Ying Hung Boon Sik III Jik Yeung Ji Gor (1989)

Alternatieve titels: A Better Tomorrow III | 英雄本色3-夕陽之歌

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Hark Tsui
met Yun-Fat Chow, Tony Leung Ka Fai en Anita Mui

Het is 1974 en Mark vertrekt naar Saigon om zijn neef Mun te ontmoeten. Ondanks dat Mun net is vrijgelaten uit de gevangenis, stelt hij Mark voor om samen wapens te smokkelen. Daarvoor leggen ze contact met de sexy gangster die meteen als een blok valt voor Mark. Met zijn drieën vergaren ze een fortuin met wapensmokkel, maar wanneer Anita's ex-man, een gangsterbaas, uit de gevangenis wordt ontslagen, is dat het begin van een langdurige strijd waarbij Mark niet voor geld en macht moet vechten, maar voor zijn liefde...

Deel 3 is overbodig.

avatar van as
as
Justice4All schreef:

Deel 3 is overbodig.
Heel erg overbodig

avatar van Quentin
Deze stelt echt niets voor in vergelijking met de 2 voorgaande delen, de eerste 70 min zijn gewoon saai en cliché, de laatste 30 zijn weer te doen maar komen nergens ook maar in de buurt van de aktie/shoot-outs van de vorige delen. Zelfs Chow is niet veel. 2*

avatar van balosa
ongetwijfeld het minste deel van de Better Tomorrow reeks, ze hadden hem beter niet kunnen maken mijns inziens 2*

avatar van sinterklaas
18 Oktober op Asiamania dvd.

avatar van Quentin
Al geruime tijd verkrijgbaar hoor, is een heruitgave.

avatar van sinterklaas
Weet ik. Omdat die dfw-uitgave zeker verkocht is?

avatar van sinterklaas
Een aardige derde deel van ABT maar inderdaad de minste. Wat leuk is is dat we een beetje de geschiedenis van Mark te zien krijgen en dat tegen het einde van de Vietnam oorlog. Ondanks dit de minste is heb ik me toch wel weten te vermaken. Maar soms was ie best wel saai. Een beetje te veel overtollige drama erin. Tsui Hark probeerde ook de Heroic Bloodshed van John Woo na te apen maar dat is hem niet erg gelukt, het was meer op zijn manier gedaan. Sommige acties zagen er wel goed uit maar niet zo goed als die van John Woo. Chow Yun Fat kon er weer wat moois van maken maar die vrouw die Kitty speelt steelt de show. Wat ik wel jammer vond is de Engelse dubbing! Dit doet Asiamania anders nooit maar dit keer wel helaas. Jammer. Maargoed...

De minste van de 3. Maar dat neemt niet weg dat ik me er nog mee vermaakt had. Hij heeft toch een 6 verdient, oftewel een

Deel 3 is inderdaad overbodig, had net zo goed een andere titel kunnen krijgen. Alleen de jas van Fat is de enige link met de vorige 2 delen. Grootste gemis zijn de choreografische actiescenes uit de eerste 2 delen van Woo zelf. Lijkt soms meer iets weg te hebben van een oorlogsfilm.

avatar van ®Tc
Wat een overbodig vervolg in deze reeks. Deze film had beter niet gemaakt geweest. De actiescenes zijn niet van hetzelfde niveau in de vorige delen en de film is in het algemeen veel saaier. Ook Chow Yun Fat slaagt er niet in de film naar een hoger niveau te tillen.

avatar van MaxiJazz
shit ik heb de verkeerde gekocht.ik wilde eilik deel 1

Overbodig ?

Omdat deze film zeker zo'n stijlvolle actiescenes heeft, maar dan wat meer ? Of omdat Hark veel beter met het drama overweg kan dan Woo, zodat het tussen de actiescenes helemaal niet saai wordt?

Duidelijk de beste van de reeks (al heb ik Wong's poging nog niet gezien). Hark heeft stijl, zoveel is duidelijk, maar hij weet daar hier al mee uit te pakken. Erg gave actiescenes, maar vooral het irritant drama wat Woo's films vaak zo'n taaie dobber maakt is hier veel beter uitgewerkt. Trio doet het goed, grappig om Leung Ka Fai als jong ventje een keer bezig te zien.

Vond het een lekkere actiefilm, sterke actiescenes, aparte setting en drama dat er goed mee door kan.

