Yamakasi - Les Samouraï des Temps Modernes (2001)

Frankrijk / Spanje
Misdaad / Actie

geregisseerd door Ariel Zeitoun en Julien Seri
met Châu Belle Dinh, Williams Belle en Malik Diouf

Een groep jongens uit Parijs, met allen een verschillende achtergrond, hebben het bespringen van gebouwen als hobby. Wanneer een jonge jongen de stunts van deze Yamakasi-groep probeert te imiteren belandt hij in het ziekenhuis. Er is een flink geldbedrag nodig voor zijn hartoperatie, en de Yamakasi proberen dit bij elkaar te krijgen.

avatar van TheLionKingFan
Saai en inspiratieloos

avatar van blurp194
Moralistisch kijkvoer.

Stereotype Frans, inderdaad - niet dat de Fransen zo zijn, maar de televisiefilms die ze produceren hebben wel een soort sfeer over zich - en deze druipt daar ook van. Op zich niet verkeerd, ik mag dat wel. Maar deze is dan weer wat anders, er zit een braaf stukje moraal onder waardoor het wat veel een jeugdfilm of een schoolfilm wordt. Wel gelukkig ook nog wat leuke freerunning scenes erbij om het verhaal wat op te luchtigen. Maar het is het verhaal dat me wat moeilijk ligt, net een beetje te netjes en te geëngageerd. Daarmee struikelt het wat over een teveel aan goede bedoelingen. Aan het acteren, camerawerk en de locaties ligt het niet, die zijn prima.

avatar van sinterklaas
Rond 2000 leek er wel een golf te komen onder Franse films die erg commercieel waren aangedikt. Ook Amerika maakte daar gebruik van door hun blitse en vlotte actiefilms in Parijs te laten opnemen/spelen en als ik zo de videotheeklijsten wel eens teruglees leek er wel elke week weer een nieuwe creatie verhuurd te worden en/of in de bioscoop te komen met een flinke diversiteit rond het actie/komedie en thrillerscene. Yamakasi is er ook zo'n eentje, en ik moet alweer zeggen dat de Fransen met de financiën er alles uit blijven halen wat erin zit. Soms mond het uit tot pulp maar aan de andere kant weet het me altijd weer te bekoren. Helaas lijkt het er tegenwoordig op alsof ze steun van Amerika nodig hebben om nog vette producties te leveren (Taken, From Paris With Love) en dat het aan de Franstalige kant vaak weer de ene houterige gepolijste politie/actiefilmpje na de andere wordt uitgekakt.

Yamakasi was er eentje dat me erg wist te vermaken. Een soort Robin Hood in het meervoud waar een groepje freerunners voor gekozen mogen worden. Het zijn hele nette jongens in het allerdaagse leven, doen geen vlieg kwaad, zijn erg aardig voor de kinderen uit hun buurt. Alleen ja... die hobby van hun; op gebouwen klimmen e.d. valt weer wat minder goed bij de plaatselijke politie en dan worden ze ook nog schuldig gemaakt om het feit dat een jongetje uit de boom valt om het feit dat "hij het slechte voorbeeld heeft gekregen van de groep vrienden. " En laat het jongetje nou ook nog eens hartproblemen hebben, en dokters hebben die veel geld vragen voor een donorhart, anders is het einde oefening. Wat nu?

Zoals gezegd: doe het als Robin Hood. Met je kunstjes en acrobatiek zorgvuldig dure villa's en rijkeluismensen binnendringen en leegroven. Dat lijkt goed te gaan, maar helaas lopen de dingen ook niet altijd als gepland.

Erg vermaakt bij deze film en elke personage zet wel iets leuks neer. Die rechercheur vond ik ook een prima bijrol hebben, net zoals die opgefokte chef. De parkourvrienden zijn ook erg divers neergezet en weten ook altijd wel sympathie over te brengen. De loop van de film is lekker luchtig en vlot, de stunts zijn ook erg gaaf en soms knotsgek. En zoals bij de meeste Franse films dat ook maar een beetje tegen het actiegenre aanleunt; hier en daar zijn er ook nog wat kogelregens aanwezig. Qua decoratie hebben ze genoeg leuke plaatjes van Parijs gekozen. Het einde is ook verfrissend.

Zeer fijne sympathieke film.

avatar van Grindhouse62
Deze heerlijke wegkijk film maar eens uit mijn collectie gehaald en heb mij erna vele jaren wederom prima mee vermaakt. Freerunning blijft leuk om naar te kijken. Van mij 3.5