• 17.811 nieuwsartikelen
  • 183.784 films
  • 12.715 series
  • 35.114 seizoenen
  • 658.791 acteurs
  • 200.861 gebruikers
  • 9.503.608 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

cinemanukerke

• 2091 berichten
  • 1189 stemmen

3. Antichrist (2009)

108 minuten / RW / 1 punt - totaal : 5 punten

https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Film/Pix/pictures/2009/5/19/1242734659369/Scene-from-Lars-von-Trier-001.jpg?width=465&dpr=1&s=none&crop=none

Vrouwen komen van Venus. Zo is me destijds verteld op kamp door de priester van de jeugdbeweging. Hij had het gelezen in een boek dat hij naast de bijbel had gelegd op zijn nachtkastje. Jaren later dacht hij ook dat hij van Mars kwam maar dat is een andere verhaal. Een zomer nadien vertelde een krantenverkoper me dat vrouwen van Tempation island afkomstig waren. Hij was voorheen bedrijfsleider van een Multi National maar woonde nu namelijk in een stacaravan wegens 2 dure scheidingen.

Maar het feit is dat vrouwen niet altijd op dezelfde golflengte zitten als mannen. Wetenschappers hebben al eeuwen gezocht naar een verklaring maar ook zij geven toe dat het een kosmisch mysterie moet zijn. Zelfs Ai robots hebben zich erover gebogen maar na 5 minuten kregen die al een kortsluiting.

In Antichtist is er diezelfde conflict situatie. Een man en vrouw gaan op afzondering naar een afgelegen boshut en vrouw ziet de relatie niet meer zitten. Von Trier neemt het horror genre als verpakking (isolatie, locatie, geesten), plakt er de titel op die elke horror liefhebber zal willen zien maar inhoudelijk een drama. Von Trier gooit er wat Schock momenten aan toe (iets met een schaar) en laat zeer grafisch zien dat Dafoe een blok aan het been wordt voor Birkin. Von Trier is een provocateur (hij heeft een andere cut gemonteerd die hij de 'Catholic' version' noemt) maar in mijn boekje ook een verdomd geniale visuele verteller. De opening is subliem (zwart-wit, score, slo mo), de langzame opbouw van de spanningen tussen Dafoe en Birkin, de onzichtbare maar toch voelbare dreiging van de natuur en zijn bewoners. Von Trier blijft consequent en eindigt met een zeer donkere finale.

Antischrist is een film met 1 locatie en 2 personages en het is dankzij Von Trier schitterende cinema.

Waardering : 4*

joolstein

• 11370 berichten
  • 9364 stemmen

22 Butchers Bluff (2023) 2*

123 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 42 +2= 44 punten

Horror ABCs - S - Slashers Prefer Blondes – 1 punt

Nevenklassement: 18 +1= 19 punten (ABCDEFGHIJkIMNOPQRS)

Eigen Horror subgenre-challenge

60. North American Horror (Verenigde Staten)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTgzODc2ZGQtZWNlMy00N2RmLWFmNmYtMGU0NjYyNjczMGM5XkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg Duidelijk een film van iemand die zijn eerste film wil maken maar niet veel budget had. (het is door crowdfunding gefinancierd) Tja en dan krijg je stel amateur-vrienden en Asylum-acteurs die onder het genot van een biertje een slasherfilm naspelen. Niets mis met een slasherfilm, de regels zijn in de jaren '80 al opgesteld dus je eigen daaraan houd kan het niet misgaan? Nou dus wel...deze film valt in veel valkuilen die bij low-budget horen; dialogen uitkramen om het verhaal te vertellen en bezuinigen op de effecten. De film opent traditioneel met het stelletje dat sekst in de auto en waar de moordenaar langskomt. Omdat deze ook nog een absurde speelduur heeft van twee uur is het kampvuurverhaal met de legende over de "Hogman" pas ronde veertig minuten...Maar als je een amateuristische film maakt die zo lang duurt, moet je goede moorden laten zien en deze film mist dat! Bij dit soort films wil ik best door de vingers zien dat het om een superlaag budget gaat, dat het acteerwerk slechter is, deze had zelfs wat ontblote borsten maar als de moorden niet interessant zijn, dan houd het natuurlijk op! En waarom het zo lang maken als je het op een cliffhanger laat eindigen?

