The Hunt for Red October (1990)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Sean Connery, Alec Baldwin en Sam Neill

In de hoogtijdagen van de Koude Oorlog koerst kapitein Marko Ramius (Sean Connery) met zijn kernonderzeeër Red October naar de Amerikaanse kust. Bij de Amerikanen gaan alle alarmbellen af, wanneer blijkt dat Ramius hiermee de orders van zijn superieuren heeft genegeerd en hij mogelijk een oorlog wil beginnen. Bovendien is de Red October zeer geavanceerd en door zijn stille motoren zeer moelijk op te sporen. CIA-analist Jack Ryan (Alec Baldwin) heeft echter het vermoeden dat Ramius wil overlopen naar de Verenigde Staten, maar hij heeft slechts een paar uur om dit te bewijzen, want zowel de Amerikanen als de Sovjets gooien alles in de strijd om hem te vinden en uit te schakelen.

avatar van Sideshow Bob
Prachtig decor, schitterend thema, redelijke tot goede film. Op bepaalde momenten net iets te weinig thriller.
Tussen de 3* en 3,5*.

avatar van hannes64
Even een halfje erbij.
Voor een 4de keer bekeken en ik moet zeggen, hij trekt me nog steeds.
Is nog nada in zijn waarde gedaald.
Perfecte rol van Connery, en een zeer goed spelende Baldwin, en meerdere.
De regie is uiteraard van de zeer begaafde McTiernan, van `t actie-spektakel DIE HARD.
En de fotografie weer van De Bont.....meesterlijk.
McTiernan zou in feite Die hard 2 regisseren, maar vanwege `t contract met deze film, moest ie `t naar Renny Harlin doorschuiven....zonde trouwens, had een betere Die Hard 2 dan verwacht...maar, ach.
Maar, wat is dit een kei van een film.
Met een paar overdonderende scenes is `t een bijna meesterwerk te noemen.
Geweldige thriller.

avatar van Minotaures
Deze film op aanrading gezien. Het verhaal leek me wel interessant.

Het is een redelijke film. Ik had het net iets anders verwacht. Het verhaal is redelijk en ook zo uitgewerkt. Het gaat om een oefening die de Red October moet volgen, maar Ramius heeft zo zijn eigen plannen en doet totaal iets anders. Dat is een grote zorg voor Rusland, om vervolgens grootendeels van haar vloot in te schakelen om de Red October uit te schakelen. Amerika komt natuurlijk goed van pas, want die sluiten de handen met Ramius en proberen de Red October heelhuids op veilig haven te brengen... Een ware jacht dus.

Alleen dat 'jagen' onderwater vond ik af en toe saai en komt nergens op een hele spannend moment. Een klein stukje wat ik nog wel een klein beetje spannend vond, was een zoektocht naar een saboteur in de Red October.

Voor een film van 1990 zijn de beelden en camerawerk erg netjes gedaan. Je hebt zo een goed beeld van wat er in zo'n duikboot gebeurt en hoe het eruit ziet. Dat samen met een paar beelden van bijv. een rotsendoolhof waar de Red October door ging en nog enkele andere van de zee. Beelden van de Red October zelf zijn ook netjes, wat een enorme monster is dat ding.

Het is best een langdradig film en het draait ook om politieke voor- en nadelen, genoeg gepraat over Rusland, Amerika, boten, schepen en duikboten. Er zitten ook vele momenten waar ik me heb verveeld. De effecten zagen eruit alsof ze het met een computer uit 1985 hebben gemaakt. Het is geen grote minpunt, want het is natuurlijk in 1990 gemaakt.

Ben er totaal niet overdonderd van geraakt om het meerdere malen te gaan kijken, maar voor een keertje is het best te doen.

Uitstekende duikbootfilm over een Russische kapitein die andere bedoelingen heeft dan de orders die hij heeft gekregen. Een goed verhaal dat weet te boeien. Ook is de film over de gehele lengte bijzonder onderhoudend en blijft het ook spannend. Het ziet er verder ook allemaal goed uit en ook de cast met flink wat bekende namen stelt zeker niet telleur.

avatar van Beertje45
Magistraal meesterwerk! Een cast om u tegen te zeggen, Sean Connery briljant als Ramius, Sam Neill, nog zo'n klassebak. 2 akteurs uit mijn toptien favoriete filmhelden. Alec Baldwin is zonder twijfel de beste akteur die de rol van de FBI agent neerzet. Mijn favoriete film in het genre, alhoewel dat ik dringend Das Boot nog eens moet herkijken, is ruim 20 jaar geleden en ik heb er goede, vage herinneringen aan.

