• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.545 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

Tanguy

• 455 berichten
  • 2051 stemmen

We kunnen er ook voor kiezen om het Subgenre 'Shot on Video' te vervangen voor bijvoorbeeld 'Noir Horror' of 'Horror directed by women' of iets anders leuks.

Bedankt voor het organiseren en iedere deelnemer voor het meedoen wederom allemaal! Ik heb helaas niet zo veel kunnen zien als ik wellicht gehoopt had, maar weer genoeg moois kunnen ontdekken binnen dit prachtige genre. En het heeft mij toch een beetje uit mijn filmdipje geholpen! Ik zal ergens deze dagen even kijken of ik nog een mooi overzichtje kan plaatsen met enkele statistieken.

Number23

• 8638 berichten
  • 5677 stemmen

Tanguy schreef:

We kunnen er ook voor kiezen om het Subgenre 'Shot on Video' te vervangen voor bijvoorbeeld 'Noir Horror' of 'Horror directed by women' of iets anders leuks. .

Die vind ik ook altijd een doorn in het oog, al kan ik me herinneren dat ik 1/2 jaar geleden The Video Dead had afgevinkt.

Ik denk dat mijn plan voor volgende edition is; de MM top 250 horror wegstrepen. Hopelijk inde aanloop naar challenge al goed op weg, want moet er nog een stuk of 100+

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2931 stemmen

Ja lastig, het is een verschrikkelijk sub-genre, maar dat is imo ook wel een beetje de charme. Het heeft ook wel iets om gewoon zo'n uitzonderlijke kutfilm te kijken. Mja ik heb het zelf wel makkelijk denk gezien ik dat gewoon tijdens het werk of eten aan slinger. Als je 1-2 films max per dag kan kijken ivm gezin oid, dan is daar minder de kans voor/is die tijd iets kostbaarder. Om mij hoeft het niet weg, ik vind het wel wat hebben, maar als de meerderheid het wel kut vind, zou ik het ook niet per se missen.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

Ik vind SOV ertussendoor leuk, maar heb geen spijt als weggaat. Als nieuwe categorieën heb ik ook twee voorstellen, namelijk queer horror en Something Weird.

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Oh, mag ik dan het sub-genre Art / Slowburn / Elevated Horror nomineren om geskipt te worden? Die zie ik niet zitten...

Maar Something Weird is misschien wel een goed vervanger voor SOV!

ZZ TOP

• 507 berichten
  • 2186 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Deze wou ik ook graag deze challenge kijken, daar is het niet van gekomen. Maar ik ga hem zeker voor de jaarwisseling nog opzetten!

Zeker doen! Is het zeker waard!

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

JM is ook fan van shorts. Een filmtype dat ik ook soms proef, maar dat ik tijdens de challenge volledig links heb laten liggen. Misschien fijn als subgenre (een punt als je bvb de 60 min bereikt).

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Ik vind SOV stiekem wel een leuke categorie. Dan liever video game adaptations eruit. Maar ik vind het allemaal prima, ik kijk genoeg meuk tijdens zo'n challenge dus een paar keer een niet-zo-goed-liggend subgenre meepakken heeft ook weer z'n charme.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

joolstein schreef:

Oh, mag ik dan het sub-genre Art / Slowburn / Elevated Horror nomineren om geskipt te worden? Die zie ik niet zitten...

Mijn favoriet, hoe durf je!

Maar Something Weird is misschien wel een goed vervanger voor SOV!

Genoteerd.

Ik vind Queer Horror ook wel leuk moet ik zeggen

Woland schreef:

Ik vind SOV stiekem wel een leuke categorie. Dan liever video game adaptations eruit.

Daar kan ik ook wel mee leven, die was ook een beetje filler to be honest.

Maar ik moet eerst maar eens bedenken of ik de subgenre challenge zo wil houden in zijn huidige vorm. Ik zou het aantal ook terug kunnen brengen om het meer manageable te maken. Of compleet iets anders doen.

En wellicht liep de challenge nu iets te lang met bijna 2 maanden? Of moeten we daar vooral niets aan doen?

Thoughts?

https://img.freepik.com/premium-photo/door-with-question-mark-it_771335-48388.jpg

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Intussen heeft jullie organisator van dit jaar wat ontwenningsverschijnselen.