joolstein

• 11370 berichten
  • 9364 stemmen

23 Carnifex (2022) 3*
93 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 44 +2= 46 punten
Horror ABCs - Niet– 0 punt
Nevenklassement: 18 +1= 19 punten (ABCDEFGHIJkIMNOPQRS)
Eigen Horror subgenre-challenge
53. Jungle / Woods Horror (Australië)
https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2023/04/carnifex-678x381.jpg Aardig monsterfilm uit Australië over de uitgestorven ''Thylacoleo Carnifex'' (Buidelleeuw) Je hebt dus twee natuurexperts die een verslaggever door de Australische outback leiden en een paar nachten laten zien wat ze doen. Het is duidelijk dat regisseur Sean Lahiff dus meer met zijn creature-feature op spanning en sfeer mikt dan op een gore-horrorfilm. Doordat het dier een lange tijd uit beeld wordt gehouden bouwt het lekker de spanning op maar scoort het lager met zijn horror. Toch is dit een behoorlijk solide thriller met een horror-element. De acteerprestaties waren ook prima. Alles werkte hier best goed en deze Australische creature-feature is dan ook, hoewel niets baanbrekends, beter dan verwacht.

Dentheman

• 525 berichten
  • 725 stemmen

11) Slither (2006)
Speelduur: 95 minuten
Datum van zien: woensdag 30 september 2026
Medium: Amazon prime
RW: 1 punt (9 FTVs)
Puntentotaal: 20 punten
Waardering: 3,5
Themaklassement: Y - Yell like hell = 1 punt
Punten klassement: 11 punten
Subgenres: B, C, H, I, J, L, N, U, V, W en Y

Review: Volgens mij deze aan het einde van mijn tienerjaren in de bios gezien, maar in ieder geval zeker weten op tv al eens, sowieso een echte 00s prent op verschillende vlakken. Is niet direct een subgenre horror dat mij perse aanspreekt, maar op de een of andere manier werkt hij voor mij wel. Elizabeth Banks is natuurlijk een plaatje. Nathan Fillion speelt in alles waar ik hem heb gezien zon beetje dezelfde rol, maar doet dit altijd met een bepaalde charme, waardoor het licht komisch en sympathiek is. Michael Rooker dacht ik vooral te kennen van Guardians of the Galaxy en the Walking dead, maar blijkt dat ik hem toch eerder al wel ben tegen gekomen op het scherm, natuurlijk ook een acteur die een eigen schwung aan een rol geeft.

De gore, de buitenaardse wormpies en de body horror zitten goed. Dus een verrassend hoge score voor mij bij deze herziening! Extra kudos's voor het ongemakkelijke gevoel dat ze weten te geven aan het moment dat Grant Grant Brenda bezwangerd, besmet, what is it? Goor buitenaards seksueel tintje waardoor je even het gevoel hebt als puber iets te kijken dat je eigenlijk niet hoort te zien, wat vooral bewerkstelligt wordt door het bevredigde gezicht van Rooker .

https://i.postimg.cc/rsHDXpDH/Slither-2006.webp

IH88

• 9864 berichten
  • 3203 stemmen

8. Influencers (2025)

https://blog.reelgood.com/wp-content/uploads/2025/12/Influencers-2025-1024x576.jpg?wsr

FTV - 2 punten.

Puntentotaal 16 punten.

