Crimson Tide (1995)

Actie / Thriller
116 minuten / 123 minuten (extended version)

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Gene Hackman en Viggo Mortensen

Er breekt een burgeroorlog uit in de Russische Federatie, en de leider van de rebellen is voorstander van nucleaire interventie. De onderzeeër USS Alabama wordt in opperste paraatheid gebracht. Frank Ramsey, de kapitein van de onderzeeër, krijgt het aan de stok met zijn eerste officier Ron Hunter, als een eerder bevel om tien atoomraketten af te vuren niet kan worden bevestigd door een storing in de verbindingsapparatuur. De kapitein wil ondanks het ontbreken van de bevestiging afvuren, maar de 1e officier vindt dat eerst op nadere orders vanuit Washington moet worden gewacht door zo snel mogelijk de verbindingsapparatuur te repareren.

Doorsnee Scott.

Crimson Tide is eigenlijk een redelijk doorsnee sub-filmpje dat halverwege wat problemen krijgt om het plot gaande te houden. De film is gebouwd rond een redelijk eenvoudige keuze. Een onvolledig commando zaait verwarring waarbij er twee kampen ontstaan. Op zich best aardig voor een film als deze, maar wat volgt is een wat saaie tennismatch, waarbij eerst het ene kamp, dan het andere kamp de bovenhand krijgt.

Washington is op z'n normale niveau (best goed wat mij betreft, maar niet iedereen is fan), Hackman vond ik wat minder. Zijn personage is net wat té karakteristiek en hij doet er zelf ook maar weinig mee. De rest van de crew is eigenlijk bijzaak, zelf al zitten er wat bekende namen bij (Mortensen).

Visueel is het redelijk, al vind ik de latere Scotts duidelijk beter. Soundtrack van Zimmer stelt niet veel voor, typisch Hollywood gejengel. 't Is ook al een iets oudere film natuurlijk, al ziet het er nergens echt vervelend slecht uit. Gewoon doorsnee, al zijn er eigenlijk maar weinig sub-films die er écht indrukwekkend uitzien.

Redelijk tussendoortje dus, maar niet meteen de film om Scott's oeuvre mee open te breken.

Uitstekende film waarin de bemanning van een onderzeeër het bevel krijgt om atoomraketten af te vuren. De strijd tussen de twee botsende karakters van de hoofdpersonages is boeiend en ook zeker spannend neergezet (uiteraard helpt het dat deze worden ingevuld door twee uitstekende acteurs). Verder een aantal goeie dialogen en spanningsverhogende muziek van Hans Zimmer. Wat mij betreft één van de betere onderzeeboot-films.m

Deze film, die overigens niet overal hoog scoort, vind ik wel een van de betere duikbootfilmen die er is gemaakt.
Vergelijken met "Das Boot" is natuurlijk onzin, er bestaat geen beter dan die Duitse film, maar toch is het scenario van deze film ook zeer goed.
Vooral de tweestrijd tussen de Kapitein (Gene Hackman) en zijn Eerste Officier (Denzel Washington) is prachtig en zeer goed vertolkt door de beide heren.
Je moet hier in deze prent niet zoveel actie verwachten het is vooral het thrillergehalte dat het hem doet.
Ik heb deze prent al verscheidene malen gezien en nog steeds maakt ie een sterke indruk op me.
Voor mij is het een topper.

avatar van cor1946
Goede film, goed spel van beide hoofdrol spelers.

avatar van Lovelyboy
Typisch jaren '90 filmpje in die zin, met de licht aangedikte heroïsche muziek en sfeer á la The Rock en dat soort lawaaiige over the top jaren '90 producten. Hackman en Washington in de voor hun gebruikelijke rollen. De eerste als de brallerige harde macho, de tweede als de beheerste intellectueel. Het verschil tussen de twee personages, en hun aanpak, wordt dan ook onmiddellijk aangegrepen en de situatie tussen de twee wordt meteen op scherp gezet, eigenlijk allemaal erg voorspelbaar maar het verveelt op zich niet. De daar op volgende strijd en muiterij tussen beide is hier en daar voorspelbaar, heeft ook wel een aardig wending, maar ontbeert in ieder geval geen spanning Vermakelijke film in die zin, goede spanning, aardige acteerprestaties. De sfeer en het niveau van bv Hunt for the Red October mag hij dromen, dat trekt ie niet. Desalniettemin een vermakelijk filmpje.

Godsamme wat zijn sommige delen van die muziek irritant.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen de film op 20.10.2018 CINEMATEK - Programma - Crimson Tide

goede spanende thriller met gene hackman in zijn roll waar van hij het meest bekend is in toch redelijk veel films waar in hij speelt de baas een beetje opgeblazen man hier is hij te zien als een kapitein van een atoomonderzeeboot de uss Alabama natuurlijk laat hij zoals steeds zien dat hij meer is dan al de andere zo een houding van ik ben het de rollen staan op die man zijn lijf geschreven. zo een kapitein die je liever vermijd. de spanning loopt op wanneer de twee gezagvoerders het oneens worden met elkaar over het uit voeren van het inzetten van nucleaire wapens. wanneer ze aangevallen worden door een Russische onderzeeërs en daardoor hun antenne en radar beschadigd. na dat de onderzee boot van de Russisch gekelderd word begint het konflikt tussen Hackman kapitein en Denzel Washington Ron Hunter waar de ene niet wil opgeven voor de andere. dan is hij de baas over het schip dan is het weer de kapitein. de film is niet slecht maar ook gene waw film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vooral heel erg degelijk, maar nergens bijzonder of heel erg pakkend. Wel zit het met beeld, geluid, soundtrack en bombastische scènes wel goed en doet de cast gewoon wat er van ze wordt gevraagd. Maar het haalt nooit het niveau van de betere duikbootfilms als Das Boot of The Hunt For Red October. Het kijkt allemaal nog best goed weg, al had ik dat ook wel verwacht van een Tony Scott film. Die heeft nog best leuke filmpjes afgeleverd in zijn loopbaan. Maar Crimson Tide is niet meer dan een onderhoudend tussendoortje.