- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
john mcclane 2
-
- 3498 berichten
- 6579 stemmen
FTV = 2 punten
Horror ABC: J – Jump Scare = +1 punt
Subgenre: psychological / supernatural
Totaal registratie = 3 punten
De verrassing van het jaar. Een lowbudget horrorfilm die Supergirl in de bios versloeg dat is al een prestatie op zich. De film heeft een paar zeer effectieve jumpscares, echt van die momenten waarop je voelt dat de regisseur precies weet hoe timing werkt. De tering whehe 
Of de hype volledig terecht is? Dat is voor mij nog de vraag. Het is een leuke film, maar niet baanbrekend. Wel knap gemaakt, zeker voor het budget.https://wallpapercave.com/wp/wp16394343.webp
82 minuten https://i.imgur.com/BJxTSES.gif
RW = 1 punt
Horror ABC: M – Mind Your Head = +1 punt
Subgenre: cult / absurdistische horror
Totaal registratie = 2 punten
Rubber blijft een vreemde eend in de bijt. Een band die mensen opblaast… je moet het maar verzinnen.
Ik keer met de challenge regelmatig terug naar deze culttitel, maar eerlijk: ik was er nu wel klaar mee.Dacht ik . hahaha
Mijn vriendin haakt namelijk af af bij gore maar vind het wel leuk om rare cult werkjes te zien dus koos ik deze alsnog en dat kon ze waarderen. Genoeg humor, lekker vreemd,
89 minuten https://miro.medium.com/v2/1*djZlxcdDMo6DOtIHQfl_kA.gif
FTV = 2 punten
Horror ABC: N – Nature Is Not Nice = +1 punt
Subgenre: creature feature
Totaal registratie = 3 punten
Drie sterren op MovieMeter is best hoog voor een horrorfilm. De gore is goed gedaan, maar de aap zelf overtuigt totaal niet.
Ik moest de hele tijd denken aan de jaren ’80 — de golden era of horror — en vooral aan Link (1986) met Elisabeth Shue.(voor de tijd dat Captain America aan haar tiet zoog voor melk”)
Maar destijds werden er gewoon echte apen gebruikt , Dat vond regisseur Johannes Roberts blijkbaar een beetje te primitief 
robertinho
-
- 1551 berichten
- 3082 stemmen
9 Bone Lake (2025)
94 minuten / FTV / 18 punten
“Just respect ladies night!”
Hoe deze op mijn watchlist terecht is gekomen blijft een raadsel…
Bone Lake is een soort Netflix Speak No Evil met Instagram ‘edge.’ Heel even denk je iets leuks en interessants te kijken tot je doorhebt dat het gewoon een bijeengeraapte (en dus niet zorgvuldig geconstruceerde) Frankenstein is van andere films. Objectief gezien is dit geen 1-ster film, maar het is frustrerend hoe lui het schrijfwerk is. Niks in deze film doet in de verste verte denken aan een origineel idee, echt helemaal niks. Van de inspiratieloze droneshots van auto’s die over afgelegen weggetjes door het bos rijden tot de twist-na-de-twist waar de relatie tussen Cin en Will uit de doeken wordt gedaan. Wellicht alleen vernieuwend en ‘gewaagd’ voor mensen die nooit meer videomateriaal gezien hebben dan hun Instagram-stories en Tiktok-algoritme hen voorschotelt en wiens grootste angst is dat een ander in de DM van hun partner ‘slidet’. Een half sterretje extra voor het nog wel geestige einde / laatste shot op de boot.
Een willekeurige foto die uit iedere Netflix-original serie over jongvolwassenen had kunnen komen:
https://reactormag.com/wp-content/uploads/2025/08/Bone-Lake-Trailer.jpg
Dentheman
-
- 519 berichten
- 721 stemmen
Speelduur: 102 minuten
Datum van zien: maandag 28 september 2026
Medium: Netflix
FTV: 2 punten (7 FTVs)
Puntentotaal: 14 punten
Waardering: 3
Themaklassement: N - Nature is not nice = 1 punt
Punten klassement: 7 punten
Subgenres: B, C, H, I, J, L en N
Review: Wederom zo`n mysterieus filmpje, lekker hoor, ik ga daar tegenwoordig beter op dan de huis tuin en keuken jumpscarefabriek merk ik. Alhoewel ook bij deze onder aan de streep weinig echt spannends te bespeuren valt, op de scene op de fiets na, dat was toch wel kippenvel. Dat, plus nog een aantal andere momentjes, zijn ook de momenten die het horror maken, want voor mij zou dit net zo goed door kunnen gaan voor bijvoorbeeld scifi. Gedurende de film wisselde ik in mijn hoofd meerdere malen van een 3 naar een 3,5 en weer terug, uiteindelijk moet ik hem toch naar beneden afronden, maar nog steeds wel een voldoende voor deze verrassende titel!
