Yakuza Keibatsu-shi: Rinchi - Shikei! (1969)

Alternatieve titels: Yakuza's Law | Yakuza Punishment: Lynch | やくざ刑罰史 私刑!

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Teruo Ishii
met Ryutaro Otomo, Bunta Sagawara en Minoru Ohki

Yakuza staat voor maffia "Japanese style", met eigen erecodes en omschreven wetten. Zo zijn relaties met getrouwde vrouwen uit den boze en staat op het lekken van geheimen de hoogste straf. De film toont in drie episodes dat wanneer de codes van de Yakuza worden overschreden, er keihard en onverbiddelijk wordt ingegrepen door de bendeleden.

djelle
Steengoeie gangsterfilm over de japanse maffia in verscheidene vormen waar je tussen de geweldscenes en erecodes in, beeldende staaltjes te zien krijgt van eeuwenoude waarden zoals vriendschap, loyaliteit, zelfopoffering en medelijden.

Het is trouwens wel heel extreem gewelddadig (voor die tijd dan nog) vol bloederige taferelen en viezigheden waardoor het in feite meteen ook een heel amusant gorefest wordt!

Heel leuk vermaak! 4*

avatar van sinterklaas
Een echte klassieker. Je kon zien dat de Japanners vroeger net zulke geweldadige films maakte als nu. Veel dingen zijn extreem geweldadig waarbij je wel eens geshockeerd mee word of dat je gewoon met een grote glimlach op je gezicht zit te kijken. Soms zie je het verschil gewoon niet tussen de gangsterfilms van nu en toen. Film had een hele tijdlijn (van de middeleeuwen tot 1969) die bespeeld werden met steeds dezelfte acteurs als ik het goed heb. Ik vond die tijdlijn eigenlijk wel schitterend. Van spectaculaire bloederige zwaardgevechten tot schietpartijen die een beetje op het werk van John Woo lijkt. (zou Woo sommige inspiratie hiervan hebben gebruikt?)

De straffen in deze film waren ook lekker hard: in een auto zitten terwijl de auto platgedrukt word door een persmachine waarbij je het gemalen vlees ertussen uit ziet puilen, ook uit trekken, met een aansteker iemands ogen dicht laten schroeien, helicopter scene...enz Gewoon zalig!

De film bevatte meer dan ik had verwacht. Gewoon een klassieker!

dominion

Deze zal ik maar eens snel opzoeken.

dominion
Vandaag eindelijk eens kunnen kijken na alle moeite die ik heb gedaan om dit filmpje te zien.
Want man o man wat wou ik dit filmpje graag zien want de trailer was geweldig.
Maar dit filmpje was jammer genoeg niet wat ik had gehoopt.

De film begint erg goed met een erg gave en zeer bloederige samurai/zwaarden gevecht.
Maar daarna zakt hij een beetje in want je krijgt in het eerste episode nogal veel gelul want een beetje saai wordt zelfs voor een half uur maar op het einde van het verhaal krijg je nog wel flinke gore te zien met uitgesneden ogen en mensen die met zwaarden worden doorboord terwijl het bloed er vrolijk uitspuit.

Maar de bekende Japanse bloedfontijnen zitten hier niet in maar toch spettert het bloed vrolijk in het rond maar dan op een realistische manier.
Maar toch een uiterst tof filmpje.
Als het eerste verhaal wat meer vaart had had hij echt een 4,5 kunnen krijgen.

Dit is zeker een filmpje die Jeroentjuhhhhh geweldig zal vinden .
En heb er zelf ook wel van genoten.

avatar van kinjutsu
Hahaha, die trailer... Dit wordt m'n volgende Ishii denk ik.

avatar van EW101
Leuke film ja.

De film is een anthologie bestaande uit drie verhaallijnen die elk in een andere tijd zich deden afspelen. Zo was er per episode ook een andere regel als onderwerp.
De tijdperken worden wel goed uitgebeeld naar mijn mening en zorgen voor variatie.

De verhaallijnen zelf waren minder interessant en het aanhalen van de regels kwam irritant over. De kijker snapt wel waar het over gaat, dus waarom zou je het nog een keer uitleggen?

De film schittert natuurlijk door de martelingen en grofheid. Salò is op het gebied van grofheid een mak schaap vergeleken met deze film(maar niet per se qua thema, onderwerp en sfeer).. En dan is Yakuza's Law ook nog 6 jaar jonger!
Kortom, de verhaallijnen zijn gewoon een kapstok om deze grofheid weer te geven. De film wordt er gelukkig absoluut niet saai door en zit je toch je te vermaken bij alle ideeën die in deze film gestopt zijn. Deze worden één voor één getoond zonder in herhaling te vallen. (een heerlijke scène was waarbij een samoerai zijn oog eruit sneed en deze tegen iemand aangooide. )

Ishii is zeker een regisseur die ik vaker moet kijken.

avatar van Zandadder
EW101 schreef:

De film schittert natuurlijk door de martelingen en grofheid. Salò is op het gebied van grofheid een mak schaap vergeleken met deze film[i]

Eens. De intro alleen al komt binnen als een baksteen.

avatar van Basto
Torture porn avant la lettre.

De openingstitels voorspellen weinig goeds. Maar zo rauw als het begin wordt het slechts sporadisch. Moet toegeven dat ik niet helemaal in de juiste bui was.

3* voor nu, Maar er zit nog wel een verhoging in.