Yogen (2004)

Japan
Horror

geregisseerd door Norio Tsuruta
met Hana Inoue, Hiroshi Mikami en Noriko Sakai

Een gezinnetje is op weg naar huis van een familiebezoek, maar de vader wil onderweg nog even stoppen bij een telefooncel om e-mail te sturen met zijn laptop. Terwijl hij op een verbinding wacht, bladert hij door een krant waarin hij plotseling een foto van zijn vijfjarige dochtertje ziet. Als zijn vrouw komt vragen waarom het zolang duurt, rijdt een vrachtwagen in op hun auto waarbij het jonge meisje om het leven komt. En het houdt niet op, want in de dagen daarna begint de man steeds vaker gruwelijke toekomstvoorspellingen te doen.

avatar van bioscoopzaal
Het tweede deel in de J-Horror Theater-reeks.

J-Horror. J misschien, horror niet.

Eerder een soort van bovennatuurlijk drama dat niet weet welke kant het op wil. Afgezien van hetzelfde trucje dat de film blijft herhalen (die crash) valt hier maar weinig te zien.

Film ziet er veel te gelikt uit, zo erg dat het na een tijdje zelfs naar wordt. Zo'n ding waar technisch niet veel op aan te merken is, maar wel oeverloos saai oogt. En dan geldt ook voor de rest van de film eigenlijk. Beproefd verhaaltje dat piekt tijdens de eerste vijf minuten en mooi gespoilerd wordt in het introtekstje, de rest is prul. 1.5*

ik vond hem juist erg sterk! acteer werk was goed, en de film had weer lekker typisch japanse freaky dingen!
altijd leuk om te zien die japanse dingen.

avatar van rempsycho
Was helemaal nix.. die "typisch japanse freaky dingen" zijn weer op herhaling van Juon en Ringu.
Heb de laatste 30 minuten maar versnelt bekeken, om toch nog even te weten hoe hij afliep.. Ik vond het een "rtl4 woensdag avond drama" (en het was niet eens woensdag avond!) met een paar misplaatste horror fragmenten.
Maak het dan echt eng of gooi er een maf humor gehalte overheen.. ala Usumaki (brilliante film overigens), nee geen aanrader dus..
Ik had naar Onderhond moeten luisteren en had een andere film moeten gaan kijken... een goed advies voor jullie allen..

avatar van Linn
iets mindere film in vergelijking met Tsuruta's ring 0 en Kakashi maar zeker wel 3* waard

Let eens op het gelaat van de verslaggeefster over het dodelijk ongeval ---- typisch oosters ....
Ik vond het een goede film - doordacht - goed moraal.
Voor wie van zulk genre films houdt zeker een must om te zien .....

rempsycho schreef:

Nou, dan heb je pech. Met even in sneltempo te overlopen misloop je de clou. Het einde zit niet in de film maar in het kijkers hoofdje .....

Op zich had het verhaal wel iets geheimzinnig en spannends. De uitwerking ervan vond ik echter niet zo erg goed overkomen. Acteerprestaties niet om over naar huis te schrijven. Vond het hier en daar net een toneelstuk. Jammer, ik had er best wat van verwacht...

avatar van dutchtuga
Na het geweldige "Kansen" gezien te hebben ben ik deze ook maar gaan huren. Had achteraf beter wat anders kunnen halen want echt goed was dit niet. Op momenten erg amateuristisch qua SFX, een boodschap dat er te dik bovenop ligt, acteerwerk wat een beetje overdreven was van die vader, rommelig script, goedkope scares, en zo misschien nog 1 of 2 dingen. Te simplistisch allemaal. Een typisch tussendoortje voor als er niets anders is. 2*

avatar van De GeuS
Best wel goed te puimen deze film, ondanks dat ik dacht 'Jian gui' binnen te hadden gehaald; dikke 3*

