Shi Yue Wei Cheng (2009)

China / Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Teddy Chan
met Donnie Yen, Cung Le en Tony Leung Ka Fai

De film gaat over een groep experts op het gebied van vechtsport. Zij krijgen de taak Dr. Sun Yat-sen (een hoge Chinees), te beschermen, terwijl hij een bezoek brengt aan Hongkong. Hij is namelijk het doelwit van een moordaanslag.

Zo hier ben ik wel benieuwd naar. Ten eerste door regiseur Teddy Chan, die in mijn ogen een meesterwerk neerzette met 'Tung mung kei yun'. Ten tweede vanwegen Donnie Yen die na 'Ip Man' ook tot een van mijn favorieten behoort, Ik zeg laat maar komen, maar de distributie zal waarschijnlijk zeggen: laat maar even wachten. Helaas

avatar van Chuck Taylor
Promo ziet er in ieder geval leuk uit, ze pakken het groots aan door het hele oude centrum van Hong Kong opnieuw gebouwd te hebben. Simon Yam speelt er ook nog in

In bios gezien afgelopen maand (in China) en was best vermakelijk.

avatar van !!!!*Lucky
Harregarre schreef:
In bios gezien afgelopen maand (in China) en was best vermakelijk.

In China? Wat heb je daar te zoeken? Maar als het zo is, lijkt het me een hele beleving.

avatar van UrbanDjampa
In ging deze film in met enige verwachtingen. Ik zag dat Donnie Yen en Simon Yam erin speelden, die we kennen uit de nogal sterke 'Ip Man'. Na verloop van tijd zag ik dat Donnie Yen niet echt een grote rol had wat mij dusdanig teleurstelde. In de eerste helft van de film worden we voorgesteld aan een aantal personages. Helaas konden geen van deze personages me bekoren dus kon me gestolen worden als iets met hen overkwam. Tweede gedeelte van de film begint gelijk met kung-fu en de nodige actie. De vechtscenes waren hier en daar naar mijn inziens niet goed in beeld gebracht. Misschien leun ik weer op 'Ip Man'. Die gevechtsscene met die schreeuwlelijk vs. Donnie Yen vond ik ook 1 van de minste. Die schreeuwlelijk was echt over de top waar er heel veel gegooi met de tegenstander komt kijken. Moet zeggen dat tweede helft van de film de betere helft is, maar tot een climax komt het echt niet.

Al met al is deze film gewoon niet aan mij besteed. Ik kan er helaas niks anders van maken.

avatar van gjnt
Vond het een boeiend drama. Mede doordat de hoofdrol speler
Dr. Sun Yat-sen, echt bestaan heeft. Hij was een van personen die er mede voor verantwoordelijk was dat er aan het keizerrijk China een einde kwam. Mede door de gebeurtenissen in de film werd er een revolutie gestart. De film geeft dan ook een goed beeld hoe gedreven sommige mensen waren om de zaken te veranderen in het China aan het einde van de 19e eeuw en 20e eeuw.

Het eerste gedeelte van de film start langzaam en laat ons kennis maken met de hoodrol spelers en wat hun motieven zijn. In het tweede gedeelte start de actie als de tegenstanders van Dr. Sun hem willen vermoorden en de medestanders hem beschermen.
Omdat wij hier in het westen weinig van deze geschiedenis af weten is het voor ons niet niet altijd te volgen wie nu altijd precies wie is.
Als je een echte actie film wilt zien, kun je misschien beter een andere film kijken. Als je openstaat voor een, voor ons (on)bekend stuk geschiedenis is het een goede (actie)film.

Geweldige onderneming van Teddy Chan.

Heel de oude stad van Hong Kong is nagebouwd op één enorme set, en dat is er ook echt aan te zien. Prachtig de scenes in de straten van Hong Kong in het tweede uur.

Wel een duidelijke scheiding tussen drama (uur 1) en actie (uur 2). Vond het best goed werken, al blijft daar nogal wat kritiek op te zijn.

Verder een belachelijk coole cast met een waslijst aan grote namen. Ze doen het allemaal naar behoren, toch is het de relatief onbekende Xueqi Wang die de beste performance levert.

Duidelijke aanrader voor iedereen die de laatste jaren films als Ip Man, Fearless, The Banquet en andere gevolgd heeft. Alleen wat minder actie, of in ieder geval wat anders verdeeld.

4.0* en een uitgebreide review

Ondergewaardeerd, maar vooral onderbekeken hier.

avatar van Chuck Taylor
Toch jammer, dit had een veel boeiender werk kunnen en moeten zijn. Het was natuurlijk een fantastisch concept door een heel centrum na te bouwen, een prachtig decor voor een episch spektakelstuk. Helaas, zag ik deze grootse aanpak nergens echt terug in de film.

