- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
joolstein
-
- 11367 berichten
- 9363 stemmen
20.Atroz (2015) 2,5*
82 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 38 +2= 40 punten
Horror ABCs - R - Rivers Of Blood – 0 punten
Nevenklassement: 16 +1= 17 punten (ABCDEFGHI- kIMNOPQR)
Eigen Horror subgenre-challenge
89. Torture Horror (Mexico)
Is een film als deze "goed"? Het hangt ervan af hoe je het definieert. Als het is om te entertainen, dan nee absoluut niet. Maar het choqueert en zoekt grenzen op. Zoals Faces of Death dat in 1978 ook deed. Hier is er een sadistische seriemoordenaar en zijn sidekick die zijn daden filmt. Een agent vindt deze tapes, en bekijk de opnames met wat de moordenaar heeft gedaan en is gebeurd voordat hij zo werd. De film is door zijn stijl van gevonden beelden ook niet mooi of interessant. Daarnaast is het acteerwerk belachelijk overdreven. Deze film behoort tot het wat extremere horrorwerk...helaas hebben dit soort werkjes vaak niet meer te bieden dan dat het lukt om een gedeelte van de kijkers te choqueren of afstoten. De enige reden dat dit nog wat punten oplevert, is voor de grafische scènes.
joolstein
-
- 11367 berichten
- 9363 stemmen
21 Kodomo Tsukai (2017) 4*
111 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 40 +2= 42 punten
Horror ABCs - J - Jump Scare– 1 punt
Nevenklassement: 17 +1= 18 punten (ABCDEFGHIJkIMNOPQR)
Eigen Horror subgenre-challenge
33. Creepy Kid(s) Horror (Japan)
https://morganawyong.com/wp-content/uploads/2017/09/innocent-curse_web_sub6.jpg Als na 1998 in het westen de interesse in J-horror genre losbarst, weet regisseur Takashi Shimizu als één van de eerste met zijn Ju-on op te vallen. Vier Ju-On en twee Amerikaanse The Grudge-remakes verder keerde hij terug naar de Japanse cinema. Om eerlijk heb ik ook meer met zijn andere werk dan de "ju-on"-franchise. Ook deze film is totaal iets anders. Het verhaal ontvouwt zich met een solide plot met een uitgangspunt dat nog best cliché was; een vloek waarbij iemand drie dagen naar het horen van een liedje zal sterven. Tot zover dus niet zo heel gek anders in zijn verloop maar bizarre surrealistische accenten zorgen ervoor dat het opvalt en een echt creatieve film wordt!! Helaas wordt deze Japanse horrorfilm niet door iedereen gewaardeerd, aan het cijfer te zien. Maar voor degenen die buiten de geijkte paden durven te kijken, die niet enkel op jump-scares zitten te wachten en die meer genieten van een effectief verontrustende sfeer hebben aan deze zeker wel een goede!
mezzanine
-
- 414 berichten
- 2998 stemmen
13.An American Werewolf in London (1981)
97 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 24
ABC: W - What Would a Werewolf Wreak
ABC totaal: 11 punten (BDGIOQVWXYZ)
In de categorie: Moet je toch een keer gezien hebben. Lekker gedateerd, niet per se heel goed, maar toch vermakelijk. Film wil ook graag komedie zijn, maar zit er vaak net een beetje naast, gek genoeg geeft dat samen met typisch Britse sfeertje juist iets charmants aan de film.
