Greyhound (2020)

Verenigde Staten / Canada / China
Oorlog / Drama

geregisseerd door Aaron Schneider
met Tom Hanks, Elisabeth Shue en Stephen Graham

Ernest Krause (Tom Hanks) is een in Duitsland geboren Amerikaans luitenant. Hij leidt een internationaal konvooi van zevenendertig oorlogsschepen. In de vroege dagen van de Tweede Wereldoorlog tracht hij zijn torpedojager 'Greyhound' naar Europa te leiden, terwijl er jacht op ze wordt gemaakt door Duitse U-boten. Tijdens het avontuur zal Krause zijn innerlijke twijfels en persoonlijke problemen moeten overwinnen om zichzelf en zijn crew door de strijd heen te leiden.

Op zich vond ik het wel een spannende film maar hij zag er wat te gedigilikt uit.
Ook achtergrondmuziek vond ik vaak storend. Dat bij elkaar zorgde ervoor dat het niet voelde als een tweede wereldoorlog film, jammer!

james_cameron schreef:
Prima oorlogsfilm, niet heel bijzonder qua plot maar visueel erg sterk. De vele complexe aktiescenes onder en boven water zien er geweldig uit en de CGI is verbluffend goed. Tom Hanks (tevens verantwoordelijk voor het script) is zoals gebruikelijk uitstekend in de hoofdrol. De korte speelduur is in dit geval een groot voordeel; de spanningsboog blijft hierdoor knap gehandhaafd.

Visueel erg sterk en CGI verbluffend goed. hebben wij dezelfde film gezien?

Visueel gezien redelijk goed eigenlijk. Maar het is bijna jammer dat er acteurs inzitten, niemand speelt met passie en alles lijkt op de automatische piloot te gaan.
Jammer dat je geen geld terug krijgt als je een film slecht vind.

avatar van Alathir
Greyhound is een behoorlijk inhoudsloze film, want in feite is het wat oorlogje op zee en daar stopt het ook. Veel informatie of achtergrond krijgen we niet mee. Gelukkig is er nog Tom Hanks die het 1 en ander weet te redden. Het is een soort van film waarin de daden van 1 man centraal staan. Een held zonder scrupules. Greyhound is op basis van het verhaal weinig opzienbarend, maar als er één punt is dat het vernoemen waard is dan is het de soundtrack. Die vond ik best gaaf en geeft de film de spanning die het nodig heeft. Veel tempo en een korte speelduur, dan maakt het nog niet zoveel uit dat er weinig verhaal is.
Vermakelijke film dus maar ik mis iets wat het echt goed maakt. De situatie is soms ook behoorlijk onoverzichtelijk (hoort er misschien bij) en dat maakt het er niet makkelijker op om de film te volgen.

avatar van filmkul
Sterke oorlogsfilm. Het verhaal is eenvoudig en beknopt. Maar de uitwerking is erg goed. Schneider weet er een zeer spannende film van te maken met een onderhuidse spanning die gedurende de film steeds groter wordt, tot een nagelbijtende climax. Hij wordt daarbij geholpen door een goede cast. Zeker Hanks zet een sterke rol neer. Verder ziet de film er visueel goed uit met prima special effects. Toppertje. 4.0

avatar van De wind
Zeer armoedige film op verschillende gebieden. Visueel, digitaal, verhaaltechnisch en acteerprestaties zeer, zeer matig. Zonder twijfel Tom Hanks z’n slechtste film.

Apple speelt op safe met deze "Greyhound". De film is degelijk in beeld gebracht met prima gevecht scenes. Hanks zet eveneens degelijk en vol routine een marine kapitein neer. De indruk dat hij dit op automatische piloot doet kan hij echter niet verbergen. Het is een recht toe recht aan oorlogsfilm en er wordt nauwelijks aandacht besteedt aan de personages. Hierdoor mis je een beetje de emotie en de betrokkenheid met de hoofdkarakters. Soundtrack is bombastisch en nadrukkelijk aanwezig. Goede film zonder te imponeren. 3*/3.5*

Een konvooi dat vaart van Amerika naar Engeland wordt beschermd door torpedobootjagers en op één van die jagers is Tom Hanks kapitein. En dat is eigenlijk het hele verhaal. In een film verwacht ik toch een verhaal en dit was meer een documentaire. Want ja, konvooien worden aangevallen en daar vallen slachtoffers bij. En na dit konvooi volgen nog vele meer en ook die zullen worden aangevallen door u-boten. Toen de film was afgelopen, dacht ik: "was dit het?". En oh ja, dat de Duitsers opmerkingen maken via de radio naar de Amerikanen daarvan heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

avatar van johan_sb2
Is het normaal dat die u-boten constant boven komen om te laten zien waar ze zitten? En moeten ze zo dichtbij komen? Deed me een beetje onrealistisch aan.