Verhaal is opzich heel mooi verdeeld met de verschillende karakters die allen een eigen toekomstideaal hebben en die min of meer met Sun in verband staan, waardoor deze idealen verloren gaan of juist niet. Dat Donnie Yen hier niet de hoofdrol speelt als straatschoffie met vechtskills, typeert de film ook wel weer in positieve zin.

Dat de karakters leuk zijn en goed in het verhaal passen, geef het verhaal nog geen voldoende, die is eigenlijk heel simpel en voorspelbaar, maar dat zou net voldoende moeten zijn. Alleen omvat de film, naast deze karakters, gewoon net te weinig om op het verhaal allleen te kunnen leunen, daar is het te leeg voor en wordt dus langdradig. De actie en muziek hielpen daar totaal niet bij. De gevechten zijn met zeer veel cuts en close-ups in beeld gebracht, wat veel onduidelijkheid en onrealisme oplevert, echt genieten van Donnie Yens kunsten zit er niet echt bij. Daarbij komt de onheilspellende, bombastisch muziek die op de achtergrond speelt en ineens om kan slaan naar ongepaste melodramatisch pianomuziek.. erg misplaatst allemaal.

Vermakelijk maar niet echt bijzonder helaas.

avatar van Filmkriebel
Geweldig mooie film, met een goede mix van drama en actie. Het verhaal draait om de bescherming van Sun Yat-Sen, die een revolutionair met democratische ideeën was nog voor hij de eerste president van de Chinese republiek werd. De man is op weg naar Hong Kong om er een reeks opstanden voor te bereiden. De man wil een einde maken aan het feodale duizendjarige keizerrijk. De keizerin stuurt een legertje moordenaars naar Hong Kong om Sun een kopje kleiner te maken. De confrontatie belooft bloederig te worden.

De eerste helft van het verhaal schetst de verschillende personages die een rol zullen spelen bij het losbarsten van de actie, en dat vond ik een goede keuze die loont in de tweede helft, en de dramatiek van de gebeurtenissen versterkt. Vanaf het moment dat Sun aankomt barst er een ware oorlog uit in de straten van Hong Kong. Het acteerwerk vond ik meer dan voortreffelijk, vooral die zakenman en die tuktuk-man. Alleen begon het dramatische na het eerste uur wat aan te slepen en verlangde ik naar de actie. Verder ook enkele ultra-voorspelbare twists zoals de opoffering van de zoon van de zakenman. Je kon al van het begin af weten dat die zoon zou sterven, want het was natuurlijk de enige zoon. . Geen film waar ik bij ontgoocheld was in ieder geval : zo hoort het.

avatar van belchinees
Verdienstelijkste film op de HK Awards met zo'n 8 stuks waaronder die van Beste Film en Beste Regisseur.

avatar van louisvf
Prachtig decor, leuke actie en personages.
Film is mooi inbeeld gebracht en ondersteund met krachtige muziek.

avatar van gondwana
heel afgewerkrte beelden en decors, zeer goed verteld, mooi ingebed in de historische gebeurtenissen, ben zeer tevreden.

traag en warrig, alleen laatste 20 minuten boeiend.

Vergeleken met IP man 1 en 2 is deze film vrij slecht.

avatar van Lord Flashheart
Sluit me aan bij de vorige post.

Het drama gedeelte (pakweg het eerste uur van de film) is langdradig en oninteressant. Veel melodramatisch gedoe waarbij vergeleken een Bollywood film ingetogen is. De introductie van de personages verloopt rommelig en bovendien worden de personages nauwelijks uitgediept. Aangezien traditioneel geklede Chinezen zo-ie-zo al op elkaar lijken viel er daarom bij vlagen geen touw aan vast te knopen wie nu wie was. Het hele achterliggende verhaal over de revolutie, hervormingen en Sun Yat-sen komt hierdoor niet goed uit de verf. Kreeg sterk het idee dat de regisseur op meerdere gedachten hinkte en niet kon kiezen tussen een historisch epos, een drama film of een actiefilm.

Want het tweede uur van de film helt volledig over naar de actie. En dit is ook gelijk het beste gedeelte. De film verloopt verder volgens het bekende recept: een groep vechtsport experts neemt het op tegen een gigantische overmacht, waarbij elke expert gebruik maakt van zijn/haar speciale vaardigheden. Het is knap van Chan dat hij toch de serieuze ondertoon in de film weet te bewaren, want vaak worden dit soort martial arts films wat lachwekkend. En hoewel gekunsteld, blijven de actie scenes realistisch en zijn bovendien van prima kwaliteit.

