The Hole (2001)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Nick Hamm
met Thora Birch, Desmond Harrington en Keira Knightley

De tiener Liz wordt bebloed gevonden in de gang van een dure Engelse school. De politie wordt er onmiddellijk bij gehaald, samen met de psychologe Dr. Phillippa Horwood. Zij belooft uit te zullen vinden wat er met Liz en haar drie schoolvrienden, die twee weken vermist zijn geweest, gebeurd is. Haar onderzoek leidt haar tot een geheime ondergrondse bunker in de bossen.

avatar van sinterklaas
Aan de poster, de eerste 3 minuten van de film, het misleidende plot van de dvd, en de trailer zou je eerst denken dat dit weer een tienerhorror is. Is het helaas niet, maar slecht is The Hole ook zeker niet, eigenlijk is ie best goed. Hierin krijgen we de nog 15 jarige Keira Knightsley te zien die het voor der leeftijd toen ook uitstekend doet. Ook de andere tieners deden het prima. Ook de boodschap is simpel: laat je niet wijsmaken met een "laat jezelf opsluit-spelletje". De manier waarop het word verteld is ook echt mooi. En je ziet ook dat het eens echt Brits is. Zonder allemaal stoerdoenerij van "ik ben niet bang"en een lading aan overbodig gezuip, geneuk en gefeest die alles al overtreffen. Het plot is misschien niet zo groot maar het word wel steengoed uitgewerkt en heel af en toe moet je ook denken aan KRO detectives. The Hole heeft het allemaal en zeker voor een film met beginnende pubers en een plot dat op het eerste gezicht al voorspelbaar en flauw lijkt.

Nee, het plot word juist verwarrend en onvoorspelbaar omdat we ook met verschillende verhalen te maken krijgen. Eerst denken we dat het groepje erin geluist is en zo gek is geweest om zich te laten opsluiten door iemand die ze nog helemaal niet zo goed kennen en word die gene die ze opgesloten heeft verdacht, maar algauw blijkt het een leugen te zijn van de getraumatiseerde Liz en dat het slechts een ongelukje was die zij veroorzaakt heeft. Ijzersterk!

Verder zeer mooi opgezette film met goed acteerwerk. En nogmaals, het is geen horror maar het is wel het proberen zeker waard.

avatar van Near_Dark
Hmmm, hierover had ik al veel goeds gehoord. Hij zou ongelooflijk spannend zijn en volgens een goeie maat moest ik hem zeker eens bekijken. Dat is bij deze gebeurd.

Tsja, wat kan ik hierover zeggen ? Ik vond hem helemaal niet slecht maar hij beantwoordde niet aan mijn torenhoge verwachtingen. Een ijzingwekkende Thriller is het zeker niet geworden, eerder een intrigerend 'wie-heeft-het-gedaan'-verhaaltje.

Ruim 70 minuten in de film kwam er een goeie sfeer naar boven drijven, maar tegen dan was hij bijna gedaan. Alles wat ervoor gebeurde vond ik gewoon onderhoudend, hij heeft me zeker niet verveeld. De laatste twee minuten zijn dan weer een afknapper van formaat, alsof iemand in twijfel zou trekken wat de volwassen Psychologe zou onthullen over deze probleem tiener. Dat was volstrekt ongeloofwaardig en zette een serieuze domper op het verhaal. Op mijn beoordeling heeft dit echter geen invloed gehad.

6,5/10.
Een onderhoudende Thriller over een serieus gestoorde tiener. Al bij al een vermakelijk stukje B-pulp / Tienerfilm dat ik geen tweede keer hoef te zien, één kijkbeurt volstaat.

avatar van Rosicky
Nogal matig. De film verteld eigenlijk maar een kort verhaaltje, dat onnodig wordt gerekt door meerdere varianten op dat verhaal te vertellen. Alles om maar aan een acceptabele speelduur te komen. Het verhaal kent nogal wat onlogische momenten, en dat komt het realisme niet bepaald ten goede. Enigszins sfeervol, maar over het algemeen niet al te best.

avatar van Rubanho
Vond hem erg leuk!
Jammer dat Martin wordt geowned, had liever gezien dat het verhaal goed afliep, en de agente haar gelijk kreeg. Helaas voor haar en voor de eerlijke mensheid, Liz = Kutwijf

avatar van TragieStar.*
Gebruik volgende keer spoilers

avatar van SaNDuTjE
Aardige film. Niet veel meer eigenlijk.

De rollen van de meiden vond ik erg interessant, de jongens bleven oppervlakkig. Goeie spanning met goed gebruikte, subtiele muziek. Het heeft mij absoluut niet gestoord dat de ontknoping snel werd weggegeven (zoals velen hier blijkbaar wel).
Gedurfde scènes die ik goed neergezet vond. Makkelijk te volgen verhaal, terwijl het toch interessant bleef.
Minpunt: ongeloofwaardig en te gemaakt einde, en dan heb ik het vooral over de agent die Liz 'beschermt' tegen de psychologe, en de gestoord kijkende Liz in het eindshot.
Het begin en einde van de film is inhoudelijk dan wel weer prima aan elkaar geknoopt.

Goede film waarbij je in eerste instantie geen idee hebt hoe het gaat aflopen maar al snel door krijgt hoe de vork in de steel zit. Ziek om te zien hoe gestoord die Liz is en geen oog heeft voor de mensen om haar heen. Wel een strak einde trouwens.