Men neme een Schot in hart en nieren. Met laat hem een Russische Kapitein spelen doormiddel van een zwaar aangedikt Schots accent. En je komt er mee weg.

Dit geeft zo ongeveer wel aan van wat voor caliber film dit is. Een van de beste Tom Clancy verfilmingen ooit. En met goed recht aangezien het boek zelf ook behoort tot de beste uit zijn reeks (en ja, ik mag oordelen, heb 100% van zijn boeken in de kast staan).

avatar van Sergio Leone
Bovengemiddeld.

Met name de eerste 100 minuten zijn van een behoorlijk niveau. De plot heeft niet bijster veel om het lijf, maar biedt genoeg voer voor spanning.
Naar het einde toe wordt de spanning ingeruild voor actie, een misstap wat mij betreft. De actie voegt weinig tot niets toe en past ook niet echt bij het eerdere verloop van de film.

Sean Connery blinkt niet echt uit, maar kan door zijn enorme dosis charisma altijd bekoren. Alec Baldwin kan ik wat minder hebben. Hij trekt altijd zo'n norse smoel, en voegt daar dan nog eens een stoer, laag stemgeluid aan toe.
In de bijrollen passeren nog Sam Neill - in uitstekende doen en wellicht verantwoordelijk voor de beste prestatie -, James Earl Jones, Scott Glenn en Tim Curry.

Het regiewerk van John McTiernan is strak en ook het camerawerk is oerdegelijk. De handelingen in de onderzeeërs zijn leuk om te volgen en zijn medeverantwoordelijk voor de spanning. Die is nooit echt om te snijden, maar wel continu aanwezig (tot het actiegedeelte begint).
De bombastische klassieke muziek past wel bij de idee dat ik heb bij het horen van begrippen als de Sovjet-Unie en de Koude Oorlog.

avatar van Mac Hammer Fan
Momenteel te koop bij Amazon in Blu-Ray: actie 3 BRs voor 22 EUR, verzending inbegrepen.
Met Nederlandse ondertitels.

avatar van Mac Hammer Fan
In 1984 negeert één van de beste Russische kapiteins de bevelen van zijn land en vaart hij met een nieuwe kernduikboot (Red October) richting de Verenigde Staten. Een CIA analist zegt dat hij wil overlopen naar de VS maar anderen delen zijn mening niet en denken dat hij een oorlog wil ontketenen. Kan het mysterie ontrafeld worden voor de zaak tot een gigantische catastrofe leidt?
De prent is stevig vertolkt door Sean Connery, Alec Baldwin en de rest van de cast. Heel veel actie zit er niet in maar het script focust zich op het vertellen van een verhaal dat draait om doordachte discussies over politiek, technologie en het leven. De film richt zich niet op hoogtechnologische snufjes en gadgets, maar op tijdloze militaire en filosofische concepten. De sets en kostuums lijken heel authentiek. Een goede film, maar geen meesterwerk.
De blu-ray transfer is behoorlijk maar toch niet altijd haarscherp, het geluid is degelijk.

avatar van frolunda
Prima koude oorlog-thriller die ook 20 jaar na dato prima overeind blijft.Baldwin voldoet als Jack Ryan terwijl de rest van de cast met onder meer Sean Connery,Scott Glenn,Joss Ackland,Sam Neill en James Earl Jones uitstekend is.Daarnaast is het camerawerk en geluid van hoog nivo.Blijft over het scenario dat misschien niet al te veel actie bevat maar wel realistisch en spannend is.Goed tot zeer goed.

avatar van Davidus
Heerlijke duikboot thriller. inventief de oude Oost-West spanning weer opgepakt. Goeie cast, mooie beelden en geluid. Intelligent verhaal, vond het alleen wat vreemd dat op het eind meer een soort shoot out werd met torpedo's. Dat zorgde voor een wat simpel eind.
Maar verder een heel goede onderhoudende film

avatar van Geno
Ja met de meeste mensen zeker eens; een onderhoudende film. Het verhaal is interessant, of althans een boeiend gegeven.

Sean Connery, al doet ie de hele film rustig en onderkoeld, spat gewoon van het scherm; hoe dat kan weet ik nog steeds niet.

