Yi Boh Lai Beng Duk (1996)

Alternatieve titels: Ebola Syndrome | Yibola Bing Du

Hongkong
Horror / Komedie

geregisseerd door Herman Yau
met Anthony Wong Chau-Sang, Meng Lo en Miu-Ying Chan

Een kelner in een restaurant vermoordt zijn baas en verminkt diens vrouw en vlucht naar Zuid-Afrika, alwaar hij weer in een restaurant gaat werken. Daar verkracht hij een Zulu-vrouw, die besmet is met het Ebola-virus...

avatar van Fza
Fza
Onbedoeld hilarisch? Ik vond hem in ieder geval wel erg grappig.

avatar van AGE-411
Fza schreef:
Onbedoeld hilarisch? Ik vond hem in ieder geval wel erg grappig.

Er wordt niet met gelachen met het typische, normale "hahaha" gelach, net zoals iemand een mop vertelt.
Maar eerder met een "Hohoho", net zoals iemand een zeer racistisch mop vertelt, of iets zeer pervert.

Zoals deze film.

Het jachtluipaard bijt je lul er af ...
Dat zijn dan weer elementen die overbodig zijn, maar wel leuk.

AGE-411 schreef:

Zoals deze film.

Het jachtluipaard bijt je lul er af ...
Dat zijn dan weer elementen die overbodig zijn, maar wel leuk.
Dit was echt te trash voor woorden. Op het begin is er zo'n sexscene en dan betrapt haar man dat zijn vrouw vreemd gaat. Als ze dan vechten dan hoor je eerst de klap en dan slaat hij pas (echt to fake.) Ik heb niet eens verder gekeken; zo slecht.

Dan heb je hoeveel minuten van de film gezien ? 5 ?

Ja, maar als een begin al zo zwak begint dan is het niet veel goeds en aangezien de recensies heb ik gelijk.

Niet aangezien mijn recensie, en je stem zit ook 2.5* onder het gemiddelde, dus ik zou niet zeggen dat je "gelijk" hebt.

5 minuten vind ik verder belachelijk weinig, sommige trailers zijn langer. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Noem is een paar films die je helemaal te gek vindt, dan heb ik meteen door van wat voor soort films je houdt???

Dit is m'n 5* lijst, maar maakt verder ook niet zoveel uit. 5 minuten blijft gewoon érg weinig.

Onderhond schreef:
Ja ik zie het al; jij bent nogal gericht op experimentele asiatische films waar overigens niks mis mee is (ik zelf houdt meer van klassieke samurai films van Kurosawa en Ozu) Ik heb wel intressante dingen gezien in je lijst zoals (waar een 5 voor is uitgereikt):

- Pi
- Rabbits
- Eraserhead
Maar deze verdienen naar mijn mening toch echt geen 5, eerder een 3,5 of hoogstens een 4

avatar van sinterklaas
Je mag niet stemmen als je een film niet heb afgekeken lesamurai.

avatar van BlueJudaskiss
Dat schijnt hier helaas wél te mogen...

avatar van sinterklaas
Zijn de regels veranderd?

Je hebt altijd al mogen stemmen zonder de film af te kijken, en er is nooit echt een regel geweest die zei hoeveel je van een film gezien moet hebben om te kunnen stemmen. Dat moet iedereen voor zich uitmaken.

avatar van sinterklaas
Ok dan. Weet ik dat ook weer.

Eindelijk maar eens opgezet dit gisteren.
Erg genoten van de ongelooflijk foute dialogen en droge one-liners. Acteren was soms tot het slechtste aan toe, - maar kon mij vooral erg vermaken met het personage van Wong.

Hij brengt zijn personage heerlijk bizar en twisted, maar vooral zeer komisch.
Veel gore is er niet vond ik - Vond eigenlijk vooral die kikkerscene en die scene dat die al dode muis overreden word erg genietbaar op dat vlak]: Niet ranzig ofzo, maar tof gedaan met die overdreven foley geluiden.

Einde geeft de film echt nog even een goeie boost. Als hij erachter komt dat hij de drager van het virus is en iedereen - zelfs als ie in de fik staat in het gezicht probeert te spugen, kan ik enkel lachen.

