• 8.295.542 stemmen

Yat Goh Hiu Yan (1997)

Actie / Komedie | 88 minuten / 97 minuten (extended original cut)

Genre: Actie / Komedie

Speelduur: 88 minuten / 97 minuten (extended original cut)

Alternatieve titels: Mr. Nice Guy / 一個好人 / 一个好人

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Sammo Kam-Bo Hung

Met onder meer: Jackie Chan, Miki Lee en Richard Norton

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Yat Goh Hiu Yan

"Fight first. Apologize later."

Jackie is de gastheer van een populair kookprogramma op TV. Hij krijgt een videoband in handen die bewijzen bevat die een stel drugsdealers achter slot en grendel kan doen belanden. De dealers willen de band terug, tegen elke prijs. Een stel afpersers wil de band ook hebben om de criminelen te kunnen uitmelken. Om hem onder druk te zetten wordt zijn vriendin ontvoerd. Hij heeft geen keus: hij moet terugvechten.

imageimageimageimage

Komedie -

Totaal: 2*

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

Jackie Chan vind ik wederom geweldig in deze film, ik had deze film al een heel tijdje terug in het videotijdperk geleend van een vriend. Ik had toen net daarna rumble in the bronx gezien. Wel grappig dat beide films eindigen dat Jackie Chan alles vernietigd met een gigantisch toestel
(hoovercraft en gigabuldozer)

Een 3.5, misschien dat ik hem wel eens moet herkijken want ik herinner me niet zo erg veel meer van deze film, het enige wat ik nog weet is dat ik Jackie Chan fantastisch vind

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Mag en kan zeker niet in de schaduw staan van Chan's oude Kung Fu classics. Maar toch is dit wel een aardige film. Krijgt een 3,5.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Redelijke JC flick.

Zeker niet één van z'n betere maar nog altijd zeer vermakelijk. Eigenlijk een typisch jaren 90 actie-broedsel, vrij lame maar met af en toe nog een toffe opleving. Best gave destructie aan het einde en verder enkele vermakelijke stunts van de man die alles kan.

Al hetgeen buiten de actie is zoals altijd weer verwaarloosbaar en dat komt de film alleen maar ten goede. Niet echt memorabel verder, mocht wel wat meer lef tonen. Zoals altijd eindigt het wel weer leuk met de bloopers, kijk ik graag naar!

JC doet het leuk als de aardige meneer....meer ook niet.

avatar van 606

Best wel een leuke funny movie voor 1 keer.

Actie was goed en verhaaltje was op zich ook best prima te doen.

Acteurs waren ook goed in hun rol.

En aan het einde de dingen die fout gaan ect zie ik wel dat Jackie volgens mij in het echt best wel een grapjas is in het echt.

3 sterren

avatar van Vaag_

Vaag_

Redelijke actiefilm van Jackie Chan.

Over de hele film leuke JC actie scenes, maar de hele film mist wel wat humor. Humor die je in veel andere films van JC wel terug ziet. Dat was dus wel jammer.

En op het einde strooiden ze wel opeens heel rijkelijk met alle explosies.. Ik begrijp best dat een regisseur het leuk vind alles op te blazen. maar dit was toch net iets te overdreven, kwam ook niet eens een klein beetje realistisch over.

Maar over de hele film gezien heb ik me wel vermaakt en daar gaat het toch om. 3 sterren

avatar van Spetie

Spetie

Typische Jackie Chan film met spectaculaire actiescènes en de nodige humor.

Ik vond er in ieder geval genoeg humor in zitten, niet meer of minder dan in andere vergelijkbare films van hem uit deze periode. Het blijft altijd leuk om te zien hoe Chan als een ware kunstenaar gebruik maakt van objecten en voorwerpen in zijn omgeving, en hier op kunstige wijze tegen zijn tegenstanders zijn voordeel mee doet. Vooral het gevecht in de werkplaats, waarbij Chan elk voorwerp dat er ligt wel benut, is ontzettend vermakelijk om te zien.