Ik kijk een handvol films van de lijst Marshall Julius's Action! The Action Movie A-Z, en dat valt tot nu toe niet erg mee met vier vijfjes. En dat is niet op de MM schaal:

https://i.ibb.co/5YTwGkV/image.png

Misschien moet ik het rustig afbouwen, en wel horrors er tussendoor programmeren

robertinho

• 1512 berichten
  • 2935 stemmen

Persoonlijk vind ik twee maanden wel erg lang. Met horror trek ik dat beter dan met de B/W challenge bijvoorbeeld, toen ben ik na een aantal weken gewoon afgehaakt. Maar ik zou er niet rouwig om zijn als het een paar weekjes eerder stopt, met Halloween ofzo.

Subthema's doe ik niet aan mee omdat ik dat te beperkend vind. Dat i.c.m. de lange duur zou voor mij funest zijn. Als dat anders ingestoken wordt, zou ik het overwegen, maar dat is m.i. nu echt te veel gericht op kwantiteit. (Ik heb volgens mij 4 SOV's gezien deze challenge. Heb daar nooit zo'n moeite mee ter afwisseling.)

Voortbordurend op die kwantiteit en mogelijke andere challenges zat ik zelf na te denken over niet zozeer een "challenge", maar een soort "mini journeys" (bare with me). Op boekmeter bestaat 'het kwartaalboek', ieder kwartaal nomineert een aantal mensen een boek en dan stemt de rest op de favoriet. Uiteindelijk leest iedereen hetzelfde boek en is de discussie die daaruit voortkomt erg leuk.

Qua filmz zou je iets vergelijkbaars kunnen doen, maar dan wel met een kortere duur. Bijvoorbeeld: de komende twee weken kijken we (hen die het aanspreekt) een viertal Louis Malle films, of vier vampierfilms, het hele oeuvre van Dorothy Stratten, vijf films over natuurrampen, erotische thrillers, etc. Dat zou dan meer gericht zijn op kennismaking of verdieping en discussie dan op kwantiteit. De mini journeys zou je dan ook wat vlotter af kunnen wisselen tussen de hogere en meer lagere vormen van filmcultuur (ik heb het tegen jou JM, die maart wilde reserveren voor iets ingewikkelds terwijl dentheman en ik die al geclaimd hadden voor MARCHal arts madness!). Buiten je comfortzone treden is in zo'n geval niet direct een opgave en de gezamenlijke reis/last/fun zou m.i. goed kunnen werken. Ik zou niet doorlopend iedere twee weken afwisselen, maar daarna even twee weken niks.

My two cents.

Dentheman

• 492 berichten
  • 638 stemmen

Mijn duit in het zakje. Ik vind het themaklassement een leuke toevoeging, waar ik vorig jaar het klassement enigszins leidend liet zijn heb ik nu gewoon films gekeken en achteraf bekeken of ik ze weg kon schrijven onder een bepaald subgenre. Beide werkwijzen spreken mij wel aan. Daar ik sowieso niet de ambitie heb heul veel films te kijken voel ik ook niet de druk het themaklassement volledig af te werken en subgenre die mij echt niet trekken kijk ik derhalve ook niet. Echter stimuleert het ook zeker wel tot buiten je comfort zone treden af en toe

Ik vind 2 maanden ook vrij lang voor de challenge, ik persoonlijk zie meer in alleen de maand oktober, maar ik kan mij ook voorstellen dat dan het behalen van de voorwaarden voor sommigen weer een bepaalde druk veroorzaakt. Het maakt voor mij verder niet veel uit, ik beweeg mee met de meute, maar na 2 maanden gaat het leuke er denk wel een beetje af

Het idee van MARCHial arts madness vind ik ook nog steeds een leuke en dan heb ik ook nog iets om naar uit te kijken tot de volgende horror challenge weer van start gaat, ik doe verder niet veel op MM en kijk toch mijn filmpjes wel tussendoor, maar ik persoonlijk zou het wel leuk vinden om op die manier 2x per jaar een maand een movie challenge te hebben (en met de martial arts challenge heb ik mooi mijn zoontje mee).

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

31 oktober is voor mij ook een mooi eindpunt. Maar die twee weken in september kan ik niet missen hoor . Alleen de maand oktober is mij iets te kort. Heerlijk in september al horror kijken.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Marchall arts, leuke benaming!

Op zich is twee tegelijk geen issue in mijn ervaring (zie noirvember en de horrorchallenge, en we hebben wel eerder overlap met events gehad) maar het kan ook in een andere maand, natuurlijk.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Als er een martial arts challenge komt doe ik zeker mee!

