• 8.259.503 stemmen

Tokugawa Irezumi-shi: Seme Jigoku (1969)

Drama / Horror | 94 minuten

Genre: Drama / Horror

Alternatieve titels: Inferno of Torture / Hell's Tattooers / Tokugawa: Tattoo Inferno / 徳川いれずみ師 責め地獄

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Teruo Ishii

Met onder meer: Mieko Fujimoto en Reiichi Hatanaka

IMDb beoordeling: 5,7 (472)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Tokugawa Irezumi-shi: Seme Jigoku

Het boerenmeisje Nami wordt wegens hoge schulden overgedragen aan de plaatselijke gevangenisdirecteur. Dat is het begin van een reeks voorvallen die haar uiteindelijk in een bordeel in Nagasaki doet belanden. Daar wordt ze het slachtoffer van een machtsstrijd die twee tatoeëerders met elkaar leveren.

image

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

De scene bij de aantiteling (en ook die bij de aftiteling trouwens) behorende tot de meest wrede en brute die ik ooit zag in een film. Ongelofelijk, daar moet je niet een broodje kaas bij eten. Bijzonder intrigerend dat dan ook weer wel. Verder is de film een beetje een standaard 60-er, 70-er jaren exploitation film (en dan een van de eerdere in zijn soort denk ik) die vooral uitblinkt door briljant camerawerk.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Dat begin en dat einde

Was de hele rode lijn door de film maar zo, i.p.v dit buitengewoon fraai vormgegeven maar tergend onsamenhangende gedoe. Van de hak op de tak, personages komen en gaan en het verhaal raakt met vlagen kant noch wal. Nee, daar kon ik op 't eerste gezicht vrij weinig mee.

Echter is het niet lastig om de knop om te schakelen, dat gebeurde bij mij dan ook. Ik ging me meer focussesen op wat Ishii probeerd neer te zetten. Echt beter worden die eerder genoemde aspecten niet, echter zie ik ze wel als totaal ondergeschikt. Het visuele maakt deze film, de schitterende locatie keuze, de fenomenale handelingen met de camera die op elk moment op elke locatie de juiste hoek aanneemt en voor een bepaalde visuele rust zorgt, vloeiende en sterke montage maken dit samen met de erg fraaie soundtrack helemaal af.

Jammer dat het niet een splatter werkje is, maar een slaven/'torture' flick. Ishii beloofd hiermee iig veel goeds, met de juiste instelling hoop ik op nog veel mooie werkjes van deze man. Dit was erg netjes, zie de minpunten dan ook voor nu graag eventjes lichtelijk door de vingers, meer ervaring met het werk van ishii zal tot aanpassing van de waardering kunnen leiden.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

• 1920 stemmen

Ben hier op zich wel benieuwd naar, ben alleen bang dat het wat eentonig is. Martelen is wel leuk zolang het afwisselt met andere 'out of the book' dingen. Maar we zullen zien of ik deze ergens op de kop kan tikken.

avatar van Basto

Basto

Komt op blu ray bij Arrow.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Beste aankondiging in lange tijd van Arrow.