Dat het inhoudelijk aan de magere kant is nemen we hier maar voor lief. Het is leuk en het entertaint op sommige momenten absoluut. Het blijft trouwens ook altijd leuk om die bloopers aan het einde te zien.

avatar van RuudC

RuudC

Jackie Chan is een van de weinige acteurs die kan doen vergeten dat de film waarin hij speelt slecht een dertien-in-een-dozijnverhaaltje bevat. Zolang hij gewoon zijn ding kan doen zonder bijgestaan te worden door vervelende ‘steracteurs’ (oh, hallo Owen Wilson!) is het eigenlijk gewoon genieten geblazen. Echt veel meer gebeurt er niet in de film dat iemand een probleem krijgt, een of andere maffia achter diegene aan zit en uiteindelijk loopt het goed af en krijgt iedereen een snoepje op het eind.

Dat Jackie zichzelf speelt en meedoet aan een kookprogramma is op zichzelf al grappig, maar het draait om de actie waarbij Chan zelf een soort Lauf der Dinge, omdat er altijd situaties en objecten blijven komen waarmee hij wel iets kan doen. Het is zo overdreven en over de top dat het gewoon moderne slapstick is. Zelfs als je niet van dit soort ridicule actie houdt, moet je wel nageven dat Jackie Chan een held is. Geen idee wie de choreografie geschreven heeft, maar diegene verdient een standbeeld. Hoe krijg je het soms verzonnen! Naarmate het einde vordert, wordt het stiekem ook steeds leuker. Wie had gedacht dat Jackie Chan iemand in zijn tepels zou bijten? Het is dat ik weet dat Chan betere films gemaakt heeft, maar ook deze is zichtbaar met veel plezier en enthousiasme voltooid. Dat straalt er ook echt vanaf. Heerlijke film!

avatar van Lennert

Lennert

Wat, Richard Norton zit er in? Dan moet ik hem sowieso nog zien!

Jackie Chan en de videocassette

Langzaamaan begint het einde in zicht te komen. Het was ergens halverwege juni 2012 toen ik en één van mijn beste kameraden besloten om alles van Jackie Chan te gaan zien. En met alles bedoelden we dan ook echt alles! We begonnen met Cub Tiger From Kwang Tung uit 1973 (we hebben wel wat oudere bijrollen geskipt maar die zullen we er later nog wel bij pakken) en zijn nu uitgekomen in het jaar 1997, het jaar vooraleer hij eindelijk zijn Amerikaanse bekendheid te pakken zou krijgen met Rush Hour.

Mr. Nice Guy is nochtans ook nog wel een verdienstelijke poging om een Amerikaanse productie af te leveren (in ieder geval al een stuk beter dan The Big Brawl en The Protector) maar er zijn een aantal punten waar de film toch wat teleur stelt. Komt voornamelijk doordat het verhaaltje rond de videocasette waar een moord op staat vreselijk veroudert aanvoelt. Zeg nu zelf, een freaking videocasette, het past niet meer echt in deze tijd. Voor de rest is Mr. Nice Guy een film die vooral uitblinkt in de middelmatigheid. Nergens zit er een echte verrassing in (Chan neemt het weer eens op tegen een bende oostblokkers) en naar het einde toe krijgt de film een destructief tintje en wordt werkelijk alles vernietigd, iets wat er trouwens voor heeft gezorgd dat de productiemaatschappij niet meer welkom was in dat deel van Australië vanwege de vele rommel die ze achter lieten. Dit zijn dan ook formulewerkjes die erg snel kunnen beginnen vervelen maar gelukkig blijft er toch nog altijd een zekere vorm van vermakelijkheid in zitten door Jackie Chan.