3*

Ik heb wel een klein beetje een crush op CW (Cassandra Naud). De Influencer films zijn mijn 'guilty pleasures' van het horrorgenre. Het is allemaal belachelijk en totaal niet serieus te nemen. Maar het is ook zeer vermakelijk, en door het charismatische spel van Naud ook nergens vervelend om naar te kijken. CW is een sociopaat, psychopaat en moordenaar, maar toch snap je wel waarom iedere man en vrouw zich tot haar aangetrokken zou kunnen voelen. Je wordt uiteindelijk door haar vermoordt, vernedert en/of berooid achtergelaten, maar je hebt daarvoor wel een goede tijd . Laat het derde deel maar komen!

robertinho

• 1557 berichten
  • 3085 stemmen

10 Night of the Demons (1988)

89 minuten / FTV / 20 punten

Zodra ik de geanimeerde openingscredits zag en de muziek daarbij hoorde, wist ik dat het goed zat. Een beetje twijfelachtig is het wel dat hetgeen me het meest bijgebleven is de uitspraak van de puberende Billy was naar zijn eigen zus: “Hey, bodacious boobies, sis!” Na zo’n film vraag je je ook vooral af: “Do they still make ‘m like this anymore?”

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/9o/k6/wd/a1/pfrkAgvnvXZjZvmFYn2417xyTJu-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=09bdd09921

robertinho

• 1557 berichten
  • 3085 stemmen

11 Verzameling FTV-shorts

Gecombineerd 67 minuten / 22 punten

I. The Legend of the Pope Lick Monster (1989, 16 minuten)

In een aflevering van Out There: Crimes of the Paranormal, geproduceerd door de Duplass broers, hoorde ik over de Pope Lick Monster. Filmmaker Ron Schildknecht kwam toen aan het woord over zijn korte film die hij eind jaren 80 maakte. De film is charmant en grappig, soms wat verwarrend omdat sommige nachtbeelden overduidelijk overdag zijn geschoten (maar in zwart wit).

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/303dfd47ff323c518d2d9a370c4566429c07302805c5427bd9b2f3d4f82706ad.jpg

II. The Thing in the Basement (1975, 13 minuten)

Een gezellig pokeravondje met vrienden wordt bruut verstoord door een vallende meteoriet die door het dak het huis binnenkomt en uiteindelijk in de kelder belandt. Chaos en hilariteit gegarandeerd. Heel leuk!

https://www.elprimoderidleyscott.es/wp-content/uploads/2025/08/TheThingInTheBasement-01.jpg

III. Halloween Party, inclusief making of (1989, 38 minuten)

Zelfs met slechte belichting en onverstaanbare audio is dit een heel erg lieve SOV hommage aan Halloween gemaakt door tieners. Ik wou dat ik zelf vroeger een film gemaakt had met vrienden waarvan je nu amper kon zien en horen wat het was, maar waarvan je nog wel weet dat het rechtstreeks uit het hart kwam. “Quiet on the set, Mom!”

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjX8ncFq4ucC25D8HJ3PPZva9NldWIcBhNTHu3vKDBZGaQ_YhvO8Dzv94Lrf_QRvsKcJb27nySFBkkkGu4Kd_1uM1IBbn8Tnnn7wI976ifkZDfbfVIYJX9cjpS57cJesmXCMofRFj_o9TS3nfqm6WfRtmuuRdfFCNOHyTQHd-pFx922uCX--bQnqhjI/s895/halloween-party-1989-5.png

robertinho

• 1557 berichten
  • 3085 stemmen

12 The Ninth Configuration (1980)

117 minuten / FTV / 24 punten

“I don’t think evil grows out of madness. I think madness grows out of evil.”

Fantastisch. In het Pazuzuversum. Plat en grappig, diep en verontrustend, overduidelijk maar ook ongrijpbaar. Van begin tot einde geboeid zitten kijken en genoten van de geweldige performances en sets.

https://assets.americancinematheque.com/wp-content/uploads/2024/03/12120609/THE-NINTH-CONFIGURATION-HERO.jpg

robertinho

• 1557 berichten
  • 3085 stemmen

13 Demon Seed (1977)

94 minuten / RW / 25 punten

In aanloop naar de workshop die we gisteren gaven bekeken, en tijdens de workshop alleen het eerste deel bekeken en besproken met een groepje Nederlandse en Amerikaanse deelnemers. Hoe vaker ik ‘m zie, hoe sterker ik ‘m vind. Vooral in het eerste deel waar we leren wat Proteus is, door wie en waar ie is gemaakt, hoe hij getraind wordt en waartoe hij in staat is, is eindeloos fascinerend en geeft zoveel voer voor discussie. Helemaal omdat het gecombineerd wordt met de verschillende perspectieven van Dr. Alex Harris en Dr. Susan Harris in hun huis-van-de-toekomst (dat aardig wat wegheeft van hedendaagse “smart” homes). Was erg leuk om te doen, deelnemers enthousiast naar huis (of hotel) en, na een trigger warning van onze kant, voornemens het restant van de film ook te kijken.

