Ying Hung Boon Sik (1986)

Alternatieve titels: A Better Tomorrow | Gangland Boss

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door John Woo
met Ti Lung, Leslie Cheung en Yun-Fat Chow

Twee vrienden, Ho en Mark, maken met hun valsemunterpraktijken snel carrière binnen de Chinese onderwereld. Maar hun succes wekt jaloezie bij de andere bendeleden en het duurt dan ook niet lang of Mark en Ho worden slachtoffer van een bloedige machtsstrijd. Mark raakt zwaar gewond en Ho belandt in de gevangenis. Drie jaar gaan voorbij, maar wanneer Ho eindelijk uit de gevangenis wordt vrijgelaten heeft hij maar één doel: wraak...

Echt een inkomertje van Woo. De geliktheid, waar hij het van moet hebben, is er nog niet helemaal aan af te zien, met name op technisch gebied faalt de film nogal. Over acteerwerk kan ik het beter maar helemaal niet hebben. .

Maar verder best vermakelijk met inderdaad vaak momenten dat ik aan Miami Vice moest denken.

avatar van wilofski
Echt mijn soort film: een vrij goed en stevig verhaal waar weinig of geen fouten in zitten.
Lekker veel actie die misschien niet realistisch is, maar hé: het blijft film hé. De technische fouten zijn dan ook niet weggestopt waardoor ze belachelijk zijn.
Misschien de doorsnee manier om een film te vertelling maar veranderen van spijs doet eten zeggen ze bij ons al eens en dat is zeker waar!

Kijkt goed weg en zeker aan te raden!

avatar van kidDYNAMITE
Chow Yun Fat op z'n best, als je fan van hem bent moet je deze sowieso gezien hebben.
Jammer dat deel 2 IMO niet zo sterk was.

avatar van Chucky92
Gaat dit nog op blu ray uitkomen?

avatar van Metalfist
De eerste samenwerking tussen Chow Yun-Fat en John Woo

Ik was al langer van plan om me eens te verdiepen in zowel het werk van Chow Yun-Fat alsook dat van John Woo. Beiden hebben een nogal legendarische status maar met uitzondering van een aantal van zijn Amerikaanse films had ik nog niets van Woo gezien en van Fat kon ik me alleen maar Bulletproof Monk voor de geest halen. Soit, het plan kreeg meer vorm toen ik op een rommelmarkt de boxset Heroic Bloodshed op de kop kon tikken met daarin 5 films van John Woo (al blijkt het derde luik in de A Better Tomorrow trilogie van Hark Tsui te zijn) en allemaal met Chow Yun-Fat. Vandaag de eerste maar eens van opgezet.

En A Better Tomorrow mag een geslaagde eerste kennismaking genoemd worden! Woo maakt een combinatie van heerlijke actiescènes (de overval in de kamer van de vader of de climax bijvoorbeeld) met de gebruikelijke soap elementen die je in dit soort Hongkong films kunt verwachten. Voor velen misschien geen geslaagde combinatie maar het straalt een zekere kitscherigheid (al klinkt dat veel negatiever dan ik eigenlijk bedoel) uit die ik kan waarderen. Woo maakt er een film van waar vriendschap en familie centraal staan en het is genieten van de eerste tot de laatste minuut. Ga trouwens vooral niet verder op de poster die hier staat want A Better Tomorrow is werkelijk het compleet tegenovergestelde van de picture perfect familie die de poster siert. Zijn er dan werkelijk geen minpunten aan de film? Jammer genoeg een paar. Zo is de actie is op zich degelijk maar Woo laat zich soms vangen aan een rommelige editing die voor een kleine domper zorgt.