Want wat die allemaal uit zijn mouw blijft schudden, ik kan er uren naar zitten kijken. Onder regie van Sammo Hung weet je nooit op voorhand wat je je kunt verwachten (Heart of Dragon is een wel heel atypische Chan/Hung film) maar qua actie zit het hier wel goed. Chan kan hier wederom met alle meubilair beginnen smijten en de scène in de bouwwerf is een komisch hoogtepuntje. Leuk trouwens om te zien in de bloopers op het einde dat Chan effectief heeft moeten leren hoe hij moest koken om geloofwaardig over te komen in zijn rol als televisiechef. Let vooral ook nog op een kleine bijrol van Sammo Hung zelf als fietser in een waanzinnig lelijk pak die een aantal keer wat toeken op zijn gezicht krijgt. De oude Sammo zou zich niet zomaar laten doen en er direct een cool gevecht mee aangaan (waar ik eerlijk gezegd op hoopte) maar het was wel een vermakelijke cameo. Chan moet het deze keer opnemen tegen Richard Norton en die doet het op zich vrij goed maar het zijn vooral een aantal bijrollen die wel leuk zijn om te zien. Zeker de drie tegengestelde dames in de vorm van Miki Lee (Miki), Karen McLymont (Lakisha) en Gabrielle Fitzpatrick (Diana) zorgen voor een aantal geslaagde scènes met Chan.

Op zich een niet zo bijzondere film maar de actie maakt nog wel een hoop goed. Chan heeft zeker en vast slechtere films gemaakt maar er zijn er ook een hoop die hier de vloer mee aanvegen. Hij blijft echter nog altijd een held om naar te kijken en voor Sammo Hung heb ik langzaamaan ook een zwak ontwikkeld. Vermakelijk maar niet meer dan dat.

avatar van neo

neo (crew films)

Metalfist schreef:

Jackie Chan en de videocassette

Hoe is dit in hemelsnaam een Amerikaanse productie?

Metalfist

Semi Amerikaans toch want de Verenigde Staten hebben hem toch mee geproduceerd? Plus het feit dat er door de meesten Engels word gesproken (wat volgens mij niet gedubt is) leek mij een aanduiding dat dit een Amerikaanse productie was.

avatar van neo

neo (crew films)

Die vermelding van het land als co-producent lijkt mij een fout. Dit is hoofdzakelijk een Hongkong productie. Dat er Engels wordt gesproken is omdat de film zich in Australië, waar Chan tevens heeft gewoond, afspeelt.

Metalfist

Aha, ja ik ging inderdaad af op de aanduiding van Amerika als co-producent. Op Imdb staat het er inderdaad niet bij, geen Amerikaanse productie dus Dat de film zich in Australië afspeelt was ik inderdaad vergeten dus daar heb je gelijk in.

avatar van Ajacied16

Ajacied16

Gewoon een echte Jackie Chan film die nergens verveeld, maar ook nergens echt bijzonder wordt. De gevechten duren af en toe net iets te lang, maar zijn wel vermakelijk omdat hij echt alles gebruikt als wapen. Een houten pallet? Geen probleem. Een cementmolen? Geen probleem. Heerlijk over de top net zoals de slotscene natuurlijk. Zo is een film die eigenlijk niet goed is en ontzettend voorspelbaar toch nog wel leuk. Hoogtepunt van de film was wat mij betreft de oude fietser in dat ontzettend lelijke trainingspak, erg grappig. 3*

Onderhond

Oef.

Heb een beetje medelijden met Sammo Hung. Een nogal droevige laatste film om te maken. Apart dat hij ondertussen ook geen comeback gepoogd heeft als regisseur. Na de droogte van eind jaren '90 (vooral dan voor dit type oudere HK legendes) is er ondertussen toch wel weer wat meer ruimte voor hen om nog eens een project op poten te zetten. Zeker zo'n Hung, die als acteur wel weer overal opduikt.

Soit, Australië dan maar. Denk niet dat ik ooit zoveel foute acteurs in één film heb gezien. 't Is dat Chan er zelf inzit en Hung een kleine cameo voor z'n rekening neemt, maar verder is het echt een bedroevend niveau. Allemaal van die geblokte ventjes die zo stoer mogelijk proberen overkomen, maar echt te belachelijk zijn voor woorden. De dialogen maken het er ook echt niet beter op.

