Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Le Chant du Loup (2019)

Alternatieve titel: The Wolf's Call

Frankrijk
Drama / Actie

geregisseerd door Antonin Baudry
met François Civil, Omar Sy en Mathieu Kassovitz

Vanuit de Russische zeeën is een kernraket afgevuurd op weg naar Frankrijk. Aan boord van de onderzeeër Le Terrifiant moet de commandant Grandchamp een belangrijke en onomkeerbare beslissing nemen. De onderzeeër sluit alle communicatie af en heeft minder dan een uur om in de vuurpositie te komen. De medewerker Chanteraide ontdekt evenwel een anomalie: de raket is ontworpen om hen te dwingen terug te vechten.

Vanaf 25 juli in de bioscoop (Splendid Film)

avatar van MJP10
Gezien in een sneak preview. Aanrader!

avatar van Ola Nordmann
Genoeg tempo, spanning, actie en drama. Prima film.

avatar van cdman19800
Zeer onderhoudende film die geen moment verveeld.

avatar van predator
Verrassing dit. Een duikbotenfilm, maar met toch weer een andere insteek (gouden oor). Verhaal zit goed in elkaar, prima acteerwerk. Aanrader.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik hou van duikbootfilms. Hunter Killer beviel me vorig jaar ook al goed en klassiekers als The hunt for red october of Das Boot zijn natuurlijk helemaal fijne voorbeelden van hoe het moet. Deze Franse poging mag er ook zeker wezen. We volgen een hoofdrolspeler met een buitengewoon goed gehoor, waarmee hij alles en iedereen onder wat van elkaar kan onderscheiden. Maar helaas is hij op andere vlakken een probleemgeval, waardoor zijn loopbaan nooit lekker los komt. Ik vond de uitgangshoek van dit verhaal wel aardig uitgewerkt, ook al zitten er wel genoeg voorspelbare momenten in. Het plot wordt op een gegeven moment behoorlijk grootschalig, maar ze vergeten nooit dat het moet draaien om de spanning in zo'n onderzeeër. Sterk acteerwerk ook van de cast. Ik heb alleen weinig met de Franse taal, het was ook weer even wennen in het begin. Het is wel eens fijn om een cast zonder de bekende Hollywoodgezichten te zien. Alleen Intouchables-ster Omar Sy herkende ik, die deed het goed net als de rest van de groep.

Richting het einde wordt het ook nog best beladen, met twee bevriende groepen die elkaar als vijand moeten zien vanwege de hogere belangen. De ondergang van de onderzeeër was nog vrij heftig en dramatisch in beeld gebracht op positieve wijze. Wat deze film alleen geen topper in z'n genre maakt is dat ik nergens echt met zweet op de rug op het puntje van mijn stoel heb gezeten, iets wat bij dit soort films normaal wel goed kan. Daarvoor voelde het toch iets teveel Hollywood-achtig aan. Ook zaten er wat wendingen in die ik vergezocht vond. En hoe liep het af met die Jihadisten? Maar het is wel een hele beste bioscoop-aanrader. De film ziet er fantastisch uit, is geweldig goed gefilmd en er valt eigenlijk vrij weinig op aan te merken. Vooral een heel degelijk eindproduct.

avatar van mrklm
Een hoop duikboot-gebabbel, kapiteins en andere autocratische figuren die bevelen schreeuwen, bordkartonnen karakters en matige special effects maken dit tot een B-prulletje dat de moeite van het vergeten niet eens waar is. Let ook maar eens op dat moment in de finale waarop een aantal mensen door een lange gang naar een schijnbaar heel belangrijke kamer loopt en durf je eens af te vragen wat het nu van dit alles is. Het scenario geeft geen antwoord op die vraag, maar het is een teken dat regisseur Antonin Baudry zich blijkbaar te laat besefte hoe saai en clichématig deze duikbootthriller dreigde te worden. Natuurlijk draait het om het voorkomen van een wereldoorlog en is er één anti-held met een twijfelachtig verleden die een sleutelrol speelt. In alle opzichten een luie film.

ik verwachtte er niet al teveel van en werd positief verrast. zeker aanrader voor in de bioscoop

Heeft me positief verrast, ging er met open vizier in en het bleek een zeer onderhoudende film te zijn. Het tempo verveelde geen moment en zoals je van een film zoals deze mag verwachten was het op vele momenten spannend en benauwend.

In de bios vele malen beter om een film als deze te ervaren.

avatar van 2dehans
Met een 3.,5 punten ging ik even zitten voor deze film. Helaas duikelde mijn persoonlijke score net zo snel als een onderzeeboot naar 2. Was toch weer een 12 in een dozijn onderzeeboot films. Normaliter kan ik dergelijke films goed waarderen. Zeker als je een stukje behind the scenes krijgt hoe een en ander werkt.

Het begin was veel belovend met de mannen aan land die opgepikt moesten worden. Misschien kijk ik te kritiisch naar een film maar: als een stel seals met hun wapen op hun rug een halve boom laten bewegen als ze verplaatsen vind ik jammer. Ook de dreigende sub-hunter aan de oppervlakte en de onbekende sub in het water was na een slappe actie van het neerhalen van een helicopter nergens meer te bekennen. De volgende scene was weer aan land...? Laat ik het stuk schieten van het slot op de "bazooka" nog maar even achterwegen.... De bibliotheek meisje wat alleen voor het 'doe in zn urine een rol speelt" had weinig toegevoegde waarde. Ook het eind dat de complete bemanning van de sub is overleden op 21 personen na... (zucht zucht) Wat hierboven al werd aangegeven... 2 vriendschappelijk groepen die tegen over elkaar komen te staan met een moeilijk te nemen beslissing...