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Mocht het steigerend paard volgend jaar nog van plan zijn om een top 1000 te organiseren, dan ben ik denk ik de eerste maanden van 2025 druk bezig om een nieuwe top 500 te maken + herzieningen. Andere challenges ga ik niet aan haha.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Oja, dat is volgend jaar ook weer. Dan wordt het wel weer een druk herzien jaartje indd.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Oh God, zo vreselijk moeilijk altijd. Maar blijft een fantastisch evenement!

Daar wil ik ook de nodige tijd in stoppen inderdaad.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Deze hadden jullie ook nog te goed, voor zover jullie er iets mee zijn hieronder een greep uit mijn favoriete films de afgelopen twee maand, mijn flops en enkele cijfertjes van hoe, wat, waar!

Mijn top 10:

1. The Substance (Film, 2024)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1163000/1163202.jpg?cb=1729330718

2. Cat Sick Blues (Film, 2015)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/389000/389824.jpg?cb=1456924687

3. Late Night with the Devil (Film, 2023)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1151000/1151768.jpg?cb=1728121000

4. Les Yeux sans Visage (Film, 1960)

5. House on Haunted Hill (Film, 1959)

6. Abigail (Film, 2024)

7. MadS (Film, 2024)

8. Des Teufels Bad (Film, 2024)

9. Hellhole (Film, 2022)

10. Fear Street: 1994 (Film, 2021)-Fear Street: 1978 (Film, 2021)Fear Street: 1666 (Film, 2021)

Naast een top 10, zijn er ook films die me minder bevallen zijn. De top drie was verraste me nauwelijks. De twee hoogste schavotjes zijn 2 Chinese films, gevonden op Daily Motion, gratis en met dubbele ondertiteling: Engels én Chinees. Enorm irritant, maar was het dat alleen maar geweest ...

Eveneens op het podium de sub van African horror: het was nog niet genoeg dat het Nollywood was ...

Een filmposter plaatsen lijkt me net te veel eer, hierbij toch de links:

1. Curse of the Kraken (Film, 2020)

2. Kuang E Hai Xiao (Film, 2021)

3. End of the Wicked (Film, 1999)

Ik zag dus 156 horrorfilms tijdens de challenge. Hier zaten 2 RW bij. Eentje waarbij ik het pas laat door had (El hoyo 1 ipv El hoyo 2 opgezet en Speak no evil die ik met mijn collega's heb gezien).

Ik vind het productieland een belangrijke factor dat ik ook graag vermeld. Uiteraard staat de VS op 1, maar ben ik blij dat dit net geen 50% is. In totaal 25 verschillende landen:

76: VS

18: VK

8: Canada

7: Australië

5: België, Japan

4: Frankrijk, Duitsland, Mexico, Spanje

3: Italië

2: Argentinië, China, Thailand, West-Duitsland

1: Brazilië, Denemarken, Hong Kong, Nieuw-Zeeland, Nigeria, Oostenrijk, Polen, Sovjet-Unie, Taiwan, Zuid-Korea

Verspreid over de continenten geeft dit:

84: Noord-Amerika

44: Europa

12: Azië

8: Oceanië

7: Latijns-Amerika (incl Mexico)

1: Afrika

Betreft het bronmateriaal kan ik zeggen dat het ook erg divers was. Geen pindakaas hier, wel zoals verwacht veel Youtube (incl Daily Motion):

67: Youtube

20: Netflix

17: Bibliotheek

13: Sooner

12: Plex

9: DVD

7: Prime

4: MeJane

3: Archive.org (tot de site offline werd gehaald)

1: Bioscoop, Disney, RareFilmm.com, TV

Tot slot het aantal films per decennium waarbij ik erg tevreden ben over de spreiding:

40: jaren vanaf 2020

33: jaren vanaf 2010

17: jaren vanaf 2000

16: jaren 70 en jaren 90

14: jaren 80

12: jaren 60

4: jaren 50

2: jaren 20

1: jaren 30 en jaren 40

Aantal films in:

- september: 54

- oktober: 75

- november: 27

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2931 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Mijn favoriet, hoe durf je!

(quote)
Genoteerd.

Ik vind Queer Horror ook wel leuk moet ik zeggen

(quote)
Daar kan ik ook wel mee leven, die was ook een beetje filler to be honest.