Keira Knightley maakt het kijken ook waard natuurlijk

avatar van Elineloves
'' Desperate to get in. Dying to get out. ''

Keira Knightley als meisje met een eetstoornis, what else is new? Maar toegegeven: ze steelt de show, ondanks de jonge leeftijd die ze toen had. Ze laat zien absoluut geen preuts koor-meisje te zijn maar een sexy verleidster. Zij weet de film dan ook goed te dragen, samen met andere hoofdrolspeelster Thora Birch. Die gestoorde blik in haar ogen af en toe gaf me de bibbers. Maar toch, well done.

Wie een tienerslasher verwacht komt bedrogen uit, maar je krijgt er wel een een psychologische thriller voor in de plaats. Geen geesten, seriemoordenaars, mismaakte moordenaars, familie trauma's of aliens deze keer. Gewoon 'normale' (nouja..) pubers en alle bijbehorende problemen. De verschillende perspectieven wisten mijn aandacht vast te houden en ik vond het wel leuk om telkens op het verkeerde been gezet te worden. Toch kun je ergens wel al verwachten hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit, maar ach, dat mag de pret niet drukken. De thema's zijn prima uitgewerkt, wie zou het niet creepy en angstaanjagend vinden om daar opgesloten te zitten voor langere tijd? Uitzichtloze dagen gaan voorbij en het is helemaal klote als er een paar lijken beginnen te rotten.
Bah.

Oh ja, erg cool om Clint Mansell's True Colours en Jezebel nog even te horen! Kip-pe-vel. Met de muziek is sowieso weinig mis. Hoorde ik nou ook het vroegere werk van 3 Doors Down? Groot pluspunt, deed de spanning zeker goed!

avatar van remorz
Niet goed.

Verre van spannend filmpje dit. Je gelooft niet dat mensen zich in zo'n bunker laten opsluiten; wanneer dan ook blijkt dat de vork anders in de steel zit, komt dat niet alleen volledig volgens verwachting, het komt ook te laat.

Op zich wordt er visueel wel aardig gespeeld met verschillende scenario's maar de ontvouwing van de plotwerkelijkheid brengt totaal geen spanning teweeg. Wil ook niet echt helpen dat Liz eigenlijk maar een pathetisch wicht is (have you ever craved anyone so much you didn't exist anymore?. Get a life).

Eigenlijk zet alleen Knightley een aardige rol neer, Birch lijkt een beetje te verzanden in haar rol van bitch die doet alsof ze slachtoffer is. Harrington ken ik met name van Dexter en tussendoor films als Ghost Ship; is de afgelopen 10 jaar niet echt gegroeid qua acteertalent.

Zag achteraf dat de score door Clint Mansell verzorgd werd, is me vrij weinig van bijgebleven.

Niet spannend, terwijl wel als zodanig gepresenteerd. Beetje zwak 2*

Film viel mee. verhaal was goed. Einde vond ik wat minder.

avatar van xxERWINxx
Ik snapte niet veel van de film, heb hem afgezet, want ik volgde het niet helemaal!
Verhalen liepen door elkaar heen.

Film niet kijken = geen punten geven, toch?

Een stemmige, dichte thriller die al bij aanvang in staat is een griezelige sfeer op te bouwen, die meerdere verrassende wendingen in petto heeft en je voortdurend (ook door schokeffecten)op het verkeerde been zet. Echter na verloop van tijd wordt het allemaal zo onzinnig over de top dat alle positieve effecten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Jammer.

avatar van Corcicus
Deze film stelt uiteindelijk niets voor. Het is je reinste klucht, verpakt als mystery.

avatar van Insignificance
Oninteressante tienerthriller die met een psychologisch element verwoede pogingen onderneemt om een mysterie op te bouwen en te behouden, maar is het niet de flashback structuur die al snel wat prijs geeft, dan is het wel de draai halverwege die het laat spartelen. Het hitsige, lichtjes opgeblazen sfeertje (het roze slaapkamertje van de dames mag er zijn) helpt ook niet echt, althans niet als het om gaat om nieuwsgierigheid naar hoe de vork in de steel zit. Dat kon me na de eerste drie kwartier al weinig meer schelen. Claustrofobisch wordt het ook al niet. En dat met zo'n locatie. Hoe meer er wordt prijsgegeven, hoe meer je naar het einde verlangt.

Goeie film met een Rashomon-achtige vertelvorm waardoor het lang onduidelijk blijft wat er precies wel en niet is gebeurd. Sterke rollen van een jonge cast die ook later nog van zich laten horen. Laurence Fox die Geoff speelt is nu bekend als Hathaway in de serie Lewis.
Behoorlijk gewaagde scenes met zulke jonge acteurs en een beklemmende sfeer. Goede muziek en ijzersterke titels.

Bij het einde vraag je je af of Liz hiermee weg zal kunnen komen. Het is haar geloofwaardigheid tegenover die van de psychologe

En toen Liz en zij terugkeerden naar the Hole dacht ik een moment dat ze de bedoeling had haar na de bekentenis ook op te sluiten

Al met al een van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb

Nagelbijtertje (heb nu kloofjes), waar ik me prima mee heb vermaakt. Wist tot het laatst eigenlijk niet hoe de zaak in elkaar stak, en ik vond het einde toch wel verrassend. Leuke rol van Laurence Fox. Nu bekend als het hulpje van inspecteur Lewis in de gelijknamige tv-serie. Ook leuk de nog piepjonge Keira Knightley, die hierna alleen nog maar mooier is geworden.

Maar ik vond dat aan de psychologische interactie tussen het viertal te weinig aandacht is besteed. Er wordt nauwelijks aandacht gegeven aan hoe ze karakterologisch in elkaar steken, dus kunnen we ook hun motieven en gedragingen niet plaatsen. Blijft te veel aan de oppervlakte, en zo dom zijn ze niet als ze op zo'n dure school zitten.