Han Solo 420
-
- 262 berichten
- 1841 stemmen
86 min.
FTV (2 punten)
Een dvd'tje die ik een poosje geleden op een markt heb gekocht zonder te weten wat het is. Op de kaft staat de Engelse titel: The Shunned House.
De film is gebaseerd op drie verhalen van H.P. Lovercraft. Zijn verhalen bevatten thema's en elementen die ik doorgaans fijn vind ik films en videospellen. Ook in deze film was dat een groot pluspunt. Alleen denk ik dat dit iets te hoog gegrepen was voor de middelen en de speelduur van deze film. Er wordt best veel gepropt in 86 minuten. Het verhaal omtrent de viool vond ik het beste uit de verf komen.
De regie en de oranje filters deden me lichtelijk denken aan een CSI: Miami aflevering. De personages hadden ook dat niveau van diepte.
Enfin, lichtelijk mee geamuseerd, maar geen aanrader. 2*
89 min.
FTV (2 punten)
Puntentotaal 2 + 4 = 6
Films met moordlustige haaien zijn er meer dan genoeg. Dit was voor mij de eerste keer dat het een moordlustige orka was. Van alle natuurdocumentaires die ik gezien had, zijn dit inderdaad ook niet de liefste dieren in de oceaan.
De film heeft een te lange introductie voordat er iets spannends gebeurt. Er zijn enkele momenten die best goed gelukt zijn, zoals de stukken die ze door het water moeten zwemmen. De nadruk lag ook iets meer op overleven, dan op een continue achtervolging. Dit vind ik normaal gesproken ook leuker dan actie-gedreven films.
Echter was het gros van de film sentimenteel gepraat. 1,5*
Threeohthree
-
- 5572 berichten
- 2967 stemmen
10 The Mortuary Assistant (2026)
91 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 19
Horror ABCs: Geen
Eigen score: 3*
The Mortuary Assistant is mijn favoriete horrorgame van 2022, en uberhaupt wel een persoonlijk favorietje. Zodoende erg leuk dat er een verfilming is. Waar de horror in de game vrij subtiel is en het embalmen van de lichamen centraal staat is het hier behoorlijk in your face. Ergens erg fijn voor het tempo, maar ergens krijg ik ook wel wat kortsluiting omdat het niet correct voelt. Het hele embalmen/klaarmaken van het lichaam is een heel proces in de game en dat voelt hier wat overgeslagen.
Wel leuk dat ze inderdaad opzoek moet naar de naam van de demoon via het vinden van marks. Uberhaupt de setting vrij goed gedaan. Willa Holland ken ik nog van Arrow dus leuk om haar ook weer een x te zien. Verhaaltje wat erbij verzonnen is om aan de 90 minuten te komen kon ik ook wel zonder, maar het matchte wel mooi met haar trauma (en zo ook de demon) uitwerking had iets subtieler gemogen. Desalniettemin erg leuk om dit tot leven te zien komen, kan iedereen ook zeker de game aanraden: The Mortuary Assistant on Steam
Threeohthree
-
- 5572 berichten
- 2967 stemmen
90 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 21
Horror ABCs: Geen
Eigen score: 3*
https://www.bostonherald.com/wp-content/uploads/2025/10/BHR-L-MARA-01.jpg
Eerste 80 minuten zijn erg leuk. Interessant mysterie dat je laat blijven gissen. Ook wel een keer leuk om een dergelijke film 'achteraf' te zien in plaats van in de ruimte. Film blijft spannend tot de laatste 10-15 minuten, waar de film voor een over the top, melodramatisch, flauw weggetje kiest. Heel erg zonde, film was tot die tijd echt helemaal top.