Maar ik moet eerst maar eens bedenken of ik de subgenre challenge zo wil houden in zijn huidige vorm. Ik zou het aantal ook terug kunnen brengen om het meer manageable te maken. Of compleet iets anders doen.

En wellicht liep de challenge nu iets te lang met bijna 2 maanden? Of moeten we daar vooral niets aan doen?

Thoughts?

(afbeelding)

Ja ik zou persoonlijk de challenge niet beperken tot 1 maand eigenlijk, als je dan 1 week ziek bent of je hebt dingen elders dan mis je imo wel teveel van een van de leukste challenges. Wél zou je het tot en met 31 oktober kunnen doen dus 2 week korter ik denk dat dat wel een slimme zet is. Wél zou ik dan het themaklassement inperken/anders invullen. Dat mag bijvoorbeeld van mij ook ieder jaar anders zijn zoals Hooptober.

We hadden dit jaar 59 dagen om 100 films te kijken. Nu was dit prima maar vond het vorig jaar met 85 subs op 56 dagen wel iets leuker denk. Nu 'moest' je 1,69 (nice) thema's kijken per dag om ze alle 100 te halen, vorig jaar was dat 1.51. Als je na 31 oktober stopt heb je 48 dagen (als we op 13 sept beginnen) en zou je met 100 thema's op 2 films per dag komen, en met 85 subs op 1.77. Dat lijkt me voor de meeste niet echt haalbaar.

Als ik een aantal reacties zo lees zouden ze denk enkel meedoen vanaf 50 thema's op 48 dagen denk. En sommigen zullen überhaupt niet mee gaan doen gezien ze het te beperkend blijven vinden. Wat dat betreft moet ik wel zeggen dat ik het JUIST leuk vind gezien het er voor zorgt dat ik meer uit m'n comfort zone moet kruipen en zodoende mooiere tips op doe. Zou het dus wel graag zien blijven. Welke thema's we vervolgens gaan kijken maakt me niet zoveel uit.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4883 stemmen

Plezant. De challenge is nog maar net een paar dagen afgelopen en er worden alle snode plannen gesmeed over de volgende Je moet niet vragen hoe populair deze challenge is geworden. Precies alsof dat het enigste is hier op MM wat nog voor animo zorgt. Ikzelf heb eigenlijk geen voorkeuren wat betreft duur of aantal thema's. Van mij mag deze challenge zelfs 3 maanden duren. Dan kan ik tenminste een adempauze inlassen ergens in het midden. Wordt het korter (bv. 1 maand) en blijft het themalijstje even lang, dan weet ik sowieso op voorhand dat dit geen haalbare kaart is. Nu had ik het een beetje uitgerekend dat ik er wel kwam met 1 of 2 films per weekdag en ca 6 films per weekend. En die 2 snipperdagen inplannen heeft ook wel geholpen Het enige dat ik zou aanmoedigen is het vervangen van het SOV thema door een ander thema. SOV staat toch sowieso garant voor barslechte, amateuristische, goedkope meuk

Waar ik wel enthousiast over ben, is het feit dat er naarstig gezocht wordt naar andere soorten challenges. Ik vond bijvoorbeeld de B/W challenge, Oscarfilm Challenge en de Summer Challenge vorig jaar wel een aangename afwisseling en heb daar ook heel enthousiast aan meegedaan. Alleen de Movie World challenge was niet zo mijn ding. Dus kom maar op met initiatieven voor volgend jaar Ik heb toch tijd genoeg daar ik de TOP 1000 rustig aan me voorbij ga laten gaan (zoals ik toen al heb aangekondig). Ook het "mini journey" idee van robertinho spreekt me wel aan. Een (voorgestelde of zelfgekozen) selektie films van een regisseur, genre of acteur/actrice die men gezamelijk kijkt en beoordeelt. Lijkt me ook wel iets wat sporadisch kan worden georganiseerd.

Dat is dan mijn nederige mening over dit topic

oup

• 586 berichten
  • 3180 stemmen

Voor mij persoonlijk was de duur van twee maanden helemaal prima. Ik kon mijn te kijken films perfect uitsmeren over deze periode. Voor mij absoluut een voorwaarde om het leuk en behapbaar te houden. Er zat nog een heerlijk weekje Parijs tussen met het gezin. Dan is een extra weekje toch wel erg welkom om nog wat 'weg' te kijken.

