

Genre: Mystery / Muziek
Speelduur: 131 minuten
Alternatieve titel: The Red Violin
Oorsprong:
Canada / Italië / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: François Girard
Met onder meer: Carlo Cecchi
IMDb beoordeling:
7,6 (33.764)
Gesproken taal: Italiaans, Spaans, Duits, Frans, Engels en Mandarijn
Releasedatum: 17 juni 1999
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Le Violon Rouge
1681. Vioolbouwer Nicolo Bussotti legt de laatste hand aan zijn meesterwerk: een viool voor zijn ongeboren zoon. Wanneer Bussotti's vrouw samen met het kind in het kraambed sterft, is de vioolbouwer ontroostbaar. Hij lakt het instrument met het bloed van zijn vrouw zodat ze er voor eeuwig in zal voortleven. De volgende honderd jaar bevindt de viool zich in een klooster in de Zwitserse Alpen. Daar wordt het instrument aan het jonge weeskind Kaspar Weiss gegeven. De strenge vioolleraar Georges Pussin neemt het wonderkind onder zijn hoede en is van plan hem aan het Weense hof te laten spelen. Maar vlak voor zijn debuut sterft Kaspar en hij wordt begraven met de rode viool in zijn armen. Een eeuw later, Kaspars graf werd geschonden, komt de viool in handen van de decadente meesterviolist Frederick Pope die betoverd raakt door het instrument.
Externe links
Acteurs en actrices
Nicolo Bussotti (Cremona)
Anna Bussotti (Cremona)
Cesca (Cremona)
Apprentice (Cremona)
Boy (Cremona)
Georges Poussin (Vienna)
Assistant (Cremona)
Kaspar Weiss (Vienna)
Antoinette Pussin (Vienna)
Anton von Spielmann (Vienna)
Video's en trailers
Reviews & comments

JonnieBrasco
-
- 48 berichten
- 0 stemmen
3,0* voor een redelijke film waarin de personages en de individuele verhalen niet echt boeiend zijn, maar waarin het acteerspel van bijv. Samuel Jackson en Jason Flemyng wel overtuigend was.
Ik vond de ontknoping wel een beetje onterecht; degenen die er uiteindelijk met de Rode Viool vandoorgaan hadden er mijns inziens geen recht op.
Wat de verhalen met elkaar verbindt is volgens mijn interpretatie niet alleen de viool, maar ook de steeds weer terugkerende ziel die telkens incarneert op de plek van de viool. De tarotkaarten geven in hoofdlijnen de levens van de vrouw uit het eerste verhaal weer, die door de eeuwen heen steeds meer één wordt met haar viool. Ik meende door verschillende levens heen ook hetzelfde muziekstuk te horen, herboren uit 'inspiratie'. Het verklaart overigens ook waarom Samuel Jackson vindt dat hij uiteindelijk recht heeft op de viool...

x_ShamieeJ
-
- 158 berichten
- 70 stemmen
Ik ben zelf violiste en ik keek er heel erg naar uit om deze film te kijken.
De film is eigelijk een beetje tegengevallen, wat jammer is.
De muziek op zich is héél mooi maar altijd dezelfde emoties: verdriet & pijn. Best jammer want er mocht toch variatie in de muziekstukken zitten.Nu het verhaal : alles blijft een beetje onduidelijk hoe en wat ? Hoe komt de viool op de veiling terrecht enz.
Beetje onduidelijke verhalen rond de viool.
Blijft natuurlijk een mooie film maar ik had er meer van verwacht ..
3*

Bram v. L.
-
- 68 berichten
- 28 stemmen
Waarom is het volgens jou dan onduidelijk? Het karakter van Samuel L. Jackson krijgt uiteindelijk gewoon de viool in zijn bezit.

ketel
-
- 36 berichten
- 40 stemmen
Ik had hoge verwachtingen van deze film. Ik denk dat deze verwachtingen werden ingegeven door het gekozen thema. In eerste instantie werd ik aangegrepen door de personages van Kaspar Weiss en Pussin. Maar, om het verhaal door de eeuwen heen duidelijk te maken, is bijna een onmogelijke opgave denk ik. Zeker wanneer nog eens totaal verschillende ‘cultuursystemen’ naast elkaar worden gezet. Knappe poging van Girard. Maar, de film heeft me niet geraakt. Misschien miste ik de diepgang die ik had verwacht of misschien is bezieling wel het juiste woord. (De bezieling die wel even te zien was bij Weiss en Pussin.) Ik kom uit op drie sterren.

