• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.269 stemmen

Yi Boh Lai Beng Duk (1996)

Horror / Komedie | 98 minuten

Genre: Horror / Komedie

Alternatieve titels: Ebola Syndrome / Yibola Bing Du / 伊波拉病毒

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Herman Yau

Met onder meer: Anthony Chau-Sang Wong, Vincent Wan Yeung-Ming en Shing Fui-On

Gesproken taal: Kantonees, Mandarijn en Engels

Plot Yi Boh Lai Beng Duk

Een kelner in een restaurant vermoordt zijn baas en verminkt diens vrouw en vlucht naar Zuid-Afrika, alwaar hij weer in een restaurant gaat werken. Daar verkracht hij een Zulu-vrouw, die besmet is met het Ebola-virus...

avatar van Woland

Woland

Herman Yau was er in de jaren '90 als de kippen bij toen er in Afrika een mysterieuze, bloederige ziekte uitbrak. Goed materiaal voor een wansmaakfilm, moet ie gedacht hebben, en daar heeft ie ook wel gelijk in. Nu heb ik niet zo lang geleden ook al The Untold Story van hem gezien, en ook daar is Anthony Wong de hoofdrolspeler, in een hele vergelijkbare rol en ook met hele vergelijkbare scenes. En om eerlijk te zijn, ik heb me prima vermaakt met Ebola Syndrome, maar The Untold Story is de betere en ook wat grimmigere film.

Nu zit er ook in Ebola Syndrome een beste portie wansmaak; niet alleen het concept al, maar Anthony Wong is ook een hele vieze smeerlap (schmierend en wel) die er op los moordt, verkracht en in elk opzicht een verwerpelijke eikel is. Perfect om zo'n rans-aap in de hoofdrol te hebben dus. Net als in The Untold Story vermoordt hij meerdere mensen om ze vervolgens als eten te serveren in een Chinees restaurant, maar dat gaat er hier eigenlijk best wel tam aan toe. Daarbovenop is hij ook nog eens Ebola aan het verspreiden, al doet ie dat in het begin onbewust. Het is vermakelijke onzin, maar het is ook wel weer prima dat het na anderhalf uur weer over is, want zo leuk is de humor en de wansmaak ook weer niet. En van de horror hoef je het sowieso niet te hebben.

avatar van Basto

Basto

Komt uit op 4k! bij Vinegar Syndrome

avatar van Basto

Basto

Mijn laatste film van 2021. Dit leek me wel een toepasselijke.

Totaal idiote brute film met een fantastische Wong. 4k zag er prima uit, al was deze ook op blu ray prima uit de verf gekomen. Van de fotografie moet de film het niet hebben.

4 blijft staan.

avatar van Phantasm

Phantasm

Film met een onderhoudend verhaal en hier en daar vrij smerige scene 's.