The Hunt for Red October (1990)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Sean Connery, Alec Baldwin en Sam Neill

In de hoogtijdagen van de Koude Oorlog koerst kapitein Marko Ramius (Sean Connery) met zijn kernonderzeeër Red October naar de Amerikaanse kust. Bij de Amerikanen gaan alle alarmbellen af, wanneer blijkt dat Ramius hiermee de orders van zijn superieuren heeft genegeerd en hij mogelijk een oorlog wil beginnen. Bovendien is de Red October zeer geavanceerd en door zijn stille motoren zeer moelijk op te sporen. CIA-analist Jack Ryan (Alec Baldwin) heeft echter het vermoeden dat Ramius wil overlopen naar de Verenigde Staten, maar hij heeft slechts een paar uur om dit te bewijzen, want zowel de Amerikanen als de Sovjets gooien alles in de strijd om hem te vinden en uit te schakelen.

avatar van Alathir
Ik had meer actie verwacht in deze The Hunt for Red October. Het is duidelijk geen Die Hard geworden. Hoewel ik meer actie verwacht had, moet de film het vooral hebben van de dialogen, sfeer en de onderhuidse spanning die er heerst. En gelukkig maar want de actie is het minste van de film. Sommige beelden zagen er behoorlijk fake uit moet ik zeggen.

In de cast zitten grote namen maar of die hier zo op hun plaats zijn weet ik niet. Het feit dat ze enkele zinnetjes Russisch hebben geleerd, maakt het niet veel geloofwaardiger. Een Schot en een Noord-Ierse Nieuw-Zeelander als Russen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Daaraan zie je toch dat het een typisch Amerikaanse productie is en dat is een beetje jammer. Gelukkig beschikt de film over goed camerawerk en een degelijke soundtrack. Verder vond ik het ook nergens echt slepen.

TMP
Een bij vlagen nogal saaie film. Sean Connery komt met zijn zwaar Schotse accent geen moment over als Rus. Ook het overige acteerwerk is niet heel bijzonder of overtuigend, ondanks de op papier zeer behoorlijke cast. Verder zijn de intenties van Connery's personage al snel duidelijk, zodat daar verder weinig spanning in zit. Het laatste half uur wordt het nog iets boeiender, dan wordt daadwerkelijk de jacht op de onderzeeër ingezet. Alles bij elkaar een film die weinig indruk maakt.

avatar van Boneka
Na lange tijd weer eens gezien dit keer met UHD beeld of te wel 4k. Geeft een iets betere detail maar de gewone BD is al goed genoeg. Het blijft een prima film, maar heel echt spannend is hij niet. Meer onderhoudend spannend, vooral naar het einde toe waar we meer spektakel te zien krijgen. Wel jammer blijft het dat er vrijwel geen Russisch wordt gesproken. Alleen de gezangen en op het eind als de Amerikanen in beeld komen horen we zowaar wat Russische woorden. Desondanks speelt Sean zijn rol zoals meestal buitengewoon goed. Vreemde eend in de bijt is natuurlijk Alec Baldwin. Past uitstekend in het Hollywood wereldje maar niet in een film als deze. Veel te glad. Sam Neill speelt wel een perfecte rol zoals hij dat ook kan. The Hunt for Red October heeft niet de ijzige spanning van Das Boot, maar is wel zeer onderhoudend en op zijn tijd een prima film om naar te kijken.

Film 3.5
4k 3.5
Geluid 4
Extra's BD

Wat een ontzettende saaie film zeg.....

avatar van MarcellaLibra
Ik vond hem toch wel erg goed. Had hem toen hij uitkwam nooit gezien maar nu afgelopen zaterdag op tv gekeken en boeide me de volle speelduur.

avatar van Beany
konijnenkop schreef:
Wat een ontzettende saaie film zeg.....
.....heb hem na 20/25 minuten afgezet , dus volg je helemaal .

Ja echt had er veel meer van verwacht vond das Boot wel een goede film …..

avatar van Shadowed
Vond het niet al te bijzonder.

Jammer, want dit soort films kunnen best spannend zijn, maar van de psychologische spanning voelde ik echter weinig. Vooral omdat de meeste onderwerpen best saai zijn gebracht, en dat is het vooral de cast die het leuk maakt om tegenaan te kijken.