Tartarus
-
- 389 berichten
- 3799 stemmen
112 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 24
Horror ABC= -
Nevenklassement= 6 punten
2,5 *
Christine, Paul en dochtertje Lisa verhuizen naar het huis van Christines recent overleden moeder. Als ze daar eenmaal wonen, ziet Lisa een spookmeisje. Dit meisje zegt dat dat ze de overleden tweelingzus is van Lisa's moeder. Helaas heeft het spookmeisje geen goede invloed op Lisa.
Deze film had ik al een tijdje liggen en wou ik graag zien, maar het kwam er maar niet van. Nu toch gekeken en misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog, want het viel me wel een beetje tegen. Beter goed gejat dan slecht bedacht klopt blijkbaar niet altijd. Het verhaal was onorigineel (wat echt niet altijd slecht hoeft te zijn, mits de rest maar goed is) met alleen een kleine twist op het einde. Hadewych Minis vind ik nooit al de beste actrice en ook deze keer ergerde ik me aan haar uitdrukkingsloze gezicht. Daarentegen vond ik Barry Atsma voor zijn doen redelijk goed spelen. En wat het dochtertje betreft, lijkt het wel alsof we in Nederland nooit echt goede kindacteurs hebben. Vele gemiste kansen wat mij betreft.
silverspawn
-
- 50 berichten
- 3105 stemmen
Seam
-
- 1040 berichten
- 2398 stemmen
3. Braindead
104 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 6
ABC: G (holy shit er zitten wat creatieve manieren in deze film om dood te gaan)
ABC totaal: B, G
Deze film is uit 1992 en is zelfs voor huidige standaarden totaal gestoord. En grappig ook nog. Ik wist dat er aardig wat gore bij kwam kijken, maar hier was ik niet op voorbereid! Meer dan dertig jaar later zou dit nog altijd altijd tot schokkend behoren.
Iemand die door de keel en mond van iemand heen duwt? Een baby die op allerlei manieren mishandeld wordt? Meerdere bloederige onthoofdingen? Neem een shotje als een ledemaat verwijderd wordt en je overleeft deze films niet.
Iron Lung had zoveel liter 'bloed' gebruikt voor de films, nou deze doet er niet voor onder.
Oh en dat terwijl de film eigenlijk existentieel heel sterk is: De film gaat eigenlijk over het leven en bewustzijn. Want in welke film zijn zelfs ingewanden autonoom en kunnen ze hun eigen leven leiden. Hilarische film en nog altijd gruwelijk bloederig. Bizar goede praktische effecten trouwens, tegenwoordig zouden ze dit met CGI doen en na 3 jaar tijd al verouderd zijn.
Eerste mooie verrassing van de challenge.
4 dikke sterren.
joolstein
-
- 11354 berichten
- 9355 stemmen
13 .Ogroff (1983)2,5*
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 24 +2= 26 punten
Horror ABCs - I - Insane In The Membrane – 1 punt
Nevenklassement: 11 +1= 12 punten (ABCDEFGHI I,M,N,O)
Eigen Horror subgenre-challenge
24. Backwoods / Rednecks / Hillbillies (Frankrijk)
https://borzongasmagazin.hu/wp-content/uploads/2024/07/ogroff01.jpg Hoewel het horrorgenre wellicht op Franse bodem is begonnen heeft het nooit echt een genre-industrie gehad. Veel is deugdelijk werk, zo zijn er wat psychologische thrillers te vinden en de minder fatsoenlijke goedkope surrealistische erotiek van Rollins. De Nouvelle vague liet ook weinig ruimte voor genrefilm dus pas in de jaren '80 kwamen er wat meer horrorfilms Waaronder ook dit no-budget Franse slasher-ding. Negentig minuten zonder dialoog, met een minimaal of zelfs geen verhaal en van acteerwerk hadden ze niet gehoord. Deze film wordt ook wel Mad Mutilator genoemd, en is gewoon slecht gemaakt...tja en die VHS-rip op YouTube maakte het er ook niet veel beter op! Net wanneer je er wel klaar mee bent, want erger/beter zal het wel niet worden, verandert dit in een zombiefilm... Serieus, alsof de makers ook niet meer weten wat ze moeten verzinnen en dan maar ondoden laten rondstrompelen. Leuk om eens gezien te hebben maar een goede film...niet echt!
