The Disappearance of Alice Creed (2009)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door J Blakeson
met Gemma Arterton, Eddie Marsan en Martin Compston

We zien hoe twee mannen een flat verbouwen, een bestelbus stelen en gereedschap verzamelen. Kalm vervolgen ze hun praktijken, maar al snel blijkt dat ze een sinister plan hebben. Gewapend en vermomd ontvoeren ze een jonge vrouw van de straat en binden haar vast op een bed in de flat...

avatar van mjk87
Sterke film soms. Vooral het eerste stuk is geniaal, zonder woorden, mooie strakke shots en een puur kale klinische behandeling en ook in een heerlijk ritme gemonteerd. Het vervolg, met de kidnap, het strippen van de kleding, het pissen in de bak en de hele grauwe nare sfeer is uitstekend. Jammer alleen dat daarna plotwending na plotwending volgt. Zullen ze gewoon afspreken dat er maar één per film mag zijn, dat is al een stuk beter.
Prima spel van de slechts drie acteurs. Arterton heeft bovenal een goddelijk lijf, maar toont ook prima het verdriet, de angst en de wraak. Enkel de scène voor de camera vond ik minder sterk. De beide heren zitten ook prima in hun rol. Als ze het al wat minder doen ligt dat vooral aan het script dat wat rommelig overkomt. Verder mooie degelijke fotografie, een sterke score en een heerlijk laatste nummer. 3,5*.

Er komt een Nederlandse remake:
Marwan Kenzari in film Bloedlink | nu.nl/film

Regie: Joram Lürsen (Alles is Liefde)

avatar van John Milton
kappeuter schreef:
Er komt een Nederlandse remake:
Marwan Kenzari in film Bloedlink | nu.nl/film

Regie: Joram Lürsen (Alles is Liefde)

Das geinig, dat er een NL remake van iets Brits komt, ik ken het vooral andersom. Nu word ik van dit nieuws alleen niet warm.

kappeuter (moderator)
Nee, ik ook niet. Wel vaker Nederlandse remakes tegenwoordig van Belgische en Duitse films: Loft, Smoorverliefd, Midden in de Winternacht, Mannenharten...
Dat het Filmfonds daar geld in steekt vind ik kwalijk.

kappeuter schreef:
Dat het Filmfonds daar geld in steekt vind ik kwalijk.

In het geval van bijv LOFT deden ze dat niet.
Vind het ook curieus hier
PERSBERICHT Gouden Kalf-winnaar Marwan Kenzari speelt hoofdrol in thriller BLOEDLINK - A-Film

kappeuter (moderator)
Oh ja, die dus niet. Maar verder dus opvallend veel Nederlandse remakes van films uit omliggende landen. Ik vind dat nogal ideeënarmoede. Nu de Nederlandse film zo moeilijk aan financiering komt is het idioot om almaar remakes te maken. Dat getuigt niet van visie en durf.
Veel mensen hebben The Disappearance of Alice Creed al gezien, die gaan waarschijnlijk geen kaartje kopen voor de Nederlandse remake.

Als psychologische thriller is dit ontvoeringsdrama absoluut geslaagd. Drie mensen die in een kleine ruimte vertoeven en om de beurt de baas zijn door omstandigheden. Ook zitten er af en toe erg verrassende wendingen in het verhaal. Maar het zijn gek genoeg ook juist die wendingen die het verhaal niet altijd even geloofwaardig en evenwichtig maken. En dat is jammer, want deze film komt aardig in de richting van een topper.

avatar van DonOswaldo
Goed. Fijne intro met die voorbereiding, haalde niet de spanning eruit. Daarna neemt het verhaal lekkere twists met het acteerspel van de driedelige cast als lijm die alles aan elkaar houdt. 4*

avatar van martijn011
Prima film met een erg goede intro. Sterk camerawerk gecombineerd met strakke scenes waarin niks gezegd wordt. Erg goed gedaan.
Naarmate de film vorderde vond ik het allemaal wat minder worden. Er kwamen naarmate de tijd verstreek ook steeds meer clichés om de hoek kijken.

Het acteerwerk was ook niet denderend. Aangezien er niet meer dan drie personen in de film speelden, is het haast een vereiste om je als hoofdrolspeler positief te onderscheiden. Iets wat bij vlagen niet gebeurde waardoor het wat ongeloofwaardiger werd.
Toch is dit zeker geen verspilde tijd geweest en heb ik me prima vermaakt.
Voldoende.

avatar van ILDIB
prima onduidelijk sfeertje in het begin later wordt het wat meer standaard en verliest ie wat van zijn kracht.

haha lees nu reactie martijn. exact.

Net gekeken. Bij vlagen rauwe en harde film. Eenvoudige setting en maar drie acteurs, heel knap gedaan! Naarmate het einde volgde dacht ik aan 3.5 ster maar na de hele film, een dikke 4.5 sterren! Zo goed! Iemand zei hier behoorlijk overrated, ik vind het eerlijk gezegd underrated! Helemaal mijn film, veel plotwendingen en erg realistische ontvoeringszaak.

Carool schreef:
Deze film schoot niet op. Na 45 minuten nog niet lekker op gang, totaal niet spannend. Ik heb hem dan ook afgezet.

