Clear and Present Danger (1994)

Actie / Thriller

geregisseerd door Phillip Noyce
met Harrison Ford, Willem Dafoe en Anne Archer

Wanneer admiraal James Greer ernstig ziek wordt, vervangt Jack Ryan hem als één van de belangrijkste adviseurs van de president. Zijn eerste opdracht is het onderzoeken van de moord op een persoonlijke vriend van de president. Al snel blijkt dat deze machtige Amerikaanse zakenman duistere connecties onderhield met Columbiaanse drugskartels.

avatar van Spetie
Aardige spionagethriller, waarin Harrison Ford de rol van CIA-agent Jack Ryan speelt, iets wat hij eerder in Patriot Games ook al deed.

Los van het hoofdpersonage staat die film verder los van deze. Ford weet altijd wel hoe hij rollen als deze moet invullen, en hij doet het dan ook behoorlijk goed. Ook de rest van de cast doet het goed, waarvan Willem Dafoe en Joaquim de Almeida het meest opvallend zijn.

Noyce zorgt verder voor een degelijke regie, waarin hij kiest voor veel actie. Hierdoor ligt het tempo redelijk hoog en daarnaast zit er ook nog redelijk wat spanning in het verhaal. Hier en daar zitten er wat toevalligheden in, maar desondanks blijft het allemaal binnen de grenzen van de geloofwaardigheid. Al met al is het best vermakelijk en leuk om te zien.

Een vakkundig gemaakte en rasechte actiethriller vol met politieke intriges. Het verhaal van Tom Clancy is zoals gebruikelijk gecompliceerd en ondoorzichtig; het gaat bij hem vooral om het plot en minder om de personages, echter de cast overtuigt. Verder vond ik de actiescènes vooral op technisch vlak erg goed. Alhoewel het verhaal snel verteld wordt (het is geen moment saai) is de film misschien toch wat aan de lange kant.

avatar van Boneka
Het vervolg op Patriot Games met vrijwel dezelfde cast. In deze film is het gezin wat minder centraal, maar dat is ook niet zo relevant. Ten aanzien van Patriot Games is deze film minder sterk. Vooral het eerste half uur is gewoon weg saai en zou je de neiging hebben om te gaan skippen, vooral omdat het plot redelijk simpel is. Je hebt ook snel door hoe het plot gaat verlopen en feitelijk wordt er in het begin teveel prijs gegeven waardoor subplots of onverwachte wentelingen niet echt aanwezig zijn. Toch is het gewoon een lekkere actie film met een prima geluid op blu ray en een redelijk beeld. Vlekjes zijn nagenoeg allemaal weggewerkt. Uiteraard kun je wel zien dat deze film alweer 20 jaar oud is, maar al met al goed te zien.

Mooiste actie vind ik de raketlancering op de villa. Vooral de daling van deze raket door de wolken heen is fraai gemaakt. Nog leuker is om te weten dat hier geen trucage is gebruikt. De villa is een echte villa die compleet is vernietigd. De vrouw des huizes heeft de villa verkocht aan de filmproducenten. Uniek!

Wat ik me wel afvroeg is waarom de vrouw van dei FBI agent vermoord moest worden. Mij onduidelijk. Okay het plot had beter uitgewerkt kunnen worden, maar verder kijkt ie gewoon lekker weg, met mooie actie en uitstekend geluid.

avatar van Ajax&Litmanen1
De laatste ''Jack Ryan'' film die ik nog niet had gezien tot aan vandaag. Best vermakelijk, net als voorganger Patriot Games (1992). De mix tussen verhaal en actie is voldoende gedoseerd, waardoor er voldoende afwisseling is. Wel vind ik de film erg aan de lange kant, want er zaten ook genoeg trage, saaie delen in die wel sneller opgelost hadden kunnen worden. Ford is wederom prima als Ryan, al is Ford wel een tikje eentonig als acteur in een hoop van zijn films. Maar hij bevalt me meestal wel. Het slot van de film mag er trouwens ook wezen, met de dialoog tussen Ryan en de president.

