The Hole (2001)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Nick Hamm
met Thora Birch, Desmond Harrington en Keira Knightley

De tiener Liz wordt bebloed gevonden in de gang van een dure Engelse school. De politie wordt er onmiddellijk bij gehaald, samen met de psychologe Dr. Phillippa Horwood. Zij belooft uit te zullen vinden wat er met Liz en haar drie schoolvrienden, die twee weken vermist zijn geweest, gebeurd is. Haar onderzoek leidt haar tot een geheime ondergrondse bunker in de bossen.

avatar van murtcelP
Spannende film, veel plotwendingen, goed einde. Mooi gespeeld door Thora Birch. ***1/2

avatar van Friac
Toch niet helemaal overtuigd door deze film. Na een klein halfuurtje had ik door hoe de plot ongeveer in elkaar stak, en da's altijd wel jammer met films die duidelijk op spanning en onverwachte plotwendingen trachten te mikken. Vanaf dat moment vond ik de film gewoon aardig, eerder middelmatig te noemen, en ook zie ik niet in dat sommigen de film als horror bestempelen.
Het switchen tussen het eerste 'fake' verhaaltje en het uiteindelijke verhaal was leuk in het begin, maar vanaf dan gebeurde er eigenlijk relatief weinig dat mij kon boeien

Aangezien de vele positieve recensies van de film nogal hoge verwachtingen opbouwden, kan ik niet anders dan lichtjes teleurgesteld te zijn, wat zich ook laat merken in mijn stem.

avatar van xenne
simpel verhaaltje dat toch weet te boeien van begin tot eind. acteerwerk van Thora Birch was goed, maar de rest van de cast viel me wat tegen .... 3

avatar van newG
een goed verhaal dat men in een niet zo goede film hebben gegoten... Bij een goede thriller verwacht ik toch enkele momenten waar ik op het tipje van mijn stoel zit, maar bij deze had ik dat niet... Het verhaal begint, en wordt letterlijk verteld... Omdat het verteld wordt had ik ook niet het gevoel van mistery want als kijker word je niet aan het denken gezet. Wel leuke camerabeelden en het acteren was ook niet slecht. Toch vond ik dat de scenarioschrijvers er zich goedkoop uitgeluld hebben op het einde...

2*, want er kan altijd nog een tandje bij...

avatar van Halcyon
Originele film in de zin van "zo had ik er nog geen gezien". Zoals Jan Verheyen aankondigde op cult night een pyscholische thriller met horrorelementen; en ja hoor, op beide vlakken geslaagd. Vooral de locaties waren geweldig met voorop uiteraard de bunker die het claustrofobische gevoel perfect op de kijker wist over te brengen. Maar ook het afgelegen, in typisch Britse architektuur opgetrokken schoolgebouw zorgde al meteen voor een mysterieus sfeertje dat je meteen in de film bracht.

Over de plot is op z'n minst meer nagedacht dan dat van de doorsnee horrorfilm of thriller van vandaag. Het tweeledige perspectief van waaruit de film verteld wordt is geslaagd en draagt zonder twijfel bij tot het verhaal: meer dan een gimmick met andere woorden.
Verrassend genoeg valt de beslissende plotwending, die meteen de ontknoping is, erg vroeg in de film. Maar even verrassend is dat men er toch in slaagt tot het einde de aandacht vast te houden door middel van de lugubere gebeurtenissen in de bunker en de schitterend uitgetekende evolutie van het hoofdpersonage.

Wederom een verrassend goede film in het cult night-programma!

avatar van *kelly*
Nooit meer hoor!
Was niet echt de moeite waard vond ik.
Niet bepaald spannend verhaal en vrij onduidelijk.
Krijgt toch nog 3 sterren vanwege de goede acteerprestaties en moeite.

Aangenaam en aardig filmpje.

Kijkt vooral heel lekker weg. Doorheen de film wordt er wat met perspectieven gespeeld en krijg je langzaam alle puzzelstukjes toegeschoven.

Ziet er aardig uit en vlot ook allemaal lekker. Er wordt ook degelijk geacteerd, maar verder is er niks opzienbarends aan de film op te merken.

Kijkt gewoon lekker weg dus, vlot filmpje.

miepke
OKe. Geniaal dat ik deze nu aan 't bekijken ben op tv.
Ik ben m al eeuwen (zoiets.) aan het zoeken ,maar kan het serieus nergens vinden. Tenminste, als ik toevallig in een stad ben.
Ik houd ervan.
Thora Birch.
Keira Knightley.

Ja, erg leuk.

avatar van Minority_Check
op het begin was het best wel saai en ik snapte niet wat er zo thrillerigs aan zou zijn of is ( de eerste verhaal die fake was heb ik het over)
maar daarna was het echt ongelofelijk
niet te geloven dat een 16jarige kind dat allemaal voor elkaar krijgt ook al was het nep het was nog steeds heel vet

BlueSword
ik snap de lage score niet ik was erg verast door deze film! boeiend van begin tot eind, spannend? vond ik wel, sommige momenten gebeurt er niks maar er komt genoeg in voor waardoor ik wou weten wat er zou gebeuren.
ik moet wel bekennen, ik had al heel snel door dat liz ergens achter zat maar toch waren er nog genoeg verassende dingen!
ook een pluspunt vond ik de cast deden het allemaal erg goed en keira is natuurlijk leuk om te zien...
4.0*!

avatar van tukker1966
Vond het maar een slappe vertoning,mag niet de naam thriller hebben......2 sterren **

avatar van centurion81
Best aardig maar niet supersterk......Komt ook omdat ik persoonlijk beetje klaar ben met het tienerthema en alles wat er bij komt kijken qua partying, populair zijn en kalverliefde. De originaliteitsprijs wint het ook niet...