Platoon815
-
- 39 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het fantastisch dat deze film zoveel totaal verschillende tijdzones behandelde;het ene moment zitten we in de tijd van de Romantiek(19e eeuw) minuten later zitten we in China in de 20ste eeuw en af en toe zitten we in de huidige tijd. Het acteerwerk van Samuel L. Jackson valt ook nog goed mee vind ik . 4,0

MovieEter
-
- 256 berichten
- 0 stemmen
Mooie film. Wel wat rommelig, zapt soms een beetje snel/onsamenhangend door de tijd...

JJ_D
-
- 3749 berichten
- 1288 stemmen
François Girard zadelt zichzelf in 'The Red Violin' op met een heuse stijloefening: beetje vroeg-barok, eventjes laat-romantiek, een vleugje communistisch China, ... - en daar moet dan 1 lijn in schuilgaan? Niet dus, want de tijdssprongen roepen af en toe de vraag op hoe de viool plots van eigenaar kan wisselen.
Het probleem is echter ook dat Girard niets van dat alles echt geloofwaardig weet in te kleden: de hele film heeft iets overdreven theatraal, het lijkt alsof 'The Red Violin' zichzelf gewoon te serieus opneemt. (Misschien de pretentie waar Reinbo het al over had?)
Aanvankelijk stoort dat niet echt: er is een fijne soundtrack en genoeg vioolvirtuositeit om onze melomane lusten op bot te vieren, maar vanaf het tweede deel van de film moeten we het helaas stellen zonder. De film stuikt volledig in elkaar, en de absurde ontknoping (met een dwaze rol voor Samuel L. Jackson op de koop toe) bevestigt de neerwaartse spiraal waarin we reeds beland waren. Om u een idee te geven: vanaf het potje "vrijen-musiceren" hoeft het voor mij niet meer. Goede smaak is hier ver te zoeken.
2,25*

vampyrmaiden
-
- 228 berichten
- 234 stemmen
mooie film. Doet wat arthouse-achtig aan, maar blijft goed kijkbaar. De uurtjes zijn voorbij gevlogen.

ILDIB
-
- 2869 berichten
- 2245 stemmen
De film wil drama en mysterie prediken maar doet dat niet. Het speciale van de viool komt er niet uit, de verschillende verhalen zijn niet echt sterk (zeker het chinese is waardeloos) en de slotclimax is ook niet echt je van het. Het speciale van de viool komt nooit naar voren (zoals perfume wel heeft), op her en der een klein stukkie na. Pluspunt is wel dat je naar einde benieuwd bent, ondanks de traagheid. Maar hij grijpt je zeker niet bij de strot.

Movsin
-
- 7217 berichten
- 7871 stemmen
Liefhebbers van violen en klassieke muziek hebben beslist meer aan deze film dan andere filmliefhebbers want het verhaal is absoluut niet vloeiend ineen gestoken, neemt ongelukkige tijdssprongen, valt in herhaling van bepaald scènes en mist enige spankracht.

AC1
-
- 5754 berichten
- 895 stemmen
Ik ga akkoord met JJ_D. Na een tijdje ontspoort de zaak. Drie sterren voor de eerste helft, de ambitie, de music score en de kwaliteit van de sets in het algemeen.

