Patriot Games (1992)

Actie / Thriller

geregisseerd door Phillip Noyce
met Harrison Ford, Sean Bean en Anne Archer

CIA-agent Jack Ryan (Ford) wordt tijdens zijn vakantie in Londen geconfronteerd met een IRA-aanslag op een lid van het koninklijk huis. Hij verijdelt de aanslag en doodt daarbij een IRA-lid. De broer van de overledene (Bean) zweert wraak. Naar een boek van Tom Clancy.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je een Amerikaanse tegenhanger van James Bond zoekt, komen veel mensen terecht bij Jason Bourne (de man heeft zelfs de initialen van Bond gepikt). Maar echte tegenhanger lijkt me toch wel Jack Ryan. Anno 2014 zijn er al 5 films van Jack Ryan verschenen. Schrijver Tom Clancy overleed in 2013, maar dat weerhoudt de filmwereld niet om nog meer films rond de Amerikaanse agent uit te brengen. Een tijd geleden heb ik opnieuw The hunt for Red October nog eens herzien. Het eerste boek en de eerste verfilming uit de reeks. Toen nog met Alec Baldwin in de hoofdrol. In de twee opvolgende films zou Harrison Ford de fakkel overnemen: Patriot Games en Clear and present danger.

De stijl is steeds dezelfde met een Amerikaanse geheim agent die eerder achter de schermen werkt als analist. Maar daardoor wel het beste inzicht krijgt in bepaalde zaken en door z'n gedrevenheid toch het veld op gaat. Hij is geen actieheld als James Bond, maar is wel gemotiveerd om de zaak op te lossen. De verhalen van Tom Clancy zijn politiek geïnspireerd. Zo draaide The hunt for Red October rond de Koude Oorlog en de strijd tussen oost en west. Patriot Games is dan weer de strijd van het IRA in Noord-Ierland. In beide gevallen is de echte vijand iemand die er los van staat. Zo wordt het voor één van de IRA-strijders persoonlijk als Jack Ryan zijn broer doodt.

In tegenstelling tot de toch wat luchtige James Bond films met de nodige oneliners en explosies, werkt de Jack Ryan filmserie vooral met spanning en een (voor de filmwereld toch) meer realistisch beeld. Dat vraagt een ander type aanpak, maar gelukkig kan de film rekenen op een onderhouden verhaal van Tom Clancy en een reeks acteurs die wel wat kunnen acteren. Naast hoofdrol Harrison Ford zien we zo bvb Sean Bean, Samuel L. Jackson, James Earl Jones en een piepjonge Thora Birch die later nog zou floreren in films als American Beauty en Ghost World. Het resultaat is een goed gemaakte film die eerder als een 'boek kijkt' dan als een 'film leest'. Door z'n kwaliteit stijgt het toch nog boven het gemiddelde, maar overweldigen doet het niet. Misschien is het genre net iets te serieus en te braaf om van Jack Ryan ook qua populariteit de evenknie van Bond te maken.

avatar van Left4Dead
Thriller met een hele goede opbouw die helaas barstjes begint te vertonen naarmate de film vordert. Het begint geloofwaardig tot het punt dat er middelen worden ingezet van grote organisaties voor persoonlijke wraak.

De film is in handen van Phillip Noyce die de suspence aardig hoog kan houden en dat in meerdere film heeft bewezen. Het acteerwerk is prima, de soms houterige acteur Ford weet precies aan te voelen hoe het personage Ryan gespeeld moet worden. De rest van de cast doen hun best zeker en geloofwaardig, de Engelse koppen die gecast zijn maken het plaatje compleet.

Het verhaal is gewoon weer een heerlijke Clancy. Spionage, eerwraak en Amerika die problemen aangaat over de gehele wereld. Gelukkig neigen de eerste drie verfilmingen van de schrijver niet naar opgeblazen Amerikaanse patriottisme, nee het blijft redelijk ver van Hollywood's bekende opsmuk.

Film meerdere malen gezien en blijft boeiend. 3.5** blijven staan maar het had zeker 4** kunnen zijn als men niet te ver was doorgeslagen. Vooral het einde was iets teveel GI Joe voor mij. Maar voor de rest een heerlijk verhaal dat goed verfilmd is.

avatar van dvdfreak123
Prima actiefilmje die nergens gaat vervelen. Gewoon gedachten op nul en genieten. Ford speelt ook wel goed was in die tijd toch wel leuke acteur vond ik. Die verschillende goeie films op zijn naam geeft staan. Ben al benieuwd naar de 3de jack ryan film. (2de met Ford).