Ik had misschien iets van een claustrofobisch sfeertje verwacht, als onderdeel van de spanning (zo na Das Boot), maar met zo'n slagschip is dat uberhaupt niet mogelijk.

Een 'triller' zou ik het daarentegen niet willen noemen... misschien een soort koude-oorlogs-drama.

De film leunt op de geweldige cast en het interessante verhaal en prachtige beelden en setting... ; een dikke voldoende!

avatar van baspls
"A great day comrades, we sail into history!"

Geweldige film!

Erg goed acteerwerk. Sean Connery heeft echt enorm goed acteerwerk. Ook Alec Baldwin, Sam Neill, James Earl Jones en Tim Curry waren erg goed.

De muziek van Basil Poledouris is echt briljant. De muziek creëert ook een mooie dramatische sfeer.

Erg goed verhaal. Visueel was het ook erg goed. De onderzeeërs zagen er erg goed uit. De onderwater scènes leken heel realistisch. Alleen aan het einde was een stuk met erg knullige greenscreens.

Zeker geen doorsnee spionage-filmpje. Er zit niet zo gek veel actie in, en dan hoeft ook niet. Niet alle gadgets die je in MI altijd ziet. Hunt for Red October blijft realistisch en richt zich meer op drama, politiek en filosofie dan op actie. Ik vond het erg goed, veel beter dan al dat drukke gedoe.

Erg goede film, een aanrader.

avatar van RuudC
Eerste gedachte? Wat mis ik Sean Connery. Natuurlijk gun ik hem zijn pensioen, maar het blijft spijtig dat we hem nooit meer in een nieuwe rol zullen zien. In The Hunt For Red October heeft hij weer een prachtige, passende rol te pakken. Niet alleen hij overigens. Sam Neill en zelfs Alec Baldwin doen het prima. Daarbij lopen er nog acteurs rond die altijd prettig om te zien zijn, zoals Stellan Skarsgård en James Earl Jones.

Het verhaal is in feite een kat-en-muisspelletje in koude oorlogsferen. Ik heb dat nooit bewust meegemaakt, maar toch voelen die Russische koren indrukwekkend aan. Vooral tijdens mijn studententijd heb ik veel moeten lezen over het onderwerp, dus ik kan me ergens voorstellen hoe het aanvoelt. Daarom is het toch jammer dat we met onze hedendaagse kennis weten hoe anno 1984 de vork in de steel zat. Hoewel de Koude Oorlog op een hoogtepunt was, weten we dat voor de Sovjet-Unie de ondergang al ingezet was met hun oorlog in Afghanistan en de wapenwedloop die ze zelf niet meer konden bijhouden. Dat neemt niet weg dat de dreiging van kernonderzeeboten niet reëel was.

De titel verraadt verder genoeg waar de film over gaat. Ik geef zelf de voorkeur aan een duikbotenfilm over de tweede wereldoorlog. Die schepen beschikken over veel minder technologie en geeft het geheel een romantischer tintje. Dat neemt verder niet weg dat The Hunt For Red October er goed verzorgd uitziet en naar het einde toe steeds spannender wordt. Goede film waarin de Russen gelukkig niet (overdreven) als badguys neergezet worden.

Een, van het begin tot het einde, spannende thriller die zich afspeelde ten tijde van de koude oorlog met meer technologie dan menselijke interactie. Het plot waarin een excentrieke en egocentrische CIA analyticus een centrale rol speelde, was complex en ingewikkeld, de regisseur hield de vaart er behoorlijk in, er waren een aantal opwindende onderwaterscènes te bewonderen, maar de personages bleven teveel aan de oppervlakte.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Anno 2014 een film uit 1990 kijken met een verhaal uit 1984, volop Koude Oorlog is best een verrijking. Voor één keer speelt de zogezegde datering in het voordeel van de film. Het versterkt de geloofwaardigheid moet ik zeggen. Wat actie/thrillers betreft zijn we ondertussen een heel ander genre gewoon met tal van computereffecten, grootse explosies en flauwe oneliners. De kracht in de Hunt for Red October is net de wat serieuzere aanpak met meer aandacht voor een sterk verhaal. Door het niet te humoristisch of lichtvoetig aan te pakken, komt de gespannen sfeer die bij de Koude Oorlog hoort, veel beter naar voren. Ik merk veel meer spanning dan we tegenwoordig in thrillers tegenkomen.

