Yamakasi - Les Samouraï des Temps Modernes (2001)

Frankrijk / Spanje
Misdaad / Actie

geregisseerd door Ariel Zeitoun en Julien Seri
met Châu Belle Dinh, Williams Belle en Malik Diouf

Een groep jongens uit Parijs, met allen een verschillende achtergrond, hebben het bespringen van gebouwen als hobby. Wanneer een jonge jongen de stunts van deze Yamakasi-groep probeert te imiteren belandt hij in het ziekenhuis. Er is een flink geldbedrag nodig voor zijn hartoperatie, en de Yamakasi proberen dit bij elkaar te krijgen.

avatar van BlueJudaskiss
Verhoogd naar 4,0*, omdat dit gewoon een erg leuke film blijft, ook na meerdere herzieningen. Verhaal is niet bijzonder ofzo, maar een aantal prachtige inbraken maken de film de moeite waard. En dan die scenes op dat dak, geweldig!

Een simpel filmpje, maar wel vermakelijk. dus 3*

Zeker een simpele film maar ik vind hem wel beter dan de meeste ander simpele films.
Hij is wel een beetje bezonder door de inbraken en jah
toch wel 3* waard vind max

avatar van BlueVelvet
Erg saai filmpje, vol met clichés. Slechts de "stunts" zijn wel aardig, maar die heb je na een tijdje ook wel gezien.
2 *

het is een leuke film.

Grappig en leuk.

*4*

leuke en inderdaad simpele film, die het vooral moet hebben van de leuke karakters en de stunts.
Deze film is overigens wel beter dan hun 2e film (van de stuntgroep).

Hele leuke en goede film
Leuke actie, goed gemonteerd
Een aanrader !

leuke film.
ik hou wel van free running doe het zelf immers.
er is ook al doc. van hen op de tv geweest.
leuke karakters allemaal kunnen ze iets goed het zijn zelfs geen acteurs.
uitstekende muziek zicmu

Echt een leuke film ja...

Goeie scenes en zo.. Ziet er niet nep uit, dus ja

toch wel een
*5** waard

Aardig tussendoortje.

De voorloper van Banlieu 13 vermoed ik, die uiteindelijk wel de fijnere film is. Iets beter geregisseerde stunts, wat meer actie en iets meer knipoog in die film, hoewel deze op al die punten ook nog wel een voldoende scoort vind ik.

Typisch luchtig(er) Frans sfeertje, de zware problematieken in deze film (racisme, corruptie) zijn eerder voetnoten, vond de film alles behalve serieus of zwaar willen overkomen verder. Actie is fijn, vind dat free running wel erg mooi om kijken. Erg vlot en soepel allemaal.

Verhaaltje is voorspelbaar verder, maar dat kon me nu niet meteen boeien. 't is een aardige kaptstok voor een aantal mooie scenes, al had er wel wat meer uit gehaald kunnen worden. Daarvoor kijk je dus beter Banlieu 13.

Maar al bij al vermakelijk, met een fris sfeertje en bij momenten ook aangename muziek.

the fgreat challenge is de voorloper van b13,ik vind b13 gewoon grimmeger en harde en meer actie, yamakasi is braver en meer komedie

Beetje te veel drama maar de stunts maken het helemaal goed

avatar van P8rb
Deze film leek inderdaad behoorlijk op B13, alleen was deze net iets leuker. leuke actie, vooral die gebouwen beklimmen free runnen etc (zou ik zelf ook wel willen doen) en een beetje humor er bij. ik vind de franse films steeds interessanter worden. 3 en een halve ster.

avatar van timburton
Erg goede Franse film! Fantastisch zelfs! Free Running wordt heel goed in beeld gebracht, en er wordt niet overdreven in de film wat overigens wel gewend zijn van de Franse/West-Europese FilmIndustrie. Dé FreeRunning film! 5 sterren! Overigens niet zo goed als dé FreeRunning game.

avatar van timburton
Toch maar verlaagd naar een 4,5.

timburton schreef:
film! 5 sterren! Overigens niet zo goed als dé FreeRunning game.

Beetje nutteloos om een film met een spel te vergelijken.

avatar van DragQueen
Leuke film, met een doorsnee verhaal weliswaar. maar wel met goed uitgevoerde stunts, en redelijke humor. het acteerwerk was verder best degelijk, en alles is vakkundig in beeld gebracht. 3,5 sterren.

desteven007
Nja ik vindt het een alternatieve film,
we bekijken hem nou in school, maar wel in het frans

desteven007 schreef:
we bekijken hem nou in school, maar wel in het frans

Verrassing: de film is ook in het Frans opgenomen!

desteven007
BlueJudaskiss schreef:

Verrassing: de film is ook in het Frans opgenomen!

Ja dat weet ik ook wel, ik bedoel we bekijken hem in het vak frans

Weer zo een typisch Frans filmpje met veel stunts enzo maar weinig verhaal.

aardige film met veel stunts maar toch mist het iets.

avatar van Veruca
Keek hem met m'n klas, vond hem wel aardig..

avatar van canciser
Je moet er maar van houden, en dat doe ik. Typisch Franse verhaallijn over achterstandswijkjongeren die "genaaid" wordt door de rijkere. Redelijk geacteerd, leuk gefilmd en vooral mooie acties. 3,5*

avatar van Justinw
Leuk filmpje,

Zag de poster bij de poster knock-out en hij leek me wel leuk. Simpel verhaaltje, zeer veel actie. En de actie is goed voor elkaar. Gevarieerde stunts. En daarvoor keek ik de film. Muziek is vlot, soms volledig misplaatst. Maar dit kijkt gewoon erg gemakkelijk weg. Het parkour/freerunning is sowieso leek om naar te kijken.