https://i0.wp.com/jackedinmovies.com/wp-content/uploads/2021/04/AWL.jpg?w=1544&ssl=1
Tartarus
-
- 397 berichten
- 3806 stemmen
80 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 36
Horror ABC= X
Nevenklassement= 11
3*
Ondanks het vrij lage cijfer zowel hier als op IMDb vond ik dit toch zeker geen verkeerde film. Drie tieners zijn op vakantie en willen op weg naar huis gaan. Ze lopen langs een huis met een lugubere tekst en besluiten daar naar binnen te gaan. Dat was niet slim.Wat volgt is een slasher met alligators en een man met een alligator masker op. De gore is goed, de acteurs ietwat teleurstellend en de alligators zijn echt. Ik heb me er prima mee vermaakt, vandaar een welverdiende 3*
mezzanine
-
- 414 berichten
- 2998 stemmen
14. Sayara: Intikam Melegi (2024)
98 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 26
ABC: R - Rivers Of Blood
ABC totaal: 12 punten (BDGIOQRVWXYZ)
Wow, wat een mokerslag. Rape revenge films zijn bijna altijd naar, maar dan nog ben je niet voorbereid op de allesvernietigende woede van Sayara en de diepe duisternis waarin zij wegzakt. Die strekt ver voorbij de direct betrokkenen en wil vooral iets zeggen over de corruptie en machtspolitiek in Turkije. Extreem gewelddadig, gelukkig duurt het 'rape' deel niet te lang, geeft al genoeg buikpijn, maar ook het 'revenge' geweld daarna geeft je niet de verlossing waar je in dit soort films op wacht, die hoop wordt al bij eerste slachtoffers die Sayara maakt de grond ingeboord. Maakt de film gelaagder en het is juist die woede en politieke lading die deze film er bovenuit doet stijgen.
Vond vorig jaar Baskin ook al zo goed, en dit is tweede film van Can Evrenol die ik 4 sterren geef. Dit miste ook nog een beetje, zo'n verrassing die je echt goed vindt, daarvoor struin je toch deze maand door al die horror heen. Had tot nu toe veel 'prima' films, zesjes, maar deze raad ik van harte aan.
https://splatfilmfest.com/wp-content/uploads/2024/09/Sayara_1-1.jpg
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
Spuit elf gaat ook eens aan de gang.
1. Thir13en Ghosts (2001) - 2.5*
FTV, 91 minuten, Verenigde Staten
Puntentotaal: 2
Subgenre: H - Haunted As Shit
The Horror ABCs: H
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1012.jpg
Een niemendalletje, een beetje kinderhorror, maar toch wel redelijk kijkbaar. Het verhaal is vooral een excuus voor het opvoeren van een hoop actie met geesten en een hoop jumpscares, maar ik vond het huis van ome Cyrus toch wel tof eruit zien. Een soort van mix tussen futuristisch laboratorium en occulte tempel. Matthew Lillard verdeelt de meningen nog wel eens, en ja, hij schmiert er ook zeker op los, maar ik vond 'm wel passen in de film. De verschillende spoken die rondzweven en het verhaal vond ik verder wat minder boeiend, sterker nog, ik vond die spoken wellicht wel het zwakste deel. Erg popcorn-Hollywood-horror, net zoals het gebrek aan gore of andere gnarly-heden. Maar dat komt later in de challenge wel, dit was een ietwat tam doch kijkbaar begin.
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
2. Girls with Balls (2018) - 3.0*
FTV, 77 minuten, Frankrijk
Puntentotaal: 4
Subgenre: M - Mind your head
The Horror ABCs: HM
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117392.jpg
De film neemt zichzelf vanaf het begin niet serieus, en alle clichés komen naar voren. Het volleybalteam met typetjes (met name de alpha bitch en het nerdy meisje komen duidelijk naar voren), die strijden tegen een groep kannibalen. Het is melig, en zeker in de eerste helft vaak niet met heel veel succes. Maar zeker in de tweede helft vond ik er ook toch af en toe wel een leuke grap tussen zitten, en het is best kijkbaar. Verwacht verder geen boeiend plot of heel veel gore, maar toch nog wel wat leuke kills. De grappen zijn redelijk hit and miss, en voor spanning of plot moet je hier ook niet wezen, maar een luchtig tussendoortje was dit wel.