Maar wat een heerlijke rol voor Chow Yun-Fat! Onbegrijpelijk dat de man als box-office poison werd beschouwd voordat hij de rol van Mark op zich nam. Er waren dan ook verscheidene mensen die hun bezorgdheid uiten bij producer Hark Tsui omdat ze van het gedacht waren dat de acteur dit niet ging kunnen waarmaken. Nog nooit was er een meer foute veronderstelling want Fat is de belichaming van cool. Hij zorgde voor een heuse rage in Hongkong (de winkels konden de bestellingen van lange zwarte jassen en RayBan zonnebrillen niet meer bijhouden) en op zich is dat vreemd want de film legt de focus helemaal niet op zijn personage. De kern van de film zit hem toch in de relatie tussen Lung Ti (Ho) en Leslie Cheung (Kit). Het is dit trio dat de film echter naar een ongekend niveau doet stijgen doordat de ene de andere twee het onderste uit de kan laat halen. Ben dan ook benieuwd naar het 2e deel, al vraag ik me af hoe ze de ogenschijnlijke dood van Mark gaan verwerken. Tof ook om Hark Tsui nog in een kleine cameo te zien tijdens het examen van Jackie, hij is ook degene wiens ruit wordt ingeslagen door Kit.

Ik verwachtte hier best wel veel van en die verwachtingen komen in zijn geheel uit. Vooral ook blij dat de DVD een originele Kantonese audiotrack bevat want ik betwijfel of de film zijn niveau dan zou kunnen handhaven. Woo en de zijnen leveren een heerlijke actiefilm af die zeker en vast gezien mag worden. Op naar de rest van zijn oeuvre!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je moet het aangeven, John Woo kan goeie actie meegeven. Harde actie dan toch met wapens en vooral blijven schieten. Met een naam als Yun-Fat Chow had ik iets meer martial arts verwacht. Maar de actiescènes waarin de ene kogel de andere omver schiet, zijn best wel te genieten. In deze A better tomorrow krijg je het begin van de gekende formule van John Woo te zien, die hier nog niet helemaal op punt staat. De tussenstukken duren soms wat te lang en ik mis die extra humor en choreografische gevechten die films als die van Jackie Chan of Jet Li zo goed maken. Maar het is zeker niet slecht, en ik ben benieuwd of Woo geleerd heeft in de sequel.

avatar van Eraser2
Hij weet die shoot- outs wel heerlijk neer te zetten die Woo. Ken zelf geen betere op dat vlak. Verder jammer van het teveel uitgesmeerde verhaaltje, het acteerwerk is daar wat mij betreft te bedroevend voor. Epische rol van Yun- Fat Chow trouwens. Ik ben benieuwd naar deeltje 2.

avatar van RuudC
Hmm, ik vond die actiescenes erg kneuterig. Misschien wel de standaard voor midden jaren tachtig, maar tegenwoordig word ik er niet meer warm van. Zeker niet als getroffen personen nog secondenlang staand blijven schokken, vanwege nieuwe treffers. A Better Tomorrow is een film die me eigenlijk niet heeft kunnen boeien. Ik wil het ook niet slecht noemen, maar ik kon mijn aandacht er slecht bij houden. Het verhaal deed me niks, de personen boeiden me niet en het geluid werkte ook al niet erg mee. Ik snap de poeha rondom deze film niet. John Woo heeft veel betere films gemaakt.

Goede John woo film.
Wel gedateerd, maar blijf zijn Hong Kong jaren het beste vinden.
Niet zo goed als the killer of hardboiled.
Viel me al met al niet tegen.
Vroeger vond ik deze film tegenvallen.
Maar waardeer hem nu meer.
Vooral de muziek doet het hem.
Schitterende muziek.
Palmfluit, mondharmonica.
Hou van de muziek bij dit soort films.
hoogtepunt blijft het nummer van sally yeh uit the killer.

Dick2008
Ook niet wat ik er aanvankelijk toch van dacht dat het er wel van zou komen. Na een warrig, ingewikkelde opstart van een vrij eenvoudig verhaal wordt het wel beter met hier en daar ook wat grappige momenten, o.a. ook een leuke rol van Emily Chu . En zijn de pogingen om er naast actiescènes ook drama aan toe voegen duidelijk zichtbaar, met de muziek erbij en mooie locatie-opnamen. Maar wist me uiteindelijk toch niet te boeien. 3.0/2.0

avatar van Phantasm
Vermakelijke aktiefilm die lekker wegkijkt.