Jammer dus van het eerste uur, want dat kost de film punten. 2,5*

Meer kan ik niet geven voor deze film,

avatar van RickZ
Langdurig Chinees actiedrama met eerst weinig actie (ivm de voorbereidingen) daarna veel bloederige slachtpartijen en opofferingen. Actie is ruim voldoende, helaas kwam de film pas na een uurtje op gang.

bobbydigital01
Deze film met donny yen kon mij niet boeien.
Jammer ik had meer verwacht van deze film.

Film hinkt teveel op twee benen: aan de ene kant (in het eerste deel) een omvangrijk, gedegen, historisch, politiek verhaal over onderdrukking en het creëren van democratie. In het tweede deel wijzigt het genre van de film plotsklaps in spectaculaire en spannende achtervolgingsscènes vol material arts en om het historische belang te benadrukken verschijnen bij de gesneuvelden hun personalia in beeld.... Hierdoor kwam bij de geloofwaardigheid in het geding. De decors blijven fabuleus en de actiescènes om door een ringetje te halen.

avatar van Rodger
film begon wat traag, en verwarrend,.. maar na een tijdje een prima film.. met mooie beelden.. humor, actie en drama ineen..
Als liefhebber van films uit Azie een 3.5**

avatar van RSmovie91
Ik heb nog niet zoveel films gezien die compleet in een andere taal waren dan Nederlands of Engels. Daardoor is het nog wel allemaal wennen en vind ik het persoonlijk wat moeilijker om te zien of ze goed acteren, omdat ze er zo 'raar' bij praten.

Desondanks vond ik de film erg vermakelijk, alleen wel net iets te lang.
In het begin gebeurde er te weinig om het echt boeiend te houden, maar eenmaal in de actie houd het ook niet meer op, zo lijkt. Iets wat ik niet altijd even erg vind, maar ik vond hier de verdeling niet optimaal.

Het verhaal werd wel goed vertelt. Je wist goed waarvoor ze het deden. En tevens werden de personages goed uitgediept. Dat geeft wel een extra dimensie aan de film. Je gaat met de mensen mee leven.

avatar van louisvf
what is truth schreef:
traag en warrig, alleen laatste 20 minuten boeiend.

Vergeleken met IP man 1 en 2 is deze film vrij slecht.

Lijkt mij een slechte vergelijking... Deze film heeft veel meer stijl en daar moet hij het ook vooral van hebben. Je moet hier niet zoveel actie verwachten als bij Ip man... (Ip man 2 vond ik trouwens niet zo goed)

avatar van Decec
Uitstekend actiefilm...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Donnie Yen speelt goed...
Goed verhaal volgen...
Uitstekend vechtkunst...
Prachtig omgeving van China...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Uitstekend muziek (Dolby Digital EX)...

avatar van nakada
Mooie actie/drama film met werkelijk één van de indrukwekkendste sets die ik in lange tijd heb gezien. Dat levert dan ook prachtige plaatjes op in deze verfilming van een belangrijk keerpunt in de Chinese geschiedenis. In hoeverre het historisch correct is weet ik niet, maar het boeide voldoende.

avatar van Gang_Star
Apart werkje. Het eerste gedeelte van de film draait om drama (wat geen moment vervelend is), het tweede gedeelte slaat de film volledig om en krijg je actie aan de lopende band voorgeschoteld. De actie is goed, net als het acteerwerk. Verder is de mooie setting een groot pluspunt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de eerste keer dat bekende acteurs uit Hongkong die normaal gezien martial arts films maken, ook dit met veel plezier doen. Denk aan Ip Man, Shaolin, Fearless, Xinhai Revolution en The Legend of Chen Zhen. Die hebben evengoed actiescènes, maar laten ook een stukje Chinese geschiedenis zien. Met de namen op de affiche (vooral Donnie Yen als bekendste naam voor het westerse publiek) verwacht je ook veel actie en zal het dramagedeelte voor velen te lang zijn. Nochtans vrij boeiend met net genoeg weergave van feiten zonder er een documentaire van te maken.

In het begin krijg je de personages voorgeschoteld, en dat is nodig voor de latere actiescènes. Daar is het meer dan een vechtscène, maar een spannende strijd tussen de mensen van het verzet en de afgevaardigden van de keizer. De film wordt vooral gedragen door Wang Xueqi als koopman die zich eerst op de vlakte houdt, maar uiteindelijk toch open kaart speelt. De eerste film van hem die ik zie, maar toch een naam om te onthouden.

Opvallend is ook de muziek. Van sfeervol tot opzwepend in de actiescènes met een mooie mix van traditionele klanken en moderne accenten. De film won er terecht een Hong Kong Film Award voor.