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
3. I, Monster (1971) - 2.5*
FTV, 75 minuten, Verenigd Koninkrijk
Puntentotaal: 6
Subgenre: I - Insane in the Membrane
The Horror ABCs: HIM
https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22381.jpg
Amicus, het is vaak een beetje de Temu-versie van Hammer. De cast is hier dik in orde, met Christopher Lee en Peter Cushing, al is Christopher Lee wel erg uitgebreid aan het schmieren. Maar het is een niet zo bijzondere, wat in herhaling vallende versie van Dr Jekyll and Mr Hyde (hier Marlowe en Blake geheten). Redelijke sfeer wel, maar vooral wat saai en nergens verrassend.
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
4. Undertone (2025) - 2.5*
FTV, 92 minuten, Canada
Puntentotaal: 8
Subgenre: Obviously Occult
The Horror ABCs: HIMO
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1173000/1173723.jpg
Een minimalistische moderne horror, waarin we eigenlijk alleen kijken naar Evy (en heel af en toe naar haar comateuze moeder) die samen met ene Justin een soort van griezelpodcast maakt. We volgen haar als zij en Justin een serie ingestuurde tapes afluisteren, een hoop kinderliedjes achterstevoren spelen, en er allerlei suggesties komen over demonen, geheime boodschappen, kindermoord en bezetenheid. Er gebeurt eigenlijk bar weinig expliciets, wat eng geknipper en enge geluidjes, en vooral het aanhoren van allerlei creepy pasta achtige verhaaltjes en tapes - en Evy die dat mentaal allemaal maar matig trekt. Het werkte nog wel redelijk, maar het was voor mij toch te minimalistisch en suggestief om het echt geboeid te bekijken.
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
91 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 2 punten
ABC - Q - Quietness is Quintessential
ABC Totaal - Q
2,5*
Mijn horrorchallenge is vals begonnen. Op de startsdag kreeg mijn huisdier een infectie en zat ik gebonden aan een doktersafspraak en moesten er drukke diensten worden gedraaid. Hierdoor duurde het even voordat ik echt de motivatie kon vinden om me op deze uitdaging te storten, maar met Absentia zijn we in ieder geval los! Helaas vond ik het een toegegeven doordachte, maar redelijk saaie bedoening. Af en toe sfeervol in elkaar gezet qua techniek en degelijk geacteerd, maar als we ons dan in de dreigende tunnel bevinden, kon ik niet van me afzetten dat het weinig angst inboezemt.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/nAmq4mk305iccTGyfIncPzeP89P.jpg
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
2. The Possession of David O'Reilly (2010)
87 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 4 punten
ABC - J - Jump Scarel
ABC Totaal - JQ
1,0*
Ik hoopte dit thema op te kunnen sparen voor een film waar ik écht zin in had en deze stond al een tijdje op de lijst. Helaas bleek het achteraf niet veel meer te zijn dan drie hysterische volwassenen die met onoverzichtelijke beeldvoering zich heel erg druk staan te maken om wat donkere handjes die af en toe op de muur worden gezet. Aan mij was deze chaos niet besteedt, moet ook zeggen dat ik het behoorlijk oninteressant vond.
https://assets.mubicdn.net/images/film/81391/image-w856.jpg?1745491248
Tartarus
-
- 397 berichten
- 3806 stemmen
19. Cara (2024)
96 minuten
FTV= 2 punten
puntentotaal= 38
horror ABC= i
nevenklassement= 12
2,5*
Cara is een jonge vrouw die zeer krankzinnig is. Ze loopt weg uit een instelling , maar heeft het idee dat iedereen negatief over haar denkt en haar terug wil hebben. Op een dag gebeurt er iets waardoor alles flink uit de hand loopt en Cara hulp krijgt van een vriend. Samen richten ze een bloedbad aan.
