar verder is dit toch weer een fikse topper in de Koreaanse cinema. Snap ook niet dat de film kortaffe reacties krijgt. Dit is gewoon een aanrader. En zeker voor pesters/pestslachtoffers.
4,0*
Yûrika (2000)
Alternatieve titel: Eureka
Toch wel een indrukwekkende film met een heel speciaal onderwerp en een heeeel lang verhaal. Om te beginnen vond ik de film visueel echt perfect in elkaar zitten. Het speelt zich af in een zomerse, natuurgebied van een Japans eilandje. De natuursfeer deed me wel aan Kikujiro denken. Maar helaas is Eureka geen feel good-film. Ook die sepiafilter die je de hele film door ziet maakt de film verontrustender en umheimlicher. Het verhaal zit ook nog goed in elkaar. We krijgen eerst die gijzeling in die bus te zien, waarbij 4 mensen het overleven. Daarna volgen we het verdere leven van de 4 ex-gijzelaars van hoe de gevolgen zijn van zo'n gijzeling en dat je ermee verder moet leven. En dat word echt op zo'n rustige subtiele manier verteld en soms valt het weinig op dat ze iets schokkend hebben meegemaakt. Ook zal de film voor snelkijkers saai zijn maar dat is het echt niet vanwege het onderwerp. Ook hoor je in de film nauwelijks muziek, en als het muziek is hoor je dat creepy piepende geluidje met die piano der door heen. Schitterend. En tussen al dit gedoe krijgen we ook nog te maken met moordzaken, en wie van de 4 is de dader?
En dan komt dat moment dat die ex-gegijzelde buschaufeur een bus koopt om met de 3 andere ex-gijzelaars op reis te gaan en te vertrekken van het plek waar de gijzeling gebeurde, en dat vind ik nog wel het mooiste. Echt waar! Waar de reis zogenaamd op een dramatische wijze stopte, gaan ze zogenaamd twee jaar later mee verder. En dat mond ook uit tot een umheimliche roadmovie met ook vele interesante kiekjes. Maar ook loopt de busreis niet altijd soepel. Aan het einde woord alles weer kleur.
Gewoon weer een hele goede en lange uitgebreide film. Met schitterend acteerwerk, vooral van die Buschaufeur Makoto. Ook weer een voorbeeld voor de Japanse Cinema die je moet kijken en voelen.
4,5*