Al met al niet de topper van de avond maar mss moet ik mn blik op films gaan wijzigen

avatar van james_cameron
Intense, retespannende duikboot-thriller over de dreiging van een wereldoorlog, resulterend in een crisis binnen de franse marine. De plot wordt met weinig middelen uitstekend uitgewerkt, daarbij flink geholpen door een uitstekende cast en stijlvol camerawerk. Eén en ander leidt tot een nagelbijter van een climax. Dikke aanrader wat mij betreft en een topper binnen het genre.

2dehans schreef:

Eigenlijk niets meer aan toe te voegen behalve dan dat gedoe met die heli. Het schip, waar de heli af kwam, lag in de buurt en dan gooit die heli een paar rotjes in het water? In werkelijkheid gooit zo'n schip een mk46 in het water en is het afgelopen met de boot. Overigens is het vinden van een sub al helemaal niet gemakkelijk zoals als het in de film gaat."Golden Ears" ontsnapt met slechts een reddingsvest en dan van die diepte? En dan terroristen die een onderzeeboot hebben geritseld die in staat is raketten af te vuren en waarvan iedereen denkt dat die boot al lang op de schroothoop ligt? En terroristen die een sub kunnen bemannen en daar mee varen? Yeah right, de film rammelt echt aan alle kanten! Er is ooit maar 1 goede sub-film gemaakt en dat was Das Boot!

avatar van Left4Dead
Ik ben fan van de duikboot-films. Tuurlijk, je hebt betere en slechtere in zijn soort.
De betere kunnen me het verhaal inzuigen, angst in een tube et veel druk op het wandje tussen de bemanning hun leefruimte en ontelbare liters water met een behoorlijk kracht in druk. Je moet bijna wel gek zijn om in zo;n apparaat te willen werken, claustrofobie en bijna alles is een vijand, vuur water en noem het maar op.

Maar deze prent liet in het begin al wat gekke dingen zien, met een bazooka op het dek een helikopter willen neerschieten, tja origineel was het zeker wel. Heel erg sterk vond ik het begin zeker niet, veel geschreeuw en wat gewauwel. Echt spannend en overtuigend was het niet. Begon mijn twijfels te krijgen............ zou het nog wel wat worden? Ook de effecten waren nou niet echt sterk en de regie schaarde ik meteen ook niet bij de top.

Maar ik heb mijzelf aangeleerd om een film niet meteen na 15 minuten eruit te gooien, tja want dan blijven er bijna geen films meer over om te gaan zien per slot van rekening. Na een korte uitstap aan boord, krijgen we op het droge wat meer informatie over bemanningsleden, diepgang ontbreekt wel. Ook zie je dat de regie ook op het droge geen geweldige is. Het acteerwerk ziet er houterig en, ik noem het maar, onwennig uit. Maar dat ligt deels zeker ook aan het script, soms wat te kinderlijk in zijn geheel.

Het werd me een beetje teveel Hollywood-klef, wat pruttelende liefde (later in scene gezet gebleken) erin en ja alle standaard ingrediënten moesten aan boord. Noem ze maar op. Het is pas rond het volle uur van speeltijd dat er eindelijk iets echt interessants gebeurd, de Russen schieten een kernraket af op Frankrijk als vergelding van de eerdere confrontatie tussen de nucleaire machten. De film wil inhaken op de verstandshoudingen van da afgelopen tijd wat betreft alle nucleaire machten wereldwijd. Zeg maar de geweldige filmperiode rond de koude oorlog, heerlijke contraspionage films die we toen voorgeschoteld kregen.

Maar heel erg spannend vond ik het allemaal niet, de film mist op teveel vlakken echte kracht. De cast, regie en het script in mijn ogen te licht. Wat domme ontwikkelingen maken het ook niet veel beter, men probeert wat grote broertjes en zusjes binnen het genre te Kopiëren maar dat lukt geheel niet. Hoe er gezeuld wordt met de hoofdrolspeler is wel het meest zure.

Nee ik werd hier niet gelukkig van, had zin in een duikboot film maar ben van een koude kermis thuis gekomen. Een aardige slappemeuk met echt verschrikkelijke slechte momenten en ontwikkelingen erin. Ook kan ik niet spreken over originaliteit. Misschien dat de soundtrack zo nu en dan nog te pruimen was en het geluid er goed op stond. De rest zakt door het ijs voor mij en daarom kom ik uit op 2,5**. Geen diepgang, soms te kinderlijk eenvoudig script en een dun verhaal.

zeer naar mijn mening toch goede actie thriller drama met een duikboot de muziek lijkt wel op de muziek van de film the keep 1983 van Michael Mann van de muziek van Tangerine dream wel wat moeilijk te begrijpen. maar geen moment verveelt spanning genoeg. online gekeken in the originele taal met engelse ondertitels

Toch niet zo slecht als ik dacht. Spannend tot op het laatste moment. Mooi decor.
Oner water kwam heel realistisch over. Franse taal totaal niet storend. 4 points

avatar van sorbonne
Er zijn betere in dit genre , en er zijn een boel slechtere .
Deze is voor mij persoonlijk een gulden middenweg.