Lastige film om een cijfer te geven. Het was zeker geen slechte film, maar toch pakte het me niet. Ik denk dat ik Cara's ziektebeeld net iets te simpel en cliché vond neergezet. Als je besluit toch een film te maken over zo'n moeilijk onderwerp, geef het dan ook maar diepgang. Er miste iets voor mij, nu kwam het niet veel verder dan een Jip en Janneke niveau. Wel vond ik het uitgangspunt zeer goed gevonden en ik denk dat ik eens ga rondkijken naar meer films met dit idee.
ibendb
-
- 5047 berichten
- 3252 stemmen
Na een half jaartje afwezig te zijn om MM laat ik toch graag mijn gezicht eens zien voor de Horror Challenge. Het is dit jaar reeds de 5de editie voor mij dus mijn goesting is volop aanwezig. De reviews zullen waarschijnlijk wat korter zijn en het aantal films wat minder. In tegenstelling tot vorig jaar zit ik niet meer ziek thuis maar ondertussen met een nieuwe job die alle liefde vraagt.
Beginnen doen we met Zach Cregger's Resident Evil.
Speelduur: 90 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 2 punten
Subgenre: B - Brutalize That Body Horror
Afgevinkt: 1/26 - B
Graag wil ik de stoner naast ons in de bioscoop bedanken om bij ieder opmerkelijk moment ons te trakteren ontzettend vervelende lach aan een decibel dat menselijk niet mogelijk zou kunnen zijn. Als je graag wil weten hoe die klonk, denk maar aan een herhalende, diepe, Goofy-achtige ah-hyuck. Strontvervelend, zou iedere nuchtere mens dit kunnen noemen.
Afgezien van deze onaangepaste wietman - waardoor ik oprecht niet honderd procent in de film zat - was dit wel een best leuke film. Cregger gebruikt originele, inventieve camerabewegingen die vaak referenties naar de games bevatten. Ook veel humor komt uit verwijzingen naar de puzzels uit de franchise. Het is grappig maar soms wat on-the-nose. Het script weet niet altijd welke toon het wil aangaan maar meestal gaat het wel voor een soort campy mix tussen slapstick en body horror.
De belichting voegt veel toe aan de onheilspellende sfeer. Dankzij de muziek of de occasionele afwezigheid ervan, merk je dat er overal over nagedacht werd. Misschien lijkt het allemaal wel iets te gelikt of georchestreerd waardoor de nieuwigheid toch iets minder authentiek overkomt.
De protagonist is lekker genietbaar en hij wordt wel écht niet gespaard bij de verschrikkelijke gebeurtenissen die hem achtervolgen. Deze soort onontkomelijke horror-taferelen dragen goed bij aan de algemene dringendheid van alles.
Resident Evil is een film met een gemixte toon die gamers wel zullen appreciëren, geloof ik. De fervente RE-fans die iets helemaal nieuws verwacht zal ook niet van een koude kermis thuiskomen, al licht dit waarschijnlijk omdat we de erbarmelijke films met Milla Jovovich gewoon zijn.
3,5*
moviemike
-
- 1419 berichten
- 5899 stemmen
3. Insidious: Out of the Further (2026)
Speelduur: 106 minuten
FTV = 2 punten + 3 punten = totaal 5 punten
Horror ABC: O - Obviously Occult = E-O-P
Nevenklassement: 1 punt + 2 punten = 3 punten
Bekeken via: Bioscoop
Beoordeling: 4*
https://www.thewrap.com/wp-content/uploads/2026/08/insidious-6.jpg?width=1024&height=576&fit=bounds
Het is een opvallend fijn jaar op gebied van horrorfilms. Na 'Backrooms' en 'Obsession' zijn er al voldoende andere films geweest die de revue zijn gepasseerd en het einde is nog niet in zicht.
Ook de nieuwste 'Insidious: Out of the Further' schenkt ons een verdienstelijke griezeltoevoeging.
Ditmaal leren we kennismaken met Gemma Hall, een tandarts wiens leven compleet overhoop wordt gehaald als ze merkt dat ze zomaar eventjes van de ene op de andere moment de onderwereld kan worden ingezogen. Ze komt daar in contact met het medium Elise Rainier en die weet haar te vertellen dat het dit keer echt wel menens is. Gemma zal niet alleen moeten vechten voor het leven van haar gezin, de gehele mensheid staat deze keer op het spel.