joolstein
-
- 11354 berichten
- 9355 stemmen
14 .The Hole (2001) 3*
102 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 26 +2= 28 punten
Horror ABCs - P - Poorly Lit – 1 punt
Nevenklassement: 12 +1= 13 punten (ABCDEFGHI I,M,N,O,P)
Niet (Verenigd Koninkrijk)
https://www.darksidereviews.com/wp-content/uploads/2018/02/Hole2001-16.jpg Een redelijke thriller (Letterboxd hanteert ook horror) Waarin de vraag is; zijn de twee meiden en twee jongens opgesloten in een ondergrondse bunker door een mede-student of was het een idee van Thora Birch? Gepraat met de psychologe geef de film de kans om in flashbacks het verhaal vanuit twee kanten te vetrtellen.Het begint goed maar de plotwending komt te snel. Vanaf dat moment verliest het spanning. Opvallend is het dat Kiera Knightly 15 of 16 als ze dit maakt? De acteerprestaties zijn prima, de plotwending vermakelijk en uiteindelijk was de film wel oké, en niet veel meer.
joolstein
-
- 11354 berichten
- 9355 stemmen
15 .The Silence (2019) 3*
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 28 +2= 30 punten
Horror ABCs - Q - Quietness is Quintessential– 1 punt
Nevenklassement: 13 +1= 14 punten (ABCDEFGHI I,M,N,O,P,Q)
Niet ( Duitsland / Verenigde Staten)
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2019/04/The-main-cast-of-The-Silence.jpg Als er iets populair is, is de kans groot dat er meer films komen met vergelijkbare concepten.Daarom is het niet zo gek dat de roman van Tim Lebbon (2015) werd verfilmd. Er is namelijk hetzelfde uitgangspunt van een gezin dat probeert te overleven in een wereld waar dodelijke wezens op geluid kunnen jagen. Een van de grootste verschillen is dat hier meteen de oorsprong duidelijk is. Wat deze film meer een monsterfilm maakt. Daar is natuurlijk niets mis mee! Als er fatsoenlijke optredens, van een bekende cast, goede effecten voor de wezens en een gezonde maar veilige dosis bloedvergieten is. Dat maakt de film is vermakelijk genoeg om een kijkje waard te zijn, maar het mis iets waardoor het kijkers zal bijblijven.
stef89
-
- 155 berichten
- 1681 stemmen
3.
88 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 6 punten
Bron: Pathe Thuis
Eigen score: 2,5
4. The Haunting in Connecticut (2009)
92 minuten
FtV: 2 punten
Puntentotaal: 8 punten
Bron: videoland
Eigen score: 3,5
oup
-
- 614 berichten
- 3467 stemmen
05. L'Inferno (1911)
Speelduur: 73 min
Land: Italië
Regisseur: Giuseppe de Liguoro, Francesco Bertolini & Adolfo Padovan (1/1 gezien)
Bron: online
FTV (2): totaal punten = 10
Eigen rating: 3,0*
Het boek van Dante Alighieri moet ik nog steeds lezen. Die (bijna) 1.000 pagina's hik ik al jaren tegenaan.
In de tussentijd dit 115-jarige filmpje alvast tevoorschijn getoverd. En dat is voor die tijd aardig gemaakt. Veel herhaling en heel veel titelkaarten, maar best onderhoudend nog met her en der een verrassend 'special effect'. Geinig om eens gezien te hebben.
77ships
-
- 689 berichten
- 45 stemmen
13 .Ogroff (1983)2,5*
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 24 +2= 26 punten
Horror ABCs - I - Insane In The Membrane – 1 punt
Nevenklassement: 11 +1= 12 punten (ABCDEFGHI I,M,N,O)
24. Backwoods / Rednecks / Hillbillies (Frankrijk)
(afbeelding) Hoewel het horrorgenre wellicht op Franse bodem is begonnen heeft het nooit echt een genre-industrie gehad. Veel is deugdelijk werk, zo zijn er wat psychologische thrillers te vinden en de minder fatsoenlijke goedkope surrealistische erotiek van Rollins. De Nouvelle vague liet ook weinig ruimte voor genrefilm dus pas in de jaren '80 kwamen er wat meer horrorfilms Waaronder ook dit no-budget Franse slasher-ding. Negentig minuten zonder dialoog, met een minimaal of zelfs geen verhaal en van acteerwerk hadden ze niet gehoord. Deze film wordt ook wel Mad Mutilator genoemd, en is gewoon slecht gemaakt...tja en die VHS-rip op YouTube maakte het er ook niet veel beter op! Net wanneer je er wel klaar mee bent, want erger/beter zal het wel niet worden, verandert dit in een zombiefilm... Serieus, alsof de makers ook niet meer weten wat ze moeten verzinnen en dan maar ondoden laten rondstrompelen. Leuk om eens gezien te hebben maar een goede film...niet echt!
