Greyhound (2020)

Verenigde Staten / Canada / China
Oorlog / Drama

geregisseerd door Aaron Schneider
met Tom Hanks, Elisabeth Shue en Stephen Graham

Ernest Krause (Tom Hanks) is een in Duitsland geboren Amerikaans luitenant. Hij leidt een internationaal konvooi van zevenendertig oorlogsschepen. In de vroege dagen van de Tweede Wereldoorlog tracht hij zijn torpedojager 'Greyhound' naar Europa te leiden, terwijl er jacht op ze wordt gemaakt door Duitse U-boten. Tijdens het avontuur zal Krause zijn innerlijke twijfels en persoonlijke problemen moeten overwinnen om zichzelf en zijn crew door de strijd heen te leiden.

avatar van Uier
Ziet er goed uit. Hanks staat eigenlijk altijd wel garant voor kwaliteit.

Vanaf 11 juni in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van Left4Dead
Op zich wel zin in dit verhaal, maar ben niet echt Tom Hanks fan.
Een twijfellaartje ben ik bij deze, ga wachten op de eerste recensies hier.
Ben benieuwd.

avatar van Vdk_Movie
Hier kijk ik wel naar uit, Tom Hanks hoort voor mij bij de top 5 van beste acteurs. Echt een title voor hem dit.

avatar van foxvd9
We'll see , afwachten dus

Tom Hanks is mijn favoriete acteur en WW2 mijn favoriete genre. Ik verwacht een geweldige film.

Apple TV+ heeft de rechten gekocht van Sony Pictures voor het Tweede Wereldoorlog-drama Greyhound. De streamingdienst heeft niet bekendgemaakt wanneer het de film releaset op het platform.

Jammer zeg, geen WO2/Tom Hanks- film in de bioscoop.

Dan maar streamen.

Dus, een film die je dus niet kunt zien.
Een bioscoopfilm die alleen op apple TV komt.
Beetje vaag, ga toch echt geen account nemen.

avatar van russo
bart007bond schreef:

Beetje vaag, ga toch echt geen account nemen.

Tja, eerste week is gratis, daarna 4,99 pm, een losse film bij pathe huren is ook 4 a 5 euro

gewoon wachten en downloaden,
ben anti appel van mij krijgen ze geen stuiver.

avatar van Chelsea94
Ik dacht dat dit een serie zou worden, een soort opvolger van The Pacific.

Uier schreef:
Ziet er goed uit. Hanks staat eigenlijk altijd wel garant voor kwaliteit.

Ik vind Hanks een beetje uitgekakt. Ik heb een beetje genoeg van die standaard heldenrolletjes van hem. Laast Sully gezien was ook tenenkrommend.

De eerste reviews zijn ook maar matig trouwens.

Hij is nu te downloaden btw.

Prima film alleen aan de korte kant.

avatar van Uier
Ai ai captain, wat een tegenvaller. Super mager plot, met een totaal gebrek aan karakterverdieping waardoor je weinig tot geen binding met de personages krijgt. Editing is amateuristisch, alsof er flinke stukken uit de film geknipt zijn met totaal misplaatste fadeouts, terwijl de muziek gewoon doorloopt. Echt een rommeltje...

Maar het meeste heb ik mij nog geërgerd aan de shitload van technische zeevaart jargon. Ruimweg 80% van de film bestaat uit onderling gebazel waarvoor je een marine opleiding genoten moet hebben, wil je er iets van begrijpen. Totaal oninteressant wat mij betreft. De overige 20% is standaard zeeactie wat allemaal wel eerder en beter te zien is geweest.

Gelukkig was ‘ie opeens afgelopen uit het niets.
Zeer mediocre . 2.0*

avatar van Master Blaster
Had hoge verwachtingen maar viel toch wel tegen. Tom Hanks vond ik ook niet zo goed in deze film. De film duurt niet te lang en dat is een +punt

avatar van 2dehans
Dit was in de bios een tegenvaller geweest ! Nu met eigen wijntje en chipje voor de Apple TV dan maar.

