11:14 (2003)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Thriller

geregisseerd door Greg Marcks
met Hilary Swank, Patrick Swayze en Rachael Leigh Cook

Een jonge knaap, die duidelijk te diep in het glaasje heeft gekeken, rijdt 's avonds door het rustieke Amerikaanse stadje Middleton naar huis. Dan een harde klap - de auto wordt door iets geraakt. De klok op het dashboard wijst aan dat het 11:14 uur is. Tegelijkertijd gebeuren er in Middleton meer dingen op precies datzelfde moment. Vier dingen om precies te zijn, en ze kunnen geen van alle het daglicht verdragen. Er is de avondwinkelbediende (Swank), die ten koste van alles haar bedreigde baan wil behouden. De uitzonderlijk opstandige en tamelijk ranzige tiener Cheri (Leigh Cook) zet ondertussen het hele dorp op stelten. En een keurige dorpeling (Swayze) geeft een volledig eigen invulling van het begrip 'overbezorgde vader'.

avatar van Metalfist
Where the fuck's my bowling ball?

Het is erg hoe lang ik sommige films al in mijn bezit heb eer ik ze kijk. Bij 11:14 zat de rekening van de 5 voor 5 euro actie van Blokker nog in de DVD-hoes en blijkbaar is dat alweer van 2010 geleden.. Schandalig eigenlijk, dus er zo snel mogelijk maar eens werk van gemaakt om de film eindelijk eens te zien. Ik had al lang geen idee meer waarom ik dit überhaupt had gekocht, waarschijnlijk voor Rachael Leigh Cook als ik mezelf zowat ken, en kon me dus laten verrassen.

Waar ik echter het meest van ben verrast is dat 11:14 zo'n hoge score krijgt. De gimmick met de verschillende verhaallijnen waar een bepaald aspect uit een ander oogpunt wordt uitgelegd is best wel leuk, maar het kan toch niet zijn dat de film enkel en alleen daarvoor wordt gewaardeerd? Het kan bijna niet anders, want voor de rest is dit qua verhaal niet al te bijzonder. De ene na de andere compleet overdreven verhaallijn wordt uit de kast gehaald en na een tijd heb je het echt wel gehad. Daar komt dan ook nog eens bij dat er nergens een aha-ervaring aan te pas komt doordat je met je ogen dicht kunt voorspellen hoe het juist allemaal in elkaar gaat zitten. Het blijft allemaal weliswaar vrij onderhoudend, de korte speelduur zorgt er ook nog eens voor dat het geheel nergens echt inzakt, maar over het algemeen is dit zo'n typisch filmpje dat leuk is voor 1x te zien en nadien nooit meer. Het wordt helemaal jammer wanneer er dan nog eens kleine foutjes in de film sluipen, toch wel nefast voor een film die erop prat gaat dat alle verhalen tot in de details met elkaar verbonden zijn.

Nogal veel bekende namen die zich hiermee moeien. Jason Segel (die via How I Met Your Mother toch wel doorgebroken is en de ene na de andere komedie schrijft) is nog in een kleine bijrol als ambulancier te zien, maar de focus ligt toch voornamelijk op de 11 (badum tss) personen wiens leven zal veranderen door activiteiten van iemand anders. Rachael Leigh Cook is het spilfiguur in dit alles en doet het behoorlijk goed. Hilary Swank daarentegen is compleet niet op haar plaats en wordt weggespeeld door zowat iedereen. Tof om Patrick Swayze is in iets anders dan Dirty Dancing te zien, doet het zelfs nog niet slecht.

Bwah, ik had er precies meer van verwacht. Het zou een psychotische thriller moeten zijn volgens de DVD-hoes, maar daar is niets van te merken. De gimmick is niet onderhoudend genoeg om de gehele film te ondersteunen. Leuk om eens een keer gezien te hebben en daar stopt het dan ook bij.

Een grimmige film met in elkaar vervlochten verhalen, vol geraffineerde toevalligheden, zwarte humor en een aantal lugubere scènes, die spannend waren. Het ging niet enkel om de personages en de verhaallijnen, maar als kijker moest je ook het (de) terloopse gebeuren/verschijnselen in de gaten houden. De regisseur had geen ruimte ingebouwd om de personages te voorzien van enige diepgang.

avatar van Oliveri
Meesterwerk deze knap bedachte film, waarin spanning en humor zich fraai afwisselen. De goed passende soundtrack maakt het geheel compleet.

wessel1961
ik vond hem erg slecht en irritant

avatar van dalma
wessel1961 schreef:
ik vond hem erg slecht en irritant

misschien nog eens bekijken, totdat alle puzzlestukjes in elkaar passen ?

avatar van SmackItUp
Behoorlijk goed in elkaar gezet, wat dat betreft een meesterlijke film, elk detail klopt. Alleen jammer dat het verder allemaal niet zo erg boeiend is. De "humor" maakt het helaas niet veel beter.

avatar van Scorpio1974
Oliveri schreef:

Mijn eerste vote, sinds ik pas mij vandaag heb geregistreerd. Ik sluit me geheel bij jou aan.
Ik vond het ook een meesterwerk en heb dus deze film jaren geleden op DVD of Blu-Ray gekocht.

avatar van max cady
Idd een meesterwerk! Ook een 2e keer kijken is een feest. Daarna word t natuurlijk minder maar goed .. het intro vond ik niet echt passsend. Ik weet niet waarom .. intro en outro liedje wel daarintegen.

Knappe thriller, waarin een aantal gewelddadige voorvallen op ingenieuze wijze in elkaar grijpen. Een kunstig geconstrueerde mozaïekfilm, die in weerwil van de absurde episodes en toevalligheden een spannend geheel oplevert, mede omdat het verhaal —zo blijkt van lieverlee— van achteren naar voren verteld wordt en gaandeweg alle tipjes van sluier opgelicht worden.