Koeneroenie
-
- 8 berichten
- 543 stemmen
Voor 2 euro de dvd uit de koopjesbak bij de Media Markt gevist.
Had er niet veel verwachtingen van behalve dat er erg mooie vioolmuziek in zou zitten. En die zat er ook zeker in! Je moet ook wel een beetje liefhebber zijn van klassieke muziek om deze film überhaupt te kunnen waarderen.
Snap de kritiek op het verhaal niet zo. Oké, het is nogal theatraal en het ligt er vaak wel erg dik bovenop allemaal, maar er moet toch ook wel een beetje een sappig verhaal rond een viool verzonnen worden om er een boeiende film over te maken? En door de directe overgang tussen eigenaren van de violen niet te laten zien, blijft de film lekker vlot en interessant. En zo moeilijk was het toch niet om die zelf te zien?
Visueel valt er helaas weinig te beleven (op een nutteloze scène na, waarin je door het water naar het huis van Pope kijkt), maar de acteerprestaties zijn prima en ik was allang blij dat de acteurs de originele taal spreken.
Een leuke reis door de tijd en geschiedenis omlijst door mooie muziek, maar toch niet origineel of bijzonder genoeg om geweldige film te zijn.

blurp194
-
- 3991 berichten
- 3271 stemmen
Deze film gaat aan teveel pretenties ten onder. Leuk gevonden, om de viool door de geschiedenis te volgen. Ook leuk gevonden, dat gedoe met die waarzegster. Ook leuk gevonden om het verhaal op te hangen aan de veiling en de deelnemers daaraan. En het verhaaltje van de expert. Maar allemaal? Echt veel te veel. De makers van deze film hebben een essentiele levensles gemist: Doe één ding, en doe dat goed. In plaats daarvan proberen ze alles, en daarmee mislukt het ook allemaal. De film is onder andere zeker een half uur te lang, maar voelt aan alsof hij ruim een uur te lang is; al die hulpverhaaltjes en zijlijnen maken dat je na het tweede stukje historie afhaakt en dan wordt het echt een lange zit.
Met de muziek dan de volgende fout wat mij betreft, snelle loopjes op een viool zijn misschien technisch indrukwekkend, maar mooi kan ik het echt niet vinden. En dat het instrument zo allesoverstijgend bijzonder is klinkt ook niet echt door.
Samuel L. Jackson acteert zoals gewoonlijk niet, maar draait op de automatische piloot zijn gewone 'ik ben de stoere man' personage af. Soms past dat bij een film, maar hier niet. Ook dat irriteert.

K. V.
-
- 3949 berichten
- 3500 stemmen
Deze eens meegepikt en het was geen mis filmpje. Ondanks de redelijke speelduur wist de film te boeien, door de vele tijdsprongen en de verschillende verhaaltjes. Er wordt dan ook heel wat heen en weer gereisd. Zo speelt de film zich o.a. in Italïe, Duitsland, China, Amerika, ... af.
Het einde vond 'k niet zo speciaal, omdat in het tv boekje toch al deels de ontknoping stond vermeld, hierdoor was 'k niet echt van m'n sokken geblazen.
Eens het bekijken waard al ze hem op tv tonen