avatar van Left4Dead
johan_sb2 schreef:

Ja) soms zaten ze erg dicht op, zijn zelfs verhalen dat konvooien vernamen dat de u-boten gedurfd tussen de schepen bleken te jagen. Nee) het voordeel van een u-boat was onzichtbaar zijn en blijven. Dus steeds bovenkomen zou niet gebeuren natuurlijk. Om ongeveer twee dagen moest een u-boot boven komen voor verse lucht en om de batterijen op te laden, dit natuurlijk uit zicht van jagers.

Maar het is een film natuurlijk.

Tegenvaller deze film. Met slechts 91 minuten op de klok voelt alles gehaast aan. Elisabeth Shue komt nog even langs zetten voor wat emo time en dan is het hup de zee op vrijwel direct de actie in.
Positief aan de film: mooie beelden, Tom Hanks is altijd prima en een paar spannende jager/prooi momenten. Helaas wordt dat allemaal verminderd door onlogische u-boot acties (komen telkens aan de oppervlakte), vreemde boot acties (aardig wat too close for comfort momenten met collega boten?) en sterke religieuze hints.
Jammer dus! Mocht je een spannende onderzeeër film zoeken, check dan Le Chant du Loup (2019) (op Netflix)

Tja, als ‘fan’ van Hanks icm wwII films/series viel deze film me niet mee. Een beetje COD gevoel. Domme nazi’s die aan de oppervlakte komen om zich te laten afschieten. Dat gebeurt in het spel COD ook. Kiekiek schiet mij maar neer. Duitsers waren slim en niet dom. Voor de rest kreeg ik met geen enkele personage binding zoals bijv. saving Private Ryan het geval was, deze keer ook niet met Hanks. Veel kabaal en irritante begeleidende muziek/ geluiden. Een film met veel actie en geweld. Jammer allemaal. Ik had er meer van gehoopt.

COD= call of duty= computer spel

was goed om hem eens te hebben gezien had er meer van verwacht de scene of stukken met de u boot waren nog goed de rest minder toen de u boot getroven was was ook de film ten einde

avatar van max cady
blackwolves schreef:

En bedankt. Misschien even aanpassen??

avatar van Tommeh
Prima filmpje.

Geen plot, geen karakterontwikkeling, amper een spanningsboog. Alleen onderzeeërs en oorlogsschepen die op elkaar schieten. Visueel vrij redelijk, al is het jammer van het overmatige gebruik van CGI. De soundtrack is af en toe irritant, maar over het algemeen wel effectief. En Tom Hanks draagt de film met verve.

Lekker kort ook, zie je niet vaak meer bij dit soort films. 3,5*

avatar van Thomas83
91 minuten is niet lang voor een film als deze. Toch vind ik dat wel fijn hier. Voor de verandering wordt het plichtmatige drama en sentiment eens grotendeels geloosd, en wat je overhoudt is een spannende thriller die je gelijk in de actie gooit en daar eigenlijk nooit lang uit houdt (dat wordt wel wat doorgedreven om eerlijk te zijn). Hanks is een goede keuze als de kapitein. Met hem heb je niet alleen een goede acteur, maar ook altijd een sympathieke en charismatische verschijning. Daardoor is een uitgewerkt personage niet eens echt noodzakelijk. Hij geeft Krause genoeg menselijkheid mee. Ook de muziek maakt het meeslepend genoeg.

De gevechten op zee zijn spannend, ook al was de ervaring in de bioscoop ongetwijfeld vele malen indrukwekkender geweest. Maar dat weegt niet eens zo zwaar nu, want de film is relatief klein van schaal, en heeft op open zee natuurlijk ook weinig afwisseling in de locaties. Wat me aan dit soort films verder ook altijd erg boeit is het jargon en de hele techniek achter het functioneren van die torpedojagers. Fascinerend hoe de bemanning alle berekeningen nog allemaal zelf moest doen onder tijdsdruk. Ondanks dit soort details is de film niet realistisch overigens. 3.0* ruim.