Met voldoende rilmomentjes, een hoofdactrice die me sprekend aan een jongere Naomi Watts deed denken en met als kers op de taart Lin Shaye, altijd een toffe meerwaarde in dit soort films, was dit voor mij, na de eerste film, het beste deel binnen deze franchise. Naar het einde toe begint het allemaal wel wat potsierlijk te worden en dat kind vond ik nu ook niet meteen de beste actrice maar dat nemen we er allemaal graag met de mantel der horrorliefde bij.
alexspyforever
-
- 21587 berichten
- 2328 stemmen
FTV
60 minuten
2 punten
Totaal: 8+2= 10 punten
Slechts een uur lang is dit inderdaad een vluggertje zoals joolstein aangeeft. Ondanks de korte speelduur en het verhaal zelf vrij snel verloopt voelt het door het vele gepraat en de weinige actie alsnog als een trage film aan. Niet dat het saai is, maar hier had duidelijk veel meer mee kunnen worden gedaan. Ook een matig gekozen titel eigenlijk, maar misschien was het niet geoorloofd om de titel van de roman "The Electric Man" te gebruiken of wilden ze net teveel de vergelijking maken met het monster van Frankenstein. Wel leuke effecten voor de tijd.
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
3. Torso (1973)
89 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 6 punten
ABC - B - Brutalize That Body Horror
ABC Totaal - BJQ
1,5*
Tja. Ik heb gewoon helemaal niets met dit soort omgevingen en moet toch altijd weer slikken wanneer dit thema in de horroruitdaging terechtkomt. Slecht geacteerd, vaak lelijk vormgegeven en slechts gemengd een aantal aantrekkelijke camerabewegingen om de aandacht te vangen. Ik kwam er wederom nogal moeilijk doorheen, maar ben blij dat deze weer is afgevinkt van het lijstje van 250 beste horrorfilms op MM.
https://projectedfigures.com/wp-content/uploads/2018/03/torso2-4009577463.jpeg
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
104 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 8 punten
ABC - W - What Would a Werewolf Wreak
ABC Totaal - BJQW
2,0*
Ik had vooraf nog wel wat verwachtingen wanneer iemand als Larry Fessenden opduikt om zijn naam op een film te zetten, maar Blackout was toch vooral erg saai en lang gerekt. Er worden genoeg belangrijke onderwerpen aangeraakt en uitgebreid verwerkt, maar dit is al bij al niet waar ik een weerwolvenfilm voor kijk en het duurde me dan ook veel te lang. Bij vlagen experimenteel en vermakelijk, maar over de grote lijn weinig noemenswaardig.
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
95 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 10 punten
ABC - X - Xenophobia Can Be Useful
ABC Totaal - BJQWX
2,5*
Redelijke film. Iets harder dan ik vooraf had gedacht en primair ook een heel andere uitwerking. Zeker het eerste halfuur is best aardig met een fijne aanwezigheid van Katharine Isabelle, maar daarna is het toch wat regulierder en overtuigen de hoofdpersonages in geen enkel opzicht. Het leeft allemaal op in de finale, maar die is uiteindelijk niet hard of onderscheidend genoeg.
Shadowed
-
- 11887 berichten
- 6994 stemmen
6. 4 Mosche di Velluto Grigio (1971)
104 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal - 12 punten
ABC - E - Ending. Or Is it?
ABC Totaal - BEJQWX
2,0*
Zo. Voorlopig weer even mijn laatste Giallofilm. Gelukkig staat Four Flies on Grey Velvet gewoon in zijn volle glorie op YouTube en kon ik het dus op een wat groter scherm bekijken. Nog altijd wordt er duidelijk gemaakt waarom ik dit soort films wat minder trek, maar zoals we van Argento mogen verwachten zijn er genoeg bloederige steekpartijen om je enigszins vermaakt te houden. De plotwending vond ik nogal willekeurig (en slecht geacteerd).