Had het veel fouter (slechter) verwacht - maar dit viel alleszins mee. Werkt vooral positief omdat alles gewoon maar gebracht word alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Goed ding voor een filmpje als dit. Lache!

3.5/5

Reinbo
Geinig filmpje met een fantastische Anthony Wong. Film begint erg sterk met een paar zeer bloederige, maar gelukkig ook komische moorden. Tweede helft zakt het helaas allemaal wat in als het politieverhaaltje aan bod komt. Eindscene is wel weer zeer ok.

Kleine 3,5

Mijn dvd versie was gelukkig een kwartiertje korter. 98 ipv 122 minuten (Wat niet lijkt te kloppen.)

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk!

Erg fout filmpje die dankzij z'n overdreven ranzige gebeuren totaal niet serieus genomen wilt worden. Wong steelt hier idd de show, erg komisch neergezet personage die de film voor een groot deel wel weet te dragen.

Het is een redelijk smerig gebeuren en weet daardoor constant erg amusant te zijn, precies waar ik zin in had. Het verhaal is best onderhoudend, vooral tegen het einde zorgt het voor wat leuke situaties met betrekking tot het overdragen van het virus. Sowieso een lekker bombastisch einde waar hij zich goed uit kan leven.

Al met al zeer vlot kijkvoer, echt een topper is het niet maar het biedt genoeg grappige en zieke stukjes dat er verder maar weinig fout kan gaan.

dominion
Flauwe splatter.

De gore in de film zag er goed uit en vond het begin in de film geweldig.
Maar wat was het acteerwerk slecht in deze film eerst is het wel heel erg grappig en leuk om naar te kijken maar na een tijdje wordt het toch een beetje vervelend.
Anthony Wong vind ik dus ook een acteur van niks.
Maar vaak hou ik wel van die Cheesy films waar je ook wel kan lachen maar echt bijzonder was dit dus niet en was toch wel een beetje saai.
Zit wel heel erg veel seks in en paar ranzige stukjes maar dan kan toch de film niet meer redden.

2,0.

avatar van XfofaXX
Wat een pareltje.

Op een bijzonder fijnzinnige manier weet Ebola Syndrome problematiek weer te geven zoals rassenhaat in Zuid-Afrika en ambitie in een wereld waar je verheffen uit de klassengebonden samenleving onmogelijk lijkt. De ondertoon in het verhaal is duidelijk een terechte frustratie waar het hoofdpersonage maar niet van los kan komen en dan vooral door zijn afkomst en ongelukkige achtergrond. Op die manier geeft de film een degelijk portret waar een hoopvolle immigrant in de 20ste eeuw zoal mee te kampen heeft.

Kai kan zich halfweg de film echter losmaken van zijn uitzichtloze situatie. Op dat moment lijkt de film te tonen dat de American Dream zeker nog niet dood is, zelfs in de moeilijkste gevallen. Door hard te werken en zich op zijn doel te richten slaagt Kai er immers in de zaak over te nemen en behoorlijk wat geld te verdienen. Het blijkt echter een luchtbel te zijn, die op het einde van de film op een explosieve manier wordt doorprikt. Samen met Kai brandt het ideaal van de American Dream op.

Ook vandaag de dag is de film nog actueel. Het botsen van de Zuid-Afrikaanse, Aziatische en Zuluculturen vormt een degelijke parabel die niet zo veraf staat van onze multiculturele samenleving vandaag de dag. Ik zag er ook kritiek in op de oorlog in Irak, maar daar ben ik niet zeker van.

Deze zwaarmoedige thematiek is nog niet alles wat Ebola Syndrome te bieden heeft. Omgaan en verantwoordelijkheid nemen met overdraaglijke ziektes (de film begint niet voor niets in de jaren 80, toch wel het decennium waarin aids op de voorgrond kwam) en ethische vraagstukken betreft de vleesindustrie passeren eveneens de revue.