John McTiernan heeft duidelijk de film stevig in handen en haalt ook meer uit het acteerwerk. Sean Connery speelt één van z'n betere rollen en wordt terecht voor de tweede keer als hoofdrolspeler genomineerd bij de BAFTA's. En ook Alec Baldwin, die niet meteen bekend staat als de beste acteur, speelt één van z'n beste rollen. Verder is het een cast die wel werkt met mooie rollen voor oa James Earl Jones, Sam Neill, Tim Curry en Stellan Skarsgård.

De grote verdienste is vooral die van schrijver Tom Clancy en het is McTiernan gelukt om de vertaling te maken naar het grote doek. De figuur van Jack Ryan is meteen gezet en de spanning komt goed naar voren. Ik ben vol lof voor de regie, de cast, de muziek en het verhaal. Ik kan iedereen aanraden om de film (nog) eens te bekijken.

avatar van dvdfreak123
Zeer vermakkelijke film. Boeit van begin tot einde. De cast speelt allen goed maar niemand die echt uitblinkt vind ik al zie ik connery wel altijd graag spelen. Niet zo goed als McTiernan zen die hard ofzo maar toch zeker goed vermaak.

avatar van Piratje
Merkwaardige film in de koude oorlogsfeer van de jaren 80, waarop de film (toevallig) goed aansluit. En opmerkelijke cast olv Sean Connery en regisseur John McTiernan.
Het misschien onduidelijke verhaal rond de analyticus vraagt om herbekeken te worden.
Een aanrader. Zeker voor marineliefhebbers en duikboten.
4,0 punten.

avatar van Filmkriebel
Eerste kijkbeurt voor mij. Spannende duikbootthriller die zich in een Koude Oorlog klimaat afspeelt. De Russische kapitein van de Red October wil overlopen ; dat zullen de Russen natuurlijk zomaar niet toelaten. En daarenboven moeten de Amerikanen ook overtuigd zijn van de goede intenties van de kapitein . Het hele avontuur speelt zich af in dit spanningsveld. Er is meer : de film is ook een mooie demonstratie van hoe het eraan toe gaat in duikboten (hoewel Das Boot een betere referentie is) en dat had me helemaal in de ban, want weet daar heel weinig van. Hoe er in feite blind genavigeerd wordt en je een andere duikboot tot op enkele honderden meters kan naderen zonder dat de ander dat doorheeft. Fascinerend toch? Het gaf wel de indruk dat er gedegen professioneel advies van scheepvaartpersoneel aan te pas kwam.

Ik was even vergeten dat dit een Jack Ryan film was en dat Alec Baldwin die ooit heeft vertolkt nog voor Harrison Ford. Acteerwerk dik in orde : Connery is "in control", Glenn droog en Neill plichtsbewust. Iedere acteur vervult zijn rol naar behoren. Het oogt ook spectaculair, zeker wanneer de torpedo's afgevuurd worden . Dat ik die film niet eerder heb gezien zou ik alleen maar uitgesteld plezier noemen. Dikke 4* en beste Clancy verfilming tot nu toe.

En nu op naar het nieuwe jaar!

avatar van Insignificance
Netjes. Wat je zo ongeveer van een koude oorlog thriller van toen mag verwachten. McTiernan houdt het simpel en zet in op niet veel meer dan een spannend onderzeeboot filmpje. Tijd voor het creëren van wat claustrofobie aan boord neemt hij dan ook niet, het staat allemaal in het teken van Jack Ryan die Ramius en zijn sub probeert binnen te hengelen.

Geen spectaculaire rol van Baldwin, gelukkig niet, en Connery als grote en koele meester tacticus doet dit natuurlijk op z'n sloffen. Prettig tempo met, hoe kan het ook anders, veel te luide muziek, vooral dat Russische gejengel is een ergernis, maar sonar bliepjes weten het al gauw nerveus te maken. Wat dat betreft is de eerste torpedo aanval zoals het hoort.

Al ziet het er onder water niet altijd even gelikt meer uit. Leuk onderdeel is de Russische ambassadeur. Best een beetje grappig en die Ackland heeft echt een fenomenale karakterkop. Minpunt daarentegen is dat het scenario het rondom Tupolev laat afweten. Arme Skarsgård komt nauwelijks aan bod. Verder een prima film voor wie van Clancy's verhalen houdt.

