The Hunt for Red October (1990)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Sean Connery, Alec Baldwin en Sam Neill

In de hoogtijdagen van de Koude Oorlog koerst kapitein Marko Ramius (Sean Connery) met zijn kernonderzeeër Red October naar de Amerikaanse kust. Bij de Amerikanen gaan alle alarmbellen af, wanneer blijkt dat Ramius hiermee de orders van zijn superieuren heeft genegeerd en hij mogelijk een oorlog wil beginnen. Bovendien is de Red October zeer geavanceerd en door zijn stille motoren zeer moelijk op te sporen. CIA-analist Jack Ryan (Alec Baldwin) heeft echter het vermoeden dat Ramius wil overlopen naar de Verenigde Staten, maar hij heeft slechts een paar uur om dit te bewijzen, want zowel de Amerikanen als de Sovjets gooien alles in de strijd om hem te vinden en uit te schakelen.

avatar van Alathir
Ik had meer actie verwacht in deze The Hunt for Red October. Het is duidelijk geen Die Hard geworden. Hoewel ik meer actie verwacht had, moet de film het vooral hebben van de dialogen, sfeer en de onderhuidse spanning die er heerst. En gelukkig maar want de actie is het minste van de film. Sommige beelden zagen er behoorlijk fake uit moet ik zeggen.

In de cast zitten grote namen maar of die hier zo op hun plaats zijn weet ik niet. Het feit dat ze enkele zinnetjes Russisch hebben geleerd, maakt het niet veel geloofwaardiger. Een Schot en een Noord-Ierse Nieuw-Zeelander als Russen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Daaraan zie je toch dat het een typisch Amerikaanse productie is en dat is een beetje jammer. Gelukkig beschikt de film over goed camerawerk en een degelijke soundtrack. Verder vond ik het ook nergens echt slepen.

TMP
Een bij vlagen nogal saaie film. Sean Connery komt met zijn zwaar Schotse accent geen moment over als Rus. Ook het overige acteerwerk is niet heel bijzonder of overtuigend, ondanks de op papier zeer behoorlijke cast. Verder zijn de intenties van Connery's personage al snel duidelijk, zodat daar verder weinig spanning in zit. Het laatste half uur wordt het nog iets boeiender, dan wordt daadwerkelijk de jacht op de onderzeeër ingezet. Alles bij elkaar een film die weinig indruk maakt.

avatar van Boneka
Na lange tijd weer eens gezien dit keer met UHD beeld of te wel 4k. Geeft een iets betere detail maar de gewone BD is al goed genoeg. Het blijft een prima film, maar heel echt spannend is hij niet. Meer onderhoudend spannend, vooral naar het einde toe waar we meer spektakel te zien krijgen. Wel jammer blijft het dat er vrijwel geen Russisch wordt gesproken. Alleen de gezangen en op het eind als de Amerikanen in beeld komen horen we zowaar wat Russische woorden. Desondanks speelt Sean zijn rol zoals meestal buitengewoon goed. Vreemde eend in de bijt is natuurlijk Alec Baldwin. Past uitstekend in het Hollywood wereldje maar niet in een film als deze. Veel te glad. Sam Neill speelt wel een perfecte rol zoals hij dat ook kan. The Hunt for Red October heeft niet de ijzige spanning van Das Boot, maar is wel zeer onderhoudend en op zijn tijd een prima film om naar te kijken.

Film 3.5
4k 3.5
Geluid 4
Extra's BD

avatar van konijnenkop
Wat een ontzettende saaie film zeg.....

avatar van MarcellaLibra
Ik vond hem toch wel erg goed. Had hem toen hij uitkwam nooit gezien maar nu afgelopen zaterdag op tv gekeken en boeide me de volle speelduur.

avatar van Beany
konijnenkop schreef:
Wat een ontzettende saaie film zeg.....
.....heb hem na 20/25 minuten afgezet , dus volg je helemaal .

avatar van konijnenkop
Ja echt had er veel meer van verwacht vond das Boot wel een goede film …..

avatar van Shadowed
Vond het niet al te bijzonder.

Jammer, want dit soort films kunnen best spannend zijn, maar van de psychologische spanning voelde ik echter weinig. Vooral omdat de meeste onderwerpen best saai zijn gebracht, en dat is het vooral de cast die het leuk maakt om tegenaan te kijken.

Connery is prima, wel echt een leuk type. Jammer dat hij niet echt een Rus is, Curry en Neill evenmin. Wel leuk om Curry weer te zien trouwens. Baldwin heeft een goed koppie voor zijn rol, maar zijn karakter lijkt wel wat op de achtergrond te blijven.

In plaats daarvan krijgen we meer de situatie op de boot van Connery te zien. Dat kan best interessant zijn, echter is het dat niet. Er zitten behoorlijk saaie stukken in waar geen enkele spanning te bekennen is. Spanning is ook dan juist hetgene waar de film op had moeten scoren, maar deze was er nauwelijks.

CGI faalt ook. Sommige onderwaterbeelden zijn knap, maar de onderwateractie is dat absoluut niet. CGI faalt behoorlijk, waardoor het er allemaal wat klunzig uitziet. Jammer, want de eerste onderwaterbeelden zijn behoorlijk spectaculair om te zien.

Humor was ook wat misplaatst, vooral omdat de toon van de film heel serieus is. En dan voelen een paar 'lollige' uitspraken van Baldwin wat verkeerd aan. Het botst wat met de behoorlijk serieuze toon van de situatie van Connery, waardoor het een vreemd gevoel geeft.

Finale stelt ook wat teleur. Vooral omdat de opbouw ernaartoe goed had kunnen zijn, maar dan stelt de finale wederom opnieuw in spanning behoorlijk teleur. Het was allemaal gewoon niet uitdagend of spannend genoeg om je hoofd er dan ook echt bij te houden.

Was me ook nergens duidelijk wie nu ook de hoofdrol had, of die er überhaupt wel was. Voor de rest enkele goede momenten, sterk spelende cast en mooie aankleding van de boot. Cameragebruik was ook behoorlijk opvallend, enkele toffe bewegingen. Maar allemaal net niet genoeg om er nog een voldoende van te maken.

avatar van Fisico
Heel lang geleden deze The hunt for Red October eens gezien. Een vrij matige film die vrij lang duurt. Bij momenten ook vrij technisch waardoor het allemaal wat minder boeiend wordt. Een echte spanning is niet te bespeuren en de film kabbelt rustig voort naar het einde. Op zich vond ik het plot ook maar bizar. Uiteraard is het wederom typisch dat er eentje is die het allemaal doorziet en de grote piefen de loef afsteekt.

De CGI viel serieus tegen, zeker als je naar de ontploffingen keek. Dat kon zelfs in die tijd een stuk beter. De beelden van de onderzeeër zelf waren dan wel weer in orde. Jammer vond ik het ook dat het leven op zo'n boot niet aan bod kwam. Ook die typische claustrofobische ruimtes werden onvoldoende uitgespeeld. Alles zag er vrij klinisch uit. Het einde waarbij de spion ontmaskerd en gedood wordt, is eveneens een maat voor niets. Het zei me niet en dat is jammer.

Vreemd was het ook dat Connery, Neill en co in het begin Russisch spraken, dan 90% van de film naar het Engels overschakelden om dan op het eind opnieuw een mondje Russisch te spreken. Geen film alvast ook een wow-gevoel bij te creëren: niet tijdens de film, maar zeker ook niet erna. Eentje die snel vervlogen zal zijn.