Crimson Tide (1995)

Actie / Thriller
116 minuten / 123 minuten (extended version)

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Gene Hackman en Viggo Mortensen

Er breekt een burgeroorlog uit in de Russische Federatie, en de leider van de rebellen is voorstander van nucleaire interventie. De onderzeeër USS Alabama wordt in opperste paraatheid gebracht. Frank Ramsey, de kapitein van de onderzeeër, krijgt het aan de stok met zijn eerste officier Ron Hunter, als een eerder bevel om tien atoomraketten af te vuren niet kan worden bevestigd door een storing in de verbindingsapparatuur. De kapitein wil ondanks het ontbreken van de bevestiging afvuren, maar de 1e officier vindt dat eerst op nadere orders vanuit Washington moet worden gewacht door zo snel mogelijk de verbindingsapparatuur te repareren.

Doorsnee Scott.

Crimson Tide is eigenlijk een redelijk doorsnee sub-filmpje dat halverwege wat problemen krijgt om het plot gaande te houden. De film is gebouwd rond een redelijk eenvoudige keuze. Een onvolledig commando zaait verwarring waarbij er twee kampen ontstaan. Op zich best aardig voor een film als deze, maar wat volgt is een wat saaie tennismatch, waarbij eerst het ene kamp, dan het andere kamp de bovenhand krijgt.

Washington is op z'n normale niveau (best goed wat mij betreft, maar niet iedereen is fan), Hackman vond ik wat minder. Zijn personage is net wat té karakteristiek en hij doet er zelf ook maar weinig mee. De rest van de crew is eigenlijk bijzaak, zelf al zitten er wat bekende namen bij (Mortensen).

Visueel is het redelijk, al vind ik de latere Scotts duidelijk beter. Soundtrack van Zimmer stelt niet veel voor, typisch Hollywood gejengel. 't Is ook al een iets oudere film natuurlijk, al ziet het er nergens echt vervelend slecht uit. Gewoon doorsnee, al zijn er eigenlijk maar weinig sub-films die er écht indrukwekkend uitzien.

Redelijk tussendoortje dus, maar niet meteen de film om Scott's oeuvre mee open te breken.

Uitstekende film waarin de bemanning van een onderzeeër het bevel krijgt om atoomraketten af te vuren. De strijd tussen de twee botsende karakters van de hoofdpersonages is boeiend en ook zeker spannend neergezet (uiteraard helpt het dat deze worden ingevuld door twee uitstekende acteurs). Verder een aantal goeie dialogen en spanningsverhogende muziek van Hans Zimmer. Wat mij betreft één van de betere onderzeeboot-films.m

Deze film, die overigens niet overal hoog scoort, vind ik wel een van de betere duikbootfilmen die er is gemaakt.
Vergelijken met "Das Boot" is natuurlijk onzin, er bestaat geen beter dan die Duitse film, maar toch is het scenario van deze film ook zeer goed.
Vooral de tweestrijd tussen de Kapitein (Gene Hackman) en zijn Eerste Officier (Denzel Washington) is prachtig en zeer goed vertolkt door de beide heren.
Je moet hier in deze prent niet zoveel actie verwachten het is vooral het thrillergehalte dat het hem doet.
Ik heb deze prent al verscheidene malen gezien en nog steeds maakt ie een sterke indruk op me.
Voor mij is het een topper.

avatar van cor1946
Goede film, goed spel van beide hoofdrol spelers.