The Story of G.I. Joe (1945)
Genre: Oorlog
Speelduur: 108 minuten
Alternatieve titel: Het Verhaal van de Soldaat
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William A. Wellman
Met onder meer: Burgess Meredith, Robert Mitchum en Freddie Steele
IMDb beoordeling: 7,2 (3.700)
Gesproken taal: Italiaans en Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Story of G.I. Joe
"The mightiest action drama ever filmed !"
Oorlogsverslaggever Ernie Pyle trekt op met een infanterie-bataljon dat door Italië trekt tijdens W.O.II. Hij raakt bevriend met enkele soldaten waaronder de heldhaftige commandant. De film verhaalt over de zaken van alledag die hen bezig houden, zoals één van de soldaten die wanhopig een manier tracht te vinden om een bandopname van zijn zoontje te beluisteren en de commandant die nogal onverschillig is over zijn medailles.
Externe links
Acteurs en actrices
Ernie Pyle
Bill Walker
Sgt. Steve Warnicki
Pvt. Dondaro
Pvt. Spencer
Pvt. Robert 'Wingless' Murphy
Private Mew
Nurse Lt. Elizabeth 'Red' Murphy (onvermeld)
Pvt. Whitey (onvermeld)
Bob Hope (stemrol on Radio Program) (stemrol) (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Goede cast maar meer als een documentaire opgenomen met weer een vreselijke voice over wat ten koste van de film gaat.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
een redelijk oorlogsfilm al is het wel duidelijk gemaakt in 1945 als een propagandafilm voor de amerikanen die nog thuiszitten
Helaas werd die klein hondje op een gegeven moment echt vervelend
Wat me wel opviel tijdens de credits was dat de assistant director was Robert Aldrich, die later in de jaren 60 zelf oorlogsfilms zoals The Dirty Dozen en The Flight of the Phoenix zou gaan maken.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Geen bloederige, gruwelijke gevechtsscènes in deze zwart-wit film amper na het beëindigen van WO II uitgebracht, maar een relaas van het menselijk leed van de soldaten, tussen de gevechten in, hun gevoelens, verlangens, heimwee...
Na al de spectaculaire oorlogsprenten van de jongste decennia, is dit hier van een heel ander kaliber en zal inzake er geboeid naar kijken wel kunnen teleurstellen.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Een vrij onbekende film voor mij maar volgens mijn DVD uitgave een belangrijke film In de Hollywood geschiedenis. Een oorlogsfilm met een vernieuwende aanpak. Geen (geromantiseerd) Hollywood drama brengt maar geïnspireerd door de semi docu van John Huston ‘The battle of San Pietro’ een authentiek portret wil brengen van de soldaten aan de frontlijn. De film baseert zich op de verhalen van oorlogscorrespondent Ernie Pyler die effectief meeging met de soldaten om te rapporteren. We volgen een compagnie doorheen het bezet Italie van 43/44 (met een proloog in de woestijn van Tunesie) en in de eerste 5 minuten zien we al een voorbeeld wat de makers willen. Een scene waar een groep soldaten in een truck door een vliegtuig onder vuur wordt genomen. Soldaten vluchten weg in de gracht, we horen ratelende machine geweren en wanneer alles voorbij is, beseffen de soldaten dat er één van hen dood op de weg ligt; We zien niet het lijk maar de ontzetting van soldaten is groot. Geen score, alles is stil, enkel een zwiepende wind en het enige dramatische element is de hond die kort daarvoor door de dode soldaat werd opgepakt. Er is niet echt een plot, geen drama, geen heroïsme, weinig actie. Het script focust zich op de camaraderie in oorlogstijd (hoe men probeert een huwelijk te organiseren bv). Echte gevechten (behalve één keer bij de kerk) zien we niet. We gaan niet naar het slagveld (de reporter mocht immers niet mee met de gevechten maar bleef achter in het kamp) dus zien we de aftermatch. Wanneer de soldaten met hun doden terugkomen, met de verwarring, met de hoop. Ernie beschreef immers de voorbereidingen en de terugkomst en de film is consequent : het moment van de dood wordt veel off screen vertelt. Er hangt ook een donkere schaduw over de film. De figuranten zijn echte GI’s die op dat moment nabij de film locatie gestationeerd waren. Een paar maanden later werd hun compagnie naar het oorlogsfront in de Pacific terug gestuurd en bijna alle figuranten zijn daar omgekomen. Ook Ernie Pyle, die nauw betrokken was bij het tot stand komen van de film overleed een paar maanden later aan het front.
