ad

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / China

Geregisseerd door: Aaron Schneider

Met onder meer: Tom Hanks, Elisabeth Shue en Stephen Graham

Over Greyhound

"The only thing more dangerous than the front lines was the fight to get there."

Ernest Krause (Tom Hanks) is een in Duitsland geboren Amerikaans luitenant. Hij leidt een internationaal konvooi van zevenendertig oorlogsschepen. In de vroege dagen van de Tweede Wereldoorlog tracht hij zijn torpedojager 'Greyhound' naar Europa te leiden, terwijl er jacht op ze wordt gemaakt door Duitse U-boten. Tijdens het avontuur zal Krause zijn innerlijke twijfels en persoonlijke problemen moeten overwinnen om zichzelf en zijn crew door de strijd heen te leiden.

imageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van The Brain

The Brain

Tom Hanks heeft enkele hits op zijn naam staan en met deze ook een flop. Hanks speelt goed maar het lijkt alsof hij de enige acteur in de film is die iets noemenswaardig mag doen, de rest van de cast is volledig ondergeschikt. Hanks roept nog wel een keer dat de overwinning te danken is aan de gehele bemanning, jammer dat je daar dan niets van te zien krijgt het blijft een grote one-man-show. De film mist drama. Ja de kok die zo goed voor de kapitein zorgt gaat dood, helaas wordt dat gegeven verder niet uitgewerkt geen enkel shot waarin je de ellende ziet gebeuren. Boten worden er genoeg de kelder ingejaagd maar allemaal op grote afstand, letterlijk heel afstandelijk. Veel films duren te lang, dit is het andere uiterste een complete zeeslag in 90 minuten,

Het is knap wat ze tegenwoordig allemaal uit een computer weten te halen. Bij dit soort films werkt het voor mij niet, het lijkt alsof je 90 minuten naar een computerspel zit te kijken. De film is daarbij net zo spannend als een spelletje zeeslag. Tenenkrommend is de eindscene waarin de kapitein eindelijk in zijn bedje mag stappen met het goddelijke licht dat door de patrijspoorten valt. Voor een film die meer recht doet aan de werkelijkheid kun je beter een klassieker als 'Das Boot' uit 1981 gaan kijken

avatar van martijnk

martijnk

Tja de grote Tom Hanks zelfbevlekking film. Zoals hierboven al gezegd sla deze over en ga Das Boot kijken.

avatar van miamivice

miamivice

this suck

avatar van Christhopher54

Christhopher54

Vergelijk em eens met Das Boot!

Wat een pulp is dit dan!

Zelfs de soundtrack van die film was werelds!

avatar van Christhopher54

Christhopher54

Vergelijk deze es met Das Boot!

Wat een pulp troep is dit dan!

Zelfs de Soundtrack van Das Boot was een Topper!

avatar van mrklm

mrklm

Dat Tom Hanks niet geheel feilloos is bewijst deze oppervlakkige en nimmer overtuigende oorlogsthriller. Hanks zelf is één van de grote boosdoeners want hij schreef het scenario voor deze reconstructie van de Duits-Amerikaanse kapitein Krause die eind 1941 een Amerikaanse konvooi op de Atlantische Oceaan moet beschermen tegen de rondwarende U-boten. Hanks spuwt commando's, zijn bordkartonnen bemanningsleden roepen 'Aye, Aye' en herhalen de commando's en dat alles vindt plaats op een set die even onrealistisch is als de special effects. De muzikale cues proberen de schijn van spanning op te wekken zonder dat daar sprake van is. De zeeslag aan het einde kan er gelukkig mee door, maar het is de moeite van het wacht eerlijk gezegd nauwelijks waard.

avatar van KingJ

KingJ

ik vond de film soms fel realistisch (en goed), andere momenten weer ongeloofwaardig en cheesy....

Al met al een onevenwichtige maar toch wel aardige oorlogsfilm IMHO.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Neen, dit is geen Das Boot al vind ik de vergelijking met deze referentie niet altijd eerlijk. Greyhound is zeker niet slecht en ligt in de lijn van andere duikbootfilms als U-571 (Film, 2000), The Hunt for Red October (Film, 1990) of Le Chant du Loup (Film, 2019) om er maar enkele te noemen. Degelijk zonder meer eigenlijk.

De film berust volledig op de schouders van Tom Hanks die dit overigens prima doet. Het jammere is wel dat de rest amper tot zelfs niet uit de verf komt. Ook van de Duitse tegenstanders is er weinig sprake buiten wat gejen over de radio. Hoogst eigenaardige scènes waren dat. De CGI was duidelijk aanwezig, maar ik vond het visueel wel knap gedaan met die hoog opspattende golven tegen de boeg.

De spanning is zeker aanwezig, zeker in het begin. Naarmate de film vorderde wist je wel welke richting het echt zou uitgaan, of althans hoe het precies zou aflopen. De spanning werd ook gesterkt door de prima soundtrack, beetje bombastisch, maar wel OK. Geen topper, maar best vermakelijk, mede dankzij Hanks.