avatar van Naomi Watts
Een film waarvan ik niet wist welke kant het op wou. Ook is het meer en paranormaal drama dan een horror. Ook al was het voor mij een raadsel wat voor kant de film op wou, kijkbaar was het wel maar daarbij is dan ook alles gezegt. 2,5*

avatar van Sparkle
Sinds Battle Royal ben ik "verzot" op Asiamania films. En ik moet zeggen dat het merendeel van deze films echt wel de moeite waard zijn (mijn favoriet blijft One Missed Call), maar deze vond ik net iets minder. Waar de andere films bruisen van originaliteit in simpele dingen, had deze een groot tekort wat leidde tot, wat dutchtuga aanhaalde, slechte (S)FX, vreemd acteerwerk, ...
Enkel voor de fans dus, als 'beginneling' zal deze film je tegenhouden om nog Asiamania films te zien, en zo de betere missen.

avatar van Flipman
IK heb er lang over na moeten denken wat ik deze film zou geven. Ik kom tot een drie; het was niet helemaal goed, maar slecht ook zeker niet. Veel dingen waren al eens gedaan, het was niet zozeer onvoorspelbaar. Op het einde had ik ook heel lang gen flauw benul wat er aan de hand was , maar de hoofdoersoon gelukkig ook niet, dus het lag niet aan mijn intelligentie !

Het einde van de film deed me een beetje denken aan "Donnie Darko." Ik heb "The Butterfly Effect" nog niet gezien, maar volgens mij vertonen deze films wel veel parallellen met elkaar. Tenminste, wat ik heb gehoord over laatstgenoemde film, daaraan moest ik wel denken tijdens het zien van deze film.

Kortom, het is wellicht een samenraapsel van ideëen en plotten uit andere films, maar de sfeer was wel goed. Ook de manier waarop de kijker op een verkeerd been wordt gezet is leuk, maar niet geweldig, daar de oplossing niet denderend is.

Voor liefhebbers van Japanse films is dit wel een aanrader. Ik kan de gemiddelde score voor deze film op deze site overigens wel begrijpen.

avatar van sinterklaas
10 januari (dat is morgen trouwens) op Asiamania dvd.

avatar van nightbreed
De film begint meteen goed en ik zat er ook al snel in het verhaal.
Helaas zakt de film daarna wat in met wat slappe en niet boeiende scenes.
Over het algemeen vind ik het acteerniveau van films uit het verre oosten prima, maar in deze film vond ik de 2 hoofdrolspelers erg matig, vooral de man kon eigenlijk totaal niet acteren.
Het leuke einde van de film past ook niet zo goed bij het matige en saaie middenstuk waardoor ik het geheel een beetje onevenwichtig vond.

avatar van james_cameron
Een intrigerend concept en een creepy sfeertje tillen dit iets boven de middelmaat uit. De film heeft qua tempo hier en daar wat problemen en het akteerwerk is ook niet al te sterk. Visueel zit de film gelukkig degelijk in elkaar. Mooi einde ook.

avatar van sinterklaas
Werd weer eens tijd voor Aziatische horror. Maar Premonition vind ik wel een beetje een moeilijke film. Wist nou niet echt wat ik ermee moest.

Om te beginnen vond ik de film totaal niet eng. Op misschien een paar piepkleine dingen na maar ik heb beter gezien en verhaal is afgezaagt. Iedereen kan duizenden dingen verzinnen om een toekomst te voorspellen en dit keer ging het om krantenartikels. Maar vond gewoon dat alles nogal matig was uitgewerkt en het werd nogal een chaotische prikprak. Ook het einde was een rommel waarbij elke scene uit het verleden 5 keer herhaald word op een andere manier. Een soort "The Butterfly Effect" invloed.