https://reviewallmonsters.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/09/dems2.png?w=474

Tartarus

• 399 berichten
  • 3808 stemmen

22. Shark Thrash (2026)

84 minuten

ftv= 2punten

puntentotaal= 44

Horror ABC= -

Nevenklassement= 13

1,5*

Twijfelde ik bij mijn vorige haaienfilm nog of het veel slechter kon, dan vond ik nu het antwoord: ja, dat kan. Dat bewijst deze film wel. De film zag er nog best wel redelijk uit voor zo'n low budget film, maar het verhaal was zo flauw en ongeloofwaardig dat een hoger cijfer er echt niet inzit. Een gezin op vakantie zit in een dorpje aan de kust als er een storm komt. Het waterpeil stijgt en ineens zwemmen er haaien in de straten en huizen. De titel van de film kan dan ook op de kwaliteit van de film slaan: trash. Voor de liefhebbers van B horror films met haaien valt er vast wel iets te genieten, maar ik had zelf moeite mijn aandacht bij de film te houden. En dat voor een haaienliefhebber. 1,5* voor de moeite

SammyK

• 68 berichten
  • 542 stemmen

10. Hokum (2026)

107 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 19

Horror ABC's: geen

Nevenklassement: 7 punten

Een schrijver gaat naar een hotel in Ierland om er zijn boek af te maken. In het hotel is er een kamer afgesloten omdat er een heks gevangen zou zitten, die de eigenaar daar jaren eerder heeft opgesloten.

Leuke sfeervolle film die helaas nooit echt eng of spannend wordt. De acteurs doen het allemaal wel goed en het is eens een andere aanpak voor een heksen film maar de dreiging mocht wat groter zijn.

3,5*

Dentheman

• 525 berichten
  • 725 stemmen

12) The Mummy (2017)

Speelduur: 110 minuten

Datum van zien: donderdag 1 oktober 2026

Medium: Amazon prime

FTV: 2 punten (10 FTVs)

Puntentotaal: 22

Waardering: 1,5

Themaklassement: Z - Zealous zombies = 1 punt

Punten klassement: 12 punten

Subgenres: B, C, H, I, J, L, N, U, V, W, Y en Z

Review: OMFG, wat slecht, op zoveel punten. Er zijn zeldzame momenten dat de film heel eventjes iets doet wat wel okay is, maar dat wordt zo gigantisch overschaduwd door van alles dat niet okay is. Des te groter eigenlijk de desillusie als je ziet dat een Cruise en Crowe zich hiervoor lenen, maar die lijken op de automatische piloot even hun dingetje te doen, op geen enkel moment verheffen zij de film boven wat het is: simpel popcornvermaak en zelfs dat niveau tikt de film eigenlijk niet eens aan als je door de sluier heenprikt van de "blockbuster-vibe". Jammer, had meer ingezeten, gauw door!

https://i.postimg.cc/yxVfqzQZ/The-mummy-2017.jpg

SammyK

• 68 berichten
  • 542 stemmen

11. Late Night with the Devil (2023)

93 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22

Talkshow host, in de jaren 70, ontvangt een meisje dat bezeten zou zijn door een demon en haar begeleider, in de hoop om de dalende kijkcijfers op te krikken.

Leuke en aparte film vond ik met een licht onbevredigend einde. Lange tijd gebeurt er wel niet veel en is het precies of je echt naar een late night talkshow zit te kijken uit de jaren 70. Wel leuk de 'behind the scene' scenes wanneer er zogezegd reclame is.