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhoudende actie-thriller met een sterke Harrison Ford in de Jack Ryan reeks. Alleen de delen met Ford had ik nog nooit gezien, dus dat moest ook maar eens gebeuren. De film is vrij onderhoudend en dankzij behoorlijk acteerwerk van Ford en Bean (en met een aardige bijrol van Samuel L. Jackson) blijft het best boeiend, al duurt de film aan de lange kant. Het slot kon me wel aardig bekoren bij het vrijstaande huis en op het water. Het leverde ook geen gemakkelijke shoot-out op, maar er wordt vakkundig de spanning opgebouwd richting een prima climax. Zo eindigen we toch nog met wat spektakel. Nu binnenkort ook maar eens Clear and Present Danger (1994) opzetten.

avatar van baspls
"Attention to orders. I have a presentation to make. For service above and beyond the call of duty of a tourist, or even a Marine, we recognize Professor John Patrick Ryan, with the Order of the Purple Target. And hope that he will duck next time, lest he become part of history, rather than a teacher of it."

De tweede Tom Clancy-film die ik heb gezien.

Harrison Ford valt in voor Alec Baldwin. Oorspronkelijk zou Ford al in The Hunt For Red October de hoofdrol spelen maar toendertijd wees hij de rol af. Twee jaar later was Baldwin's agenda te vol en nam Ford de rol als nog aan. Ik vind Ford veel beter dan Baldwin in het vorige deel, sowieso voelt daar Sean Connery meer als hoofdpersoon ter wel hier Ford toch duidelijk het belangrijkste personage is. Het acteer werk in Patriot Games is helemaal in orde. Een hoop getalenteerde acteurs zoals Sean Bean, James Earl Jones, Richard Harris en Samuel L. Jackson.

Het schijnt dat auteur Tom Clancy niet te vrede was met het het script voor de film en de wijzigingen die er ten opzichte van het boek gemaakt zijn. Hoewel ik het boek niet heb gelezen denk ik dat het eerder verbeteringen waren. Het script staat als een huis. Goed verhaal met de nodige spanning, actie en drama.

De muziek van James Horner was erg mooi. Goede combinatie van koren, orchestrale muziek en synthesizers. Kan net niet op tegen de geweldige muziek van Basil Poledouris.

De cinematografie van Patriot Games was helemaal in orde. De film is goed opgenomen en met goede locaties. Grappig feitje is dat de film is opgenomen in het daadwerkelijke hoofdkwartier van de CIA, iets dat nooit eerder en zelden daarna is voorgekomen.

Al met al weer een super sterke thriller die maar net ietsje minder is dan The Hunt for Red October. Goed acteerwerk, Ford in topform, Sterk verhaal, Goede muziek en goede opnames. Aanrader.

Goed opgebouwde actiefilm met een uitstekende Harrison Ford en met voldoende spankracht om over de ganse lengte te boeien en is het niet weer merkwaardig dat, al is het slot met quasi zekerheid te voorspellen, precies dat slot een stuk spannende cinema wordt.
Ook Sean Bean overtuigt evenals de kleine Thora Birch die enkele jaren later, als tiener, bevestiging zou brengen in Sam Mendes' "American Beauty".
Geen meesterwerk deze "Patriot Games", verre van zelfs, maar toch een flinke brok actiefilm.

avatar van John Barry
Patriot Games vindt ik een behoorlijk sterke film.

Harrison Ford speelt in deze agent Jack Ryan. Ford doet dit uitstekend. Ook de rest van het acteerwerk van de cast is van hoog niveau.

Ik vond de film behoorlijk spannend. De film kijkt lekker weg en is niet langdradig. De film heeft een paar goede actie momenten. Maar de actie domineert niet. De film heeft een spannend verhaal en actie komt op de tweede plaats.

Wat actie betreft pakt de film aan het eind toch wel goed uit met eerst een spannend stukje in het huis van Ryan en vervolgens een goede bootachtervolging. Dit vond ik een spannend en spectaculair slot van de film.

De muziek komt van James Horner en hij levert een hele goede en stijlvolle soundtrack af. De muziek verhoogt op een goede manier de spanning en past goed bij de actie scenes.

Al met al is Patriot Games naar mijn mening een best wel sterke actie/thriller film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Vinokourov
Heel adequaat allemaal, maar deze thriller wordt nergens exceptioneel. Harrison Ford in dit soort rollen zie je ook zo vaak, waardoor je de hele tijd het gevoel hebt dat je dit allemaal wel gezien hebt. Naja, toch een magere voldoende dan maar. Slecht was dit nu ook weer niet.

avatar van des1
Deels herbekeken. Blijft een gedegen spannend verhaal. Mij viel voor het eerst op dat sommige stukken van James Horner's filmscore wel erg veel op dat van Khatchaturian lijken (de Gayane, zoals o.m. gebruikt in 2001). Gut, denk je dan, wat zou de CIA een man als Ryan goed hebben kunnen gebruiken in de volslagen ontspoorde War On Terror. Wat een leuke kleuter was Thora Birch toen nog (10 jaar), die later bekend zou worden met American Beauty en Ghost World. Speelt in deze film Ryan's dochtertje.