Het genre trekt me maar ik had het gevoel dat ik naar een openingsverhaal van een PS4 Game zat te kijken
De boten, zee en vliegtuigen zien er wel heel erg Gameconsole achtig uit.

De trailer was feitelijk een samenvatting van de hoogtepunten.

Verhaal lijn matig, acteer prestaties matig, slot scène matig... 2 sterren omdat ik op de bank kon kijken.

avatar van brave71
De film brengt niet veel nieuws, dat was een behoorlijke tegenvaller.
Acteerprestaties zijn goed, maar je krijgt weinig connectie met de crew.

Niet erg spannend en dus best een tegenvaller.
Met hakken over de sloot 3 *

Dit is nou eens een echte goede oorlogsfilm die vertelt hoe het er echt aan toegaat , met oog voor de technische details, de jacht op U-boats en andersom is subliem verfilmt, echt een film die je in de bioscoop moet zien, Tom Hanks speelt weer als vanouds. 4 sterren

avatar van DreamTech
Niet zo slecht maar wel erg kort maar OK !

Zelfs Tom Hanks kan deze film niet redden. Zonder enige inleiding wordt je op een boot gegooid en moet je 1,5 uur naar 'Marine' opdrachten or jargon luisteren. En vroegah zou dit gewoon gefilmd worden met echte schepen, nu is alles nep.

Nergens krijg je een connectie met één van de hoofdrol spelers. Echt een hele matige film. Deze regisseur heeft géén idee van hoe je een film opbouwt, en hoe je personages uitdiept zodat de kijker er om geeft.

avatar van mcdaktari
Je haast zeggen, als Tom Hanks erin mee speelt dan moet het wel een goeie film zijn. Ik lees hier toch andere beweringen, maar toch wil ik zelf beoordelen. En alweer een oorlogfilm, tja als ze goed gemaakt zijn kan ik er toch wel naar kijken. Maar ik had dit meer een film voor Spielberg gevonden, ik denk wel dat het dan beter uitgepakt zou hebben, sowieso de samenwerking tussen Hanks en Spielberg is volgens mij wel een aardige formule. Maar ik zal er eerst maar eens naar kijken, wie weet weet Aaron Schneider me te verrassen.

avatar van citizen kane
Na vele films over de 2e WO uitgevochten op zee, is deze film toch niet de slechtste die ik heb gezien. Zou ‘m niet direct willen vergelijken met Dunkirk . Daarvoor verzuipt deze film toch met alle CGI effecten en megalomane shots vanuit de lucht. Shots die meer passen bij filmmakers als Roland Emmerich en films van Michale Bay. Maar het minimale acteerwerk van Hanks en Stephan Graham maken toch nog een hoop goed. En het juiste gebruik van scheepsjargon en rollenverdeling op het schip tilde de film ook op een iets hoger plan dan films als Midway en Pearl Harbor. De spanning tussen de bemanningsleden doet hier en daar iets wat geforceerd aan. Met als middelpunt Tom Hanks als de op zijn geloof in god leunende kapitein lijdt inmiddels lichtelijk aan typecasting. Maar dat gevoel heb ik vaker als ik een film kijk met Tom Hanks in de hoofdrol. Wat fijn dat een film gewoon na anderhalf uur is afgelopen. Waarbij geen hele verhaallijnen worden uitgespannen. Alleen de drive van de kapitein wordt kort uitgelegd met een kleine rol van Elisabeth Shue. Voor de rest is het vooral bijna 1 lange take waarbij er geen rust wordt geboden door de jacht op en van Duitse onderzeeërs.
Al met al een film die beter tot zijn recht was gekomen in de bioscoop dan op een klein scherm. Zelf heb ik ‘m thuis in 4K geprojecteerd, en dan komt de film toch even anders aan dan op een tv. Zou ook willen pleiten om een verschil te maken tussen recensies op een tv en een op geprojecteerde gebasseerde recensie….

