Get Low (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Polen
Drama / Mystery

geregisseerd door Aaron Schneider
met Robert Duvall, Bill Murray en Sissy Spacek

De film vertelt het opmerkelijke en waargebeurde verhaal van Felix "Bush" Breazeale (Robert Duvall), een kluizenaar uit Tennessee. Op een dag besluit Felix begrafenisondernemer Frank Quinn (Bill Murray) in te schakelen om zijn eigen begrafenis te organiseren. Hij is vervolgens van plan zijn begrafenis zelf bij te wonen om te kijken hoe mensen uit zijn omgeving over hem denken.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Dramafilm, die qua tempo wel wat aan de lage kant ligt. Maar daar staan meer pluspunten tegenover. Zo is het acteerwerk van Duval en Murray van hoog kaliber. Ook is de film sfeervol in beeld gebracht. Aan de aankleding is ook niets op te merken. Het verhaal is verder goed, en heeft veel potentie. Maar het optimale rendement wordt er nergens helemaal uitgehaald. 3 Sterren.

avatar van RuudC
Zo hé! Wat een rol van Robert Duvall! Dat gekke, oude mannetje is hem op het lijf geschreven. Hij maakt de film wat dat betreft. Het is een interessant verhaal om een eigenaardige man. De hele opbouw is best goed, maar het is de ontknoping die wat tegenvalt. Al tijdens het kijken, wist ik dat dit de film in principe zou maken breken. Toch gebeurt geen van beide. Het is een mooi verhaal dat verteld wordt, maar het raakt me niet echt. Dat komt eigenlijk doordat je als kijker te snel in de situatie gestort wordt. Het dorp kent hem al veertig jaar als kluizenaar en er gaan behoorlijk wat verhalen over hem de ronde. Ik heb met smacht zitten wachten op de smeuïge roddels. Doordat dat uitblijft, is Bush voor de kijker niet meer dan een oude, wereldvreemde man voor wie je hooguit meedelijden hebt.

Het acteerwerk is goed! De plaatjes zijn mooi, maar het verhaal beklijft niet. Er wordt gewoon niet diep genoeg ingedoken en dat is echt een gemiste kans.

TMP
Het acteerwerk van Robert Duvall houdt deze film nog redelijk overeind. Het uitgangspunt van het plot is best aardig, maar de uitwerking valt wat tegen. Er had wat dat betreft meer in gezeten, al is de speech aan het einde best aardig. Weinig interessante personages ook, eigenlijk is alleen de rol van Duvall de moeite waard.

avatar van Collins
Een film die op waarheid is gebaseerd en een treurig verhaal vertelt. De debuutfilm van regisseur Aaron Schneider die daarna elf jaar geen film meer regisseerde tot hij terugkeerde met het redelijke Greyhound (2020), dat een oorlogsfilm en van een geheel ander kaliber is. Merkwaardig wel.
Get Low is een aangrijpende film over vooroordelen, verkeerde keuzes en een onbezielde levenshouding ingegeven door verscheurende twijfel. Prettig overgoten met humorvolle laagjes om de de boel niet al te zwaarwichtig te maken en aangenaam kijkbaar te houden.
Fijne rol van Robert Duvall als teruggetrokken levende zonderling met de originele wens om zijn eigen begrafenisplechtigheid bij te wonen. Ook Bill Murray die de graaiende begrafenisondernemer speelt, is prima gecast. Hun acteerwerk zorgt ervoor dat de stukken waar de film soms even inzakt toch nog geeuwvrij kunnen worden bekeken.
De film werkt heel rustig en aangenaam naar het hoogtepunt (zijnde de begrafenisplechtigheid) toe. Vanaf het begin wordt de kijker daarmee lekker gemaakt. Alle spanningsopbouw gaat uit naar dat ene verlossende moment. De plechtigheid.
Het gevaar bij zo‘n enorm verwachtingspatroon is natuurlijk dat de apotheose tegenvalt. Is dat uiteindelijk ook zo? Valt het inderdaad wat tegen? Ja, het valt inderdaad wat tegen. Hoewel er toch nog een schokkende waarheid boven tafel komt tijdens de finale, knalt het niet echt. Ik was geamuseerd, maar volledig verzadigd raakte ik er niet door.