Iets te steriel.

Vond de film vaak aan spanning verliezen tijdens de gevechten zelf. Komt omdat er meer verteld wordt dan er getoond wordt. En wat er getoond wordt is van een zeer matig CG niveau, waardoor het vaak een beetje goedkoop oogt.

Connery en Neill als Russische crew vond ik ook geen geweldige casting. Fijn voor de poster natuurlijk, maar had toch liever echte Russen gezien. Baldwin aan de andere kant valt vooral iets te licht uit. De humor rond z'n personage wil ook nooit echt helemaal werken.

Toch weet McTiernan wel een redelijk sfeertje te creëren. Ondanks dat het dik twee uur duurt gaat de film nergens slepen. Einde en verloop zijn wel érg Amerikaans (stel je het omgekeerde verhaal eens voor in een Russische film), maar dat viel gezien de schrijver van het boek ook wel te verwachten.

Met een originelere cast en wat spannendere actiescènes had er wel iets meer in gezeten, nu verveelt het niet maar weet het ook niet echt genoeg te verwonderen.

avatar van VincentL
The Hunt for Red October

Voor ik aan de film begon had ik mij even in het verhaal van de Red October verdiept. Volgens meerdere bronnen op het internet blijkt het een puur fictief verhaal te zijn. Nu kan elke idioot wat op internet zetten was ik dus ook even in de bonen toen de eerste letters op mijn scherm verschenen. Nu wel echt of niet echt? Desalniettemin kan de film een flop zijn, of het nu echt is of niet...

Het verhaal steekt aardig in elkaar. Het kat en muis spel tussen de onderzeeër van Ramius tegen de grote vloot van de Sovjet-Unie bevat de nodige spanning. In het begin was ik zeer gecharmeerd over het feit dat de Russen daadwerkelijk Russisch spraken. Met een handige draai weet McTiernan dat echter om te zetten naar Engels, wat is eerste instantie tot de nodige verwarring leidt. Uiteindelijk draait hij dit weer goed terug als Ramius en Ryan elkaar ontmoeten. Het jammere is dat tot op het einde het verhaal je nooit echt op het puntje van je stoel laat zitten. Spanning is er zeker, maar knellend wordt het nooit. Tevens is het einde eentje die behoorlijk voor de hand ligt, wat jammer is.

Sean Connery speelt prima. Op zijn spel valt niet veel aan te merken. Als vedette heeft hij de kneepjes van het vak door en weet hij je op een juiste manier te bespelen. Hierdoor wordt zijn spel echter wel wat clichématig. Hij brengt geen vernieuwing of uitdaging in zijn acteren aan.
Echt fan van Alex Baldwin ben ik nooit geweest. Tot op zekere hoogte vind ik hem best redelijk, maar memorabele prestaties zijn nu niet in mijn geheugen gegrift. Ook hier is dat weer het geval. Tot op zekere hoogte speelt hij goed, maar de rest van de cast voorttrekken of boven de rest uitsteken doet hij niet. Hij blijft eerder achter de rest aan kachelen en doet vrolijk mee.

Visueel weet The Hunt for Red October ook niet te imponeren. Het ziet er allemaal prima uit, dat wel. De echte sfeer die je bijvoorbeeld bij Das Boot hebt, die je uren vast kan houden, ontbreekt. Tegen het einde raak je dan ook wel op de herhaling van dezelfde zetten uitgekeken en is de aftiteling een welkom aspect van de film. Niet slecht, eerder eentonig.

The Hunt for Red October is een doorsnee film geworden waar meer potentie in zat. Alles wat op orde, maar speciaal is het niet. De cast is vrij aardig maar kan niet imponeren.

avatar van Captain Pervert
Gisteren een stuk herzien. Blijft een geweldige film, maar de special effects zijn wel hopeloos gedateerd. De computertorpedo's zien er echt niet uit. De film "Das Boot" is 10 jaar ouder en zag er met gebruikmaking van oldskool miniaturen veel realistischer uit. Het dieptepunt is de bizar slechte greenscreen-scène aan het eind, op de rivier.

avatar van Glennekeeeee
Jack Ryan was in de 90's best een populair personage. Ondanks enkele wissels van acteurs als hoofdpersonage bleven de films goed tot degelijk scoren. De reboot nog niet zo lang geleden met Chris Pine was niet het verhoopte succes al was de film uiteindelijk geen (financiële) flop. Maar The Hunt for Red October was de eerste in rij en zette het personage van Tom Clancy op de kaart.