Als er niet gevochten wordt verdient de film gewoon een 0.5*, maar de gevechten zelf zijn wel weer erg aardig. Veel afwisseling, lange scenes en een denderend einde waar Chan met een kast van een bouwmachine een heel domein aan frut rijdt. Zie ik hem graag doen.

Beetje jammer dat de film verder niet wat hoogstaander was. Hung is geen wereldregisseur, maar levert doorgaans toch echt beter werk af dan dit. Gelukkig dat de actie nog te pruimen was, redt de film niet als geheel maar weet er toch een aantal vermakelijke scenes in te steken.

avatar van Dick2008

Dick2008

Ik hou er helemaal niet van. Rumble in the Bronx is dan nog wel leuk. Maar deze film is toch wel minder. De film begint hier ook al verdraaid goed, maar veel te gauw krijg je dus waar je eigenlijk dit soort films voor kijkt. Veel actie dus, jammer, sommige van die scènes zijn nog wel aardig, vooral na de helft. Maar de grote finale is ook minder. Leuk voor een keer. 2.0.

avatar van ramonbrenda

ramonbrenda

leuke film voor een keertje maar verder niet veel bijzonders zeker niet de beste van jackie chan 2 sterren waard

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Misschien wel de beste film van Jackie Chan met bijna non-stop actie. Een erg vermakelijke film.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

Ja, ik dacht na The accidental spy en nog een paar nieuwe films, ik doe Chan in de herkansing. Maar deze film wil toch nog niet echt. Jammer ook dat deze film juist Mr. Nice Guy krijgt, als zijnde dat de titel meer op hem zelf slaat. Hij reist inderdaad wel de hele wereld over in zijn films, want hier is hij in Melbourne.

Vaak clowneske en lijkt of hij hier wat teruggrijpt naar zijn ouder werk. Als je van stunts en martial arts zit je natuurlijk wel goed. En natuurlijk is Chan wel vliegensvlug. Maar ik vind het toch erg onsamenhangend. Dat je een koets als vluchtmiddel gaat gebruiken vind ik niet bepaald logisch. Verder rommelig en chaotisch, spaghetti western-achtig. Ik heb het toch beter gezien. Ik vind dat dit wat teveel in herhaling valt. De eindscène is met die bouwtruck. 2.0

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Ik had deze nog niet gezien en dus vandaag bekeken.

Ik heb mij hiermee wel vermaakt, van begin tot eind alleen maar actie, ik heb geen rustig moment ontdekt in deze film.

Daarom blijft het leuk om naar te kijken, wel komen de explosies op het einde er allemaal pas uit, tussendoor zien we voornamelijk veel achtervolgingen en gevechten, ook de humor is weer aanwezig.

Ik vind hem dus even goed als First Strike.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Na 12 jaar komen Chan en Hung nog een keer samen. Maar Hung blijft precies wat hangen in de jaren '80. Chan had op dat moment films als Drunken Master II en Rumble in the Bronx achter de rug en de deuren naar Amerika gingen wat verder open. Mr. Nice Guy is zijn eerste film in (bijna helemaal) Engels. Hung liet na deze film lange tijd het regisseren voor wat het is en hield zich vooral met het regisseren van actiescènes in bvb de Ip Man reeks.

Het script is simple en we krijgen cheesy figuren die bij het genre horen, maar toch wat veel de aandacht zoeken. Je merkt dat de film het evenwicht probeert te vinden tussen de humor van Hung en de gevechten van Chan. Tussendoor moet hij nog zien om wat Engels te praten. Het resultaat is een mindere film die soms wat chaotisch wordt, maar toch enkele leuke scènes oplevert waar de liefhebbers van zullen genieten. Het volgende jaar volgt hij de twee sporen van humor en martial arts verder in de twee gekende films Who am I (Chan op topniveau in een echte actiefilm met de nodige stunts) en Rush Hour (het eerder commerciële parcours met meer focus op humor voor de Amerikaanse markt).