Dan is er de regisseur William Wellman. Niet zo bekend als een Hawks of een Ford maar minstens even interessant als ik zijn films overloop (The ox bow incident, Battleground en Track of the cat moet ik dringend terugzien). Wild Bill zoals hij wordt genoemd op de set, was onverbiddelijk in zijn aanpak van het onderwerp en mede door zijn zorg naar waarheidsgetrouw is dit een buitenbeetje geworden in het genre.
De makers willen realisme nastreven om zo in te gaan tegen de sensatie zucht en actie van de traditionele oorlogsfilms. Maar net die docu waarde maakt de film droog en naast een paar sterke scenes enkel interessant als puur tijdsdocument.
MarkAjx1
-
- 221 berichten
- 54943 stemmen
Een vrij onbekende film voor mij maar volgens mijn DVD uitgave een belangrijke film In de Hollywood geschiedenis. Een oorlogsfilm met een vernieuwende aanpak. Geen (geromantiseerd) Hollywood drama brengt maar geïnspireerd door de semi docu van John Huston ‘The battle of San Pietro’ een authentiek portret wil brengen van de soldaten aan de frontlijn. De film baseert zich op de verhalen van oorlogscorrespondent Ernie Pyler die effectief meeging met de soldaten om te rapporteren. We volgen een compagnie doorheen het bezet Italie van 43/44 (met een proloog in de woestijn van Tunesie) en in de eerste 5 minuten zien we al een voorbeeld wat de makers willen. Een scene waar een groep soldaten in een truck door een vliegtuig onder vuur wordt genomen. Soldaten vluchten weg in de gracht, we horen ratelende machine geweren en wanneer alles voorbij is, beseffen de soldaten dat er één van hen dood op de weg ligt; We zien niet het lijk maar de ontzetting van soldaten is groot. Geen score, alles is stil, enkel een zwiepende wind en het enige dramatische element is de hond die kort daarvoor door de dode soldaat werd opgepakt. Er is niet echt een plot, geen drama, geen heroïsme, weinig actie. Het script focust zich op de camaraderie in oorlogstijd (hoe men probeert een huwelijk te organiseren bv). Echte gevechten (behalve één keer bij de kerk) zien we niet. We gaan niet naar het slagveld (de reporter mocht immers niet mee met de gevechten maar bleef achter in het kamp) dus zien we de aftermatch. Wanneer de soldaten met hun doden terugkomen, met de verwarring, met de hoop. Ernie beschreef immers de voorbereidingen en de terugkomst en de film is consequent : het moment van de dood wordt veel off screen vertelt. Er hangt ook een donkere schaduw over de film. De figuranten zijn echte GI’s die op dat moment nabij de film locatie gestationeerd waren. Een paar maanden later werd hun compagnie naar het oorlogsfront in de Pacific terug gestuurd en bijna alle figuranten zijn daar omgekomen. Ook Ernie Pyle, die nauw betrokken was bij het tot stand komen van de film overleed een paar maanden later aan het front.
Dan is er de regisseur William Wellman. Niet zo bekend als een Hawks of een Ford maar minstens even interessant als ik zijn films overloop (The ox bow incident, Battleground en Track of the cat moet ik dringend terugzien). Wild Bill zoals hij wordt genoemd op de set, was onverbiddelijk in zijn aanpak van het onderwerp en mede door zijn zorg naar waarheidsgetrouw is dit een buitenbeetje geworden in het genre.
De makers willen realisme nastreven om zo in te gaan tegen de sensatie zucht en actie van de traditionele oorlogsfilms. Maar net die docu waarde maakt de film droog en naast een paar sterke scenes enkel interessant als puur tijdsdocument.
Ben er niet echt mee eens, die scene bij de kerk is wel vrij lang en tussendoor zie je ook nog wel wat actie en op het eind ook. Wat er op neer komt dat je eigenlijk misschien wel meer actie ziet als menig oorlogsfilms die later gemaakt zijn.
Weet ook niet wat je met aftermatch bedoelt want veel speelt zich gewoon tijdens de strijd af (waaronder ook dagelijkse dingen waar soldaten mee te maken krijgen, en wat hier dus duidelijk belicht wordt).
Misschien trouwens een tip dat als je een lang verhaal vertelt een keer ruimte tussen de alinea's te laten, dat leest wat prettiger
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Somebody Up There Likes Me
Biografie / Drama, 1956
13 reacties
This Land Is Mine
Drama / Oorlog, 1943
13 reacties
The Southerner
Drama, 1945
4 reacties
The Talk of the Town
Komedie / Romantiek, 1942
9 reacties
The Prisoner of Second Avenue
Komedie, 1975
9 reacties
The Mark of Zorro
Avontuur / Actie, 1940
20 reacties
Gerelateerde tags
journalistitaliaanstweede wereldoorlognorthern africa ons legerlegerinfantryverslaggever
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.