3*

Tartarus

• 399 berichten
  • 3808 stemmen

23. Suffer (2025)

94 minuten

ftv= 2 punten

puntentotaal= 46

Horror ABC= -

Nevenklassement= 13

3,5*

Deze fantasy horror is het bewijs dat je met een klein budget nog steeds een prachtige film neer kan zetten. Het verhaal gaat over een vrouw die wordt verbannen naar de wildernis door een koning die haar volk tot slaaf heeft gemaakt. Zij gaat de strijd aan met hem om de mensen te bevrijden. Er wordt veel donkere magie gebruikt en er hangt een naar sfeertje. Daar moet de film het dan ook van hebben, want veel gebeurt er eigenlijk niet. Toch was het genieten, mede dankzij het voortreffelijke acteerwerk van Naomi McDougall Jones. Door haar masker kon ze niet veel zeggen en werd er dus weinig gesproken in de film, maar met haar lichaamstaal kon ze veel overbrengen. Sterke actrice. De rol van Scott Beehner was een stuk luchtiger en die afwisseling beviel me goed.

robertinho

• 1557 berichten
  • 3085 stemmen

SammyK schreef:

10. Hokum (2026)

107 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 19

Een schrijver gaat naar een hotel in Ierland om er zijn boek af te maken. In het hotel is er een kamer afgesloten omdat er een heks gevangen zou zitten, die de eigenaar daar jaren eerder heeft opgesloten.

Leuke sfeervolle film die helaas nooit echt eng of spannend wordt. De acteurs doen het allemaal wel goed en het is eens een andere aanpak voor een heksen film maar de dreiging mocht wat groter zijn.

3,5*

Deze ga ik komende week (of daarna) ook kijken. Heb je Oddity gezien? Die vond ik juist best wel eng en spannend. Had hier iets soortgelijks verwacht.

Seam

• 1042 berichten
  • 2399 stemmen

4. A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
96 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 8
ABC: T (volgens mij zijn de enige kills in deze film uberhaupt tieners, hoewel het me nog altijd onduidelijk is of de vader van Nancy doodgaat)
ABC totaal: BGT

Aardige film! Vooral de creativiteit van de droomsequenties sprong er uit. Aantal aardige jumpscares ook, maar lang niet zo effectief als mening ander horror (zelfs in die tijd). Verhaaltje wordt er een beetje bijgehaald en daardoor voelt de conclusie ook wat onbevredigend. Arquette is trouwens ook afschuwelijk irritant met haar over de top gil. Heel geforceerd en zo zou ze zeker niet in het echt gillen. De praktische effecten zijn heel goed gedaan, des te pijnlijker de CGI die toegepast wordt. Dat ziet er wel heel erg jaren 80 uit. Wat mij betreft op het niveau van het eerste deel, als deze ideeen vanaf het begin werden toegepast, dan was ik daadwerkelijk misschien onder de indruk geraakt van de originele versie.
3*

Seam

• 1042 berichten
  • 2399 stemmen

robertinho schreef:

(quote)

Deze ga ik komende week (of daarna) ook kijken. Heb je Oddity gezien? Die vond ik juist best wel eng en spannend. Had hier iets soortgelijks verwacht.

Ik vond Hokum helaas wat tegenvallen. Leunt in mijn optiek veel meer op verhaal en minder op sfeer. Terwijl ik het verhaal juist zwakker vond dat Oddity. Maar zeker de moeite waard om eens te zien hoor, Scott speelt zijn klassieke cynische zelf.

SammyK

• 68 berichten
  • 542 stemmen

robertinho schreef:

(quote)

Ja Oddity had ik de dag ervoor gezien en die vond ik iets beter, hoewel ik ze hier elk evenveel punten heb gegeven. Dus verschil is niet groot. Ik wil niet teveel weggeven omdat je de film nog wilt bekijken, maar ik vond de dreiging in Oddity groter dan in deze film. Anders had ik nog een half puntje extra gegeven. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik woon naast een drukke weg en dat lawaai hindert mijn kijkervaring soms.

Je kan je inderdaad aan een soortgelijke film verwachten, je kan wel zien dat het van dezelfde regisseur is. Maar als je Oddity goed vond, dan ben ik zeker dat je ook van Hokum zult genieten.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.