Mijn versie duurde trouwens 118 minuten, geen idee wat er allemaal geknipt is/kan zijn. Mag verder duidelijk zijn dat je hier best geen Engelse dub van kan bekijken. Not done.

3.5*, verbetering op Woo's werk.

avatar van ®Tc
Onderhond, ik volg je post veel op moviemeter. Naar wat ik gelezen heb denk ik dat ik geen lessen nodig heb van jou over drama. Als jij in deze film het drama goed vind, voor mij ok, maar het drama heeft mij dan gemist.

Ik vond het werken in deze film. En véél, véél beter dan in Woo's films.

avatar van 606
snap heel die slechte reacties niet hoor.
leuke film en mooie muziek verhaal was ook oke
alleen de taal was dat engels gesproken of in gesproken

3,5 ster

avatar van sinterklaas
Deel 1, 2 en 3 liggen in de 5 voor 5 bak bij Bart Smit.

avatar van dutchtuga
Erg zwak vervolg. Een slap excuus om de, in popualriteit groeiende Chow Yun Fat, nogmaals als Mark op te laten draven. Vietnam als grotendeelse setting is stukken minder aantrekkelijk dan het vertrouwde Hong Kong in de eerste twee delen en het charmante is er grotendeels van af. Grootste gemis is nog Lung Ti, een acteur die een flinke aanwezigheid was in A Better Tomorrow 1 en 2. Zijn vervanger hier, Anita Mui, is amper een toevoeging te noemen. Jammerlijke film die technisch wel wat beter in elkaar zit maar daarom absoluut geen betere film genoemd mag worden.

neo (crew)
Geen slechte keuze om Tsui Hark, die als filmmaker veel gemeen heeft met Woo op allerlei vlakken, een derde deel (een prequel) te laten maken. Veel actiescènes zouden zo van de hand van Woo kunnen zijn. Hark weet vooral het verschil te maken op het gebied van drama, wat minder sentimenteel is dan in de vorige delen. Maar maakt dat deze film nu echt beter? Nee, maar in sommige eerdere films van Woo zouden met wat draaglijker drama beter zijn. Zoals de twee eerdere delen, waarin de balans tussen actie en drama nog een beetje zoek was.

avatar van belchinees
Voor mij de beste van de drie. Actie een beetje minder aanwezig, maar dat wordt prima ingevuld door aardig drama, wat hier toch prima inpaste. Beetje jammer dat er geen originele audio op de dvd staat, maar eigenlijk me niet aan gestoord verder.

Toch een mooie cover hier, hoewel ze in de film witte hoeden droegen.

- Anita Mui is blijkbaar al enkele jaren overleden, spijtig, leuk meisje dat lekker kon zingen ook.

avatar van DVD-T
Toch een kleine tegenvaller al is het als geheel zeker ook niet erg slecht. Tevens mijn eerste kennismaking met het HK van Tsui Hark.

Hark is filmtechnisch in deze film toch wel al wat verder dan Woo, en dat is duidelijk te zien. Een strakke editing, en ook de manier waarop hij alles in beeld brengt is erg goed. Toch stoorde ik mij in de film wat aan de iets te melodramatische scènes. Nu was het drama in ABT 1 en 2 ook niet van het hoogste niveau, in deel 3 is dit iets beter uitgewerkt maar ik vind het af en toe zwaar over the top uitgespeeld. Het is even wachten tot je een lekkere actiescène voorgeschoteld krijgt, maar het is het zeker waard. De eerste actiescène ziet er erg goed uit. Kogels vliegen je weer om de oren en liters bloed worden er verspild. Dan wordt de film meer een liefdes drama, en dit werkt zo af en toe goed, maar na een half uurtje heb je dat ook wel een beetje gehad en dacht ik echt "schiet nu maar op met het verhaal, het duurt nu wel lang genoeg". Het laatste half uur is erg lekker, een mooie lange actiescène die erg mooi in beeld is gebracht.

Qua vermaak vond ik het een stuk minder dan de voorgaande delen, maar het drama en vooral de filmtechnische kant is in dit deel een stuk beter. Toch erg jammer van de weinige actiemomenten. Acteerwerk kan ik weinig over zeggen, aangezien ik heb de gedubde versie heb gezien, dit wist ik niet en is gewoon erg jammer, tevens duurde de versie die ik gezien heb een dikke twee uur ipv. de 105 min. die hier staan. Daarom kan het ook zijn dat ik het wat te lang vond duren zo af en toe.