Stevige opbouw met een overtuigende en vooral geloofwaardige Harrison Ford - er zit meer schrik in zijn ogen dan onverschrokkenheid, en dat, in de gegeven omstandigheden, is veel menselijker.
Film is zowat onuitputtelijk in zijn aangeven van corruptheid en zelfs misdagheid bij overheidsinstanties die precies voor het tegenovergestelde moeten instaan.

avatar van baspls
" I'm sorry, Mr. President, I don't dance."

Harrison Ford is opnieuw Jack Ryan in het vervolg op Patriot Games. Clear and Present Danger is weer een sterke actiethriller met een goed verhaal en een aantal goede actiescènes.

Harrison Ford speelt hier weer een erg goede Jack Ryan, vooral wanneer hij bij de CIA wat aan het licht brengt en als hij zelfs tegen de president tekeer gaat. James Earl Jones is er ook weer even en verder waren ook Willem Dafoe en Joaquim de Almeida wel goed.

Omdat Admiraal James Greer longkanker heeft word Jack Ryan tijdelijk tot hoofd van de CIA en adviseur van de President benoemt. Hij word belast met de taak om een moord op een zakenman die bevriend was met de president op te lossen. Hij komt erachter dat dat iets te maken heeft gehad met Columbiaanse drugskartels en ontdekt nog veel meer... Een sterk plot met hier en daar wat toevalligheden.

De muziek van James Horner was wat minder als in Patriot Games maar nog steeds erg goed.

De film heeft een aantal goede actie scènes, die duidelijk niet alleen om de actie zelf gaan. De film heeft ook een goed drama-gehalte en de combinatie van actie, verhaal en drama is geslaagd. Uiteindelijk word het weer zo'n film die laat zien hoe corrupt Amerika is, eigenlijk wel goed gezien de poster en het begin enorm nationalistisch is.

Al met al weer een sterke actiethriller. Goed acteerwerk van Ford, goed verhaal, goede actiescènes en erg vermakelijk.

avatar van dvdfreak123
Toch wel weer vermakelijk deze jack ryan film. Ford herneemt zijn rol als ryan. Persoonlijk vind ik deze wel minder als de vorige patriot games. In het begin loopt het wat traag (saai) later komt de film beter op gang. Acteerprestaties waren goed. Actie was goed vooral tegen het einde. 6,5/10

avatar van Toontje G
Redelijke film, vind alleen dat typische Amerikaans militair gedoe irritant.

Toontje G schreef:
Redelijke film, vind alleen dat typische Amerikaans militair gedoe irritant.

Is het eigenlijk niet zo dat dat gedoe van de Amerikaanse overheid en militairen in deze film (sterk) wordt veroordeeld? Het beeld, dat hier wordt geschetst, lijkt mij niet echt vleiend voor die overheid.

avatar van missl
Vermakelijke thriller over spelletjes bij hoge piefen. Heel onderhoudend. Duurt wel even voordat het op gang komt.

avatar van W.V.
Een goede Clancy verfilming, waarin het verhaal wel ondergeschikt is gemaakt aan de actie en intrige, maar dat werkt dan ook. Wel vind ik de rollen zeer stereotiep neergezet, de twee uitzonderingen zijn De Almeida en Harris Yulin, vooral de Almeida, ik betrapte mij er zelfs op dat ik zijn rol sympathiek ging vinden en Yulin die een voorbeeld rol neerzet hoe een doortrapte politicus moet worden gespeeld. Wat ik in deze film wel en beetje miste, in vergelijk met zijn voorganger Patriot games, was de fijne sfeervolle muziek. Maar voor de rest, prima kijk en luistervermaak.

avatar van IH88
“This is our money.”

Sterke film. Harrison Ford is een perfecte Jack Ryan, en wordt hier bijgestaan door een scala aan semi-bekende acteurs die het allemaal voortreffelijk doen. Het 'waar ken ik die acteur ook alweer van' gehalte ligt hoog. Clear and Present Danger is een lange film, en door de vele personages en subplotjes moet je wel de aandacht erbij houden.

Het is veel politiek gekonkel met wat actie, en dat resulteert in politieke thriller die alleen in het middengedeelte wat inzakt. Complimenten ook voor regisseur Noyce, die het gecompliceerde script subliem weet te verfilmen en het voor de kijker makkelijk maakt om te volgen. Wat schoonheidfoutjes zijn hem dan vergeven.