Nuja, het personage voor mijn gevoel niet echt maar de film op zichzelf is wel te pruimen. Films over zeeboten zijn vaak niet écht aan mij besteed. Vaak nogal eentonig en op den duur ook saai door de beperkte locaties en vaak cliché terugkerende personages. Hoewel Red October ook het warm water niet uitvind hebben ze het wel goed aangepakt in deze film. Want hoewel het verhaal, of hoofdpersonage doorheen de films Jack Ryan is, blijkt dat in deze film eigenlijk niet echt het geval. Het is vooral Sean Connery die de meeste screentime krijgt en het misterie van zijn personage is lange tijd onbeduidend waardoor dit toch wel éen van dé krachten is van de film. Alec Baldwin als Jack Ryan vind ik wel minder geslaagd. Is het door dat ik anno 2015 Baldwin vooral zien schitteren heb als badguy of valse goodguy en hem daar ook het beste in vind maar puur als 'held' vind ik hem toch net iets te bruut en heeft hij er niet de look voor. Hij overtuigde me niet echt hoewel hij nu ook niet als een amateur speelde. Maar dat plaatje klopt voor mij niet echt. De rest van de cast, met nog enkele gekende gezichten doet het op zich wel aardig maar veel uitwerking krijgen ze niet dus uitblinken behoorde niet tot hun mogelijkheid.

De film is best lang en hoewel hij nooit stilvalt kon het naar mijn gevoel wel iets strakker. Maar door het scenario, dat voldoende varieert door het verhaal door, zorgt het er wel niet voor dat de film volledig inzakt. Ook visueel is dit een pareltje. Jan De Bondt heeft hier schitterend werk geleverd dat zelfs in deze tijd nog met gemak overeind blijft. Hoewel niet alle effects hetzelfde kunnen zeggen blijven ook die degelijk overeind.

De laatste akte verslikt zich in een beetje in de opbouw ervan, maar anderzijds is het wel een welgekomen actievolle apotheose omringd door entertainment en spanning.

The Hunt for Red October is een aangename actiefilm met een uitstekende Sean Connery. Hoewel de film vooral visueel uitblinkt en nergens anders écht er boven uitsteekt (sound editing was wél top) is het geheel wel aardig en een best aangename kennismaking met de wereld van Jack Ryan

avatar van des1
De beste Tom Clancy verfilming. Spannend, geloofwaardig en bij wijlen amusant. Vooral de onderonsjes tussen de Russische ambassadeur en de undersecretary of defense (?) staan me bij. Je vraagt je af hoe Harrison Ford het in deze film had gedaan. Heb nooit begrepen waarom Alec Baldwin niet in de andere Clancy verfilmingen kon / mocht / wilde optreden. Rol van Connery is 'm op het lijf geschreven.

avatar van John Barry
Goede en spannende film.

De film heeft een niet al te hoog tempo, maar dit vond ik niet erg. Op een rustige manier wordt het verhaal verteld en gaande weg wordt de film steeds spannender. Al wordt de film nooit echt nagel bijtend spannend zoals bijvoorbeeld in Das Boot. Die laatste film had een erg goede claustrofobische sfeer, die sfeer heeft The Hunt for Red October niet. Dat neemt niet weg dat The Hunt for Red October toch bij momenten behoorlijk spannend is.

Sean Connery speelt de hoofdrol in deze film. Op zich is Connery met zijn schotse accent niet de meest logische persoon om een Sovjet overloper te spelen. Maar dat schotse accent vergat ik erg snel. Connery komt erg charismatisch over en zijn acteerwerk vond ik in deze film erg sterk. Alec Baldwin as Dr. Jack Ryan speelt ook goed. Baldwin wordt in de film wel een beetje onderbenut, zijn rol in de film mocht misschien nog wel iets groter zijn. De rest van de cast acteert ook goed

Erg goede muziek van Basil Poledouris. Zijn muziek vergroot op een goede manier de spanning in de film.

Al met al een goede spannende film. Vooral Connery en Basil Poledouris doen deze film wat mij betreft boven de middel maat uitstijgen.

avatar van blurp194
Perfecte cast.