Er was ook nog een scene waardoor ze door een raam springen die me deed denken aan "The Bourne Ultimatum".

Nogmaals zeer makkelijk weg te kijken.

avatar van John Lee Hooker
Ik hou wel van dit soort films. Leuk verhaal, leuke uitvoering.

- 4,5 -

avatar van Barcel
Superfilm.

Prachtige acties, leuke humor en geweldige personages. Er zit zeker spanning in, de grote vraag is of die jongen het zult overleven. Deze missie moet dus voltooid worden door de zeven jongens die fantastische acties uitvoeren in de film. Daardoor maakt het de film, zeker weten samen met al dat humor, superleuk.

Een zeer geslaagde film!

Opzich wel een leuke film, met een goed verhaal en leuke gedreven personages om dat jongetje te redden.

De stunts zijn zeker ook wel goed, ziet er gelukkig niet te nep uit.

Ik vind het toch ie wat missen, sommige scènes vind ik ook niet helemaal kloppen. (en dan heb ik het niet over de stunts)

Gewoon een prima film, zeker voor kinderen

3½'

avatar van daxclusive
Gave film, bijzondere stunts en kijkt lekker weg.
Diverse keren gezien en mag blijven in mijn collectie.
Verdient ook wel een 3.5

avatar van DVD-T
Leuk vlot filmpje. De actie zag er goed uit. Dat freerunning blijft leuk om naar te kijken. Verhaal was redelijk, maar wist me niet echt helemaal mee te krijgen. De humor werkte ook niet echt bij mij.

avatar van TheLionKingFan
Saai en inspiratieloos

avatar van blurp194
Moralistisch kijkvoer.

Stereotype Frans, inderdaad - niet dat de Fransen zo zijn, maar de televisiefilms die ze produceren hebben wel een soort sfeer over zich - en deze druipt daar ook van. Op zich niet verkeerd, ik mag dat wel. Maar deze is dan weer wat anders, er zit een braaf stukje moraal onder waardoor het wat veel een jeugdfilm of een schoolfilm wordt. Wel gelukkig ook nog wat leuke freerunning scenes erbij om het verhaal wat op te luchtigen. Maar het is het verhaal dat me wat moeilijk ligt, net een beetje te netjes en te geëngageerd. Daarmee struikelt het wat over een teveel aan goede bedoelingen. Aan het acteren, camerawerk en de locaties ligt het niet, die zijn prima.

avatar van sinterklaas
Rond 2000 leek er wel een golf te komen onder Franse films die erg commercieel waren aangedikt. Ook Amerika maakte daar gebruik van door hun blitse en vlotte actiefilms in Parijs te laten opnemen/spelen en als ik zo de videotheeklijsten wel eens teruglees leek er wel elke week weer een nieuwe creatie verhuurd te worden en/of in de bioscoop te komen met een flinke diversiteit rond het actie/komedie en thrillerscene. Yamakasi is er ook zo'n eentje, en ik moet alweer zeggen dat de Fransen met de financiën er alles uit blijven halen wat erin zit. Soms mond het uit tot pulp maar aan de andere kant weet het me altijd weer te bekoren. Helaas lijkt het er tegenwoordig op alsof ze steun van Amerika nodig hebben om nog vette producties te leveren (Taken, From Paris With Love) en dat het aan de Franstalige kant vaak weer de ene houterige gepolijste politie/actiefilmpje na de andere wordt uitgekakt.

Yamakasi was er eentje dat me erg wist te vermaken. Een soort Robin Hood in het meervoud waar een groepje freerunners voor gekozen mogen worden. Het zijn hele nette jongens in het allerdaagse leven, doen geen vlieg kwaad, zijn erg aardig voor de kinderen uit hun buurt. Alleen ja... die hobby van hun; op gebouwen klimmen e.d. valt weer wat minder goed bij de plaatselijke politie en dan worden ze ook nog schuldig gemaakt om het feit dat een jongetje uit de boom valt om het feit dat "hij het slechte voorbeeld heeft gekregen van de groep vrienden. " En laat het jongetje nou ook nog eens hartproblemen hebben, en dokters hebben die veel geld vragen voor een donorhart, anders is het einde oefening. Wat nu?

Zoals gezegd: doe het als Robin Hood. Met je kunstjes en acrobatiek zorgvuldig dure villa's en rijkeluismensen binnendringen en leegroven. Dat lijkt goed te gaan, maar helaas lopen de dingen ook niet altijd als gepland.

Erg vermaakt bij deze film en elke personage zet wel iets leuks neer. Die rechercheur vond ik ook een prima bijrol hebben, net zoals die opgefokte chef. De parkourvrienden zijn ook erg divers neergezet en weten ook altijd wel sympathie over te brengen. De loop van de film is lekker luchtig en vlot, de stunts zijn ook erg gaaf en soms knotsgek. En zoals bij de meeste Franse films dat ook maar een beetje tegen het actiegenre aanleunt; hier en daar zijn er ook nog wat kogelregens aanwezig. Qua decoratie hebben ze genoeg leuke plaatjes van Parijs gekozen. Het einde is ook verfrissend.

Zeer fijne sympathieke film.