Connery is prima, wel echt een leuk type. Jammer dat hij niet echt een Rus is, Curry en Neill evenmin. Wel leuk om Curry weer te zien trouwens. Baldwin heeft een goed koppie voor zijn rol, maar zijn karakter lijkt wel wat op de achtergrond te blijven.

In plaats daarvan krijgen we meer de situatie op de boot van Connery te zien. Dat kan best interessant zijn, echter is het dat niet. Er zitten behoorlijk saaie stukken in waar geen enkele spanning te bekennen is. Spanning is ook dan juist hetgene waar de film op had moeten scoren, maar deze was er nauwelijks.

CGI faalt ook. Sommige onderwaterbeelden zijn knap, maar de onderwateractie is dat absoluut niet. CGI faalt behoorlijk, waardoor het er allemaal wat klunzig uitziet. Jammer, want de eerste onderwaterbeelden zijn behoorlijk spectaculair om te zien.

Humor was ook wat misplaatst, vooral omdat de toon van de film heel serieus is. En dan voelen een paar 'lollige' uitspraken van Baldwin wat verkeerd aan. Het botst wat met de behoorlijk serieuze toon van de situatie van Connery, waardoor het een vreemd gevoel geeft.

Finale stelt ook wat teleur. Vooral omdat de opbouw ernaartoe goed had kunnen zijn, maar dan stelt de finale wederom opnieuw in spanning behoorlijk teleur. Het was allemaal gewoon niet uitdagend of spannend genoeg om je hoofd er dan ook echt bij te houden.

Was me ook nergens duidelijk wie nu ook de hoofdrol had, of die er überhaupt wel was. Voor de rest enkele goede momenten, sterk spelende cast en mooie aankleding van de boot. Cameragebruik was ook behoorlijk opvallend, enkele toffe bewegingen. Maar allemaal net niet genoeg om er nog een voldoende van te maken.

avatar van Fisico
Heel lang geleden deze The hunt for Red October eens gezien. Een vrij matige film die vrij lang duurt. Bij momenten ook vrij technisch waardoor het allemaal wat minder boeiend wordt. Een echte spanning is niet te bespeuren en de film kabbelt rustig voort naar het einde. Op zich vond ik het plot ook maar bizar. Uiteraard is het wederom typisch dat er eentje is die het allemaal doorziet en de grote piefen de loef afsteekt.

De CGI viel serieus tegen, zeker als je naar de ontploffingen keek. Dat kon zelfs in die tijd een stuk beter. De beelden van de onderzeeër zelf waren dan wel weer in orde. Jammer vond ik het ook dat het leven op zo'n boot niet aan bod kwam. Ook die typische claustrofobische ruimtes werden onvoldoende uitgespeeld. Alles zag er vrij klinisch uit. Het einde waarbij de spion ontmaskerd en gedood wordt, is eveneens een maat voor niets. Het zei me niet en dat is jammer.

Vreemd was het ook dat Connery, Neill en co in het begin Russisch spraken, dan 90% van de film naar het Engels overschakelden om dan op het eind opnieuw een mondje Russisch te spreken. Geen film alvast ook een wow-gevoel bij te creëren: niet tijdens de film, maar zeker ook niet erna. Eentje die snel vervlogen zal zijn.

avatar van notsub
Met de echte klassieker met onderzeeërs in de hoofdrol in het achterhoofd, deed The Hunt for Red October me erg weinig. Nergens voelde ik die typische beklemmende sfeer. Hier wordt een diplomatieke kwestie uitgezocht en combineert de film dit thrillerverhaal met wat actie elementen. Helaas blijft het hangen in goede bedoelingen en kan zelfs Sean Connery de film nergens echt tot leven laten komen. Zo kabbelt de film vrij lang door en volgt een ontknoping, die me nauwelijks deed opveren. Nee, ik vond het vrij saai allemaal.

avatar van cor1946
prima film

avatar van ILDIB
Tikkie verouderd ondertussen maar destijds samen met u471 of zoiets gewoon bijzonder prettig om naar te kijken. Ook het geluid erbij is fijn.

avatar van Captain Pervert
Ik kwam gisteravond laat thuis van een feestje en zag dat deze film erop was. En ik wist al hoe het zou gaan: dat zou weer laat worden.
0:00 tot 2:40 ?
Uiteindelijk was het rond 1:00 niet eens de vermoeidheid die mij deed afhaken maar de vele reclameblokken op RTL 7.
Maar het blijft een fenomenale film, en tijdsbeeld, die wat betreft list en bedrog in de koude oorlog ook nog best goed in elkaar zit.