Ik geef de film een 3,5.

avatar van Grindhouse62
ik vond Greyhound een uitstekend gefilmde zeeslag uit de 2e wereldoorlog, die mij prima heeft vermaakt. Het spannende kat en muisspel tussen de Duitse U-Boten en de Amerikaanse destroyers zit goed in elkaar. Goed camerawerk en CGI effecten en de soundtrack was ook prima. Al met al een geslaagde film. Een 3.5.

avatar van MiSTeRSPeeD
Film is gered door een sympathieke glansrol van Tom Hanks. Een grote eenzijdige animatie film die waarschijnlijk in een week op een iMac is gerealiseerd . Het verhaallijn heeft me op geen enkel moment kunnen boeien, best wel teleurstellend achteraf. Snap wel waarom de film rechtstreeks naar Netflix is gegaan en nooit het witte doek heeft gehaald. Verhaal is mager en voegt weinig toe. Toen een Duitse officier Engels ging praten met een slecht Duits accent had het meer weg van een foute scene uit allo allo. 2 sterren voor de moeite en daar twijfel ik nog aan. Voor mij geen aanrader tenzij je niets beter te doen hebt. Gelukkig geen langdurig drama. De zoveelste one man show van Tom Hanks. Valt geheel in het niets vergeleken met Saving Private Ryan. Je hoeft mijn mening niet te delen maar wel te respecteren.

avatar van TrudeVinke
Top film !!
Tom Hanks.. vond hem niet echt kapitein waardig maar hij weet de rol toch prima neer te zetten.
En tussendoor even genieten van de enige echte Elisabeth Shue.

Film geeft een goed beeld en eerbetoon van de geallieerde heldendaden op zee.. hulde !

Absoluut een 'must see movie' !!

Zelden zo gelachen hier dat men hier klaagt over het marine jargon dat in deze uitstekende film wordt gebruikt, wat hadden deze klagers dan verwacht op een Oorlogsschip?

avatar van schumacher
Kon de film nog meer uitgewerkt zijn? Ja , ik vond ook van wel maar om eerlijk te zijn verwachte ik alleen maar aktie en dat is wat ik vooral wou zien en ik heb het gekregen . Was wel goed, heel de tijd spannend ook. Ik vond dit een hele goeie film.
Had de film nog meer uitgewerkt geweest zou het cijfer nog hoger zijn geweest.
Ik heb dat al meermaals gepost: een grote vereiste bij een film is dat die niet saai is en deze was allesbehalve saai.
Vermakelijke film, niks mis mee, uitwerking had idd er meer mogen zijn, dat is zowat de conclusie vd film en Tom Hanks blijf ik een schitterend acteur vinden.

avatar van joolstein
De voordeel van de twijfel, want het lijkt alsof dat de film niet echt af is? Of zal het script wat Tom Hanks, zelf schreef en is gebaseerd op het boek 'The Good Shepherd' (1955) van CS Forester, gewoonweg slecht geschreven zijn? Het zwakste element in de film zijn de personage; Tom Hanks speelt kapitein Krause die een internationaal konvooi van 37 (nergens in de film vermeld) geallieerde schepen moet leiden. Echter je komt zo goed als niets te weten over hem, Krause blijft een inhoudsloos en steriele personage. Oké er is een vrouw die hij wil trouwen, lees en citeert uit de bijbel en soms bloed hij aan zijn voet. Een waarom ontbreekt. Van de andere personen aan boord van het schip kom je niets te weten. Wie waren zij? Tja er is een officier, een marconist en een kok die Tom Hanks maaltijden komt brengen (waarom is niet duidelijk) Ook ontbreekt het de film aan een goede vijand. En hoewel er wel veel kat-en-muis-actiemomenten en close calls zijn ( prima geënsceneerd) wil het de film maar niet lukken om daarom echt goed spannend te worden. Het is alsof je naar een spelletje zeeslag kijkt, waarin de spanning misschien groot is voor de spelers, maar voor de toeschouwers veel minder interessant blijkt.