Neem daarbij enkele emotionele treffers (de hereniging van Kai met zijn familie komt in me op, maar ook de bijzonder sensuele vrijscenes mogen vermeld worden) en ik kan besluiten dat we hier met een tijdloze klassieker te maken hebben die ook aan de allerkleinsten enkele fundamentele waarden kan bijbrengen.

avatar van RuudC
Uiteraard kan ik me erg goed voorstellen dat veel mensen sprakeloos zijn na zoveel wansmaak. Anthony Wong straalt met zijn afgrijselijke acteerwerk te midden van vieze seks en verkrachtingsscènes, racistische opmerkingen, bizarre dialogen en lachwekkende actie. Het plot is niet erg simpel, maar vooral vergezocht. Dat een Chinees in Zuid-Afrika een doodzieke zulu bij een plasje verkracht, getuigt van heel wat fantasie.

Het eerste deel is hilarisch, vanwege de lading wansmaak die uit je televisie stroomt. Als er weer iets bizars gebeurt, dan volgt er wel weer een quote die zo slecht, zo onverwacht is, dat hij vooral op de lachspieren werkt. Wanneer het ebola gedeelte op gang komt, kakt het vreemd genoeg in. Daar zijn nog spaarzame hoogtepunten, zoals de hamburgers, de autopsie en uiteindelijk het maffe einde waarin de betrapte hoofdpersoon willekeurige voorbijgangers bespuugt. De film was niet zo goor als ik gehoopt had. De extreem etterende wonden en dergelijke bleven uit. Een klein cultklassiekertje mag dit best genoemd worden. Ik wil Ebola Syndrome nog wel eens kijken als ik goed bezopen ben.

avatar van Lennert
Had na een hoop verhalen op internet toch veel meer gore verwacht. De film werkt dan ook voornamelijk door zijn compleet wanstaltige eerste 40 minuten waarin seks en bizarre dialogen elkaar in hoog tempo opvolgen. Ook meteen de eerste keer dat ik seks in een Hong Kong film heb aanschouwt, meestal zijn ze daar toch iets preutser dan hier als het op naakt aan komt. Ook meteen eigenlijk compleet wansmakelijke scenes, die de hilariteit alleen maar vergroten.

De film kakt echter vanaf het moment dat de hoofdpersoon weer in Hong Kong komt gigantisch in. Geen hilarische dialogen en de gore en naakt zijn ook meteen zo goed als weg. Dat zorgt toch voor een behoorlijk langdradige afsluiting, die het briljante begin helaas behoorlijk onderuit haalt.

Alsnog een erg leuke film, had alleen veel meer over the top gemogen dan hij nu was.

avatar van Corcicus
Een afgrijselijke film.

Af en toe eens groen kunnen lachen, maar voor de rest geen benoemenswaardige emoties, tenzij afkeer dan.

avatar van dutchtuga

avatar van AGE-411
dutchtuga schreef:

Walging?

avatar van Corcicus
dutchtuga schreef:
Welke emoties had je dan verwacht bij deze film?

Emoties die een tijd van 100min verantwoorden welke ik aan dit wangedrocht heb verspild. Er staat bijvoorbeeld (horror)komedie bij genre (op imdb), maar vreugde heb ik allerminst ervaren. Ook voor het overige liet deze film mij totaal onberoerd.

avatar van Onslaught
Geen goede film, maar toch wel enigszins vermakelijk.

De film heeft veel punten die je niet serieus kan nemen of zelf slecht uitgewerkt zijn, maar wat Onderhond al aangaf, de humor redt de film.

avatar van mayhemblik
Ik en kokhalzen bij een film??
Is me (jammer genoeg?) nog nooit gebeurd, en wat de hoofdrol speler betreft hadden ze geen betere kunnen vinden, wat een ongelofelijk misselijk figuur was dat zeg, geweldig.

Hahaah dat was wel leuk zeg en nu moet ik wat mensenvlees proberen want ik heb achter elkaar Untold Story 1 en 2 en Ebola Syndrome gezien en je ziet de klanten altijd smullen van het mensenvlees alsof het het lekkerste vlees is op aarde

Anthony Wong beste acteur ooit!!

Op naar Untold Story 3!

avatar van goongumpa
Heerlijk rommelige groteske relschopcult.