Tom Clancy is wat dat betreft ook een leuke schrijver om te lezen, maar puur vanwege zijn feitenkennis wat betreft oorlogsvoering en mondiale gewapende conflicten.
Voor sfeervolle beschrijvingen of karakterschetsen van personages ben je bij hem aan het verkeerde adres. Sterker nog: er is geen schrijver die dit slechter doet.
Aan het einde van zijn dikke pillen van boeken heb je geen idee hoe de hoofdpersoon eruit ziet bijvoorbeeld.

ILDIB schreef:

Je bedoelt deze "U-571 (2000)" met best een indrukwekkende cast (o.a. Matthew McConaughey, Bill Paxton, Harvey Keitel en zelfs Jon Bon Jovi), maar de beste en meest realistische film over een duikboot ooit gemaakt, is natuurlijk "Das Boot (1981)".

avatar van Lovelyboy
Aw, this is nothing! You should've been with us five, six months ago! Whoa! You talk about puke! We ran into a hailstorm over the Sea of Japan. Everybody's retching their guts out! The pilot shot his lunch all over the windshield, and I barfed on the radio! Shorted it out completely! And it wasn't that lightweight stuff either, it was that chunky industrial weight puke!

Bijzonder vermakelijke en opgebouwde actiethriller, naar het bekende boek van Tom Clancy, meteen ook een van zijn besten, dat volgens mij heel aardig gevolgd wordt en verder valt de film op als bijzonder vlot geheel terwijl het de problematiek en jacht van de hoogste vergaderkamers tot de donkerste diepten van de zee laat zien zonder in te boeten aan gang.

De film wordt rustig opgebouwd met een begin waar weinig aan de hand lijkt, pas na de moord op de politiek officier en biecht aan zijn staf over de brief naar de admiraliteit blijken dat ware intenties van Ramius. Een aantal keren wordt de spanning zeer vakkundig opgebouwd zoals de tocht door het ravijn met de torpedo op dat moment als hoogtepunt. Andermaal een heerlijke opbouw naar het hervinden van de Red October door Beaumont, en een heerlijke kat en muis spel ontstaat met de 'Crazy Ivans'. De scene met de drop van Ryan vanuit de Seaking helikopter is prachtig en fantastisch gefilmd met dat onweer in de verte. Wanneer men de communicatie met de Red October op gang brengt valt vooral Scott Glenn op die helemaal in zijn element lijkt als de koele kapitein Bart Mancuso. Eenmaal aan boord van de Red October wordt de spanning en gebeurtenissen met de aanval van de Konovalov, de capriolen om de torpedo's te ontwijken en de rol die de Dallas daar in speelt, fenomenaal gebracht. Andermaal heerlijk geacteerd door zowel Glenn als Connery die beide op geweldige wijze de koele en berekenende kapiteins spelen. Er wordt nog wat extra spanning toegevoegd als de saboteur ook nog aan boord blijkt te zijn. Het plan slaagt en hoe, met de bemoeienissen van de Konovalov heeft men zowaar een wrak en decoy om de Red October weg te smokkelen.

Ondanks dat het alweer een film uit '90 is valt het mij mee hoe alles eruit ziet. Super gelikt is het natuurlijk allemaal niet meer, maar het kan er allemaal best nog door de beugel. De beelden van de onderzeeërs en torpedo's zijn eigenlijk best nog wel goed. Verder is de apparatuur sowieso mooi om te zien, de helikopters, het vliegdekschip, een Bear, de neerstortende Tomcat die me toch altijd wel weer wat doet. Begreep dat Kevin Costner deze rol had afgezegd maar ik moet zeggen dat Baldwin, tot dan toe voor mij redelijk onbekende, het best heel aardig doet met een soort jong enthousiasme. Glenn in zijn element, Connery meer dan prima, de butler uit The Nanny vind ik altijd een grappige voorbijganger, en verder zijn Vance en Neill nog wel het noemen waar, en Tim Curry in een 'normale' rol. De muziek valt ook op en is een mooi keuze met de Russische koren, past er helemaal bij. Al met al nog altijd een spannend en boeiende geheel deze film en ook nog wel een tikkeltje jeugdsentiment die destijds erg veel indruk maakte.