Zit te twijfelen of ik het een voldoende zal geven maar dit soort films wil ik niet echt aanmoedigen om er nog veel meer van te maken.

Derhalve 2,5* wat gelijk staat aan 5/10

Mmm, ik ben in slaap gevallen, Wil iemand me alsjeblieft vertellen welke therorie nou de juiste was? Alvast bedankt!

avatar van Thomas83
Ik had nog nooit van deze film gehoord volgens mij, maar ik vond hem heel aardig. Vooral aan het begin. Later werd hij wel ietsje minder.
Echt spannend was het verhaal niet, maar wel vrij boeiend, en de verhaalopbouw verliep op een aangename manier vond ik.
De acteerprestaties zijn niet slecht. Thora Birch vind ik altijd wel goed. Ze deed dat accent ook niet slecht. Vrij subtiel, niet zo er dik bovenop gelegd, zoals je soms ziet.
De sfeer in de film is ook erg prettig vind ik. Net wat anders in veel andere van dit soort films. Het camerawerk en de montage vond ik erg mooi gedaan. De muziek was wel redelijk. De decors zagen er wel goed uit.
Al met al heb ik me zeer vermaakt en echt laten verassen door deze film. 3.5* vind ik hem nog wel waard.

Best prima, blijft boeiend maar wordt nooit heel erg spannend. Toch is het idee wel angstaanjagend, misschien dat daardoor de film boeiend blijft. Verder aardig geacteerd. Einde is wel een beetje afgeraffeld, hierdoor half punt minder.

avatar van Denise88
Het voelde alsof ik hun was.
Vreselijk.

avatar van Midnighttemptres
ik heb geen spijt dat ik de film heb gekeken maar ook vond ik hem niet geweldig, ik had al snel door waar het allemaal om draaide en vond de reden gewoonweg stom en overdreven. maar toch bleef ik wel kijken naar de film, vind het wat twijfelachtig denk dat ik het daarom voorlopig op 2,5 * hou.
vond het wel weer leuk dat keira knightley erin zat, vind haar super.

K@i
goed tot mijn verbasing

avatar van elmo4ever
een spanende film je moet er niet te veel bij na denken anders is het einde niets meer je moet hem wel minimaal 2 keer kijken

goeie acteurs
mooi camera werk

een mooie 4.0

Milan07
Dankzij deze film werd Keira Knightley gecast voor Pirates Of the Carribian. Thora Birch had ik in andere films beter zien acteren zoals Ghost World en American Beauty. Het verhaal van the Hole is wel goed in elkaar gezet met een verrassend plot.

avatar van nightbreed
Niet bepaald een boeiende film, daar is het script te zwak voor en daar zijn de acteurs te matig voor.

avatar van weaselweasel
Thora Birch is tof.
Maar verder... Weinig bijzonders, dit filmpje.

Wat een doemscenario ook, erg ongeloofwaardig.
De scene's die schokkend zouden moeten zijn, zijn eerder lachwekkend.

avatar van Inland Rabbit
Goed filmpje en leuk geacteerd. Plotwendingen zijn leuk, maar duidelijk niet hemaakt om te verwarren, maar meer voor de sfeer. Erg is dat niet, want sfeer had de film wel. Ontspannen kijkavondje. 3*

avatar van Tup&Joep
Niet slecht maar ook niet heel goed. Ik miste een beetje spanning in de film die er wel hoorde te zijn.

Slecht verhaal, slap uitgewerkt en domme hoofdpersonen!

The Last
Het idee is aardig, de uitwerking helaas veel minder. Veelste voorspelbaar allemaal. Waar ik had verwacht (na alle reacties hier te hebben gelezen) op het puntje van m'n stoel te zitten, wist ik al wat er ging gebeuren.

Er wordt wel goed gespeeld door de (voornamelijk) jonge cast. En de film geeft een redelijk goed beeld van wat opsluiting in zo'n gat kan veroorzaken.

xenne schreef:

sorry...? thora birch was goed? even serieus, letterlijk iedereen acteerde slecht en dan VOORAL thora birch, in ieder geval het grootste gedeelte van de film. ik heb deze alleen gezien omdat ik een keira knightley fan ben maar ik heb me nog nooit zo geirriteerd aan haar als in deze film.

2 sterren wat dus gelijk staat aan 4/10, alleen omdat keira knightley mike flashte

edit: vrij ongeloofwaardig ook trouwens, dat ze op het einde gewoon die bunker in konden en dat er totaal geen bewaking was

avatar van Malou85
ik keek m op tv en verwachtte er eigenlijk vrij weinig van, ik had ook nog nooit van deze film gehoord, maar ik was echt verbaasd dat ie toch zo goed was! (in mijn ogen dan in ieder geval)
Ja ik vond het gewoon echt een geslaagde film; hij was spannend en die 2 theorieen vond ik ook goed gevonden. Niet dat ik zeg 'oh wat origineel' maar ik vond het gewoon goed uitgewerkt.

avatar van ILDIB
Te hoog gegrepen spanningsveld. Somige delen zijn goed, maar te snel is het plaatje duidelijk. Karakters blijven oppervlakkig en birch speelt gewoon matig. Ok, maar meer ook niet.

a-rdaa
goeeeede film!
behoorlijk spannend tot het einde!