Aan de andere kant snap ik wel dat je er na ca. 1,5 maand he-le-maal klaar mee bent als je iedere dag 3/4 films kijkt. Waar dan - als je volle bak gaat voor het subchallengeklassement - ook nog een behoorlijke lading 'troep' tussen zit

Zelf heb ik vooraf kritisch bepaald wat ik wil zien op basis van ICM/MM-lijstjes. En daar direct een subcategorie bij opgezocht. En ik kies ook een bepaalde mate van kwaliteit in films. Het gemiddelde op MM moet toch wel minimaal op 2,5* liggen. Broddelwerkjes die hier (veel) lager scoren laat ik automatisch links liggen. Sommige subcategorieën boeien mij totaal niet en vallen af. Mijn filmtijd is relatief schaars, ik vind het zonde om dan willens en wetens een baggerfilm op te zetten. In die tijd had ik ook een potentieel nieuw pareltje kunnen kijken. Smaken verschillen en daarmee ook de individuele aanpak bij dit soort filmprojecten! En dat is uiteindelijk ook weer de charme van deze challenge, toch?

Theunissen

• 12267 berichten
  • 5513 stemmen

Kan de challenge volgend jaar niet plaats vinden van 1 januari t/m 31 december, dan haal ik de 31 films ook een keer

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Oké, en dan hebben we nog een overzicht van de films die het meest langs kwamen. Wat is trendy, welke films kwamen regelmatig langs door de sub-genres? Maar van start gaan we met de oudste films! Opvallend is dat deze zijn gekeken buiten een sub-genre DE Italiaanse speelfilm L'Inferno (1911) die losjes is gebaseerd op het stuk Inferno uit La Divina Commedia van Dante https://lirp.cdn-website.com/5d7cef92/dms3rep/multi/opt/Dante+Inferno+film+-+American+release+-640w.JPG Daarnaast twee films uit 1919 De Duitse literaire verfilming en destijds controversieel film Die Teufelskirche (1919)

https://www.vprogids.nl/.imaging/mte/gids/opengraph/dam/cinema/12/18/38/image_12183800.jpeg/jcr:content/image_12183800.jpeg

En de eerste anthologiefilm die een tijdperk van Duitse fantastische film inluidde

Unheimliche Geschichten (1919)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19759.jpg?cb=1599844236

35 films uit de jaren '20 zijn er gekeken Uit het jaar 1929 is geen enkele film gekeken. De films The Phantom of the Opera (1925) en Der Golem, Wie Er in die Welt Kam (1920) kwamen drie keer langs. Maar het is een van de eerste en invloedrijkste Duitse expressionistische films die met vier keer bovenaan staat Ik heb het natuurlijk over Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) https://postercinema.eu/cdn/shop/files/das-cabinet-des-dr-caligari_s4x0g0j8.jpg?v=1727282954

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Tijdens het stille tijdperk werd de term horror gebruikt om van alles te beschrijven, van "gevechtsscènes" in oorlogsfilms tot verhalen over drugsverslaving. In de jaren '30 met de komst van Dracula en Frankenstein (1931) werden de regels van wat is een horrorfilm meer gedefinieerd Er zijn 32 films uit dit decennia gekeken en de jaren 1930 en 1938 ontbreken Drie keer kwam voorbij The Raven (1935) Een film met verwijzingen naar Edgar Allan Poe's gedicht en de eerste horror-iconen Boris Karloff and Béla Lugosi. https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12853.jpg?cb=1382034118 Echter de creatie uit Herbert George Wells boek en één van de grote horrorfilms van Universal Pictures The Invisible Man (1933) werd vier keer gekeken! https://m.media-amazon.com/images/I/71hSZdGup6L._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Nadat horrorfilms in de jaren dertig gemakkelijk waren te identificeren, is dat een decennium later alweer wat vager. In de jaren veertig werd de term horror meer synoniem met mysterie soms ook wel "terreurfilms" genoemd. Psychologische verhalen waar ook Alfred Hitchcock goed in was. Bij een film als The Wolf Man (1941) de eerste film die over de legende van de weerwolf handelde is het niet moeilijk Deze film over het Universal Pictures-monster werd vier keer gekeken https://i.ebayimg.com/images/g/ujQAAOSw5olmmdt9/s-l1200.jpg Maar bij de andere film die vier keer werd gekeken Isle of the Dead (1945) Een film die is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Arnold Böcklin is het al een stuk moeilijker https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Isle_of_the_Dead_%281945_poster%29.jpg/1200px-Isle_of_the_Dead_%281945_poster%29.jpg