https://wexarts.org/sites/default/files/2023-04/fv_web_four_fliesongreyvelvet1_header_1920x847.jpg
Dentheman
-
- 523 berichten
- 723 stemmen
10) Salem's Lot (2024)
Speelduur: 113 minuten
Datum van zien: woensdag 30 september 2026
Medium: Amazon Prime
FTV: 2 punten (9 FTVs)
Puntentotaal: 19
Waardering: 3
Themaklassement: U - Undead, unholy and unnervingly unnatural = 1 punt
Punten klassement: 10 punten
Subgenres: B, C, H, I, J, L, N, U, V en W
Review: Wat een sfeervolle film. Prachtig kleurgebruik waar je de 2 silhouetten van de jochies door de bomen ziet lopen! Alleen beetje jammer dat je al vrij snel in de film de antagonist ziet, haalt iets van de mogelijke spanning weg. Ik heb mijzelf erop betrapt dat ik volgens mij in vorige reviewstukjes misschien niet helemaal spoilervrij ben gebleven, excuus daarvoor als mensen bepaalde films nog niet gezien hebben, ik zal proberen hier meer secuur mee om te gaan 
Ik ben niet bekend met het boek en ook niet de eerdere verfilmingen, dus kan mij alleen baseren op deze prent, het is een beetje de King versie op het klassieke Dracula. Leuk geacteerd, film zakt zelden door de ondergrens, deed me op de een of andere manier ook een beetje aan Stranger Things en Welcome to Derry denken.
De main bad guy werkte vooral op de momenten dat je flarden zag, wanneer hij wat langer in beeld bleef had hij op mij hetzelfde effect als de rode demon uit Insidious, meer komisch dan beangstigend. Wat ik wel vreemd vond was dat iedereen zo snel "ok" was met het feit dat er vampieren waren, alsof sommigen een soort voorkennis hadden, er wat in mijn optiek wat te lauwtjes op gereageerd en al snel de link naar vampieren gelegd. Maar mogelijk mis ik zelf hierin iets uit de lore.
https://i.postimg.cc/BnRX3PRK/Salems-lot-2024.jpg
soom
-
- 24946 berichten
- 2655 stemmen
Effe zien of ik het een beetje snap/goed doe.
1. Evil Dead Rise (2023), 97 minuten.
Ftv: 2
Puntentotaal: 2.
Ik zat dus, wat ik al schreef, eigenlijk van begin tot eind in de gordijnen, zeg maar. Doet precies wat het 'moet' doen, is heerlijk eng en lekker bloederig.
shugenja
-
- 757 berichten
- 1744 stemmen
Deze film begint zijn vreemd je weet direct wat voor vlees je in de Kuip hebt (letterlijk). Dit is meer een filmische nachtmerrie die steeds intenser wordt. Het verhaal is chaotisch maar dit past ook bij de gemoedstoestand van de twee dames die nachtelijks op jacht gaan naar.... Ja ? Wat eigenlijk? Je hebt veel vragen en krijgt weinig antwoorden en op de manier waar het gebeurt in deze film past dat wel. Ik geef het een drie sterren. Want deze film heeft zn beperkingen uiteraard maar haalt er het beste uit.
En dat in 76 minuten. Heerlijk. Kan niet genoeg benadrukken; slanke films ik hou ervan.
Speelduur: 76 minuten
FTV: 2 punten (12 totaal)
Waardering: 3 sterren
Themaklassement: C- checking out that sound (totaal 6 punten)
shugenja
-
- 757 berichten
- 1744 stemmen
Wat een van de pot gerukte film zeg. Geweldig! Er zaten echt geweldige scènes in ik moest er erg om lachen. Het concept is bizar want het is een grote aaneenschakeling van nep reclames die steeds waanzinniger worden. Jenny's broodjeswinkel krijgt concurrentie van Infinity buffet. Een soort multinational die altijd meer, groter beter en aantrekkelijker kan klinken dan jenny. Komt Jenny met haar eigen saus? Nou dan komt Infinity ook ermee maar dan beter etc. Het staat natuurlijk voor de kansloze strijd die de middenstand voert met de megalomane multinationals.