Maar toch weer een tegenvallertje.

avatar van maxo922
Het begint inderdaad aardig, ik schrok me toen ook dood toen de vrachtwagen de auto raakte. Daarna hangt er nog wel een zekere sfeer rondt in de film. Het verhaal verloopt nog aardig, maar begint na 20 minuutjes toch wat te verzwaken. De dingen die gebeuren verlopen langzaam en zonder spanning. Na nog eens 20 minuutjes was de film voor mij officieel saai. In het middenstuk gebeurde, op één schrikmoment na, helemaal niets, dat toch wel vervelend uitpakte. Pas als de hoofdpersonen naar het huid gaan wordt het wat sfeervoller. Helaas was zelfs die scene nogal langdradig. Ik wist nou ook niet wat ik moest denken van die rare videos. Pas het laatste kwartier wordt het een beetje creepy. Het einde was voor mij ook een raadsel.

Goed genoeg voor een saai vrijdagavondje. * 2,5

Goed verhaal, slechte graphics.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Weinig J-horror gezien nog en dat ik juist deze zie komt vooral door een uitverkoopbak. Want dit is verre van bijzonder. Een mixje van wat de afgelopen jaren al vaker te zien was in bovennatuurlijke films, horror en thrillers met plottwists. Leek wel een beetje een optelsom. Beetje gespeel met tijdlijnen, voorspellende krantenknipseltjes (deed me denken aan de Amerikaanse TV serie Early Edition), beetje gedoe met het lot, veel fluisterdialogen, kinderen in mysterieuze rollen... Een regisseur die best wat kan maar de film weinig identiteit meegeeft. Af en toe een gaapje, af en toe een moment dat ik even opveerde. Het vermaakt een beetje op een zondagmiddag, maar dit is typisch een film die waarschijnljk in de slipstream van veel betere films het westen haalde.

avatar van Shinobi
Het begint interessant met de krant die de man vindt en de daarna volgende crash. Daarna stort de film wat in, het poogt nog interessant te doen met de krantenknipsels die de man vindt en bepaalde dingen die gebeuren.
Alleen voor een horror kan ik deze film niet echt eng noemen.
Op het laatst werd het nog wel wat interessant toen de man alsmaar probeerde om zijn familie te redden en uiteindelijk zelf dood ging. Had wel iets weg van The Butterfly Effect.

Nipt 2, 0 sterren.

avatar van 606
Zeker een aardige film met een goed en verrassend verhaal.
Aantal engere scenes qua horror rest is meer een thriller.
Acteurs zijn ook goed.

3 sterren

avatar van Nitrouz
Verschrikkelijk saaie film. Wat komt het allemaal langzaam op gang.

Er zijn zoveel momenten die hadden geskipt kunnen worden, en dan hield je een film over van zo'n 40 minuten. Erg jammer, had ook meerdere malen het idee in me hoofd om het even wat door te spoelen.
Toch benieuwd naar het einde heb ik hem helemaal afgekeken, het einde was dat ook waard. Een goede wending die de film neemt, en het einde was dan ook het enige moment dat het nog een beetje eng was.

Ik zou de film eerder onder de noemer 'Fantasy' zetten in plaats van horror.

avatar van RuudC
Geen spanning, geen horror, maar slechts een verhaal van een man met een traumatische ervaring. Yogen is vooral bizar. In het begin lijkt het nog wel ergens heen te gaan met voorspelde sterfgevallen, maar op den duur werd ik een beetje flauw van de geanimeerde stukjes krant. Het camerawerk is behalve dat in orde, maar voor de rest is het vooral saai, heel saai. Teveel scenes lijken ter plekke verzonnen te zijn en voegen weinig tot niets toe.

avatar van Gang_Star
Een beetje in de trend van The Butterfly Effect deze film waarin een man de toekomst voorspelt. Een film die aardig begint, maar daarna steeds meer wegzakt naar uiteindelijk een saaie film. Voelt vooral meer als drama aan dan als een horrorfilm en de film bevat weinig 'enge' momenten en ook eveneens weinig spanning. het redden van zijn familie is dan ook nog één van de weinige zaken die ervoor zorgt dat je nog een redelijke inhoud hebt. Toch weet Premonition niet te imponeren en zeker ook niet te vermaken.