Nouja, met uitzondering van de hoofdrol van Baldwin misschien dan, maar de rest is wel bijzonder mooi bij elkaar gezocht en ernstig goed bezig - en allemaal ook balancerend op de rand van overacting, maar vanuit dat ze een stel van zelfovertuiging blakende rollen neerzetten pak ik dat maar op als pluspunt. Connery is iconisch als de overlopende Russische kapitein en loopt daarmee nogal in de kijker, maar Scott Glenn als zijn directe tegenstander is zeker even overtuigend.

Jan de Bont levert ook weer mooi werk af - wel misschien wat anders dan de duikbootfilms van daarvoor, maar zonder enige twijfel erg sterke cinematografie, en voor het ontbreken van de beroemde claustrofobie van Das Boot is er voldoende aanleiding in de afmetingen van de Red October, die er vooral in het begin nogal duidelijk ingeprent worden.

Verder op alle details gelet, alles tot in de puntjes uitgewerkt - hoewel het budget wel groot was, toch ook weer niet zo astronomisch dat dat vanzelf spreekt. Kennelijk speelt daar ook de hand van McTiernan in - een korte blik over zijn lijstje films suggereert tenminste mij zeker wel dat hij daar de hand in heeft, en sowieso, van de 11 films eigenlijk maar 1 die wat minder hoog scoort.

avatar van IH88
“A great day comrades, we sail into history!”

The Hunt for Red October is een sfeervolle film met een lekker sluimerende en onderhuidse spanning en sterke acteurs. Films die plaatsvinden in een onderzeeër kan ik meestal wel waarderen, en ook deze film heeft weer genoeg om van te genieten.

Connery speelt zijn rol goed en je weet tot het einde niet waar zijn loyaliteit nu echt ligt. Dat zowel de Amerikanen als de Russen de Red October moeten vinden levert een ijzingwekkende spanning op en de scènes waarbij twee onderzeeërs elkaar op de korrel nemen, levert vuurwerk op. Ook Baldwin heeft een sterke rol als Jack Ryan en de andere acteurs leveren allemaal vakwerk af. Daarnaast is de muziek uitermate sfeervol. Het einde is wat actievoller, maar dat vond ik bijna zonde en wat onnodig. Die spanning zonder al te veel actie vond ik wel passen bij de film. Red October is vakwerk van alle betrokkenen en een mooie en sfeervolle film.

Best saaie film, acteerwerk is het probleem niet. Maar het is wel weer is wat anders dan een standaard actie film.

avatar van martijn011
Dit was een film van McTiernan die ik tijden geleden al eens wilde zien maar het is er op de een of andere manier nooit van gekomen. Dit weekend eindelijk gezien, maar het kon me niet helemaal overtuigen.

De film moet het van de sfeer en de spanning hebben, niet van de actie. Zo heel veel actie is er niet in de film, maar dat is op zich niet erg. Connery is met afstand de ster van de film, hij zet een geweldige rol neer als Russische kapitein die door de hele Russische en Amerikaanse vloot achtervolgd wordt. Jammer van Baldwin als Jack Ryan, die kon me nou juist totaal niet overtuigen. Eigenlijk is zijn rol gewoon een spelbreker van het kat en muisspel tussen Connery en Neill.

Visueel gezien is de film prima in beeld gebracht. Ik zag de naam van Jan de Bont weer in beeld verschijnen, hij laat hiermee zien dat hij uitstekend camerawerk kan leveren.
Verder is de speelduur best aan de ruime kant, maar blijft het toch best spannend. Aardige film, maar niet bijzonder genoeg om dit nog eens op te zetten.
Voldoende.

avatar van Alathir
Ik had meer actie verwacht in deze The Hunt for Red October. Het is duidelijk geen Die Hard geworden. Hoewel ik meer actie verwacht had, moet de film het vooral hebben van de dialogen, sfeer en de onderhuidse spanning die er heerst. En gelukkig maar want de actie is het minste van de film. Sommige beelden zagen er behoorlijk fake uit moet ik zeggen.

In de cast zitten grote namen maar of die hier zo op hun plaats zijn weet ik niet. Het feit dat ze enkele zinnetjes Russisch hebben geleerd, maakt het niet veel geloofwaardiger. Een Schot en een Noord-Ierse Nieuw-Zeelander als Russen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Daaraan zie je toch dat het een typisch Amerikaanse productie is en dat is een beetje jammer. Gelukkig beschikt de film over goed camerawerk en een degelijke soundtrack. Verder vond ik het ook nergens echt slepen.