3*, en snel opzoek naar meer HK werk van Hark

avatar van thunderball
Hoewel overbodig, redelijke prequel op de Woo films.

Even buiten beschouwing latend dat het wel wat vreemd is dat Yun-Fat hier een compleet andere achtergrond krijgt en dat de film een totaal andere setting en sfeer krijgt, door het in Vietnam te plaatsen, weet Hark er toch nog een redelijk genre-vehikel van te maken.

De film heeft wel weer een hele trage opbouw en komt hierdoor over als een behoorlijk lange zit.

De actie is -hoewel stilistisch regelmatig van een behoorlijk hoog niveau- ook niet zo spetterend als bij Woo.

Daar tegen over staat dat Yun-Fat weer al zijn charisma ten toon spreidt en mr. Cool himself is en Mui behalve een genot om naar te kijken ook een goede actrice blijkt te zijn.

Verder was het leuk om de rol van die oom gespeeld te zien worden door dezelfde acteur, die in Enter the dragon de crimelord is. Had hem verder nog nooit in een andere film gezien.

Een vijf, ofwel 2,5 ster.

avatar van Metalfist
Mooie afsluiter van de A Better Tomorrow reeks

Nu had Dutch FilmWorks me toch wel liggen zeker. Ik had een tijd geleden de Heroic Bloodshed DVD box gekocht met daarin de A Better Tomorrow trilogie, The Killer en Once a Thief. De eerste twee delen van de trilogie hadden Chinese audio met Nederlandse subtitles dus ik was content maar toen ik een tijd geleden deel 3 wou kijken, bleek dat er enkel een gedubte versie was.. Volstrekt belachelijk natuurlijk dat DFW dit soort boxsets op de markt brengt dus ik heb een tijd liggen zoeken achter het origineel doordat ik de gedubte versie al na 5 minuten terug had afgezwierd. Vandaag eindelijk eens kunnen opzetten.

Ik had erg lage verwachtingen van dit slotstuk. De spanningen waren nogal hoog opgelopen tussen regisseur John Woo en producent Hark Tsui tijdens het tweede deel waardoor de samenwerking ten einde liep. Wat op zich wel jammer was want Woo had al een script klaar voor het derde deel, hij zou dat uiteindelijk verfilmen als Bullet in the Head, maar Tsui was vastbesloten om er toch nog een derde deel aan te breiden en besloot dan zelf maar een film te produceren en te regisseren. Het resultaat is gekend en eerlijk gezegd, ik vind het allemaal nog erg goed meevallen. Het zijn weliswaar twee verschillende stijlen en deze prequel voelt een beetje aan als een buitenbeentje maar Tsui levert hier goed werk af. Woo wilt nogal eens doordraven in zijn drama (al kan ik dat eigenlijk best wel smaken) maar bij Tsui is het beter uitgewerkt. Niet erg veel actiescènes maar de climax is het wachten meer dan waard.

Altijd leuk om Tony Leung in een film te zien. Bij mij echt doorgebroken in de Infernal Affairs films maar ik had in het begin wat schrik dat hij niet ging kunnen opwegen tegen het heerlijke duo dat Chow-Yun Fat vormde met Lung Ti in de eerste twee delen. Leung stelt echter verre van teleur en overtuigt vanaf de eerste minuut. Iets minder ben ik te spreken over Anita Mui. In de actiescènes komt ze goed uit de verf (de scène in het begin van de film waar ze met dat machinegeweer op de proppen komt is heerlijk) maar voor de rest wordt ze weggespeeld door Leung en een voortreffelijke Chow-Yun Fat. Had hier veel liever pakweg Michelle Yeoh ofzo in gezien. Let ook nog op Kien Shih in een sterke bijrol als Mun's vader.

Misschien waren mijn verwachtingen zo laag dat het enkel en alleen maar kon meevallen maar het resultaat mag er wezen. Ik begin meer en meer fan te worden van Hark en ben benieuwd wat hij nog meer uit zijn mouw heeft geschud. A Better Tomorrow 3 is zeker anders dan de twee vorige delen maar kan perfect op eigen poten staan.

avatar van Phantasm
Ik vind deze net zo goed als zijn voorgangers, niks mis mee. Sommigen noemen dit een vervolg, beetje raar, dit speelde zich veel eerder af.