Later in de film zien we wel wat personages uit hun reclame breken maar ergens vind ik dat wel jammer dat de stijl gebroken word. Narratief gezien is het allemaal niet heel sterk. Ook qua vibe had het best intenser gemogen. Maar ik kan de originaliteit van dit concept en de ervaring wel waarderen. Ik kon iig niet stoppen met kijken dus er zit toch iets in deze film. Namelijk een boodschap tegen het systeem van commercie en marketing die je gek maakt. 3 sterren.
Had wel iets slanker gemogen deze film duurt 100 minuten!
Speelduur: 100 minuten
FTV: 2 punten (14 totaal)
Waardering: 3 sterren
Themaklassement: O obviously Occult (totaal 7 punten)
stef89
-
- 157 berichten
- 1683 stemmen
Tartarus
-
- 397 berichten
- 3806 stemmen
20. Trucker (2024)
85 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 40
Horror ABC= -
Nevenklassement= 12
1*
Ik heb niet snel dat ik een film maar 1* geef, er is immers altijd wel het een en ander positiefs te ontdekken in zelfs de meest tegenvallende films. Helaas gaat dat wat mij betreft niet op voor Trucker. Wat een slechte film, zeg. Het verhaal op zich had nog best vermakelijk kunnen zijn ware het niet dat verder alles slecht leek te zijn. Met name de slechte dialogen, de ongepaste toevalligheden en het zeer zwakke acteerwerk irriteerden me. Zelfs voor een low budget film waren deze ondermaats. Er zaten te veel onwaarschijnlijkheden in en een killer die absoluut niet eng was, eerder lachwekkend. Sowieso was er weinig spanning te vinden in de film. Het einde vond ik ook vreemd en ik hoop toch echt dat er geen deel 2 komt, in ieder geval niet van dit niveau.
oup
-
- 618 berichten
- 3470 stemmen
07. El Rectangulo de Angeles (2024)
Speelduur: 73 min
Land: Argentinië
Regisseur: Nicolas Galliano (1/1 gezien)
Bron: Amazon Prime
FTV (2): totaal punten = 14
Eigen rating: 1,5*
Dit cijfer deel ik zelden uit. Om precies te zijn nu 29x bij totaal 3334 filmstemmen. En deze baggerscore was meer dan terecht. Want wat was dit dan voor Argentijns broddelwerk? Helaas heb ik mij totaal laten verblinden door het enige cijfer op MM (een 4,0, hoe dan?) en nog geen beoordelingen op IMDB. En het verhaal leek op voorhand wel aardig.
Dit sloeg helemaal nergens op. Een uur lang gekeken naar een zeldzaam slechte praatfilm. Lege dialogen, onthutsend acteerspel en een verhaal dat sloeg als een tang op een varken. Zet maar gewoon lekker een aflevering van GTST op, dat is op zeker van een hoger niveau dan dit tranendal. Het laatste kwartier kwam er ineens nog een plottwist (en daar komt het label horror vandaan), maar het is allemaal zo bedroevend slecht uitgewerkt dat het vooral de wenkbrauwen nóg meer doet fronsen.
Oja, de crapondertiteling op Amazon werkt ook niet echt mee. Al was dit met knappe ondertiteling net zo matig te pruimen geweest!
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
5. Dangerous Animals (2025) - 3.0*
FTV, 98 minuten, Australië
Puntentotaal: 10
Subgenre: F - Fear the Final Girl
The Horror ABCs: FHIMO
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1170000/1170816.jpg
In z'n genre best behoorlijk - gestoorde mafklapper (een overtuigende Jai Courtney) ontvoert en vermoordt mensen. Helaas is dat niet helemaal m'n genre, maar goed. Met een aantal aanpassingen die de film nog wel wat interessanter maken. De manier van moorden (voeren aan de haaien) zie je toch niet heel vaak, de setting in Australië en op zee is goed, en ondanks een wat cliché-plotverloop (ontvoering, ontsnapping, toch geen ontsnapping, weer een halve ontsnapping, oh nee toch niet) is het toch een alleraardigste film. Het is ook gewoon kwalitatief prima, de film ziet er goed uit en het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers (en ook wel van de rest) weet wel te overtuigen. Alsnog was ik er ruim voor het einde wel een beetje klaar mee, maar zoals ik al zei, binnen z'n genre zeker niet slecht.