Indringend genoeg om te blijven boeien. De gevaren van deze overtochten zijn algemeen bekend. De voortdurende strijd tussen torpedobootjagers en U-boten wordt goed weergegeven.

avatar van Kliko_Green
Wel een goede film. Je vraagt je wel af wat je nu eigenlijk gekeken hebt. Want het valt steeds in herhaling op 1 of andere manier.

avatar van macrobody
Nu worden mijn berichten gewoon verwijderd zonder verklaring. Er was toch iemand die 'm leuk vond.

Nu je deze film alleen maar bij Apple tv kan zien, vraag ik mij af of hij ook als dvd of blue ray te koop is.

avatar van Collins
Tom Hanks speelt de hoofdrol en is verantwoordelijk voor het script in deze oorlogsfilm ten tijde van WOII waarin de geallieerden het opnemen tegen de Nazis. Lekker simpel. De goeden tegen de slechten. Een voorspelbare film waarin de uitkomst al vanaf het begin vast staat.
De film is gebaseerd op een werk van schrijver C.S. Forrester. Niet gelezen overigens, maar wel over gelezen. In het boek confronteert de schrijver de protagonist (Hanks dus) met zijn onzekerheden. Onzeker of hij wel capabel genoeg is om zijn taak, als kapitein en leider van een eskader gevechtsschepen dat een konvooi moet beschermen, uit te voeren. Onzeker ook over zijn houding tegenover de andere opvarenden, die dan wel een lagere rang, maar ook veel meer oorlogservaring hebben. Een interessante laag onder de oorlogshandelingen. Een laag die nieuwsgierig maakt.
In de film komt die laag af en toe heel oppervlakkig om de hoek kijken. De momenten van introspectie zijn erg beperkt. Die terloopse flitsen dienen meer om sympathie bij de kijker op te wekken en om van Hanks aan het eind een nog grotere held te maken. Beetje smakeloos, maar volgens verwachting.
De film interesseert zich veel meer voor de oorlogshandelingen. De actie. En die actie is ok. Duitse U-boten belagen het konvooi en doen dat met prima effecten terwijl ook de hectiek op het gevechtsschip goed gedetailleerd en intens wordt weergegeven. Het lukt regisseur Aaron Schneider (die ook het aangename en totaal andersoortige Get Low (2009) maakte) goed om het hopeloze gevoel om overgeleverd te zijn aan een onzichtbare vijand op een spannende manier aanschouwelijk te maken.
Greyhound is visueel mooi, af en toe spannend en inhoudelijk mager.

Zeer matige film van en met Tom Hanks. Als wo2 filmverzamelaar heb ik mij constant geërgerd aan alle flaters en vergissingen die er in voorkomen...duikboten kwamen niet naar boven om destroyers aan te vallen , gingen hun locatie niet prijsgeven door radiobootschappen, die werden geramd als ze te dicht kwamen , radar en sonar hadden een beperkt bereik, vliegtuigen waren ook niet zo effectief in het begin, enz..De gevechtscenes vond ik chaotisch, in enkele passen van de ene kant van het schip naar de andere ? Nee, Tom Hanks had zich wat beter mogen informeren, deze film staat ver van de werkelijkheid die hij in SPR tentoon spreidde

avatar van blurp194
Tsja.

Tom Hanks doet op de automatische piloot zijn gewone rol in een verhaal dat zoveel steken laat vallen dat ik niet echt weet waar te beginnen. Benieuwd hoe dat in het boek van C.S. Forester zit - dat heet ‘The Good Shepherd’. Ik kan eigenlijk niet anders denken dan dat daar heel anders in zit - C.S. Forester is tenslotte vrijwel boven elke twijfel verheven. Met wat meer afstand beschouwd doet de film ook wel een heleboel dingen wel goed, overigens - de afmatting, de onzekerheid of de U-Boot nou wel of niet uitgeschakeld is, en dat er altijd nog meer lijken te zijn - die dingen komen echt wel over. Het is meer in sommige details die echt niet kloppen, en dat irriteert dan.

Behalve de kracht - of het gebrek daaraan - van het verhaal is er verder eigenlijk weinig opzienbarends aan de film. Hanks doet zijn gewone dingetje, ik zei het al. De effecten zijn behoorlijk - een enkele uitzondering daargelaten - maar ook niet bijzonder. De rest van de cast hangt er een beetje bij, krijgt te weinig ruimte om iets te laten zien. Wellicht was het een betere keuze geweest om minder de focus op het karakter van Hanks te leggen, want dat houdt het niet de hele film lang spannend. Forester had er tenslotte ook andere elementen bij in het boek. En anders waren er zat andere boeken over dezelfde materie geweest om uit te kiezen.