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

In de jaren 1950 werd horror vaak gemaakt met kleinere budgetten en sciencefictionthema 's, B-films gemaakt door Poverty Row-studio's Maar toch groeide het horrorgenre tegen het einde van het decennium uit als een volwaardig genre met zelfs internationale producties. Geen films uit 1950 zijn er gekeken en van de 74 gekeken films is 1959 veruit de het populairste jaar van de fifties. Budgetten werden toen ook groter en effecten beter! Vier keer The Incredible Shrinking Man (1957) https://cdn11.bigcommerce.com/s-yzgoj/images/stencil/1280x1280/products/968716/4064063/api5tiujn__85849.1626627608.jpg?c=2 Daarnaast met ook vier keer, de film met Horroricoon Vincent Price gemaakt door filmregisseur William Castle, die door ​​een promotionele gimmick meer beleving gaf aan House on Haunted Hill (1959) https://m.media-amazon.com/images/I/71jVxZ0tuZL.jpg

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

De jaren 60 zagen verdere ontwikkelingen, met materiaal gebaseerd op hedendaagse werken in plaats van klassieke literatuur, het leidde tot een toename van geweld en erotische scènes binnen het genre. Vooral in Europese en Japanse films maar mede hierdoor begon ook de Hays-code scheurtjes te vertonen We keken 102 films uit dit decennium. De films Village of the Damned (1960) , Carnival of Souls (1962) en Danza Macabra (1964) werden alle drie keer gekeken. Het is echter Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told (1967) met vier keer kijken die bovenaan prijkt! Deze film kende problemen tijdens opname, werd uitgebracht in relatieve onbekendheid maar bereikte uiteindelijk een cultstatus Mede ook door de titelsong

https://i.gawby.com/mjayna/mde/mtm/mtq/mzk/s/p/o/spider-baby-or-the-maddest-story-ever-told-movie-poster-446718908493.jpg

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Vanaf de jaren 1970 werden er steeds meer horrorfilms gemaakt, men verdiepte de thema's, effecten werden steeds beter en met meer bloederigere beelden, evenals films die bijna of rechtstreeks pornografische hybriden waren. Horrorfilms werden ook steeds populairder. In deze periode begonnen ook de boekverfilming van horrorschrijver Stephen King Er zijn uit dit decennium 244 films gekeken en elk jaartal is vertegenwoordigd. Vier keer geregistreerd zijn; King-verfilming Carrie (1976) , één van de vroege slashers Black Christmas (1974) En Profondo Rosso (1975) volgens vele, één van de beste films van Dario Argento. Echte drie films kwamen hoger namelijk vijf keer keek men naar het controversiële regiedebuut Wes Craven The Last House on the Left (1972) https://i.pinimg.com/736x/2a/4b/ed/2a4bedd15c7ade834298769e87b115d2.jpg

Zes keer keek men naar het Japanse psychedelische Hausu (1977) dat begon als idee voor een Jaws Rip-off https://m.media-amazon.com/images/I/71dw88o0PtL.jpg En met zeven is Invasion of the Body Snatchers (1978) nog steeds onverminderd populair https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzUzNDdjOTAtOThlNS00OTc0LWIyZjEtMzA3YTA4Mjk2Yjc5XkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

joolstein

• 10828 berichten
  • 8910 stemmen

Alhoewel de oudste te boek staande slasherfilm Thirteen Women (1932) is en er in de jaren 60 ook al waren. Komen er eind jaren 70 een paar films uit die de trend zette waardoor de jaren 80 (en vroege jaren 90) worden gezien als het gouden tijdperk van het Slasher subgenre Met 350 films is het ook nog steeds een populair decennium Vier films werden vijf keer gekeken; de sciencefiction body horror film naar een verhaal van H. P. Lovecraft From Beyond (1986) https://i.etsystatic.com/45440435/r/il/ca0c83/5965165295/il_fullxfull.5965165295_a31o.jpg Door het subgenre Hooptober; De vervolg avonturen van Leatherface The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986) https://mybloodyreviews.com/wp-content/uploads/2016/09/texaschainsawmassacre2.jpg Plus sciencefiction horror film Lifeforce (1985) https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMThmMmQyZGUtOGE5OC00YjFlLTk1MTYtNjM2YzA5ZGQwMmU4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Daarnaast de "video nasty" Dead & Buried (1981) https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWJiOGE0ZDEtOWYzNS00NzQ3LWExNDYtYzZiMzA5ZmIxNmZlXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.