Tartarus
-
- 397 berichten
- 3806 stemmen
21. Shark Frenzy (2026)
82 minuten
ftv=2 punten
puntentotaal= 42
Horror ABC= N
nevenklassement= 13
2*
Ik ben dol op haaienfilms (dierenfilms), ook al zijn ze 9 van de 10 keer van zeer matige kwaliteit. Toch heeft het een zekere fascinatie en vind ik een haaienfilm al snel entertainend. In dit geval gaat het om Toni en haar vriendin die stiekem met 2 jongens en een zus op een bootje de zee opgaan. Daar krijgen ze een zeer knullig ongeluk en de boot zinkt terwijl de haaien in een grote groep rond zwemmen. Dit had op zich nog wel een aardige film kunnen zijn ware het niet dat er van alles bij werd gehaald, zoals een autistische broer die stiekem mee ging en ouders die een bootongeluk krijgen, de zus die doodging en weer tot leven kwam en daarna weer doodging en nog wat van die suffe dingen. Jammer, want het voegde niks toe en maakte het verhaal alleen maar zwakker. Verder acteerden de haaien beter dan de acteurs en werd de film ondanks de dreigende haaien nooit echt heel spannend. Toch geef ik de film 2*, omdat ik me er niet bij verveeld heb en de haaien goed genoeg overkomen.
Woland
-
- 4853 berichten
- 3897 stemmen
6. Blood Gnome (2004) - 1.5*
FTV, 87 minuten, Verenigde Staten
Puntentotaal: 12
Subgenre: geen die ik er fatsoenlijk aan kan koppelen
The Horror ABCs: FHIMO
https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22363.jpg
Juist! Dit is het soort prut wat je ook alleen maar in de horror challenge tegenkomt. En ik heb niet eens het excuus dat ik Straight to Video of Vagina Dentata of zo'n soort categorie moet afstrepen. Het is op momenten nog wel vermakelijk, maar het is vooral heel slecht, op bijna elk aspect.
Verschrikkelijk acteerwerk, maar vooral die gast in de hoofdrol. van Dan was niet te harden - een soort van Louis Theroux, maar dan met het syndroom van Down. Niet dat de rest veel beter was. Het plot, over de bloeddemonen die aangetrokken worden door BDSM-sessies, soms onzichtbaar zijn en soms ook weer niet, en (ja echt) op een gegeven moment met Dan via instant messenger aan het communiceren zijn. Her en der nog wat naakt en wat SM dus, maar heel erotisch is het niet. Het past wel een beetje bij de film, want het voelt kwalitatief vaak aan als een softpornofilm. Qua acteerniveau, qua muziek. En bijvoorbeeld de belichting, die is ook vrij ruk. Maar positief als ik ben, ik eindig toch met een complimentje of twee: de demoontjes zelf waren wel tof gemaakt, en het is beroerd maar ik heb (zeker in de horrorchallenges) wel eens saaiere films gezien.
rebelkush
-
- 228 berichten
- 383 stemmen
https://www.giantfreakinrobot.com/wp-content/uploads/2024/05/pandorum-01-900x506.jpg
5. Pandorum (2009)
108 minuten
FTV: 2 punten
puntentotaal: 6
Eigen Score: 2
Behoorlijk teleurgesteld in deze film. Casting is goed met Quaid en Bower. Verhaal is zwak, Weinig horror elementen, Aliens zijn totaal niet boeiend, Wel een paar geslaagd jumpscares.
2.