Conventioneel bar slecht maar vond hem zo raar hypnotiserend en onlogisch, fan dus. Zag eens de soundtrack op vinyl te koop dus interesse bestaat.
mezzanine
-
- 409 berichten
- 2995 stemmen
Twee rewatches, beiden films die behoorlijk style over substance zijn en waar meningen nogal verdeeld over zijn, maar vond ze beiden opnieuw weer sterk
8. Men (2022)
100 min
RW (1 punt)
Puntentotaal: 15
ABC: X - Xenophobia Can Be Useful
ABC totaal: 6 punten (BDGVXZ)
Hier kwam mijn zoon mee aanzetten. Weet dat ik de eerste keer wel onder de indruk was, maar lees veel kritiek dat film te simplistisch leeg is en vrouwelijk personage een leeg vat. Ik begrijp de kritiek wel een beetje, maar was toch weer gegrepen. De giftige mannelijkheid waar deze film over gaat is volgens mij in deze film niet het eindpunt, maar juist startpunt. Ik vond de film ambigue genoeg om juist wel te intrigeren. Zijn alle mannen zo vijandelijk of is dit haar kijk op alle mannen na een traumatische relatie? Zijn er andere routes mogelijk in een eeuwenoud patriarchaat? Daarnaast vind ik Jessie Buckley hier fantastisch, is de cinematografie en soundtrack echt top, is het middenstuk echt spannend terwijl er amper wat gebeurt en hou ik van zo'n groteske vage finale, dus opnieuw film voor mij. Ergens tussen 3.5 en 4.
109 min
RW (1 punt)
Puntentotaal: 16
ABC: I - Insane In The Membrane
ABC totaal: 7 punten (BDGIVXZ)
Dit moet echt 25 jaar geleden zijn. Toen 3 sterren, maar dat film er prachtig uit zag is mij altijd bijgebleven. Je moet een beetje welwillend zijn voor deze film, niet te veel vragen stellen bij onlogische dingen in het script, maar ik vind het wel een originele sci fi take op de gestoorde psychopaten thriller, die daarnaast visueel echt iets bijzonders te bieden heeft. Doet soms beetje denken aan die nineties videoclips van Nine inch Nails of Marilyn Manson, blijft allemaal nog goed overeind. Behoorlijk sterke cast, ook in bijrollen, maar wellicht niet heel goed gecast, vond zowel J.Lo als Vince Vaughn niet heel sterk. Maar toch verrassend goed van genoten, ik verhoog zelfs naar 3.5
https://assets.americancinematheque.com/wp-content/uploads/2024/09/11005529/THE-CELL-HERO.jpg
mezzanine
-
- 409 berichten
- 2995 stemmen
87 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 18
ABC: Y - Yell Like Hell
ABC totaal: 8 punten (BDGIVXYZ)
Tja, gewoon goed, maar had hier misschien wat meer van verwacht. Ik vind het idee van body snatchers erg sterk en qua symboliek kun je daar volgens mij ook heel veel kanten mee op, maar de film doet daar eigenlijk te weinig mee. En dat vond ik volgens mij ook al bij de versie uit '78. Ferrara voegt wel wat visuele flair toe, paar lekkere horrormomentjes, maar inhoudelijk verandert er eigenlijk niet zo veel en is het minder creepy dat ik hoopte. Dat het verhaal verplaatst wordt naar militaire basis voegt ook niet veel toe. Degelijk, maar ben bang dat mij dit niet heel lang bijblijft. 3.25
https://spaces.filmstories.co.uk/uploads/2024/12/body-snatchers-main.jpg