Dan moet je ook niet stemmen schat!

avatar van m1701
Goeie film! En dan met name het acteerwerk van de mannen!!!
Top hoor. Goed sfeertje, richting het einde iets minder maar het bleef
een goeie film!!!

avatar van Roger Thornhill
Sterke film met een minimale cast van drie acteurs (volgens mij kwam er buiten de drie hoofdrolspelers zelfs helemaal niemand in beeld) die echter stuk voor stuk ijzersterk spelen, waarbij Marsan indruk maakt met zijn zwijgende dreiging en Compston met zijn ogen die al bijna zijn stiekeme plannetjes verraden. Belangrijk ook om acteurs te hebben wier gezichten zó interessant zijn dat je er naar kunt blijven kijken wanneer je probeert hun geheime agenda te ontsluiten, en dat gaat bij deze twee "heren" uitstekend; bij Arterton eveneens, zij het wellicht ook om andere redenen (ik had niet verwacht dat ze voor deze rol zó ver zou gaan), maar ook zij doet het prima. Een leuke en lekker strakke verrassing.

avatar van dvdfreak123
Toch wel beetje tegengevallen deze. Film begint echt sterk. Maar zakt derna een beetje in vind ik. Acteurs zetten ook niet echt topprestaties neer ofzo. Vermakelijk om eens te zien maar meer niet.

helegoede film....

Aardige thriller die het eerste uur in de eerste versnelling blijft hangen. Vervolgens komt er wat tempo in en levert het een aardige climax op. Verder is er een lekkere rauwe sfeer en speelt Marsan een goede rol.

Erg spannend gespeeld door slechts drie acteurs. Heel knap gedaan!

avatar van 93.9
Superspannende Britse thriller. Kunnen onze Hollywood vrienden nog een voorbeeld aan nemen..

Supersterke film, waarin alles klopt. Overtuigender acteren dan dit kan bijna niet. Vond Gemma Arterton niet onderdoen voor Eddie Marsan en Martin Compston. Prima script. Vond die plotwisselingen logisch binnen het verhaal passen. Zelfs het slot is sterk, en dat is vaak nogal onbevredigend. Prachtig van sfeer en locaties. Zelfs de score (laatste nummer!) is geweldig. Houdt je anderhalf uur op het puntje van je stoel. Wat wil je nog meer? In vergelijking hiermee was de Heinekenontvoering een slappe hap.

avatar van Norman Mailer
93.9 schreef:

De Nederlandse "vrinden" dan evenwel, me dunkt; Bloedlink

avatar van flaphead
Verrassend sterke thriller, in al zijn eenvoud. Dat de film slechts 3 acteurs heeft en zich voor het grootste deel in 1 ruimte afspeelt, heb je eigenlijk niet eens in de gaten. Het aantal interessante twists en de verschuivende machtsverhoudingen deed mij sterk denken aan Shallow Grave. Stilistisch mooi in beeld gebracht, zoals de openingscenes.
Het blaast je niet van je bank af, maar houdt je zeker moeiteloos de gehele lengte geboeid. Wat ik zag als een tussendoortje, bleek zeker meer dan dat. Goed!

avatar van nadrin
Ik had de remake eerst gezien en dat neemt wel wat van de fun weg Maar het blijft een sterk verhaal

avatar van bjerik76
blijft een enorm goede cast

Goeie film

avatar van panax
ijzersterke film
drie acteurs en dan zo'n film !!
britse kwaliteit !!

avatar van jippie2010
Aardig gedaan, maar meer ook niet.
Kleine setting, drie redelijke acteurs, en ze weten de spanning er in te houden.
Toch zitten er een paar onregelmatigheden/foutjes in de film die voor mij storend waren.
Desalniettemin keek het lekker weg. *3.0

geweldige film!

avatar van keimpeS
2e maal gezien, was vergeten dat ik de film al eens eerder had gezien. Toch nog steeds een leuke film, maar heb het nu wel gezien. Ik was niet echt zo onder de indruk van de 2 wat jongere acteur's.

avatar van missl
Ik heb eerst de NL versie gezien, die ik helemaal niet leuk vond. Deze is stukken beter maar helaas dus geen verrassing meer.

avatar van Joris Balneger
Aantal keren goed verast einde kon spectaculairder

avatar van IH88
“Wake up Ms. Creed, it's breakfast time!”

Lekkere rauwe Britse misdaadfilm waarin drie personages elkaar de hele tijd te slim af proberen te zijn. De ontvoerde vrouw probeert de twee ontvoerders tegen elkaar uit te spelen, en de twee ontvoerders komen onder steeds grotere druk te staan. En ieder personage lijkt wel een verborgen geheim of band met een ander te hebben.

Dit alles wordt overgoten met genoeg spanning en een heerlijke kille en klinische sfeer. Het acteerwerk van Arterton, Marsan en Compston is ook ijzersterk, en het is verfrissend dat zelfs Arterton (die ontvoerd wordt) niet altijd even sympathiek is. Tegen het einde verliest Alice Creed wat aan geloofwaardigheid, maar tegen die tijd zit je al helmaal in het verhaal.

avatar van Shadowed
Ok Misdaadsthriller.

Eigenlijk alleen opgezet vanwege Gemma Artenton. Toch wel een heel knap koppie en een fijn gezicht om zo te zien. Ik had de Nederlandse remake, Bloedlink , eerder gezien dan dit, dus ik wist al exact hoe het verhaal zou lopen.

Artenton, Marsan en Compston acteren alle 3 voldoende. De grimmige sfeer in de film is prima uitgevoerd. Alleen de vaart was het pijnpunt, want soms sleept het allemaal maar een beetje. De lol van de twistjes was er voor mij een beetje af.

In het algemeen weet de film wel te boeien, maar ik moet toegeven dat ik dit niks bijzonders vond. Ik had het allemaal graag wat spannender gezien, wat deze film dus niet echt was.