Black Math
-
- 5337 berichten
- 1705 stemmen
Als kind was vond ik deze film al leuk, ook omdat ik toen nog viool speelde. Eindelijk weer eens herzien, en ondanks dat het een en ander best wat meer uitgewerkt had kunnen worden, blijf ik het nog steeds een leuke film vinden.
In de eerste plaats vind ik de structuur interessant: de geschiedenis van de viool wordt verteld aan de hand van een tarotlezing en pas aan het einde wordt de verklaring gepresenteerd waarom de lezing op de viool slaat. Je kan het geforceerd noemen, of pretentieus. Ik kan ook wel de kritiek volgen dat het concept faalt omdat de personages oninteressant zijn. Bij herziening denk ik ook wel dat sommige personages dieper uitgewerkt hadden kunnen worden, maar voor mij is het nog steeds interessant genoeg. Het zal ook wel te maken hebben in mijn interesse in de viool, want wat dat betreft komen veel aspecten aan bod: de bouwer, de ultieme viool, het wonderkind, de pedagoog, de virtuoos. Vooral de laatste heb ik altijd en ook nu weer een boeiend karakter gevonden, gruizig als hij is met dat hij alleen tot inspiratie kan komen tijdens de geslachtsdaad. Een ideale combinatie van Paganini (viooltechniek), Mick Jagger (uiterlijk) en Erwin Schrödinger (een natuurkundige die ook inspiratie in zijn sponde zocht en vond).
Het China gedeelte was misschien wel het saaiste, maar ook niet heel erg storend. Het minste was het gedeelte rond Samuel L. Jackson, al is mijn reden een beetje raar. De film is natuurlijk verre van geloofwaardig, maar dat gedeelte zetelt het meeste in onze tijd, en wat hij allemaal op die veiling uitspookt vond ik dusdanig ongeloofwaardig dat het toch een beetje een smetje is. Maar goed, de uitkomst is wel het meest bevredigend.
Wat mij wel erg beviel was dat voor mijn gevoel de sync tussen vioolgeluid en beeld van spelende violist behoorlijk goed leek te kloppen. Hoe vaak zie je niet bij violisten in films de stok van streekrichting veranderen, terwijl dat niet in overeenstemming is met wat je hoort? Altijd lastig, ook omdat de acteurs zelden zelf het instrument bespelen. Ook in deze film was dat niet het geval, want op de aantiteling zag ik de violist Joshua Bell voorbijkomen, dus kennelijk heeft hij alle solo's ingespeeld. Maar met name bij het wonderkind was de sync bijna perfect. Sterker nog, zelfs de momenten waarop je hoorde dat er gevibreerd werd kwamen overeen met wat je zag. Over dit soort dingen ben ik heel erg te spreken.
Korte opmerking over de beelden: die waren om orde maar niet meer dan dat. Met name het begin was wel erg donker. Over de muziek kan ik meer kwijt. Ik was sinds de laatste kijkbeurt helemaal vergeten hoe die klonk. Bij de aantiteling zie je een filmcomponist voorbijkomen, wat me aanvankelijk teleurstelde, want een dergelijke film is een prachtig excuus voor het gebruik van bestaande klassieke muziek. De componist heeft het echter goed gedaan, ik vond de soundtrack zeer te genieten.
Amadeus was altijd mijn favoriete muziekfilm, met deze daar dicht achter. De volgorde is niet veranderd, maar de afstand ook niet veel. Nog steeds zeer genietbaar. 3,5*.

Odie
-
- 144 berichten
- 3008 stemmen
Ik vond het China gedeelte juist wel mooi. Zo bang dat de mooie antieke viool door barbaren zou worden vernietigd sprak mij zeer aan

knusse stoel
-
- 3024 berichten
- 3429 stemmen
4*
Geweldig sterke film met een 'dijk' van een verhaal. En verder zou ik niet weten wat wij moeten toevoegen aan de recensies van de anderen en de beschrijving van de film hierboven.
Het meeste is al geschreven en ook de beschrijving hierboven is voldoende.
.................... .
Wel misschien dit: Wij hebben 2 uur en enige minuten echt genoten van dit juweeltje van een film!
Hierboven staat onze waardering: 3 1/2 sterren.
Na enige tijd toch besloten op te waarderen tot 4 sterren!
4*

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een overdaad aan niet afgemaakte verhaallijnen, die bovendien kitscherig overkwamen, deden deze film geen goed, hoe visueel sterk deze romantische ode aan de kunst ook was en hoe mooi de vioolmuziek in deze productie over de geschiedenis van een Italiaanse viool, uit de zeventiende eeuw, ook klonk.

Bekijk ook

Krótki Film o Zabijaniu
Drama, 1988
40 reacties

Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties

C.R.A.Z.Y.
Drama, 2005
89 reacties

Crna Macka, Beli Macor
Komedie / Romantiek, 1998
169 reacties

Hamlet
Drama, 1996
19 reacties

The Sweet Hereafter
Drama, 1997
56 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.